Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een moestuin: doekje voor het bloeden?


f150

Aanbevolen berichten

Ik heb laatst uitgerekend hoeveel m2 ik minimaal nodig zou hebben om met mijn gezin (vr+6 kids) zelfvoorzienend te zijn qua voedsel en kom dan snel tot de conclusie dat dat - los van het werk - niet haalbaar is. Per persoon schat ik het volgende in:

1. groente + fruit ca. 140 kg/jr. Met een opbrengst 2 kg/m2 heb je 70 m2 nodig

2. aardappelen ca. 90 kg/jr. Met een opbrengst van 6 kg/m2 heb je 15 m2 nodig

3. tarwe ca. 90 kg/jr. Met een opbrengst van 0,9 kg/m2 wintertarwe heb je 100 m2 nodig

4. peulvruchten ca. 30 kg/jr. Met een opbrengst van 0,3 kg/m2 heb je ongeveer 100m2 nodig

(granen, peulvruchten en aardappelen kunnen dan roteren; tarwe levert tevens stro op)

5. oliehoudend zaad tbv plantaardige olie: 6 l/jr. met een opbrengst van 0,2 kg/m2 koolzaad heb je 30 m2 nodig

6. zuivel + vlees via kippen en een visvijver. Ca. 100 m2

 

Totaal is dat ca. 500 m2 per persoon, uitgaande van een zeer matige vlees/visconsumptie, en een zeer sober eetpatroon zonder een goed biertje of mooi wijntje;) Voor 8 personen zit je dan al aan de 4.000 m2 en 1-2 FTE aan het werk. Zijn er mensen in de groep die qua eten (bijna) helemaal zelfvoorzienend zijn? Ik zou het graag willen maar het ziet er tamelijk onhaalbaar uit, zowel qua tijd, werk als kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

mja, wij hebben 30 ha en kunnen volledig zelfvoorzienend zijn. de meeste groenten komen uit mijn eigen moestuin (we zijn meestal met 8 man) die is ongeveer 300m2 gok ik zo. We hebben maar een klein huisje, wel wat stallen (waarvan 4 middelgrote) en ongeveer 8 ha is bos. ongeveer 2 ha voor de 12 koeien en nog eens 2 ha voor 4 stieren. nog een hectare als parkeerplaats voor de paarden van mijn zusje. wat er over is, is voor de schapen. daar lopen er zo'n 80 van, dat is echt het maximum (zonder lammeren geteld natuurlijk).

 

Tarwe verbouwen we zelf momenteel niet, maar ik zou er natuurlijk een weitje voor kunnen vrijmaken als het nodig zou zijn. voor nu is de winkel een stuk makkelijker.

 

ik denk niet dat het je gaat lukken met 4 ha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150: Ik denk dat je berekening behoorlijk in de buurt komt. Sommige methodes beloven je torenhoge opbrengsten, maar in de praktijk valt dat nog weleens tegen.

 

Op zich is 4000 m2 voor 8 personen helemaal niet veel als je erover nadenkt, dat is ongeveer tweederde voetbalveld. 2 FTE werk met 8 mensen, ook dat is goed te doen, hou je vrije tijd over. Dus alleen een doekje voor het bloeden, juist niet. Als je cijfers kloppen (ook in de praktijk met soms tegenvallende oogsten) is het dus meer dan goed te doen! Jammer genoeg heb ik ook geen tuin van 500 m2 voor mezelf en is wellicht dat ook jouw grote probleem.

 

In de praktijk gaat het uiteindelijk anders werken. Na een SHTF zal er ook weer samenwerking en ruilhandel komen. Graan en koolzaad bijvoorbeeld, zou je dan gemeenschappelijk verbouwen en verwerken. Evenals het houden van vee op graslanden en woeste gronden, zodat je daar geen apart voer voor hoeft te verbouwen. Elke kilo geitenvlees scheelt vele kilo's plantaardig voer. De truuk is uiteraard dat je ze niet moet gaan houden en voeren zoals we dat nu doen.

 

Ik zelf heb maar 100 m2 maximaal om te verbouwen (150m2 bruto tuintje) en hoop in de toekomst ('t gaat super langzaam momenteel en dat ligt niet alleen aan het weer. :() daar heel veel van af te kunnen halen. Beginnen bij het begin, dus kruiden, tomaten, sla en diverse groenten die ik lekker vind. Aardappelen voor een jaar is nog wel te doen, maar rijst, tarwe en vlees zal ik moeten blijven kopen.

