Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe ver over de THT datum durf jij te consumeren?


Aanbevolen berichten

Bij mijn weten wordt voedsel in blik en glas meestal steriel verpakt, onder beschermde atmosfeer, zonder zuurstof. Theoretisch gaat dit voedsel dan eeuwig mee, alleen zijn na een jaar of vijf de vitamines eruit, en kan de kleur veranderd zijn. Je hebt echter ook een aantal soorten voedsel in blik wat wel degelijk binnen veel kortere tijd bedorven is, bijvoorbeeld ingeblikt vlees van de slager. Deze heeft meestal niet de mogelijkheid om steriel te verpakken. Wel luchtdicht, maar niet steriel.

Hier is meer te vinden: http://www.scientanova.com/2004/06/04/412-de-psychologie-van-de-houdbaarheidsdatum/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 149
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb op een bakkerij gewerkt en stond ook weleens op de kaasafdeling. De kaas die over datum was werd het plastic vanaf gehaald, slechte stukken (schimmel) werd eraf gesneden, opnieuw wegen, nieuw stickertje erop en weer in het schap.

En op de bakkerij viel er zo vaak een brood op de grond die daarna gewoon weer verkocht werd. En dan wel de regel hebben dat het brood 10 cm boven de grond moet blijven.

 

De schimmel die zichtbaar is op kaas is slechts gedeeltelijk zichtbaar. Over het algemeen is deze schimmel microscopisch klein door de kaas heen gewoekerd (zwamvlok of mycelium). Over het gevaar hiervan is men het op wetenschappelijk niveau niet eens. Veel onderzoekers denken dat myceliumdraden giftig zijn en men vermoed in sommige gevallen ook carcinogeen. Schimmelkazen daarentegen zijn "besmet" met goede veilige schimmelculturen. Deze geven geen ruimte voor de giftigere soorten schimmels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dan weer een grote zeikerd...

Melk die ook maar in de buurt van de datum komt gaat door de gootsteen heen...

 

Bij ons staat het soms 1 dag langer, maar dan gaat het weg.

Zuivel is namelijk behoorlijk gevaarlijk op het moment dat het tussen nog goed en bedorven in zit.

Zegmaar als het zuur begint te worden, maar verder er nog niet zoveel aan de hand is.

Dat is het verradelijke met melk, en daarom gooien wij het dan ook weg. Niet dat dat vaak gebeurt.. gaat eigenlijk altijd op :p

http://www.scientanova.com/2004/12/05/446-bedorven-melkproducten-ii/ grappige info ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houdbaarheidsdatum (THT)

 

Houdbaarheidsdatum.....

Met onderstaand item over de veelbesproken houdbaarheidsdatum (THT) wordt hopen we de nog steeds bestaande onduidelijkheid (en onwetendheid) over de THT weg te nemen.

 

 

Houdbaarheidsdatum (THT)

 

Houdbaarheidsdatum.....

 

Met onderstaand item over de veelbesproken houdbaarheidsdatum (THT) wordt hopen we de nog steeds bestaande onduidelijkheid (en onwetendheid) over de THT weg te nemen.

 

Gooit u wel eens een pak rijst, een blik soep, een fles cola of een pak chips weg, omdat de houdbaarheidsdatum (THT)is verstreken? Zonde! De meeste producten kunt u veelal maanden of zelfs jaren na het verstrijken van die datum nog gewoon, en zonder risico er ziek van te worden, eten.

 

THT en TGT: twee bekende begrippen. Eén van beide staat op alle levensmiddelen cq etenswaren. TGT staat voor ‘Te Gebruiken Tot’ en THT voor ‘Tenminste Houdbaar Tot’.

 

De eerste aanduiding vindt u op producten die snel kunnen bederven, versproducten als zuivel, vlees, gebak, groenten en fruit.

 

Bij producten met een THT-datum kan de smaak en/of het uiterlijk (de kleur) langzaam achteruit gaan. De fabrikant garandeert de kwaliteit van het betreffende product tot genoemde datum. Maar u kunt het ook daarna nog zonder problemen consumeren.

