Ga naar inhoud
GENEGEERD

Beweging in PM

Kans
 Share

Recommended Posts

Het was een leuke week.

Na de enorme PM beweging omlaag is de vraag naar PM niet afgenomen maar toegenomen.

Er zijn twee verhaallijnen de de boventoon voeren:

1) PM is lager gebracht zodat de bezitters van shorts op PM de winst kunnen pakken en de shorts kunnen sluiten.

2) PM is lager gebracht om vertrouwen in PM te verkleinen in de hoop dat mensen niet meer in PM stappen.

Of de eerste actie waar is moet nog ten delen bewezen worden het lijkt erop dat de short posities niet echt compleet zijn afgebouwd, maar dat er met shorts wel veel verdient is is ook duidelijk.

De tweede actie is duidelijk niet gelukt, overal worden enorme omzetten in fysiek PM gerealiseerd.

Het is redelijk moeilijk om niet meegezogen te worden in de vele berichten.

Er wordt geschreven dat PM verder omlaag zal gaan en er zijn berichten van de komende/huidige tekorten in de PM markt.

Dus dan moet je op de feiten wachten.

Dat er veel PM gekocht wordt is duidelijk de verschillende mints draaien allemaal een top maand.

Over de tekorten zijn de berichten nogal speculatief geweest, maar nu komen er toch duidelijke berichten naar buiten.

Zo zijn de fysieke voorraden van de comex en de JPMorgan bank wel enorm afgenomen in een korte tijd.

JPM heeft In slechts 24 uur 65% van de voorraad zien afnemen:

http://www.zerohedge.com/news/2013-04-25/jpmorgans-eligible-gold-plummets-65-24-hours-all-time-low

Dus dat er iets aan de hand is mag duidelijk zijn.

Er zijn nog veel wildere verhalen in omloop maar zolang ik geen betrouwbaar beeld kan vormen heeft het geen zin om daar papagaai te spelen.

Deze beweging is nog steeds niet een echte golf van Nieuwe kopers maar meer van bestaande kopers die hun positie uitbreiden.

Ook niet zo raar de hele PM beweging is in de populaire media kanalen nauwelijks gemeld.

Het is dan ook nog steeds onduidelijk of er echte tekorten gaan ontstaan en wanneer er een golf van nieuwe kopers opmde PM markt komt. De kans dat dit gaat gebeuren wordt wel steeds groter.

Steeds meer mensen beseffen dat de huidige beweging van als maar geld bijdrukken en roepen dat alles ok is niet echt werkt.

Bijna iedereen merkt dat de inflatie in praktijk veel groter is dan wat officieel gemeld wordt.

In Japan komt goud ook heel snel in de belangstelling omdat de QE daar ook duidelijk een alles of niks poging is geworden en de mensen gaan twijfelen.

Het wachten is eigenlijk op de trigger waardoor er ineens over PM gepraat gaat worden door de mute.

Als die ook de behoefte, greed, krijgen om in PM te stappen dan kan PM weer een stap gaan maken.

Ook pensioenfondsen zijn een kandidaat om een nieuwe rally te bewerkstelligen als die PM willen bezitten.

Volgens velen zullen de komende weken wel eens een nieuw keerpunt kunnen zijn, en gezien het huidige aankoop gedrag en de trend dat de fysieke voorraden nu toch echt snel minder worden, denk ik dat het zeker spannende weken zullen zijn.

De besteltijden zijn in ieder geval al van enkele dagen tot 4-5 weken gegaan.

De prijs is al weer aardig aan het herstellen.

Het is nu dus weer wachten op het volgende hoofdstuk.

Prep ze,

Kans

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 63
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ik ga er als basis princiepe van uit dat niks betrouwbaar is en dat allees en iedereen een dubbele agenda of erger heeft...

Dus ik controleer of berichten 'betrouwbaar' zijn door matches te vinden in bv de officieele berichten enz..

Veel doom sites doen niet bewust aan onbetrouwbare berichtgeving maar zijn wel heel zwart wit in wat ze berichten en uitvergroten, dat wat in hun straatje past, en staan te springen om hun doom scenario uit te zien komen.

De overheid heeft de andere bias, en vergroot alles uit dat hun zaak te goede komt, geen zorgen, alles is onder controle en komt goed.

Het probleem is dat we vooruit proberen te kijken en dus is alles speculatief totdat het een feit is.

Maar wij proberen als preppers vast te anticiperen op wat er komen gaat en dus moeten we ons op meningen en andere onzekere zaken baseren.

Ik heb geen duidelijk voorkeur voor wie of wat betrouwbaar is, ik kies voor de lijn die ik het meest reeel vind en daar probeer ik voor te preppen.

Het feit dat ik prep geeft al aan dat ik dus niet blindelings de overheid vertrouw die me verteld dat er niks aan de hand is..

Wat je kunt geloven van de andere zienswijze zul je toch echt zelf een oordeel over moeten zien te vormen..

Prep ze,

Kans

Link naar reactie

Ergens heb ik gelezen dat zerohedge niet 'n echte betrouwbare site is.

Wat vind jij?

