Ga naar inhoud
GENEGEERD

Schultz wil gelijke kansen op overlijden door overstroming


Tom

Aanbevolen berichten

Wat ik er van begrijp is dus dat de dun bevolkte gebieden met weinig economische waarde "aan de natuur worden terug gegeven" bij een overstoming.

Dus als preppers die in deze gebieden wonen zijn aan zichzelf en hun dierbaren min of meer verplicht om hier voor te preppen, Dus toch die rubberboot op zolder met mogelijkheid om deze snel te water te kunnen laten. Vergeet dan niet middelen om een gat in uw zolder te slaan.

 

 

Lees zelf het artikel en trek uw conclusies

 

Iedere Nederlander moet in de toekomst evenveel risico lopen te overlijden door een overstroming: namelijk 1 op 100.000. Om dat te realiseren gaat minister Melanie Schultz (Water) niet meer alleen kijken naar de kans op een overstroming, maar ook naar de eventuele gevolgen. Dat schrijft ze vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.

 

LEES MEER OP AD

 

Ach was onze overstromings expert er nu nog maar (onze Dick B.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wat gaat minister Schults en 40 rovers dat dan doen, heel Nederland afgraven tot dezelfde hoogte, dan heeft ze geluk, denk dat het water

bij de mensen al tot de lippen staat, door de afbraak van de sociale voorzieningen, wat is de volgende stap, ieder die niet meer

een steentje bijdraagt aan de maatschappij, verzuipen!!!

Goed idee, laten we in Den Haag beginnen......

Steek de dijken door, smelt de kazen, het einde komt er aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je eens uitleggen hoe je bij dat begrip komt? Ik zie het namelijk nergens staan.

 

Rothbard, dat is inderdaad niet uit het krantenartikel te halen, maar in rapport van overheid.nl staat het in voorzichte bewoordingen;

 

Kwetsbaar

 

“Ongeveer 60% van ons land is kwetsbaar voor overstromingen. In dit gebied wonen 9 miljoen mensen en wordt 70 procent van ons BNP verdiend. Ik wil mensen bewuster maken van die risico’s. Je bent tenslotte veiliger als je weet wat je moet doen in geval van een ramp”, verklaart Schultz. Samen met minister Opstelten van Veiligheid en Justitie, de Deltacommissaris, de Stuurgroep Management Overstromingen en het Veiligheidsberaad werkt de minister aan een nieuwe module evacuatie bij grote overstromingen.

 

Werken met de natuur

 

Minister Schultz wil ‘werken met de natuur’. “Eeuwenlang hebben we de natuur met dammen en dijken proberen in te perken. Maar we kunnen de oplossing niet alleen blijven zoeken in het ophogen of verbreden van dijken. Ik wil bouwen mét de natuur. De projecten van Ruimte voor de Rivier en de Zandmotor zijn daarvan mooie voorbeelden

 

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/04/26/minister-schultz-kiest-nieuwe-aanpak-voor-bescherming-tegen-het-water.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gaat minister Schults en 40 rovers dat dan doen, heel Nederland afgraven tot dezelfde hoogte, dan heeft ze geluk, denk dat het water

bij de mensen al tot de lippen staat, door de afbraak van de sociale voorzieningen, wat is de volgende stap, ieder die niet meer

een steentje bijdraagt aan de maatschappij, verzuipen!!!

Goed idee, laten we in Den Haag beginnen......

Steek de dijken door, smelt de kazen, het einde komt er aan.

Lees anders het artikel even. Ze heeft het over extra aandacht voor bepaalde gebieden (gebieden met een hoog risico van overstroming en gebieden met kwetsbare gebouwen).

Verder staat de verzorgingsstaat op instorten, die is immers veel te groot geworden. Afbraak van sociale voorzieningen (waar ik vrij weinig van zie) is niet je zorg, de betaalbaarheid is dat. Vooral met de vergrijzing komen we gigantisch in de problemen. Als de verzorgingsstaat niet afgebroken wordt is Nederland lang voordat de laatste babyboomer in het graf ligt een derde wereldland.

