Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Download] Petroleum lonten maken


hamster

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@hamster dank je voor opnieuw uploaden , had dat niet gezien :o en heb het net gelezen @hamster en aangezien jullie er ook veel mee bezig zijn @Raycoupe @Heksenboot @vheeswijk nu is theedoek aanzienlijk dunner als de lont van een olielamp of petroleumstel

niet dat het niet werkt als lont want dat doet het zeer zeker net als spijkerbroekenstof en dit is zelfs misschien zelfs nog wel iets beter voor een olielamp want het is dikker

als theedoek en de structuur is meer open maar om er zeker van te zijn dat het loopwerk van de lamp of petroleumstel de lont goed pakt zou het niet slim zijn om

de theedoek of spijkerstof dubbel of driedubbel te vouwen en er lonten van te naaien . Ik weet wel het is aanzienlijk meer werk maar ik denk dat de lont beter is ??

misschien nog een leuke hoe je snel en heel simpel een lont met houder maakt voor een ''olielampje ''

deze is van het dekseltje van een blikje poezeneten gemaakt dus een klein stukje dun aluminium maar je kan het van allerlei stukjes blik maken . het zijn twee deeltjes met daartussen

de lont geknipt van een stukje spijkerstof ik geloof niet dat het uitleg behoeft want het is heel simpel maar ze werken wel

DSCF8439.JPG.d988d533e34f7063bc15b849a6ab03d2.jpg

 

DSCF8437.JPG.f0d4082c4b2a91653f5d2d6e73fbd421.jpg

 

DSCF8439.JPG.d988d533e34f7063bc15b849a6ab03d2.jpg

(ik weet dat het er niet uitziet maar het was even heel snel uit de hand geknipt en gemaakt :) )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Zoals we al in post #6 en #9 zeiden. :)

 

En waarom je nieuwe lonten in de azijn moet zetten, is hetzelfde als met nieuwe theedoeken, die anders geen vocht opnemen. Je haalt er een bepaald laagje af, dat bij de produktie erop komt. Apres of apret, heet dat, om de stof steviger aan te laten voelen.

 

http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/schoonmaken-wassen/drogen-theedoeken-nieuw-winkel-koopt.72040

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals we al in post #6 en #9 zeiden. :)

 

En waarom je nieuwe lonten in de azijn moet zetten, is hetzelfde als met nieuwe theedoeken, die anders geen vocht opnemen. Je haalt er een bepaald laagje af, dat bij de produktie erop komt. Apres of apret, heet dat, om de stof steviger aan te laten voelen.

 

http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/schoonmaken-wassen/drogen-theedoeken-nieuw-winkel-koopt.72040

 

Ik denk niet dat dat de reden is voor het weken in azijn. Dan zouden de onbehandelde lonten bijzonder slecht werken.

Azijn wordt ook wel als wasverzachter gebruikt. Misschien worden dus de vezeltjes mooi pluizig en dus opener van structuur.

 

In de praktijk merk ik het verschil duidelijk, hoewel de exacte reden waarom me nog steeds ontgaat.

 

Zout in een petroleumlamp kan ik ten sterkste afraden. Tegenwoordig zit er geen water meer in de olie, wat vroeger gebruikt werd om de zwavel te verwijderen (stinkt).

Water is funest voor het lont (helemaal voor een lontkachel) dus ik snap wel waarom ze het vroeger deden. Het nadeel van zout is dat je lamp/kachel behoorlijk rap begint te roesten. Ik heb een van mijn lampen volledig moeten schoonmaken en uitspoelen om weer van 't zout af te komen, want na een paar dagen zat de dop van het reservoir al nagenoeg vast geroest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond deze informatie op een Engels (prepper) forum..

 

"One thing to do: Make a solution of half a cup of water, two tablespoons salt and one teaspoon borax. Heat the water until the salt and borax dissolve.

Next, put your wick material in there for a few minutes until it's saturated. Pull the material out of the water and let it dry overnight (or you can heat it in the oven if you're impatient.

After that, use your wick as usual. The salt and borax will help reduce the smoking of the wick.