 

Elk beetje onafhankelijkheid is al een stap in de goede richting. :cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb laatst uitgerekend hoeveel m2 ik minimaal nodig zou hebben om met mijn gezin (vr+6 kids) zelfvoorzienend te zijn qua voedsel en kom dan snel tot de conclusie dat dat - los van het werk - niet haalbaar is. Per persoon schat ik het volgende in:

1. groente + fruit ca. 140 kg/jr. Met een opbrengst 2 kg/m2 heb je 70 m2 nodig

2. aardappelen ca. 90 kg/jr. Met een opbrengst van 6 kg/m2 heb je 15 m2 nodig

3. tarwe ca. 90 kg/jr. Met een opbrengst van 0,9 kg/m2 wintertarwe heb je 100 m2 nodig

4. peulvruchten ca. 30 kg/jr. Met een opbrengst van 0,3 kg/m2 heb je ongeveer 100m2 nodig

(granen, peulvruchten en aardappelen kunnen dan roteren; tarwe levert tevens stro op)

5. oliehoudend zaad tbv plantaardige olie: 6 l/jr. met een opbrengst van 0,2 kg/m2 koolzaad heb je 30 m2 nodig

6. zuivel + vlees via kippen en een visvijver. Ca. 100 m2

 

Totaal is dat ca. 500 m2 per persoon, uitgaande van een zeer matige vlees/visconsumptie, en een zeer sober eetpatroon zonder een goed biertje of mooi wijntje;) Voor 8 personen zit je dan al aan de 4.000 m2 en 1-2 FTE aan het werk. Zijn er mensen in de groep die qua eten (bijna) helemaal zelfvoorzienend zijn? Ik zou het graag willen maar het ziet er tamelijk onhaalbaar uit, zowel qua tijd, werk als kosten.

 

hey f150,

 

Ik begrijp je denkwijze in deze, je maakt alleen een kleine vergissing. Namelijk een moestuin gebruiken op de coventionele (oude) wijze. Er zijn vandaag de dag erg veel moderne oplossingen die ervoor zorgen dat zowel oppervlakte-gebruik als investering qua tijd (voor het gezin) beide geen probleem meer hoeven te zijn.

 

Zie hieronder een aantal voorbeelden:

 

 

 

 

 

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs: 't Is idd een uitzondering, meestal moet je je inschrijven op een lijst en een paar jaar wachten.

 

Als je in de stad woont is het bijna niet te doen, maar alle beetjes helpen. In bv de tweede wereld oorlog was er groot te kort aan vanalles, maar er was nog wel wat. Als jezelf iets kunt aanvullen, is dat al winst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of alle cijfers kloppen maar een opbrengst van 9 ton tarwe per jaar is aan de hoge kant,alleen haalbaar voor proffesionals,onder optimale omstandigheden met gebruikmaking van kunstmest en chemische gewasbescherming en super gevoelige tarwe rassen.

Ik lees hier ook wel eens berichtjes over vierkante meter tuintjes en aardappelen in bigbag's en auto banden.Nu is dat natuurlijk een leuke leerzame hobby maar met preppen heeft het natuurlijk weinig te maken,hooguit met het aanleren van bepaalde skill's.

Leuk om te zien hoe enthousiast men er over is maar ik hoop dat men daardoor het inzicht krijgt dat selfsupporting toch wat anders is als een halve emmer aardappelen kweken op een balkonnetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast morningglory
Ik weet niet of alle cijfers kloppen maar een opbrengst van 9 ton tarwe per jaar is aan de hoge kant,alleen haalbaar voor proffesionals,onder optimale omstandigheden met gebruikmaking van kunstmest en chemische gewasbescherming en super gevoelige tarwe rassen.

Ik lees hier ook wel eens berichtjes over vierkante meter tuintjes en aardappelen in bigbag's en auto banden.Nu is dat natuurlijk een leuke leerzame hobby maar met preppen heeft het natuurlijk weinig te maken,hooguit met het aanleren van bepaalde skill's.

Leuk om te zien hoe enthousiast men er over is maar ik hoop dat men daardoor het inzicht krijgt dat selfsupporting toch wat anders is als een halve emmer aardappelen kweken op een balkonnetje.