ZH is de grootste financiele roddel site van dit moment, de laatste jaren zijn ze meer mainsteam geworden, en worden ze ook vaak genoemd in de mainstream onzin pers op cnbc etc, ze zijn vaak laat maar hebben soms ook een scoop, hebben brakke artikelen met veel taalfouten, of verkeerd geinterpreteerde google translates van europees nieuws, maar desondanks zit er afentoe ook iets goeds bij dat je anders gemist zou hebben, en de onderbuik comments zijn vaak vermakelijk. Verder sluit ik me bij kans aan dat je zowiezo al je input moet checken.

in nederland heb je nu follow the money en das kapital

http://www.ftm.nl/

http://daskapital.nl/ (telegraf)

Link naar reactie

@jobs Ik bezoek als metal bug de site al jaren dagelijks meerdere malen en ben het met je eens. Helaas wordt je er steeds gebanned als je flink op de US kankert, er is dus nog een flink aantal gehersenspoelde tylers, Hun chat zuigt helaas in implementatie en bevolking, vandaar dat we met een klein groepje afgesplitst zijn naar een normale irc chatroom (engelstalige), (themas conspiracy fact, nieuws van de dag, financieel, semi prep etc) details op verzoek.

Link naar reactie

@jobs Ik bezoek als metal bug de site al jaren dagelijks meerdere malen en ben het met je eens. Helaas wordt je er steeds gebanned als je flink op de US kankert, er is dus nog een flink aantal gehersenspoelde tylers, Hun chat zuigt helaas in implementatie en bevolking, vandaar dat we met een klein groepje afgesplitst zijn naar een normale irc chatroom (engelstalige), (themas conspiracy fact, nieuws van de dag, financieel, semi prep etc) details op verzoek.

Ik lees alleen de artikelen en deels de commentaren.

De chat aldaar nog nooit bekeken.

Wellicht vandaar mijn verbazing?

Link naar reactie

okay even een vraagje, nu hebben wij pm in bezit. In de toekomst dondert het hele zooitje in elkaar. Wat geldt dan als laatste waarde voor je pm? Hetgeen wat er op internet te vinden valt? Dit verschilt nu al ( kijk dagelijks op verschillende sites ) en wat te doen met je pm, inwisselen lijkt me lastig gezien de eurie dan ineens niets meer waard is.... vraag me af of mensen pm gaan accepteren:s

Link naar reactie

okay even een vraagje, nu hebben wij pm in bezit. In de toekomst dondert het hele zooitje in elkaar. Wat geldt dan als laatste waarde voor je pm? Hetgeen wat er op internet te vinden valt? Dit verschilt nu al ( kijk dagelijks op verschillende sites ) en wat te doen met je pm, inwisselen lijkt me lastig gezien de eurie dan ineens niets meer waard is.... vraag me af of mensen pm gaan accepteren:s

Ik denk dat zaden en voedsel en wc papier meer waard worden dan stuk goud of zilver. Ook skills zullen hun waarde gaan bewijzen. Als het systeem valt natuurlijk, maar dat kan bijna niet missen.

Link naar reactie

Naast net perfecte antwoord van @Keyser Suze...

Het heeft geen zin om van/over laatste waarde te praten, zoals het net zo min veel zin heeft over de absolute minimum prijs te praten..

Wat heeft het voor nut dat in 2005 fysiek zilver nog geen 5 euro per ounce waard was, en je het ook voor die prijs kon krijgen?

Wel leuk als je toen hebt ingekocht en wellicht van belang als het dat weer ooit wordt, wat ik best mogelijk vind maar niet binnen een paar jaar.

Ik ben gestopt met waarde te hechten aan voorspellingen van PM uitgedrukt in fiat.

Ik heb dan ook niet PM om winst te maken maar als verzekering tegen de mogelijkheid dat het fiat systeem implodeerd.

Wat maakt het uit dat je zilver muntje duizend euro waard is als je met duizend euro nog geen brood kunt kopen?

Het gaat me dus om de koopkracht waarvan ik denk dat die nog substantieel zal zijn na een eventueele fiat ramp.

Maar zoals KS al aangaf: al is elke verzekering beter als geen verzekering, als je hem nodig hebt.., als je na de brand niet alleen je huis maar ook je gezin kwijt bent, dan maakt de allerbeste verzekering dat verlies niet goed en zou je heeel graag al je termijnen en je uitkering met alle liefde teruggeven als je je gezin weer terug kon krijgen ( ik tenminste) !

Dus eerste prio's: water, drinken, onderkomen, bescherming, daarna, mischien wel pas na nog veel meer prepperspullen, als dat redelijk op orde is kan PM ook nog een aanvulling zijn.

Als je dat omdraaid zal PM je nog steeds kunnen helpen maar zullen je muntjes er hoe dan ook heeel snel door gaan als je ze ooit moet gaan ruilen tegen blikjes eten.... En neem van mij aan als het zover komt dat je anders niks te eten hebt zul je het doen..