I made mine a while back, putting the oil in an old salsa bottle. This way I can put a lid on the bottle when I'm done with it, and keep from spilling the oil.

This helps you appreciate the biblical admonition to keep your wicks trimmed and your lamps full of oil!"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Eerst laten drogen dus, @Raycoupe. Het zijn de zoutkristallen die "oplichten". Geen idee, of het in petroleum oplost eigenlijk.

 

Hmmm, ik heb net weer 2 petroleumstelletjes terug gevonden. Dan kan ik de azijntest doen, met nieuwe lonten, 1 behandeld en 1 onbehandeld.

Toch wel nieuwsgierig naar het zout-effect. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst laten drogen dus, @Raycoupe. Het zijn de zoutkristallen die "oplichten". Geen idee, of het in petroleum oplost eigenlijk.

 

Hmmm, ik heb net weer 2 petroleumstelletjes terug gevonden. Dan kan ik de azijntest doen, met nieuwe lonten, 1 behandeld en 1 onbehandeld.

Toch wel nieuwsgierig naar het zout-effect. :p

 

Ik kon geen verschil bemerken met het zout, in een petroleumlamp dus @wiskers, voor de duidelijkheid, bij een olijfolie lamp is het vrij cruciaal. 't Leverde hier alleen een vastgeroeste vuldop op.

 

Gisteren heb ik een jampot vol met lont in de azijn gezet. Vandaag is de azijn verkleurd naar redelijk donker geel. Ben nog steeds benieuwd naar wat voor reactie hier nu plaatsvind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe @Heksenboot @ vheeswijk ik ben nog op zoek geweest op het internet mbt zout en azijn en een lont en er wordt inderdaad beschreven dat de kleur van de vlam iets veranderd

maar waar men het meeste over heeft is dat het ervoor zorgt dat de lont minder snel opbrand en ik heb wel vaker met olijf olie lampjes geexperimenteerd en je kan zien dat op de top waar je lont wegbrand

dat als je je lont in het zout doet dat het dicht klonteren bij het verbranden van olijf olie veel langer duurt en dit is in feite het opbranden van je lont dus zout werkt wel en ook azijn zal dan zoiets wel doen

nu ben ik geen chemicus dat weet van @vheeswijk wel :D maar en dat is iets wat ik niet wet maar misschien @vheeswijk wel dat lont en zeker vroeger (toen men nog niet echt katoen gebruikte)

om bijvoorbeeld een lont mooi langzaam te laten gloeien deze lonten in houtas kookten om de lignine kwijt te raken kijk bij slow match http://www.musketeer.ch/blackpowder/bp_menu.html )

dus wellicht dat zowel de azijn als het zout zoiets doet met de cellulose of lignine van het katoen maar dan juist andersom zodat de lont slecht brand . of dat zoutkristallen de vezels van het katoen in feite

inpakken ??? In ieder geval het werkt wel degelijk :cool:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe @Heksenboot @ vheeswijk ik ben nog op zoek geweest op het internet mbt zout en azijn en een lont en er wordt inderdaad beschreven dat de kleur van de vlam iets veranderd

maar waar men het meeste over heeft is dat het ervoor zorgt dat de lont minder snel opbrand en ik heb wel vaker met olijf olie lampjes geexperimenteerd en je kan zien dat op de top waar je lont wegbrand

dat als je je lont in het zout doet dat het dicht klonteren bij het verbranden van olijf olie veel langer duurt en dit is in feite het opbranden van je lont dus zout werkt wel en ook azijn zal dan zoiets wel doen

nu ben ik geen chemicus dat weet van @vheeswijk wel :D maar en dat is iets wat ik niet wet maar misschien @vheeswijk wel dat lont en zeker vroeger (toen men nog niet echt katoen gebruikte)

om bijvoorbeeld een lont mooi langzaam te laten gloeien deze lonten in houtas kookten om de lignine kwijt te raken kijk bij slow match http://www.musketeer.ch/blackpowder/bp_menu.html )

dus wellicht dat zowel de azijn als het zout zoiets doet met de cellulose of lignine van het katoen maar dan juist andersom zodat de lont slecht brand . of dat zoutkristallen de vezels van het katoen in feite

inpakken ??? In ieder geval het werkt wel degelijk :cool:

gr will

 

Vergeet niet het verschil tussen petroleum en olijfolie lampen. Twee verschillende dingen. Afhankelijk van de brandstof, moet je het lont verschillend prepareren.

