Ga naar inhoud
GENEGEERD

Batterijen opladen met zonne-energie / Mobiele opladers


hakin9

Aanbevolen berichten

Ik denk even buiten het concept van de zonnelader. Is dit wat?

 

30mbu3t.jpg

FreePlay Dynamo Dynamo lader FreeCharge AK-060-0000-FO

 

Werkt ook 's nachts en als het bewolkt is. Verkrijgbaar bij o.a. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/200054/FreePlay-Dynamo-lader-FreeCharge-AK-060-0000-FO-FreeCharge?queryFromSuggest=true

 

Voor doeleindes dat een sigarettenaansteker gebruikt wel ja. Maar de reden waarom ik reageer is vanwege dat regeltje "Werkt ook 's nachts en als het bewolkt is" wat ik zo hillarisch vind. Het is een dynamo charger, geen zonnelader. Geniale grap hoor! xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 75
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 1 maand later...

Al langere tijd ben ik op zoek naar een batterijlader op zonne-energie. Nu kan ik er wel 2 vinden, maar deze zijn dan AA of AAA en niet beide. Daarnaast kan ik dan geen andere formaten laten. Heeft iemand een idee waar ik ze zou kunnen vinden en tegen welke prijs?

Of kan iemand een constructie bedenken waarbij het alsnog mogelijk is. Ikzelf heb zitten denken aan een zonnepaneel, met een USB uitgang. Er zijn USB batterij laders te krijgen. Wellicht ligt hier de oplossing.

Graag jullie tips en adviezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ben ik voor losse zonnepaneeltjes gegaan met USB uitgang en heb daar een USB batterij oplader bijgekocht die zowel AA als AAA batterijen op kan laden.

Al mijn gadgets maken enkel gebruik van AA en AAA batterijen omdat die het meest voorhande zijn.

 

Er zijn ook mini accupacks die opgeladen kunnen worden met USB waar een kleine accu inzit, waar je dan weer je apparaat mee op kan laden.

 

Mijn ervaring is dat zonnepanelen die met accu komen vaak de accu kapot gaat na 2 tot 3 jaar, daarom ben ik voor losse zonnepaneeltjes gegaan van http://www.prepperszonnepanelen.nl

 

Lekker simpel met USB uitgang en een mooi ontwerp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben voor de flexibele oplossing gegaan.

Een paar echte zonnepanelen, goede accus, omvormer en oa 12 volts laders.

Ik heb dus 'altijd' stroom ook als de zon niet schijnt, de set is makkelijk op te schalen dus je kunt klein beginnen en groeien enz.

Ik kan kleine 220volt gebruikers aansluiten en heb dus een 12 volt systeem, denk aan koelkast enz.

De eerste investeringen zijn aanzienlijk denk al snel aan 1000 euro....

 

Maar dan heb je ook wat...

 

Grt,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kans,

Die kant wil ik ook op. Ben dus ook druk bezig met onderzoeken hoe ik mijn huis zoveel mogelijk zelfvoorzienend kan maken en wil grootschalig zonnepanelen toe gaan passen. daarnaast wil ik een back-up accu systeem zetten, met omvormers, om onafhankelijk te zijn wanneer de elektra uitvalt.

Het systeem waar ik nu naar op zoek ben is dus bedoeld voor mobiel gebruik, maar dat zul je vast wel begrepen hebben ;)

Hoeveel kun jij nu ongeveer op jaarbasis opwekken? Mijn kijkrichting is ongeveer 2000 Kw per jaar. Daarmee kunnen we redelijk ver komen met ons huishouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pc thuis, en monitor, kunnen binnenkort ook op 12V. De router is al 12V. Die heeft nl. een 12V adapter. (UPC Horizon box) Als de wijkcentrale niet uitvalt, werkt dat gewoon. Heel veel kleine dingetjes, zoals lampen zijn er ook in 12V. Auto-adapters, voor gewone kleine dingen, kan je ook direct aan de accu doen. De grotere apparaten die standaard op 220/240V werken zou ik wel via omvormers doen. Huidige omvormers geven bijna altijd zuivere sinus, met hoog rendement, en worden ook steeds goedkoper.