 

Lijkt me een aardige samenvatting van self supporting in nl. Misschien dat er uitzonderingen zijn voor de gebieden in Nederland met weinig inwoners en/of je moet al op een boerderij of i.d. wonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@f150: Ik denk dat je berekening behoorlijk in de buurt komt. Sommige methodes beloven je torenhoge opbrengsten, maar in de praktijk valt dat nog weleens tegen.

 

Op zich is 4000 m2 voor 8 personen helemaal niet veel als je erover nadenkt, dat is ongeveer tweederde voetbalveld. 2 FTE werk met 8 mensen, ook dat is goed te doen, hou je vrije tijd over. Dus alleen een doekje voor het bloeden, juist niet. Als je cijfers kloppen (ook in de praktijk met soms tegenvallende oogsten) is het dus meer dan goed te doen! Jammer genoeg heb ik ook geen tuin van 500 m2 voor mezelf en is wellicht dat ook jouw grote probleem.

 

In de praktijk gaat het uiteindelijk anders werken. Na een SHTF zal er ook weer samenwerking en ruilhandel komen. Graan en koolzaad bijvoorbeeld, zou je dan gemeenschappelijk verbouwen en verwerken. Evenals het houden van vee op graslanden en woeste gronden, zodat je daar geen apart voer voor hoeft te verbouwen. Elke kilo geitenvlees scheelt vele kilo's plantaardig voer. De truuk is uiteraard dat je ze niet moet gaan houden en voeren zoals we dat nu doen.

 

Ik zelf heb maar 100 m2 maximaal om te verbouwen (150m2 bruto tuintje) en hoop in de toekomst ('t gaat super langzaam momenteel en dat ligt niet alleen aan het weer. :() daar heel veel van af te kunnen halen. Beginnen bij het begin, dus kruiden, tomaten, sla en diverse groenten die ik lekker vind. Aardappelen voor een jaar is nog wel te doen, maar rijst, tarwe en vlees zal ik moeten blijven kopen.

 

Elk beetje onafhankelijkheid is al een stap in de goede richting. :cool:

 

Top antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb laatst uitgerekend hoeveel m2 ik minimaal nodig zou hebben om met mijn gezin (vr+6 kids) zelfvoorzienend te zijn qua voedsel en kom dan snel tot de conclusie dat dat - los van het werk - niet haalbaar is. Per persoon schat ik het volgende in:

1. groente + fruit ca. 140 kg/jr. Met een opbrengst 2 kg/m2 heb je 70 m2 nodig

2. aardappelen ca. 90 kg/jr. Met een opbrengst van 6 kg/m2 heb je 15 m2 nodig

3. tarwe ca. 90 kg/jr. Met een opbrengst van 0,9 kg/m2 wintertarwe heb je 100 m2 nodig

4. peulvruchten ca. 30 kg/jr. Met een opbrengst van 0,3 kg/m2 heb je ongeveer 100m2 nodig

(granen, peulvruchten en aardappelen kunnen dan roteren; tarwe levert tevens stro op)

5. oliehoudend zaad tbv plantaardige olie: 6 l/jr. met een opbrengst van 0,2 kg/m2 koolzaad heb je 30 m2 nodig

6. zuivel + vlees via kippen en een visvijver. Ca. 100 m2

 

Totaal is dat ca. 500 m2 per persoon, uitgaande van een zeer matige vlees/visconsumptie, en een zeer sober eetpatroon zonder een goed biertje of mooi wijntje;) Voor 8 personen zit je dan al aan de 4.000 m2 en 1-2 FTE aan het werk. Zijn er mensen in de groep die qua eten (bijna) helemaal zelfvoorzienend zijn? Ik zou het graag willen maar het ziet er tamelijk onhaalbaar uit, zowel qua tijd, werk als kosten.

 

@f150 eindelijk eens iemand die niks romantisch zit te lullen over dit soort zaken. Het is gewoon zéér lastig en in veel gevallen niet haalbaar om zelf te kunnen voorzien in je voedsel, het gehele jaar door. Ik zeg hiermee niet dat je het niet mag/moet proberen, juist wel natuurlijk. Wat ik hier veel zie en ook hoor is dat men het al snel aan het romantiseren is, dat zelf hebben/onderhouden van een moestuin of meer. Helemaal in een SHTF situatie. Want dan komt beveiliging er ook nog eens bij kijken......en reken maar dat je die nodig zal hebben! Oja, en zaden, gereedschap, meststoffen, ongedierte bestrijding, etc etc.........