 

Zout werd vroeger wel in het petroleum reservoir gedaan om het water vast te houden. Water zuigt makkelijker op in een lont dan petroleum, waardoor het lont slechter brand en slijt. Met de keurige, schone en watervrije petroleum van nu is dat niet meer nodig. Een lont met zout trekt water aan als je de lamp niet gebruikt, wat leidt tot roestvorming en al snel gaat ook het draaimechaniekje vast zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe daar heb je gelijk in maar azijn is een zuur en wat ik schreef over die slow match daar werd een lont in alkalisch water gekookt om de lignine eruit te halen

dus misschien dat het zuur van de azijn wat met het katoen doet ?? Olijfolie lampen hadden geen loopwerkjes , de lont dreef in feite in de olie en stak maar een klein stukje

boven de olie uit en als er olie in een lont zit denk ik niet dat de lont nog water op zal nemen . Er is dus inderdaad een groot verschil in lamp en brandstof :)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Raycoupe daar heb je gelijk in maar azijn is een zuur en wat ik schreef over die slow match daar werd een lont in alkalisch water gekookt om de lignine eruit te halen

dus misschien dat het zuur van de azijn wat met het katoen doet ?? Olijfolie lampen hadden geen loopwerkjes , de lont dreef in feite in de olie en stak maar een klein stukje

boven de olie uit en als er olie in een lont zit denk ik niet dat de lont nog water op zal nemen . Er is dus inderdaad een groot verschil in lamp en brandstof :)

gr will

 

Leerzaam verhaal, over lignine oftewel houtstof.

Lignine is een stof uit de celwand van planten en bomen, die fungeert als het cement tussen de vezels.

Het wordt uit verwijdert, omdat het geel verkleurt. Hier worden verschillende methoden voor gebruikt (zie link, onderaan).

Bij het maken van een "slow match" wordt inderdaad een sterk loog gebruikt.

Eigenlijk zou je de lont een tijdje in water moeten leggen, even verwarmen en dan de pH meten (damn, ik schreef PH :p).

 

Mijn vermoeden is, dat het katoen voor lonten in lampen en kachels, inderdaad behandeld is en er nog resten loog inzitten.

De behandeling zorgt ervoor, dat de lont langzamer brandt (dus de petroleum krijgt "voorrang"), maar resten loog verkorten de levensduur van het katoen.

Na een azijnbad, om de loog-resten te verwijderen, moet je (denk ik) ook de azijn er weer goed uitspoelen.

 

Het blijft een leuke puzzel. @vheeswijk kan ook weer smullen van de lignine-verwijderingsformules, want dat is een nogal chemische aangelegenheid.

 

http://nl.wikibooks.org/wiki/Papier/Vezels_voor_papier

 

(In hout en papier zit nog veel meer lignine, dan in katoen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

.................................Het wordt uit verwijdert, omdat het geel verkleurt. Hier worden verschillende methoden voor gebruikt (zie link, onderaan).

Bij het maken van een "slow match" wordt inderdaad een sterk loog gebruikt.

Eigenlijk zou je de lont een tijdje in water moeten leggen, even verwarmen en dan de pH meten (damn, ik schreef PH :p).

 

Mijn vermoeden is, dat het katoen voor lonten in lampen en kachels, inderdaad behandeld is en er nog resten loog inzitten.

De behandeling zorgt ervoor, dat de lont langzamer brandt (dus de petroleum krijgt "voorrang"), maar resten loog verkorten de levensduur van het katoen.

Na een azijnbad, om de loog-resten te verwijderen, moet je (denk ik) ook de azijn er weer goed uitspoelen.......

 

Ik spoel m'n lonten niet uit na het azijnbad (24 uur) maar droog ze op de radiator.