 

Rothbard, dat is inderdaad niet uit het krantenartikel te halen, maar in rapport van overheid.nl staat het in voorzichte bewoordingen;

Ook in het rapport van overheid.nl zie ik het nergens staan, zelfs niet in voorzichtige bewoordingen. Ze heeft het over projecten als Ruimte voor de Rivier en de Zandmotor, helemaal niets dat lijkt op "dun bevolkte gebieden met weinig economische waarde "aan de natuur teruggeven" bij een overstoming."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere Nederlander moet in de toekomst evenveel risico lopen te overlijden door een overstroming: namelijk 1 op 100.000. Om dat te realiseren gaat minister Melanie Schultz (Water) niet meer alleen kijken naar de kans op een overstroming, maar ook naar de eventuele gevolgen. Dat schrijft ze vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.

 

Beetje rare gedachtegang van deze minister. Iemand die op een heuvel in Limburg woont heeft 0,0% overstromingskans. Iemand die in de Noord-Oostpolder woont een stuk meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kranten hebben inderdaad een foute benaming gegeven, beter was geweest om de juiste benaming te hanteren, namelijk overstromingkansen i.p.v. de woordkeuze van "overlijden door overstroming. En dan kom je in de juiste benaming die ook door de vakmensen wordt gebruikt namelijk het begrip "dijknormen" deze normen worden dus gehanteerd bij de bescherming van de polders en de overstomingskans.

 

Uit een verslag blijkt wel degelijk dat er berekend wordt welke polder belangrijker is, dus hogere dijken nodig heeft dan minder belangrijke gebieden.

Over het algemeen worden de meeste gebieden beter beveiligd tegen overstomingen door de plannen.

 

http://www.goedgezien.nl/veiligheidsnormenoverstroming.htm

 

De nieuwe methode voor de berekening van optimale veiligheid is reeds toegepast op 21 dijkringgebieden (polders omgeven door een dijk) in het rivierengebied. Daarbij is nauw samengewerkt met verschillende waterkundige experts.

 

 

Dat is aanzienlijk scherper dan de huidige wettelijke norm van een maximale overstromingskans van 1/1250 per jaar. Maar er zijn ook vijf polders waarvoor hantering van de uitkomsten in 2015 zou leiden tot een verdubbeling van de wettelijke maximale overstromingskansen. Hier zouden de wettelijke normen dus minder scherp mogen worden. Duidelijkste voorbeelden daarvan zijn twee vrij kleine dijkringen langs de IJssel, namelijk IJsselland en Gorssel. Daar ligt het meest efficiënte veiligheidsniveau rond een overstromingskans van 1/400 per jaar, terwijl ook hier de wettelijke norm thans een maximale overstromingskans is van 1/1250 per jaar.

De huidige wettelijke normen houden dus weinig rekening met de grote verschillen tussen dijkringgebieden in de verhouding tussen schade bij overstromen (slachtoffers en materiële schade) enerzijds en investeringskosten (lengte dijk) anderzijds. Dit vraagt om een nadere maatschappelijke afweging tussen efficiëntie en gelijkheid in veiligheid

 

Ik keur de plannen niet af, maar wil alleen maar aangeven als je in een gebied woont wat wordt aangegeven als minder belangrijk je hiervoor eventueel wat extra kunt preppen:)

 

Het is geenzins mijn intentie om over de diijknormen een discussie te beginnen, maar het is altijd goed om de plannen van de minster te kennen en daarop te anticiperen, wat in ons geval alleen maar inhoud of we wel of geen rubberboot op zolder klaarleggen:cool:

 

Heb het zelf ook (nog) geen boot, vertrouw toch wel op de regering en wacht eerst nog rustig af hoe uiteindelijk de aanpak van de minster uitpakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Niets nieuws onder de zon.. Het is een voorstel om te komen, tot extra budget voor dijkbeheer. Door dat Schultz de norm wil aanpassen in sommige gebieden, moeten de waterschappen hun beheersmaatregelen aanpassen, en word er geld vrij gespeeld voor dat soort zaken..