 

Voor mobiele oplossingen zou ik een oprolbaar paneel nemen. En geen apparaten op AA of AAA batterijen, maar met li-ion/LiPo accu's. Die vind ik veel fijner, zijn in kou te gebruiken, ontladen zelf amper, en gaan lang mee. Het type accu wat in je telefoon en laptop zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind mijn systeem ook mobiel :cool:

Als we over rugzakmobiel praten heb ik de keuze gemaakt electronica te vergeten....

 

Ik heb nu twee grote accus en twee zonnepanelen van 75 wp elk.

Puur uit het idee van twee is een..

In geval van nood kook ik op gas hout etc en heb ik alleen 220 nodig voor de geforceerde luchtstroom van mijn houtkachel en wat andere kleine dingen.

Eventueel kan ik de cv kort laten draaien als de spanning uitvalt maar er nog wel gasdruk is..

ik zit eraan te twijfelen of ik bv de koelkast en diepvries of zelfs de wasmachine wil kunnen laten draaien, handig maar dan praat je al snel over 10k die je moet investeren en goede accus gaan toch maar een jaar of tien mee.

En dat is bij goed gebruik, als je het niet goed doet dan is het na een paar jaar einde oefening...

 

Staat op mijn lijstje maar wel ergens aan het einde....

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor thuis: deep cycle accu's, met voldoende capaciteit. Dan kan je alles door laten draaien.

En 2 panelen van 75Wp is ook niet veel. Dat zijn geen grote panelen. Ik kan aan mijn balkon al 400Wp-600Wp aan panelen kwijt. Een 600Wp set is tegenwoordig zo'n 1000€.

Koelkast, en vriezer gebruiken niet continue, maar heel af en toe een beetje. Wasmachine ook. Dat vraagt in totaliteit niet erg veel, maar wel piekvermogen. Daarom wil ik deep cycle.

Ik heb geen gas, maar stadswarmte, dus ik kook ook elektrisch..

Er komen ook meer technieken op de markt, ook dakpannen die als panelen werken, lichtconcentratie met gekoelde panelen, etc. dat straks iedereen volledig op eigen energie kan draaien. Vooral met energiezuinige producten.

 

Mobiel, heb ik wel electronica. Met li-ion reserve accu's en zonnecel lader. Handig voor zaken die ik niet wil onthouden. Zoals een heel boek vol kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een Power Go solar paneeltje en een Powergo PT 2000U batterijtje voor als ik op weg ben met de rugzak. Ben gewoon verslaaft aan muziek.

Nadeel van dit klein hebbedingetje dat je kan bevestigen aan je rugzak, het heeft echt direct zonlicht nodig anders laad het niks op.

Verder heb ik in de Jeep een Solar lightning System PESL-A dat is een klein zonnepaneeltje ik geloof 30 op 20 cm heel lichtgevoelig met een batterijkastje waar je zowel licht als ubs apparaatjes kan op aansluiten.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, bedankt voor de reactie. dat zonnepaneel spreekt me zeker aan daar. Nu nog een goede USB batterijoplader en we hebben een setje :D

 

Ik ben voor deze gegaan.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/200199/Varta-VARTA-digitale-lader-met-USB-57048201441

wel de duurste maar ik heb hem gekozen omdat er ook een USB uitgang inzit. Zo kan ik overdag laden met een zonnepaneeltje en savonds de batterijen gebruiken voor in zaklamp of iets dergelijks. Of savonds mijn telefoon opladen met de batterijen die in de USB batterij oplader zitten. Net als een accu maar nu kan ik de batterijen ook los gebruiken.

Enige nadeel is dat als het zonnepaneel achter wolken verschijnt en de batterij oplader elke keer aan en uit springt het opladen niet erg snel gaat.

Je hebt tevens ook kleine USB batterij opladers met 1 of 2 batterijtjes.

