Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waarom prep jij?


shooter

Aanbevolen berichten

Ik ben pas kort lid van de preppergemeenschap, en hou met dus vooral bezig met het lezen van de diverse berichten. Dit om een beetje een indruk te krijgen van wat er zoal leeft. Zelf ben ik al een poosje bezig met preppen, al ruim voordat het programma Doomsday Preppers op de buis verscheen.

 

Ik denk dat dit prgramma best wel een boost heeft gegeven om te gaan preppen, hoewel het natuurlijk wel een amerikaans gebeuren is, en dat is op zijn minst gezegd altijd wel net even anders, want amerikanen zijn nu eenmaal........anders???

Maar goed, ik kijk er graag naar

 

Ik vind vooral de beweegredenen om te gaan preppen belangrijk. De aflevering van deze week ging onder andere over een vrouw die een mega-tsunami verwachtte. Nou vond ik dit wel erg ver gezocht, net als die persoon die een uitbarsting verwachtte in Yelowstone park. Wat is het volgende, iemand die een aanval van marsmannetjes verwacht??

Maar oke, die mensen bereiden zich in ieder geval voor op iets, dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit, ze doen tenminste iets, willen het heft in eigen hand nemen, wat dus best wel bewonderingswaardig is, al sta je er zelf niet achter.

 

Nou ben ik benieuwd naar wat er in nederland leeft, wat zijn de verwachtingen hier, wat zou er kunnen gebeuren.Dit kon ik eigenlijk niet terug vinden in de berichten die ik heb gelezen.

 

Persoonlijk ben ik bang voor twee dingen. Ten eerste woon ik relatief dicht bij het botlekgebied, wat natuurlijk een enorm kruidvat kan zijn, met alle daar opgeslagen olie, en chemische toestanden. Als daar ooit eens iets zou gebeuren............

Maar hetgeen wat mij de meeste zorgen baart, is de economische toestand waarin europa, of eigenlijk de hele wereld verkeert.Zo hoorde ik zojuist op de radio dat de nederlandse bevolking massaal aan het sparen is geslagen, als een appeltje voor de dorst natuurlijk.Maar wat gaat er gebeuren als die club in brusel besluit om daar eens flink in te gaan graaien, als de bevolking hun zuurverdiende centen zien verdampen of in ieder geval minder of minder waard zal zien worden? Nu kan je een nederlander heel wat wijs maken, wat al jaren op grote schaal gebeurt. Als je nu tegen een nederlander zegt, spring, dan vraagt die niet waarom, maar hoe hoog, maar dat duurt natuurlijk ook niet eeuwig. Op een bepaald moment gaat die toch vragen waarom.

Samenvattend ben ik dus bang voor economische chaos, met alle toestanden van dien.

 

Laat dus eens horen waar jij bang voor bent. [ en mocht je inderdaad een invasie van aliens verwachten, ook goed ]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 159
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Waar is de poll?

 

Ik prep overigens om mijn overlevingskansen tijdens SHTF te vergroten.

Ik ben bezig met mijn BOB en key essentials voor survival.

Daarna ga ik mijn BOL uitbreiden met meer sustainability en wat luxere survival dingen :)

 

Ik heb overigens niet echt een doomsday scenario waar ik specifiek voor prep. Ik doe een beetje algemeen, maar gezien de recente gebeurtenissen denk ik dat nu de kans het grootst is op uitval van de standaard voorzieningen voor enkele dagen/weken (denk aan supermarkten, stroom, water en dergelijke). Een korte ontsporing van onze dagelijkse voorzieningen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden om te preppen is vaak een optelsom van kleine risico:

- kwetsbaarheid van samenleving door verregaande vertechnologisering, die op zich veel comfort/voorspoed geeft maar bij elkaar wel een flink kaartenhuis aan het worden is

- mijn huis staat op een verstevigd stuk dijk maar de weide omgeving ligt meer dan 5 meter beneden NAP. Ik kan niet zoveel met die kansberekeningen van de overheid - vroeg of laat staat west nederland weer onder water net als new orleans

- ik woon - net als jij - op nog geen 15 km hemelsbreed van de zware industrie van de botlek; voelt ook als een kruidvat, zie de kunstmestfabriek in Texas vorige week

- er zijn ca 500 kerncentrales op de wereld; een beetje meltdown kan de voedselproductie van grote delen van de wereld voor enige tijd onbruikbaar maken

- klimatologische incidenten. over twee maanden ben ik ben de Laki-vulkaan. Wist je dat de uitbarsting van die vulkaan in 1783 een direct verband heeft met hongersnoden in die periode en de franse revolutie?