 

Daarnaast zijn de projecten ruimte voor rivier, weer in een fase, dat een aantal gebieden nu, draagvlak moeten gaan krijgen en besluiten doorgedrukt, voor nieuwe beheersmaatregelen, zoals een hoogwatergeul, en overloopgebieden, en een nieuwe aftakking voor de ijssel.

Door de wettelijke norm aan te passen, word het in eens wettelijk verplicht om deze "wat op tegenstand stuitende" maatregelen te gaan uitvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje rare gedachtegang van deze minister. Iemand die op een heuvel in Limburg woont heeft 0,0% overstromingskans. Iemand die in de Noord-Oostpolder woont een stuk meer.

 

Iemand die op limburg woont, op een heuvel, heeft weldegelijk kans op overstromingen, en dat heeft de recente jaren ook bewezen.. Juist rivier en regenwater levert een groter risco, dan overstromingen van uit de noord zee..

 

http://www.l1.nl/video/geul-buiten-oevers-getreden-23-dec-2012#.UhzxMxu-3lU

 

En er zijn mensen verdronken. door stromend water (roermond). Veel schade, zelfs preppers, die hun voorraden zijn kwijt geraakt.. omdat zij op een heuveltje woonde.. . Alle spul in de kelder lag in eens aan de andere kant.. door dat het water van de rivier, dwars door hun huis ging..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lol preppers in nl tegen overstromingen. Overstromings gebieden zal tijd genoeg hebben om te vluchten. Hulpdiensten zullen per huis het afgaan. In roemond staan wat boederijen onprettig. Ik heb toen ik daar in de buurt woonde amper gezien dat men daar iets tegen deed. Boederijen met dam erom was een oud oerhollands beeld. Nu wat mensen snel vergeten is dat hoog water meestal in periodes valt wanneer het koud is. Tis leuk een rubber bootje klaar hebben staan maar dan ben je erg optimisitisch. Nu, gedeeltelijk door slecht onderhoud is de kans dat er onverziende zaken gebeuren stuk groter.

 

Wil je voorbereid zijn.

Zorg voor een boot met meerder lucht kamers.

Zorg dat je een buiten boord motor, peddel en een lange stok (2m) erin hebt. Een klein ankertje dat de boot houd en waar je nog mee kan gooien hebt als je van plan bent met een boot te gaan.

 

Persoonlijk zal ik kiezen voor een overlevings pak. Deze pakken zou je 6 uur moeten kunnen overleven in zee water rond nul graden.

Ik zou een mes of bijltje meenemen omdat hoog water padden onbegaanbaar maakt en veel troep bevat.

 

Ga nooit alleen op pad tenzij..... Het is ook niet dom om touw mee te nemen en om mensen aan mekaar te binden.

 

Dus bij een overstroming kijk maar naat 1953 is kou een grotere vijand dan het water vaak. Het is niet erg om nat te worden, kou is erger vaak. Nu verdrinken door overstromingen kan komen door bv vloedgolf, maar in nl is de kans dat mensen naar zolder vluchten en klem komen veel groter. Verdrinking op deze wijze is ook terug te zien in 1953. Dus een grote bij op zolder of andere uitwegen zoeken kan levens redden.

 

Als de minster 0 doden wilt kan dit ook het heet preventie en kost geld.

Dus maak je niet druk voor verdrinking. Er schuilen veel grotere gevaren. Een overlevings pak houd je beetje warm en blijven drijven. Zijn fel oranje dusja valt goed op. Heb je geld te veel dan heb je ze zelfs met een noob baken. Dat is een zendertje dat hulp diensten zoals kustwacht kan horen als ze in de buurt komen.

