Ga naar inhoud
GENEGEERD

Communicatie apparatuur......Nodig?


Wonderland

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Ik lees veel over 27mc, whatssapp, porto's enz.

Iedereen wil weten hoeveel bereik je ermee hebt en op welk kanaal ''we'' gaan zitten, hoeveel vermogen ''je'' hebt enz.

 

Allereerst is het belangrijk om te weten waarom je het nodig hebt. En het antwoord is niet: ''om met elkaar te kunnen praten'' :p

 

Het is vrijwel onnodig als iemand uit Limburg een gesprek voert met Kop van Noord-Holland

 

Mijn visie:

Vorm een groep waarmee je naar bijv. een Shelter Camping, of een vaste (eigen) locatie gaat. Je spreekt met de groep af dat je naar de afgesproken plek gaat WTSHTF.

Als je in de buurt bent van elkaar kun je communiceren. Ook is het binnen de groep/locatie handig. (het is al eerder genoemd: de 1 gaat vissen en de ander blijft achter om de boel ''te bewaken''.

 

Ik zie mezelf niet met een aggregaat en een enorme spriet vastgesjord met een spanband op mn rug lopen om te gaan jagen/vissen. Dus het vermogen is niet meer belangrijk.

Het is belangrijker dat je het makkelijk kunt meenemen, opladen, verstoppen enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zou het niet zo zijn dat 27mc een grote interesse trekt om na een SHTF contact te kunnen leggen over wat grotere afstanden?

Waar ik (en waarschijnlijk velen met mij) aan zit te denken is om het concept van "shelter camping" landelijk door te gaan voeren.

Daar zou 27mc een rol in kunnen spelen om een dekkend netwerk te kunnen creëren tussen de "shelter campings"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het niet zo zijn dat 27mc een grote interesse trekt om na een SHTF contact te kunnen leggen over wat grotere afstanden?

Waar ik (en waarschijnlijk velen met mij) aan zit te denken is om het concept van "shelter camping" landelijk door te gaan voeren.

Daar zou 27mc een rol in kunnen spelen om een dekkend netwerk te kunnen creëren tussen de "shelter campings"

 

Daar heb je wel een klein puntje........Maar wil je via de 27 mc een ''landelijke dekking'' gaan halen praat je toch wel over meer vermogen.

Als je tussen station's kiest om zo informatie door de kunnen geven aan de andere kant van het land is het wel mogelijk. Maar ik denk dat in de praktijk dit toch nog weleens lastig kan worden. Je zult om de 15 á 20 kilometer???? een tussen station hebben wil dit gaan lukken denk ik. Ook als er 1 persoon net iets het verhaal anders maakt om wat voor reden dan ook kan het al mis gaan met belangrijke informatie.

Verder heb ik toch wel mijn mening iets bijgesteld qua 27mc. Ik denk dat het raadzaam is om beide in bezit te hebben, alleen stroom is een puntje om extra aandacht te geven als je 27mc gaat gebruiken.

 

Goed dat je hebt gereageerd en dat je me toch hebt kunnen overtuigen dat 27mc wel degelijk handig kan zijn;)

Ik zou persoonlijk dan wel een 27mc porto aanschaffen, omdat deze een accu heeft, makkelijk mee te nemen is en oplaadbaar is via zonnepanelen o.i.d.

 

M.v.g. Wonderland

Link naar reactie
Delen op andere sites

op 2m/70cm word heel veel met repeaters gewerkt ;)

 

nog een reden waarom het zoveel gebruikt word, in bijna ieder land zit het in de instap hamlicentie dus als beginnend amateur is dat 1 van de banden waar je op uit mag komen

gevolg daar weer van is dat iedereen en zn zuster die electronica maken daarvoor zenders maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie communicatie als een van de hoekstenen van een samenleving.

Binnen een dorp is het mischien nog niet echt nodig en te ondervangen met alternatieven.

Maar ingeval van wat serieuze shtf, en internet, de grote zenders, tv, telefoon, enz er niet meer zijn en ook het vervoer weer 100 jaar terug gaat, dan zal communicatie die een bereik van 10 en meer kilometer wel een enorme waarde hebben.

 

Als je wat dorpen kunt bereiken om te kijken waar behoefte aan is en wat zij over hebben dan is dat in vergelijking met gaan rond wandelen om datzelfde uit te vinden wel wat waard?

En zo zijn er nog veel meer zaken te verzinnen, in geval van spoed, dokter nodig, igv van waarschuwen een bende in aantocht enz enz..

 

Je hebt geen idee hoe het zal zijn als de zaken die we als normaal beschouwen er morgen niet meer zijn, onze huidige informatie en communicatie voorzieningen zijn zo gewoon dat we het niet eens beseffen wat het inhoud als ze er niet meer zijn...

Net zo goed als dat 90% geen raad meer weet als de pinautomaat het niet meer doet en de winkels leeg zijn.

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de ''illegale'' banden of op banden waar je een licentie nodig hebt zitten is in principe ook wel een oplossing, maar........ Wil je oefenen of weten hoe dit werkt, zul je toch dit in praktijk moeten doen, WNTSHTF (When Not The Shit Hits The Fan) moet je proberen om zonder licentie je niet op die frequenties te bevinden. De overheid zal dit niet pikken en je loopt kans gepakt te worden. De boetes zijn niet misselijk en je bent je (dure) apparatuur kwijt. (http://www.agentschaptelecom.nl.

 

Conclusie: Spreek af met je community wat voor apparatuur je gaat gebruiken. Spreek ook een kanaal of frequentie af waar je op gaat communiceren.

 

Testen: Test je apparatuur met verschillende weertype's: regen, bewolking, winter, zomer enz.

Test ook de afstand die je haalt: Open veld, dichtbegroeid, bebouwde kom, bosgebied enz.

De hoogte van je antenne is ook goed om te testen. Hoe hoog kan je gaan zitten met je antenne als je een vaste locatie hebt?

 

Wonderland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...