Prep ze,

Kans

• Leuk 1
Link naar reactie

@Flow de markt zal dat automatisch bepalen, op welke schaal dan ook

In het begin zal er wat onduidelijkheid heersen, afhankelijk van de communicatie kanalen die beschikbaar zijn, maar in het begin hoef je het nog niet uit te geven omdat je zelf al primaire preps hebt voor een maand of meer. Voor een reele prijs zal je naar handelsknooppunten moeten gaan, steden aan het water etc.

Link naar reactie

Ik denk dat zaden en voedsel en wc papier meer waard worden dan stuk goud of zilver. Ook skills zullen hun waarde gaan bewijzen. Als het systeem valt natuurlijk, maar dat kan bijna niet missen.

Dit blijft natuurlijk gissen want niemand weet welk scenario op ons afkomt als "het systeem" omvalt. Als je twee extremen zou nemen zou het enerzijds totale chaos/oorlog of anderzijds de volgende dag een nieuw systeem terwijl het leven gewoon doorgaat kunnen zijn. Met een beetje van alles zit je dan wel ok.;)

Link naar reactie

anderzijds de volgende dag een nieuw systeem terwijl het leven gewoon doorgaat kunnen zijn.

Ik heb geleerd dat volgens de chaostheorie wel veel mogelijk is, maar dat de kans daarbij wel heel klein kan zijn.

Dan kwam vaak als voorbeeld het oplossen van een druppel kleurstof in een glas water en de bijbehorende kans dat op een gegeven tijdstip al die kleurstof zich weer zou bevinden in de oorspronkelijke volumeconcentratie.

De kans was dan niet nul en het tijdsbestek waarin zich dat dan waarschijnlijk spontaan zou voortdoen was ook te berekenen.

Als ik nu college zou volgen zou ik jou stelling wel eens aan die prof willen voorleggen en de kans daarop willen zien.... @Navauden wil je nog scoren bij je kansberekening prof?

Ik blijf toch maar preppen denk,

Kans

Link naar reactie

Dit blijft natuurlijk gissen want niemand weet welk scenario op ons afkomt als "het systeem" omvalt. Als je twee extremen zou nemen zou het enerzijds totale chaos/oorlog of anderzijds de volgende dag een nieuw systeem terwijl het leven gewoon doorgaat kunnen zijn. Met een beetje van alles zit je dan wel ok.;)

Als het leven 'de andere dag gewoon door gaat' hoef ik niet te preppen....ik ga voor de chaos.

Link naar reactie

• 1 month later...

Heb het ook al in een ander draadje gemeld.

China is tm woensdag offline, dus de kans voor een eventueele manipulatie naar beneden.

Morgen of woensdag is dan de finale actie omlaag te verwachten.

We zitten nu al op een langere termijn diepte punt aan dus nog lager zondwr de vraag vanuit China moet kunnen.

De vraag is of onze prijzen net zo hard meedalen of dat de premiums gewoon hoger worden?

Nu zie je dat de daling niet een op een lagere prijzen opleveren maar dat de prijzen langzaam meedalen en de premiums dus wat hoger worden.

De levertijden zijn ook hoger, dus je moet langer op je pm waxhten nadat je betaald hebt.

De sites die wel voorraad hebben vragen vaak een hogere premium dan de sites waar een langere wachttijd is.

Ik vind de laagste prijs zelf niet de belangrijkste vraag maar wel hoelang blijft fysiek pm normaal beschikbaar?

Er wordt pm gedelft dus er zal altijd pm te krijgen zijn maar als de wachttijden te groot worden en de prijs fluctuaties ook te groot worden gaat de pm markt voor ons al burgers gewoon op slot.

Geen dealer kan meer voorspellen wat pm gaat kosten als er iets binnen komt en dus kan hij geen prijs aanbieden en wordt het voor de handelaar gewoon gokken.

Nu, met bescheiden levertijden, is de handel transparant: jij bestelt tegen 20 d/o zilver de handelaar bestel meteen tegen 20-x en hij weet dat het zilver er tegen die prijs komt.

Bij langere wachttijden gaat dit systeem omvallen en zal een van de partijen de potentieel winsten bij koersstijging zelf willen opstrijken en vertelt gewoon ik krijg niks geleverd om vervolgens met een grotere winst het zilver aan een ander te verkopen, bij een grote daling in waarde gaan er spelletjes komen als; de afgesproken levertermijn is verlopen ik wil niet meer afnemen, en zo gaat de boel dan op slot.

De straatprijs gaat een eigen leven leiden.

De officieele koers is leuk ter info, de papierprijs zal niemand intereseren( paar advokaten die nog rijk worden van de claims tegen de comex en wat huilende derivaten handelaars daar gelaten) en de straatprijs is wat wij ervan maken.

Als er dan ook nog zoiets als een sterke waarde variatie op het fiat, in of de flatie, bij komt wordt alles nog moeilijker.

Dan gaan we pm uitdrukken in andere zaken zoals dagen eten of werken enz

Alhoewel PM redelijk stabiel is te noemen over de lange termijn heeft maar zeker ZAL, igv van economische instabilitiet zoals omvallende valuta dollar yen of een ineenstortende aandelen market(en) of obligatiemarkt(en) , op korte termijn PM enorm gaan bewegen voordat de nieuwe waarde duidelijk is en stabiel wordt.

Prep ze,

Kans

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...