 

Tot de ontdekking komen dat sommige zaken gewoon niet (of haast niet) haalbaar zijn is goed. Hiermee weet je waar de zwakke plekken liggen en kan je er op een andere manier iets aan doen. En soms kan je er gewoon niets aan doen. Alleen dat willen veel mensen simpelweg niet onderkennen......zand & kop enzo.......ja, ook onze preppertjes hierzo.....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150 eindelijk eens iemand die niks romantisch zit te lullen over dit soort zaken. Het is gewoon zéér lastig en in veel gevallen niet haalbaar om zelf te kunnen voorzien in je voedsel, het gehele jaar door. Ik zeg hiermee niet dat je het niet mag/moet proberen, juist wel natuurlijk. Wat ik hier veel zie en ook hoor is dat men het al snel aan het romantiseren is, dat zelf hebben/onderhouden van een moestuin of meer. Helemaal in een SHTF situatie. Want dan komt beveiliging er ook nog eens bij kijken......en reken maar dat je die nodig zal hebben! Oja, en zaden, gereedschap, meststoffen, ongedierte bestrijding, etc etc.........

 

 

Tot de ontdekking komen dat sommige zaken gewoon niet (of haast niet) haalbaar zijn is goed. Hiermee weet je waar de zwakke plekken liggen en kan je er op een andere manier iets aan doen. En soms kan je er gewoon niets aan doen. Alleen dat willen veel mensen simpelweg niet onderkennen......zand & kop enzo.......ja, ook onze preppertjes hierzo.....:D

 

@prepass en @f150

Een volkstuin goed benutten om zo veel mogelijk je eigen groenten verbouwen is niets romantisch aan hoor.

Veel/sommige planten willen niet tot wasdom komen of worden opgevreten door bv konijnen

Sterker nog het is soms hard werken maar als je het graag wilt doen om je eigen eten op een goed manier telen dan is niet gauw iets teveel hoor!

En dan maar niet te spreken in een SHTF situatie.

Veel mensen weten niet waar ze aan beginnen, anders begonnen ze er niet eens aan!

Dus romantisch nee............... maar als wij de gehele winter van ons eigen groenten kunnen eten :) en die zijn niet bespoten en niet met kunstmest op gegroeid dan is dan genieten!

 

Granen eten wij niet en als we bloem of zo iets willen dan halen we dat bij de natuur winkel.

Helemaal zelf alles doen........nee maar wel veel en om te beginnen is dat best veel en daar kruipt veel tijd in.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mooi bezig geweest met grote potten en aardappelen erin... Keer flinke regenval geweest. De potten waren niet goed waterdoorlatend blijkbaar, hoewel ik toch flinke gaten erin had geboord. Als je je kunt indenken wat er was gebeurd... Ideale stinkbommen kun je ermee maken zeg! xD

Om belagers ermee weg te jagen, non-lethal werpballen! xD hahahaha

 

Next time gewoon kippengaas kooien ervoor gebruiken, lesje geleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger hadden we thuis een moestuin van ongeveer 200M2. Helemaal niet zo groot en al zeker niet in de buurt van bovengenoemde afmetingen. Toch weet ik nog, dat we in de sere twee grote vriezers hadden staan, waar de groenten van de tuin in gingen. Aan het eind van het seizoen, zat dat ding stampvol met spercibonen, wortelen, bieten, kool en prei.

Ok, de spercibonen kwamen na de winter echt wel je neus uit, maar we aten bijna iedere avond uit de vriezers.

Toegegeven, aardappels hadden we niet van eigen tuin, en tarwe ook niet. Maar wanneer je goed geprept hebt en voldoende rijst en pasta opgeslagen hebt, en misschien ook aardappelpuree, dan kom je met 200 M2 een heel eind in je groenten voorziening.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om op het topic terug te komen ... doekje voor het bloeden of niet? Als er een echte chaos is zie ik niet in hoe je een moestuin kan onderhouden als je in de bewoonde wereld leeft. Leef je afgelegen is het wellicht anders. Als we in een armoedeval terechtkomen net als de zuidelijke landen en er nog een vorm van orde is, is een moestuin wellicht een uitkomst. Maar je kunt moeilijk je moestuin dag en nacht bewaken met je nagelschaartje dus dat is ook een probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom in de wereld van het echte preppen....

 

Waar stond ook al weer dat het simpel was, geen tijd en energie kost?