 

Er zijn nogal wat misverstanden over de THT-datum. Als die is verstreken, betekent dat niet dat het voedsel niet meer gegeten kan/mag worden. Ook de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) en Volksgezondheid vinden dit. Er is over dit onderwerp daarom een richtlijn opgesteld, speciaal voor charitatieve instellingen zoals de Voedselbank. Hieruit blijkt – en dit betekent – dat veel producten nog tot maanden, soms jaren over de datum prima en zonder problemen gegeten kunnen worden.

 

Onderstaand een overzicht van de houdbaarheid van bepaalde producten en het eventueel consumeren ervan na de houdbaarheidsdatum. Het betreft een lijst opgemaakt door de VWA – de eerdere Keuringsdienst van Waren – in overleg met het Ministerie van Volksgezondheid.

 

 

Enkele voorbeelden/richtlijnen van de eetbaarheid na de houdbaarheidsdatum (THT)

 

Product - Hoe lang nog probleemloos te consumeren…

 

* rijst, thee, pasta’s zeer lang houdbaar (jaren)

 

* frisdranken idem

 

* koekjes, chips maanden

 

* groenten/fruit in blik zeer lang houdbaar (jaren)

 

* jams en zoetwaren idem

 

* soepen/conserven idem

 

* afbakbrood enkele weken

 

* koffie en thee jaar of langer

 

* fritessaus. Ketchup e.a. enkele maanden of langer

 

* macaroni, mie e.a. jaar of langer

 

 

(voor alles geldt: mits de verpakking onaangebroken is)

http://www.voedselbankennederland.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=134&Itemid=126

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag enkele maanden geleden een televisieprogramma dat over de THT datum ging. Het kwam er op neer dat je gewoon goed moet kijken, ruiken en proeven, als dat alles geen alarmbellen laat rinkelen is de kans klein dat je bedorven voedsel eet. Zelfs voedsel dat weinig smaak meer had maar niet verkeerd rook was prima te consumeren.

 

Vorige week zelf even een test gedaan met een kips leverworst die ruim een maand over de datum was, van nature is dat spul al lang houdbaar dus ik was ervan overtuigd dat het geen enkel risico zou vormen. Mijn conclusie was dat er geen enkele sprake was van verandering in de kleur, geur of smaak.

 

Zou zo'n THT datum niet vooral gebaseerd zijn op een wettelijk eis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een test gedaan met iets dat ik nog achterin de kast vond:

 

Kania (Lidl merk) Pasta Formaggi, THT 09-2011 en

Kania (Lidl merk) Pasta Bolgnese (met stukjes gevriesdroogd vlees), THT 07-2011

 

Volgens gebruiksaanwijziging klaargemaakt en gegeten: nog steeds prima van smaak. 3 verschillende personen hebben geproeft. niemand had iets in de gaten. Gewoon niets op aan te merken.

De bolognese was zelfs erg lekker.

Wederom een bevestiging dat de THT van de fabrikant niets te zeggen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Amerika is speciaal prepper-water te koop dat 10 jaar of meer houdbaar is.

Of ze er wat speciaals mee gedaan hebben?

Volgens mij is het, als het luchtdicht is verpakt, en donker bewaard wordt (automatisch in dat karton), en op een koele plaats opgeslagen wordt, nog jaren langer houdbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey daar heb ik nog nooit van gehoord Johnny, weer wat geleerd. Waar koop je die?

 

Ik vroeg me af of tomatensaus (uit zo'n blikje) lang houdbaar is? Zat er vandaag naar te kijken maar staat overal maar een jaar op, vind ik een beetje vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey daar heb ik nog nooit van gehoord Johnny, weer wat geleerd. Waar koop je die?

 

Ik vroeg me af of tomatensaus (uit zo'n blikje) lang houdbaar is? Zat er vandaag naar te kijken maar staat overal maar een jaar op, vind ik een beetje vreemd.

 

http://www.countrystore.nl/bushcraft/shop/bushcraft-survival/diversen/datrex-noodvoorraad-water.html

 

Ik heb ze zelf ergens anders vandaan, ik zoek het even voor je na, is al weer een jaar geleden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

leverworst een maand na datum pfieh dat kan wel gevaarlijk zijn.. wel eens een mini hapje leverworst gegeten die niet goed meer was? Binnen een uur ligt je maaginhoud op de grond. Beetje zonde van al je zuinig geprepte calorien wanneer shtf :p

 

Daarom ook leverworst die je niet helemaal meer vertrouwt NOOIT aan de hond geven. Die kunnen er vaak nog slechter tegen dan wij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.countrystore.nl/bushcraft/shop/bushcraft-survival/diversen/datrex-noodvoorraad-water.html

 

Ik heb ze zelf ergens anders vandaan, ik zoek het even voor je na, is al weer een jaar geleden....

