Ga naar inhoud
GENEGEERD

Magnesium firestick en keramisch messenslijpertje


hamster

Aanbevolen berichten

Magnesium firestick en keramisch messenslijpertje van beiden iets van 2 euro deze week bij de action.

Gisteren gekocht,messenslijpertje werkt wel maar is niet je van het, Magnesium firestick werkt prima behalve het aanstrijk staaltje deze is namelijk te flexibel en behoorlijk in de verf gezet,maar met m'n mes ging het prima.

 

dus voor € 4,- "leuk speelgoed"

 

hamster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi hamster, ik heb zondag ruim 2 uur geprobeerd een vuurtje te maken met een firesteel en Maya tinder-sticks, maar zonder succces. Ik heb het hout in kleine stukjes gesneden/geschaafd en er kwamen zeker genoeg vonken van de firesteel, dus ik weet niet wat ik fout doe.

Heb jij misschien een aanwijzing voor me ?

 

Gr. en suc6, CrossbowClan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Magnesium firestick en keramisch messenslijpertje van beiden iets van 2 euro deze week bij de action.

Gisteren gekocht,messenslijpertje werkt wel maar is niet je van het, Magnesium firestick werkt prima behalve het aanstrijk staaltje deze is namelijk te flexibel en behoorlijk in de verf gezet,maar met m'n mes ging het prima.

 

dus voor € 4,- "leuk speelgoed"

 

hamster.

 

Lees de gebruiksaanwijzing van de firesteel van de action eens.

Daar staat dat de verflaag eraf moet voor goed gebruik.

Even weghalen en hij doet het goed, al prefereer ik een andere strijker.

 

De slijper werkt ook best goed voor dat geld (heb er nu drie van liggen)

Ideaal om even de machete bij te slijpen en ook keukenmessen doen het goed.

Verwacht alleen geen spyderco sharpmaker resultaat.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet eerst de zwarte laag eraf krassen. Ik heb er intussen 5 keer succes vol vuur mee kunnen maken met een maat van me. Wellicht zet je niet genoeg kracht? Of je houd je je mes in de verkeerde hoek? Ik merkte dat dat wel twee belangrijke dingen zijn om op te letten.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

die firesteels werken inderdaad prima en zijn hier al een tijd te koop bij de action , ik heb wel dat plastic ''heft'' ervan af gehaald (door het plastic te verwarmen ) want ik vind dat

het teveel plek inneemt .De slijper vind ik wat minder want een iets te dik lemmet past er niet in , ze hebben ook volop van die survival dekentjes (gecoat plastic folie) enkel jammer dat het aan beide zijde zilverkleurig is , maar de prijs is ook weinig iets van 70 cent.

gr wafels

PS Crossbowclan een kleine tip als je eerst wat materiaal voorzichtig van je firesteel afschraapt en dit bij het schaafsel van je Maya-stick doet en dan met je firesteel aansteekt moet het zeker werken .(maar wel heel voorzichtig eraf schrapen want het ontbrand heel makkelijk en een handig dingetje voor schraapsel is een puntenslijper , is klein en je kunt heel makkelijk van takjes ed heel dun schaafsel maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hamster, ik heb zondag ruim 2 uur geprobeerd een vuurtje te maken met een firesteel en Maya tinder-sticks, maar zonder succces. Ik heb het hout in kleine stukjes gesneden/geschaafd en er kwamen zeker genoeg vonken van de firesteel, dus ik weet niet wat ik fout doe.

Heb jij misschien een aanwijzing voor me ?

 

Gr. en suc6, CrossbowClan.

 

Ik heb geen maya tinder stick, maar in feite is dat fatwood, hout verzadigd met hars en terpentine, dat gebruik ik ook weleens. (Zoekfunctie 'Fatwood' vierde topic van boven)

 

Ik bewaar fatwood in een afgesloten zakje, omdat de terpentine en de lichtst ontbrandbare bestanddelen vervliegen. Kan me dus voorstellen dat bij zo'n mayastick aan een touwtje de terpentine wel vervlogen is. 'k Zou proberen om je schaafsels echt superdun te maken en voor het gemak een flink hoopje, zodat je het niet meer kunt missen met de vonken.

 

Heb je wel succes met de firesteel en vaseline watten? Die ontbranden een stuk gemakkelijker. Zoek anders daar even op met de zoekfunctie en als dat wel lukt, doorgaan met mayastick/fatwood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zolang het maar niet op de grond ligt , want dat bijna altijd nat of vochtig en alles liefst zo dun mogelijk het mogen rustig takjes zijn als je het maar dun maakt

het voordeel van berkenschors is het bevat veel olie dus het is nagenoeg waterproof en je kan een berk makkelijk herkennen ;-)

ook dorre dennen naalden en pluis van de sigaar van de lisdodde of distels werken prima als aanmaakmateriaal als je goed kijkt is er een hoop te vinden

in de natuur ;-)

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dank jullie allen voor de tips... ik zal het nog eens proberen, ook met vaseline-watten. Kan ik die ergens kopen, of moet ik die zelf prepareren?

 

Gr. en suc6, CrossbowClan.

 

Gewoon zelf maken. Vaseline is 1 euro per pot, bij de Action. Naderhand sealen met kaarsvet is ook handig. Makkelijk open te breken. Minder vet aan de buitenkant.

 

Ken je deze al?

 

http://preppers.nl/forum/threads/3692-DIY-Kaars-en-Tondel-van-Vaseline-in-Potters-blikje?highlight=vaseline+potters

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

inderdaad maar dan nog vind ik het te flexibel

Lees de gebruiksaanwijzing van de firesteel van de action eens.

Daar staat dat de verflaag eraf moet voor goed gebruik.

Even weghalen en hij doet het goed, al prefereer ik een andere strijker.

 

De slijper werkt ook best goed voor dat geld (heb er nu drie van liggen)

Ideaal om even de machete bij te slijpen en ook keukenmessen doen het goed.

Verwacht alleen geen spyderco sharpmaker resultaat.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uw firestick mag nu nog zo duur zijn en of super vonken geven . Als je geen goede tondel voorhanden hebt lukt het niet . Goed wil vooral zeggen droog en fijn van structuur . Met een natte of slechte tondel lukt het al moeilijk met lucifers . Een weekje Ardennen in de regen heeft mij veel bij gebracht wat vuur maken betreft .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Uw firestick mag nu nog zo duur zijn en of super vonken geven . Als je geen goede tondel voorhanden hebt lukt het niet . Goed wil vooral zeggen droog en fijn van structuur . Met een natte of slechte tondel lukt het al moeilijk met lucifers . Een weekje Ardennen in de regen heeft mij veel bij gebracht wat vuur maken betreft .

 

Geert

 

Natte bospaden?

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Meer dan natte bospaden :D na de tweede dag in de regen was alles nat ook de reserve kleding . En het grootste deel van de lucifers . Een degelijk firestick kwam dan goed van pas

 

Geert

 

Wat ben je dan blij met vaseline-watten he? Of degelijk afgesloten tondel. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...