- anarchie. De grens tussen beschaving en barbarij is flinterdun heeft de geschiedenis geleerd. Ik behoor niet tot de groep mensen die denken dat de mens(heid) alleen maar beter wordt

- zelfvoorziendheid. Noem het een stukje karakter, maar in de meeste preppers zit een sterke drang naar autonomie en autarkie. Bij mij in ieder geval wel;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi f150

Oke. Inderdaad een aantal zaken die je tot preppen aanzet, helemaal mee eens.Wat der botlek betreft, die is er natuurlijk al een tijdje, en vrijwel altijd goed gegaan, maar tegenwoordig lopen er van die jokers rond, die in naam van de godsdienst bereid zijn om de boel op te blazen, dat is weer een nieuwe ontwikkeling natuurlijk. Maar dat de mensheid in een paar seconde omslaat van beschaving naar barbarij, dat is het meest zorgwekkend. Zal dit dan maar een paar dagen duren, dan is er toch schade aangericht waar je nog vele jaren mee kan worstelen denk ik. In voormalig yougoslavie vlogen de buren elkaar ook aan op een bepaald moment door dingen die in het verleden waren gebeurd.

 

Dat nederland op een bepaald moment weer voor een groot gedeelte onder water komt te staan is ook een reele mogelijkheid, ondanks alle inspanningen die er gedaan worden

Nou we gaan het zien. Laten we hopen dat we gezond oud worden zonder te veel problemen.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Muktaronic

Oke, bedankt voor je reply. En inderdaad, uitvallen van de dingen waar we zo gewend aan zijn, en waar we van uit gaan dat die er altijd zullen zijn, dat gaat voor problemen zorgen. Het zal niet het eind van de wereld zijn, maar wel voor behoorlijk veel schade zorgen. Als het dan in je directe leefomgeving gebeurt, kan dat de dagelijkse omgang met buurtbewoners natuurlijk knap op zijn kop zetten, vooral wanneer er schade wordt toegebracht aan jouw eigendommen. Dat soort zaken blijven natuurlijk wel hangen, ook al is de rust weer terug gekeerd.

 

Maar oke, maar hopen op het best en voorbereiden op het ergst :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik prep omdat ik denk dat de boel hier ooit eens zal onder lopen waardoor er een kernramp zal komen en de stroom zal uit vallen . Daar door zal er in de winkels en warenhuizen niets meer te halen vallen . Waardoor de hele economie zal stil vallen . En waar we dan zelfvoorzienend moeten kunnen leven .

Het kan ook in een andere volgende . Maar daar prep ik voor .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb heel lang getwijfeld of ik überhaupt zou beginnen met preppen. Ik wil niet leven in angst. Ik wil niet continue in een soort waakmodus zijn omdat er altijd wel ergens iets kan gebeuren. Het leven duurt al veel te kort, dus waarom je druk maken over dat soort zaken? Die 'doomsday' preppers bijvoorbeeld. Daar zie je mensen soms wel meer dan een 100K$ uitgeven aan voorbereiding! Daar kun je ook (10, 20?) hele leuke vakanties van maken, dat lijkt mij zoveel meer waardevol in het leven om te doen.

 

Ook geloof ik niet in een (mondiale) of pan-Europese collapse van het 'systeem' of zoiets. En als het al toch gebeurt, is ons land en bevolking denk ik veerkrachtig genoeg om daar weer bovenop te komen. Het belangrijkste voor het leven is immers water en voedsel, en daarvan hebben we nu meer dan genoeg (water zoveel dat het soms een bedreiging vormt, en voedsel zoveel dat we het overgrote deel ervan exporteren).

 

De dingen die ik voor ogen heb zijn de meer (gevolgen van) 'ordinaire' rampen. Wat als de chemische fabriek van verderop ontploft? Wat als de stroom langdurig uitvalt? Wat als er geen water meer uit de kraan komt voor langer dan een dag? Wat als de polder verderop zal overstromen? Wat als er een chloortrein ontspoort op een nabijgelegen spoor? Etc. Zoals eerder gezegd zijn we in onze hoogtechnologische samenleving erg afhankelijk geworden van ingewikkelde logistieke processen, just in time levering, en de automatisering die daar allemaal voor nodig is. Het is niet geheel ondenkbaar dat wanneer in die keten één of meerdere schakels langdurig niet goed functioneren, het hele systeem tot een (al dan niet kortstondige) halt komt. En dan praat ik niet alleen over de bevoorrading van de supermarkt, maar bijvoorbeeld ook in het juiste functioneren van hulpdiensten, de daadkracht van de overheid om snel te reageren en besluiten te nemen, enz.