 

Ben je bang voor overstromingen, de wereld is er vol met voorbeelden hoe het wel en niet moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lol preppers in nl tegen overstromingen. Overstromings gebieden zal tijd genoeg hebben om te vluchten. Hulpdiensten zullen per huis het afgaan. In roemond staan wat boederijen onprettig. Ik heb toen ik daar in de buurt woonde amper gezien dat men daar iets tegen deed. Boederijen met dam erom was een oud oerhollands beeld. Nu wat mensen snel vergeten is dat hoog water meestal in periodes valt wanneer het koud is. Tis leuk een rubber bootje klaar hebben staan maar dan ben je erg optimisitisch. Nu, gedeeltelijk door slecht onderhoud is de kans dat er onverziende zaken gebeuren stuk groter.

 

Wil je voorbereid zijn.

Zorg voor een boot met meerder lucht kamers.

Zorg dat je een buiten boord motor, peddel en een lange stok (2m) erin hebt. Een klein ankertje dat de boot houd en waar je nog mee kan gooien hebt als je van plan bent met een boot te gaan.

 

Persoonlijk zal ik kiezen voor een overlevings pak. Deze pakken zou je 6 uur moeten kunnen overleven in zee water rond nul graden.

Ik zou een mes of bijltje meenemen omdat hoog water padden onbegaanbaar maakt en veel troep bevat.

 

Ga nooit alleen op pad tenzij..... Het is ook niet dom om touw mee te nemen en om mensen aan mekaar te binden.

 

Dus bij een overstroming kijk maar naat 1953 is kou een grotere vijand dan het water vaak. Het is niet erg om nat te worden, kou is erger vaak. Nu verdrinken door overstromingen kan komen door bv vloedgolf, maar in nl is de kans dat mensen naar zolder vluchten en klem komen veel groter. Verdrinking op deze wijze is ook terug te zien in 1953. Dus een grote bij op zolder of andere uitwegen zoeken kan levens redden.

 

Als de minster 0 doden wilt kan dit ook het heet preventie en kost geld.

Dus maak je niet druk voor verdrinking. Er schuilen veel grotere gevaren. Een overlevings pak houd je beetje warm en blijven drijven. Zijn fel oranje dusja valt goed op. Heb je geld te veel dan heb je ze zelfs met een noob baken. Dat is een zendertje dat hulp diensten zoals kustwacht kan horen als ze in de buurt komen.

 

Ben je bang voor overstromingen, de wereld is er vol met voorbeelden hoe het wel en niet moet.

 

Kijk wederom een expert, wat weet je nu eigenlijk van overstromingsgebieden. Een overlevingspak bedoeld voor Zee, kan je alleen drijven.. Wel eens gehoord van strainers, shifons, overlaten. Een droogpak kan zeker zinvol zijn, maar een overlevingspak in een overstromingsgebied, in een stroming zal je vermoorden, als je die vast komt te zitten, in een boomstronkje of boomtak. En je bent niet zo sterk, dat je dat kan oplossen.

 

Ja, onderkoeling is inderdaad een probleem, echter dat is de stroming ook, echter de chemicaliën uit alle keukenkastjes, zijn net zo goed een probleem.. een EPIRB heb je alleen wat aan in kustwachtgebied, en niet in de overstroming op de Maasgebied of Rijn gebied. En reguliere hulpdiensten kunnen er niets mee.

 

Voor overstromingen zijn er enorm veel early detectie systemen, die ook publiek toegankelijk zijn. Het is nooit ineens hoogwater (tenminste in de benelux en duitsland).

De enige reden waarom er bij hoogwater en overstromingen mensen zullen overlijden, is als mensen domme dingen gaan doen.. Of bij regulier hoogwater er een veendijk breekt, waar je net in de hoofdstroom staat.. Maar daar helpt dan ook helemaal niets meer aan..

 

Een overstromingsgebied, kent min of meer drie fasen.

1.Het snel opkomende water : Zeer gevaarlijke stroming), Redding is erg moeilijk, varen is nagenoeg onmogelijk.