HQ-CHARGER%2002.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine aanvulling:

 

asolar_titan_laptop3.jpg.d9b1461a87efc624e660fc882ad39274.jpg

 

Heb eindelijk ook deze powerbank, die je kunt opladen op het stroomnet (2 uur) of via de zon (25 uur), kostenplaatje 140 euro, output: 5v, 16v, 19v en 21v. 2,5 Watt zonnecel met 13.500mAh accu. Kun je een psp/gsm/laptop op aansluiten, ermee opladen of gewoon als externe stroombron gebruiken. Vrij klein, past niet in je broekzak (wel in de zak van je pijpbroek), heeft een vrij voelbaar gewichtje maar omdat ie zoveel verschillende outputs heeft en dat je hem kunt gebruiken als stroombron ipv alleen als charger, moest ik die gewoon hebben.

 

... Het betreft hier om de Titan AM-600

Die heb ik ook. Ik heb m 3 keer teruggestuurd omdat het ding niet vanaf het paneel oplaadt. Steeds kreeg ik een nieuwe van A-Solar met de uitslag van de reparatie-test. Elke keer was het ding defect gebleken. Ik heb m nog niet op marktplaats gezet. Maar wie wil kan m voor 50 euro hebben. PM me maar.

 

Solargorilla rules.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die heb ik ook. Ik heb m 3 keer teruggestuurd omdat het ding niet vanaf het paneel oplaadt. Steeds kreeg ik een nieuwe van A-Solar met de uitslag van de reparatie-test. Elke keer was het ding defect gebleken. Ik heb m nog niet op marktplaats gezet. Maar wie wil kan m voor 50 euro hebben. PM me maar.

 

Solargorilla rules.

 

Nou, dan heb ik geluk gehad dan met die Titan AM-600 powerbank... Mag ook wel, na diverse aankopen van dergelijke zonnepanelen/powerbankjes, de helft was inderdaad defect. Had er zelfs eentje, die laadde wel op in de zon, je zag dat ie helemaal vol was. Daarna stak je een stekkertje erin om er iets mee op te laden, ineens schakeld ie zichzelf uit en doet helemaal nix! Alsof ie weer leeg was. Stak je hem daarna in de USB van je laptop of PC, begon ie weer opnieuw met opladen. Vaag ding... Enige wat ie dan weer wel deed was als ie leeg was en je stak er dan een stekker in om je GSM op te laden, moest je hem eerst "herstarten" met een laptop en daarna in de zon leggen, dan deed ie het wel. Maar ja, dat is weer zo'n enorme handleiding en ik wou gewoon een ding dat het gewoon goed doet.

 

Daar heb ik er nu twee van, die powerbank waar ik dus geluk mee heb gehad blijkbaar en een andere, hoewel die wel zijn tijd neemt om op te laden, maar wel superlang zijn vermogen vasthoud. Tis allemaal wat, mischien nog even wachten tot dergelijke apparaten wat beter in elkaar zijn gezet? Of die olifantlader Powerplus Elephant, vond ik ook wel wat hebben, alleen na het aanschaffen van die powerbank vond ik het wel weer even welletjes wat betreft dergelijke aankopen.

 

Jammer dat ie het voor jou niet deed.

 

En ehm, ik zou hem niet in je pijpbroek steken, dan gaat ie vrij snel stuk, blijft toch een stuk plastic blokje he...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had er zelfs eentje, die laadde wel op in de zon, je zag dat ie helemaal vol was. Daarna stak je een stekkertje erin om er iets mee op te laden, ineens schakeld ie zichzelf uit en doet helemaal nix! Alsof ie weer leeg was. Stak je hem daarna in de USB van je laptop of PC, begon ie weer opnieuw met opladen. Vaag ding...

Dat klinkt als de symptomen die ik met deze dingen had. Alleen met laden op de zon alleen, werd hij nooit echt vol. Stond ie op 3/4 streepjes, zet uit zet aan, staat ie op 1 streepje. Dat soort rare dingen. Het is me nooit gelukt om met die stomme dingen met alleen zonne-energie ook maar zover geladen te krijgen dat ie een paar aa-baterijtjes kon laden met de usb aansluiting (dus vergeet het maar om er een laptop mee te laden). Dat vind ik diep triest.

 

De power gorilla heeft hier geen problemen mee. En laadt met veel minder zonlicht af. Super ding. Helaas wel prijzig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...