 

Het zal je nog wel meer mentale overwinningen kosten voordat je redelijk op orde bent.

Geeft niks, elke wereldreis begint bij de eerste stap.

Begin klein, een vierkante meter, in je tuin, balkon of desnoods wat grote potten voor je raam in het appartement.

Leer en ga naar wat groters, je dat betekent mischien wel je appartement verlaten....

 

Ik ken niemand die met een ton cash binnen een paar weken prepper is geworden.

Mentaal moet je stappen maken, je skills moeten groeien, je netwerk moet je opbouwen, je huis ga je aanpassen, je tuin ga je anders bekijken, je buren ga je anders bekijken, het leven ga je anders bekijken.

 

En zelfs als er geen shtf zal dit alles je leven verrijken, maar simpel, even snel, zonder bloed zweet en tranen? Nee dat zal niet lukken, net zo min als al het andere dat de moeite waard is niet komt aanwaaien.

 

Prep ze,

Kans

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Welkom in de wereld van het echte preppen....

 

Waar stond ook al weer dat het simpel was, geen tijd en energie kost?

 

Het zal je nog wel meer mentale overwinningen kosten voordat je redelijk op orde bent.

Geeft niks, elke wereldreis begint bij de eerste stap.

Begin klein, een vierkante meter, in je tuin, balkon of desnoods wat grote potten voor je raam in het appartement.

Leer en ga naar wat groters, je dat betekent mischien wel je appartement verlaten....

 

Ik ken niemand die met een ton cash binnen een paar weken prepper is geworden.

Mentaal moet je stappen maken, je skills moeten groeien, je netwerk moet je opbouwen, je huis ga je aanpassen, je tuin ga je anders bekijken, je buren ga je anders bekijken, het leven ga je anders bekijken.

 

En zelfs als er geen shtf zal dit alles je leven verrijken, maar simpel, even snel, zonder bloed zweet en tranen? Nee dat zal niet lukken, net zo min als al het andere dat de moeite waard is niet komt aanwaaien.

 

Prep ze,

Kans

 

Wijze woorden. Respect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet toch maar wat neer.

Als dat de keuzes zijn voor planten na of tijdens een SHTF, wens ik jullie sterkte.

Ik denk eerder aan hoog proteïnerijke planten. Spirulina, hennep, soja, mais etc. Met extra planten zoals tomaten, en andere kruidachtige planten.

Als je jezelf dan ook nog aan seizoenen gaat binden door alleen buiten te kweken zonder kas/verlichting, dan heb je helemaal veel ruimte nodig. Reserveer maar een voetbalveldje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey f150,

 

Ik begrijp je denkwijze in deze, je maakt alleen een kleine vergissing. Namelijk een moestuin gebruiken op de coventionele (oude) wijze. Er zijn vandaag de dag erg veel moderne oplossingen die ervoor zorgen dat zowel oppervlakte-gebruik als investering qua tijd (voor het gezin) beide geen probleem meer hoeven te zijn.

 

Zie hieronder een aantal voorbeelden:

 

 

 

 

 

groetjes

 

Klopt, volgens mij kun je door creatief te zijn een heel eind komen met een stuk minder grond dat uitgerekend.

Ook deze Amerikaanse familie krijgt het voor elkaar op een gemiddeld stukje grond @f150, heel inspirerend!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb 22 hectares, vooral bos,maar ik verkoop hout en koop tarwe. je hoef niet alles zelf . als jij heel goed ben in mais, kun jij dat ruilen. ik heb eergister tabak voor vis geruild, de vis gaf ik aan een mevrouw om voor mij te zouten, zij kreeg zeep en wasmiddel(homemade) van mij als betaling. je kun heel veel op 2000 m4. zeker ook met tunnel bouw en vertical groien. tuinieren is veel meer dan een doekje voor het bloedje, trouwens je kun prima wasbare mandverband maken, das pas een doekje voor het bloede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf graan verbouwen is gewoon niet realistisch; het is veel werk om het veld om te spitten; het is veel werk om te zaaien; het is veel werk om water te geven; om ongedierte weg te houden; om te oogsten; om te verwerken tot bruikbaar product... het kost vele malen meer energie dan het oplevert!

 

Zet op datzelfde stuk grond boontjes, wortels en andere groenten en je eet veel meer voor veel minder werk!

 

Granen verbouwen is alleen maar goed te doen als je machinaal te werk kunt gaan en grote velden hebt.