2. Het water blijft even staan. : varen is mogelijk, dus kan evacueren.

3. En het water gaat weer weg..: gevaarlijke stroming Redding en evacuatie word enorm onderschat, varen is erg moeilijk, )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wat je zegt. Maar goed als het erop aan komt blijf ik toch voor overlevings pak kiezen. Als je al zo gek bent om in de zware stroming te gaan, dan is het belangrijk dat heel je lichaam drijft. Juist je benen onder water is dat gene waar stroming grip op kan krijgen. Grootste overleving kans in zware stroming is nog altijd drijf vermogen. Zorg dat je zo min mogelijk onder water hebt. Je kan immers niet tegen stroom zwemmen, zwem dus met stroom mee richting een oever.

 

Maar dan nog blij ik erbij, je kan dit allemaal heel goed weten maar voorbereiden is DOEN.

 

Ervaring vergroot je kansen. Ik heb welles in de Rijn gezwommen vanaf een tanker die voor anker lag. Die 110m tot achter was je snel. Miste je de roeiboot dan kwam je al makkelijk 500meter stroom afwaards aan wal. Dan kon je 1,5 stroom op lopen om te proberen weer aan boord te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wat je zegt. Maar goed als het erop aan komt blijf ik toch voor overlevings pak kiezen. Als je al zo gek bent om in de zware stroming te gaan, dan is het belangrijk dat heel je lichaam drijft. Juist je benen onder water is dat gene waar stroming grip op kan krijgen. Grootste overleving kans in zware stroming is nog altijd drijf vermogen. Zorg dat je zo min mogelijk onder water hebt. Je kan immers niet tegen stroom zwemmen, zwem dus met stroom mee richting een oever.

 

Maar dan nog blij ik erbij, je kan dit allemaal heel goed weten maar voorbereiden is DOEN.

 

Ervaring vergroot je kansen. Ik heb welles in de Rijn gezwommen vanaf een tanker die voor anker lag. Die 110m tot achter was je snel. Miste je de roeiboot dan kwam je al makkelijk 500meter stroom afwaards aan wal. Dan kon je 1,5 stroom op lopen om te proberen weer aan boord te komen.

 

De Rijn, in de zomer is iets anders, dan de Rijn in februari, veel hogere stroomsnelheden en veel meer strainers, walsen, en zelfs shifons in de uiterwaarden en bij brugpeilers. Met te veel drijfvermogen, kan je niet een bij een objectweg zwemmen met de overlevingspak bedoeld voor op zee. Je moet juist offensief kunnen zwemmen, om in een bepaald keerwater waar je relatief veilig bent te kunnen komen.. En doen, dat doe ik regelmatig.. Echter dat mag je niet vergelijken met een zwemtochtje in de rijn..

 

Met een overlevingspak ben je geheel afhankelijk van derden om je zelf te redden.. Met een simpel dun droogpak, kan je je heel vaak zelf nog redden. en kan je voorkomen dat je vast zit in een strainer, en daar verzuipt, onderkoelt etc. Zoek eens een club die iets van Swift water rescue of wild water raften doet, dan weet je iets meer dan een gemiddelde zoetwater of zoutwater matroos.

 

En dit is alleen als je al een beetje adequate PBM hebt, als je zonder PBM onbedoeld te water raakt, is coldwatershock je eerste probleem..

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lo, gemiddelt matroos. Ik heb meer ervaren in me leven. Overleven is een levens style, ieder zijn weg. Er is uiteindelijk goede of slechte weg als het doel maar bereikt word. Ik ben een lone wolf, terug getrokken van de maatschappij. Zoals ik al vaker aan gekaart heb hier is het doen. Ik doe elke dag ervaring op en als ik van de winter wil zwemmen doe ik dat. Ik heb geen clubs nodig of veel andere mensen. Samen sta je sterk, alleen heb je alles zelf in de hand. Ieder zijn weg. En geloof me, ik heb al heel wat obstakels over wonnen waarvan ik hoop dat de meeste van jullie ze nooit tegen komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...