Dan zie je een grappig effect, waar het lont de ribbels van de radiator, wordt 'ie bruin. Lijkt wel op dat oude thermische printpapier.

 

Voor zover wiki klopt, bevat katoen geen lignine, maar bestaat uit zuivere cellulose. Tijdens het bewerken van natuurproduct tot onze T-shirts, wordt wel was en eiwitten verwijderd (schijnt zo'n 10% gewicht te zijn).

'k Vermoed dat de lonten dus geen loogbad hebben gehad tegen de lignine en dat het niet de reden voor het gebruik van azijn is.

 

Wacht even, smaaktestje... effe op een stukje onbehandeld lont sabbelen.

......

......

......

't Smaakt nog basisch, nog zuur. 't Lijkt verdacht op de schone theedoek......

 

Voor alsnog blijft de reden voor het in azijn weken van lonten een raadsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe @Heksenboot wel heel origineel een proeftest voor een olielamp lont ;) het is weer eens iets anders ;) ik ben nog steeds op zoek naar het waarom van dit verhaal en op mijn zoektocht

kwam ik zojuist deze tegen wel niet oer de azijn maar wel over dat het belangrijk is voor het goed functioneren van je olielamp (beste verbranding , meeste licht ) ik heb het hele verhaal nog wel niet gelezen

maar wil het jullie het toch niet onthouden :rolleyes: (best interessante informatie )

http://www.milesstair.com/Kero_Heater_wicks.html

http://www.milesstair.com/lamp_wicks.html#WICK%20THICKNESS

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe @Heksenboot wel heel origineel een proeftest voor een olielamp lont ;) het is weer eens iets anders ;) ik ben nog steeds op zoek naar het waarom van dit verhaal en op mijn zoektocht

kwam ik zojuist deze tegen wel niet oer de azijn maar wel over dat het belangrijk is voor het goed functioneren van je olielamp (beste verbranding , meeste licht ) ik heb het hele verhaal nog wel niet gelezen

maar wil het jullie het toch niet onthouden :rolleyes: (best interessante informatie )

http://www.milesstair.com/lamp_wicks.html#WICK%20THICKNESS

gr will

 

Goeie link! Meer info die ik nog niet wist en ook over platte lonten is eea te vinden en petroleumlampen in het algemeen.

Inderdaad best interessant! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

[.......]

[.......]

Het blijft een leuke puzzel. @vheeswijk kan ook weer smullen van de lignine-verwijderingsformules, want dat is een nogal chemische aangelegenheid.

 

http://nl.wikibooks.org/wiki/Papier/Vezels_voor_papier

 

(In hout en papier zit nog veel meer lignine, dan in katoen).

@Heksenboot : @Wafels : Lignine is een soort natuurlijke fenolhars. Ik weet toevalling dat lignine-bevattend papier bloedstelpend werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot : @Wafels : Lignine is een soort natuurlijke fenolhars. Ik weet toevalling dat lignine-bevattend papier bloedstelpend werkt.

 

Okee. :)

 

Puntje bij paaltje, denk ik dat je gewoon de lonten uit de winkel zo kan gebruiken.

De test met azijn, ben ik toch wel benieuwd naar. Wordt het katoen zachter?

Met zout wordt de vlam ongetwijfeld geler, maar is dat prettig?

 

Laatste vraag aan Wolf:

Is een zakje vochtvreter in de een petroleumstelletje aan te raden, of overbodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee. :)

[......]

[......]

Laatste vraag aan Wolf:

Is een zakje vochtvreter in de een petroleumstelletje aan te raden, of overbodig?

@Heksenboot : Nee! Vochtvreter (Calciumchloride) is even corrossief als zout (Natriumchloride). Ik gebruik het zelfs in mijn DIY-zuurstofadsorbers !

Maar je kunt wel het volgende doen: De olie in een fles enige tijd laten staan op een bodempje vochtvreter tot deze helder is. Nu en dan even schudden en laten bezinken. Daarna voorzichtig de olie afgieten in je petroleumstel. Kurkdroog!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...