 

Thanks! Ziet er handig uit, lijkt mij ideaal voor in de auto en dergelijke, en is wat platter dan een flesje dus ook handzamer.. lijkt me (in sommige gevallen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dan weer een grote zeikerd...

Melk die ook maar in de buurt van de datum komt gaat door de gootsteen heen...

 

Melk heeft nooit een tht datum, alleen een uiterste houdbaarheids datum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit bericht heb ik reeds eerder ergens geplaatst

.

geprobeerd, geproeft en gegeten een blikje corned beef uit 2007 met een beetje mosterd erbij

 

Het blikje werd gevonden achter een keukenla alwaar het gevallen was.

 

heel voorzichtig ben ik gewwest,maar niets aan de hand ermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

geprobeerd, geproeft en gegeten een blikje corned beef uit 2007 met een beetje mosterd erbij

Het blikje werd gevonden achter een keukenla alwaar het gevallen was.

heel voorzichtig ben ik gewwest,maar niets aan de hand ermee

 

Wow, 5 jaar over datum?

Nou, dat sterkt me alleen maar in mijn overtuiging dat blikvoer nagenoeg eeuwig houdbaar is (mits geen deuken, geen roest langs de naden en geen bol staande effecten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks! Ziet er handig uit, lijkt mij ideaal voor in de auto en dergelijke, en is wat platter dan een flesje dus ook handzamer.. lijkt me (in sommige gevallen).

 

Is het ook, en het mooie is dat je ze ook in de winter in de auto kan laten liggen aangezien Datrex zegt: "De pouches zijn bestand tegen bevriezen. Daar kunt u gebruik van maken door er in geval van nood een ijskompres van te maken.". Ik heb ze idd in de auto laten liggen afgelopen winter en ze zijn niet bevroren. Heb het alleen niet nooit geproefd.

 

Iemand interesse in een smaaktest? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog noodrantsoenen gegeten uit WOII. Ik vind jammer dat ik ze niet meer heb want ik zou het best nog wel willen proberen. Alleen de sigaretten per 4 verpakt waren gordroog. Rijst en pasta heb ik droog opgeslagen en is wat mij betreft eeuwig houdbaar. Eigenlijk alles wat echt droog is kan je veel langer bewaren. Zuivel ruik je als het niet goed is en yoghurt is verzuurd en daarom lang houdbaar. Kaas gaat vaak schimmelen doordat mensen met hun handen aan de kaas hebben gezeten. Er zijn een aantal kazen op de markt die eigenlijk pas lekker worden als de houdbaarheidsdatum tot de geschiedenis behoord. Ik koop die kazen liefs op de datum of tegen de datum aan.

Bier is inderdaad maar beperkt houdbaar. Zolang het helder is is het meestal nog goed. Hoe hoger het alcohol percentage hoe langer bewaarbaar. Pils ongeveer een jaar, maar dit ligt er ook heel erg aan hoe het opgeslagen is. Bij vlees gebruik ik mijn verstand. Ik gooi niet zomaar iets weg dat 1 dag over de datum is. Ziet het er goed uit dan gaat het de pan in. Ik heb ingevroren vlees gegeten dat minstens 3 jaar in de vriezer had gelegen. Was prima te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb ooit in een militaire keuken gewerkt en daar vonden we een doos met leverpasteikuipjes waar geen houdbaarheidsdatum opstond, maar wel een code.

in een boek konden we die codes opzoeken en dan kijken of het nog houdbaar was.

 

die leverpasteikuipjes zaten ook in de gevechtsrantsoenen en waren nog steeds houdbaar. de produktiedatum stond ook in het boek en was 24 jaar oud.

dus dat varken zat al langer in dat blikje dan ik op dat moment oud was (23) en was nog steeds eetbaar !!!

 

odessa1944

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...