 

Net als koeien enzo; kippen kan nog net omdat die niet zo heel veel ruimte nodig hebben, maar ook die vreten een hoop eten wat je anders zelf had kunnen opeten!

 

Het hele idee van zelfvoorzienend zijn is (in mijn mening) dan ook onrealistisch. Als je dat wilt, dan zal je met een groep van zo'n 50 volwassenen een eigen dorpje moeten beginnen en samenwerken; dan kun je een heel eind komen. Als klein gezin kan je 't wel vergeten, zeker na de SHTF, want dan is 't niet alleen tuinieren meer wat moet gebeuren, maar ook hout hakken en verwerken om op te kunnen koken en het huis te kunnen verwarmen en om mee te kunnen bouwen; de omgeving in de gaten houden en wilde dieren en eventueel indringers weghouden.

 

Realistisch gezien; als de SHTF, dan gaan we terug naar de middeleeuwen. Het lijkt mij verstandig om dus ook deels te denken zoals ze toen deden; een kasteeltje met een gracht er omheen, met daarbuiten velden voor voedsel, lijkt dan opeens niet meer zo belachelijk, maar wordt opeens weer een verstandig idee. Een veilige plek om te slapen en je spullen op te slaan, zonder dat 't belachelijk groot hoeft te zijn (een muur om je boederijen heen is nogal onmogelijk tenzij je idioot rijk bent).

 

Ik denk dus ook dat prepper die echt serieus verwachten dat er straks iets goed fout gaat, een hele moeilijke keus te maken hebben, namelijk: Blijf je in Nederland, of moet je emigreren als je een serieuze kans wilt hebben.

 

Voor mij persoonlijk is die keus al gemaakt; Nederland biedt niet de mogelijkheid om, als er een langdurige SHTF is, enige realistische kans van overleven te hebben. Halve land licht onder zeenivo; het is extreem overbevolkt en er is geen echte ruimte voor kleine dorpjes met mensen die graag zelfvoorzienend willen leven.

 

Vorm groepen; regel een stuk land waarop je samen een "kasteel" neerzet (een groep huizen met een afgesloten gezamelijke dikke hoge muur er omheen) en waar omheen je de rest van je gebouwtjes hebt; boerderijen, houthakkers/timmerlui, smid e.d.; verbouw alvast een deel voedsel en zorg dat je alvast bomen plant enzo...

 

Een moestuin is een leuke extra, maar er van leven? Nee, dat gaat niet. Als je er van wilt kunnen leven dan wordt het namelijk een boerderij en da's gewoon een dagtaak.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet toch maar wat neer.

Als dat de keuzes zijn voor planten na of tijdens een SHTF, wens ik jullie sterkte.

Ik denk eerder aan hoog proteïnerijke planten. Spirulina, hennep, soja, mais etc. Met extra planten zoals tomaten, en andere kruidachtige planten.

Als je jezelf dan ook nog aan seizoenen gaat binden door alleen buiten te kweken zonder kas/verlichting, dan heb je helemaal veel ruimte nodig. Reserveer maar een voetbalveldje.

 

Grappig dat je Spirulina noemt. enerzijds omdat ik een keer een topic hierover gestart heb als iets dat je zeker kunt/ moet preppen, anderzijds omdat spirulina een alg is en die kun je met geen mogelijkheid op je moestuin verbouwen, maar ik neem aan dat je dat niet bedoeld? ;)

Ik heb in het verleden wel eens soja boontjes op mijn moestuin gehad, echter zijn deze nogal gevoelig voor weersinvloeden. Wanneer de zomer te koel en te nat is, rotten ze spontaan weg. Als alternatief, meer passend in ons klimaat, kun je voor bruine bonen enz gaan. Hennep heb je idd gelijk, ook omdat die plant voor 1001 dingen bruikbaar is.

Ik denk dat iedereen die een beetje serieus met een moestuin omgaat, het seizoen behoorlijk verlengt, door binnenshuis voor te zaaien en te voor te trekken, waardoor de produktie behoorlijk toeneemt.

 

Met mais is het oppassen dat je de grond waar je op wil werken, niet meteen helemaal leegtrekt, voor de tijden erna. Mais heeft behoefte aan veel en goede bemesting. Voor eigen consumptie is trouwens alleen de suikermais echt geschikt, andere maissoorten worden verbouwd als veevoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...