 

En voor die momenten wil ik dus geprept zijn. Ik en mijn vriendin werken allebei fulltime. Wat als blijkt dat de kraan het niet doet bij thuiskomst? Dan ben ik pas in de avond thuis van het werk, en moet ik nog eerst naar een supermarkt 3 steden verderop rijden omdat in de nabijheid overal het water al uitverkocht is. Voor dat soort situaties wil ik dus gewoon wat voorraad in huis hebben, zodat ik minimaal 3 dagen, maar eigenlijk een hele week door kan komen zonder externe bronnen en dat ook nog op een redelijk comfortabel niveau.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast ancestral-viking

hmmm goeie vraag eigenlijk......

 

ik prep volgens mij voor een collaps in de euro zone gevolgd door onrusten of erger een flinke Shtf , zo langzaam aan worden de signalen steeds sterker,mensen hebben steeds meer moeite met rondkomen,door heel europa masale huisuitzettingen ,en voedsel tekorten ,bedrijven vallen om als domino stenen.......

de burger wordt leeggezoigen tot de laatste druppel ...en ik heb een sterk vermoeden dat de brandende lont het vat buskruit behoorlijk dicht aan het naderen is.....

 

keep on prepping......

wat ik prep ? :voedsel ,suvival technieken ,zelfbescherming,drinkwater,geestelijke stabiliteit , conditie , eiegenlijk alles wat ik maar kan preppen....de wil too survive......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hallo

 

Ik prep om dat ik denk dat over een aantal jaar de brandstoffen te duur/ schaars zijn dat de de maatschappij stil komt te liggen.

Er zal dan geen vervoer transport meer zijn.

 

ik verwacht dat dit proces zich langzaam zal ontwikkelen dus er zal eerder wanhoop zijn dan paniek en ik bereid me dan ook meer voor op langdurig ik mijn huis te zitten en nachts eropuit ga om bruikbare dingen te vinden of om te kijken of er gevaarlijke mensen/situaties in mijn omgeving bevinden.

 

Gr S

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik prep voor de kleine noodsituaties zoals water/ stroomuitval of ziekte waardoor ik een tijd niet naar de winkel kan. ( de lichte voorraad )

Ik prep ook voor als er een situatie is die langer kan gaan duren zoals financiele crisis zodat ik zeker ben dat we nog gewoon kunnen eten en kleden. Lang houdbare voorraad en kleine eigen tuin zo efficent mogelijk gebruik van kunnen maken.

Ik prep op gebrek aan nuts voorzieningen langere periode ( waterzuivering en wil zelf energy opwekken ) De toepassing op dit moment kan ook de portomenee verlichten.

En ik prep op kennis zodat als het helemaal misgaat zonder kans op herstel ik iets nieuws kan opbouwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil minder afhankelijk zijn van de supermarkt. Weet zeker dat er een dag komt dat de schappen leeg zijn... en dan.

Kan door iets simpels als staking, maar denk dat de zon wel een keer raak schiet en een emp veroorzaakt. Daarnaast is een levens doel alleen fruit en groente uit eigen tuin, maar dat staat er eigenlijk los van komt wel goed uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Ik lees hier al een tijdje mee op het forum en het valt mij op dat veel mensen, in mijn ogen, zich voorbereiden op zeer extreme situaties. Ik lees bijvoorbeeld dat mensen een BOB hebben, dat mensen er rekening mee houden dat zij nooit meer terug naar huis kunnen keren en dat men ruilhandel zal moeten bedrijven.

 

Ik moet dan meteen denken aan Mad Max-achtige toestanden in een post apocalyptische omgeving of situaties zoals in de film The Book of Eli (overigens een zeer goede film). Dat mensen een waterfilter kopen omdat zij denken dat er geen schoon water meer uit de kraan komt.

 

Ik vraag me dus af wat de preppers hier verwachten dat er gaat gebeuren. En hoe het tot die situatie zal komen. Misschien door een nieuwe (kern) wereldoorlog of een natuurramp of wat dan ook. Verwacht je misschien dat gewapende bendes plunderend rondtrekken en dat er totale anarchie zal zijn?

 

Laat ik zelf beginnen met te vertellen waarvoor ik zelf prep. Zoals mijn naam waarschijnlijk al doet vermoeden houd ik me vooral bezig met het verzamelen van edelmetalen, goud en zilver. Dit doe ik omdat ik verwacht dat ons monetaire stelsel niet houdbaar is. Geld wordt uit het niets gecreëerd en een euro wordt 30 keer uitgeleend, dat is in het kort het probleem van ons systeem.

 

Ik verwacht dat op een gegeven moment hyperinflatie zal ontstaan, dat de briefjes in onze portefeuille niet meer geaccepteerd zullen worden bij de bakker, slager of supermarkt. Uiteindelijk zal er een nieuw monetair stelsel geïntroduceerd worden waarbij goud en zilver een rol zal spelen. Hoe en in welke mate heb ik geen flauw idee van maar dat goud en zilver een monetaire rol gaan krijgen ben ik van overtuigd.

 

Wat zal dit voor gevolgen hebben? Om al het geld in de wereld gedekt te krijgen door goud en zilver zal de waarde van deze edelmetalen herberekend moeten worden. De berekeningen die ik lees gaan uit van een prijs van goud tussen de $ 10.000 en $ 50.000 per ounce. Van zilver weet ik het niet en ik moet ook eerlijk zeggen dat het van zilver minder zeker is dat het een monetaire rol zal spelen. Waarom verzamel je dan zilver hoor ik jullie al denken, dat is omdat ik verwacht dat zonne-energie in de toekomst een grote rol gaat spelen en daarvoor heb je veel zilver nodig. En zo zijn er nog talloze zaken waarvoor je zilver kunt gebruiken.

 

Door goud en zilver te verzamelen verwacht ik optimaal van de ineenstorting van het systeem te kunnen profiteren. Ik verwacht geen Mad Max-achtige toestanden. Er zijn voorbeelden genoeg van landen die financieel zijn ingestort en waarbij de situatie redelijk ordelijk is gebleven. Kijk maar naar Argentinië begin deze eeuw. Dat land is compleet ingestort maar de situatie is nog redelijk houdbaar gebleven voor zover ik weet. Toch heb ik ook een redelijk water- en voedselvoorraad aangelegd just in case. Immers door onlusten en rellen, die er wel gaan komen, kan de voedsellevering aan winkels (tijdelijk) onderbroken worden. Immers, bij een ineenstorting van het monetair stelsel zullen alle spaartegoeden en pensioenen verdampen en ik verwacht geen blije gezichten wanneer men dit hoort.

 

Dusssss deel hier je toekomstbeeld......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Argentinië kende drie maanden lang anarchie waarbij moord en verkrachting hoogtij vierden.
Fernando Aguirre was net getrouwd toen Argentinië in 2001 om hem heen verviel in anarchie. In plaats van bij de pakken neer te zitten, kwam hij in actie om zijn gezin door de wantoestand heen te loodsen. Na het Argentijnse faillissement heeft Aguirre de vaardigheden opgedaan om de ineengestorte stadsomgeving van Buenos Aires te kunnen overleven. Hij besloot zijn ervaringen te vertalen naar een handboek met overlevingsstrategieën.

http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2012/februari/Interview-Fernando-Aguirre.html

 

 

‘Dit boek is er om te zorgen dat u weet wat u te doen staat als deze veranderingen optreden in uw land,’ leest de inleiding. En die veranderingen zijn niet mis: 'het vinden van een pinautomaat met geld erin wordt het equivalent van jagen op voedsel.'

 

Dat Aguirre op het ergste is voorbereid, is nogal een understatement. We krijgen tips over voedselvoorraden, het reduceren van uitgaven en het stallen van contant geld, maar pas echt interessant wordt het wanneer wordt uitgelegd hoe men iemand dodelijk verwondt met een balpen, welk hondenras het meeste kogels kan incasseren en met welke ingrediënten kattenvlees het best smaakt.

Ferfal%20boek.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht geen Mad Max-achtige toestanden. Er zijn voorbeelden genoeg van landen die financieel zijn ingestort en waarbij de situatie redelijk ordelijk is gebleven. Kijk maar naar Argentinië begin deze eeuw. Dat land is compleet ingestort maar de situatie is nog redelijk houdbaar gebleven voor zover ik weet.

 

Ga even deze docu bekijken!

 

[video=youtube;Zsqa-YHE36A]

 

40.000 daklozen, 25% werkeloosheid, rellen, doden en ga zo maar door...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het streven om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te gaan leven in mijn BOL. Daarnaast streven naar een voedsel en water voorraad van minimaal 2 jaar. Mezelf terugtrekken uit het hectische door overheden en commercie gedreven wereldje. Mijn eigen leven leiden en bepalen zoals ik dat wil. En als de pleuris uitbreekt, dan heb ik met bovenstaande al de helft voorsprong op vele anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...