Ga naar inhoud
GENEGEERD

Freegold

Rien
 Share

Recommended Posts

Ik weet niet of jullie bekend zijn met de Freegold theorie.

Een van de belangrijkste websites hierover is http://fofoa.blogspot.com

Hij heeft zojuist een enorm interessant artikel geplaatst over de verwachte ondergang van de USD.

Zeer lezenswaardig, maar lang en niet altijd gemakkelijk te verteren :)

Ik heb zelf ook wat over freegold geschreven, als introductie wel aardig misschien.

http://www.overbeterleven.nl/economie/artikelen/edelmetaal/vrijgoud-freegold/

en in FAQ vorm:

http://www.overbeterleven.nl/economie/artikelen/edelmetaal/freegold/

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb 1 tot 2 jaar geleden veel op een forum meegelezen over de discussies mbt freegold. Het forum was te benaderen via Amsterdam gold en hierop zat een forumdraadje " de hooimijt" of iets dergelijk. Stof is zoals ik begreep vrij taai om volledig te lezen en op het desbetreffende forum probeerde men elkaar te overtuigen hoe deze " leer" uitgelegd moest worden. Ik heb er wel wat van geleerd maar het ging vaak over een trein die vertrok van het station en als je geen fysiek had dan was je te laat om erop te springen. Toen ze ook nog een halve troy ounce gingen vragen voor toegang heb ik de site maar gelaten voor wat het was.

Link naar reactie

Ik heb 1 tot 2 jaar geleden veel op een forum meegelezen over de discussies mbt freegold. Het forum was te benaderen via Amsterdam gold en hierop zat een forumdraadje " de hooimijt" of iets dergelijk.

Het zegt me allemaal nog niks op dit moment, maar even googelen (freegold + forum + hooimijt) levert mij deze link op: http://www.freegoldforum.com/viewforum.php?f=4 Is dat wat je bedoelde?

Link naar reactie

Het is niet dezelfde site hoewel ik enkele posters wel herken. Het was een nederlandse site, maakt ook niet veel uit, gedachte was wel freegold. Zilver werd zeker niet gezien als middel om koopkracht te beschermen. Kern was wel dat door de enorme geld creatie uit ' lucht' zogenaamde digits, goud als enig middel werd gezien om weer een nieuwe standaard te creëren als de euro en de dollar zouden omvallen.

Link naar reactie

Ik heb zelf ook even op de hooimijt gezeten. Maar al snel nadat ik het forum vond moest er betaald worden, en dat was dan dat.

Het was een interresant forum als je over frijgoud wilde leren, maar aan een lopende discussie over slechts 1 onderwerp heb ik niet veel. Als je eenmaal weet wat vrijgoud is, dan is er weinig reden om er over door te discuteren.

Mocht er iemand vragen hebben dan wil ik best wel proberen om mijn interpretatie te verduidelijken.

Een kijken hoe kort ik het kan maken: Vrijgoud is die situatie waarbij fiat geld gebruikt wordt als betaalmiddel en goud als waarde opslag (spaar middel). Daarbij moet dan het goud de waarde weergeven van alle gespaarde vermogen in de wereld. Daarom zou goud een enorme waarde toename doormaken. Verwachtingen lopen uiteen van 10.000 USD tot 60.000 USD per ounce (in de waarde van de huidige USD).

De theorie is (IMO) goed. Maar het is en blijft een theorie. Bovendien is het tijdstip van het intreden zeer onzeker.

Link naar reactie

Rien, waarom niet gewoon goud als betaalmiddel? Het lijkt mij op het eerste gezicht wat omslachtig. Is Freegold overigens een theorie over hoe het geldsysteem er in de toekomst uit gaat zien, of wordt dit systeem verdedigd?

Ik zie freegold als een theorie over hoe het thema "geld" zich zal ontwikkelen.

Er kleven grote nadelen aan het gebruik van goud als geld. De huidige generatie goldbugs gaan daar liever aan voorbij, maar feit is dat boom/bust inherent is aan goud als geld. Puur fiat is zeer geschikt als geld, maar niet geschikt als waarde opslag. Freegold voorspelt dat daarom de functie van betaalmiddel van de functie als oppotmiddel gesplitst zal gaan worden. Een soort volgende stap in de evolutie :)

PS: Goud als betaalmiddel is natuurlijk gewoon ruilhandel. Niets mis mee, maar zal door geen regering meer geaccepteerd worden. De macht over het geld is veel te verleidelijk.

Link naar reactie

Er kleven grote nadelen aan het gebruik van goud als geld.

Zoals?

feit is dat boom/bust inherent is aan goud als geld.

De schadelijke effecten van de conjunctuurcyclus worden vrijwel helemaal gemitigeerd met goud, omdat de toevoer van goud zeer stabiel is. Voordat de geldhoeveelheid centraal aangestuurd werd, bestond de conjunctuurcyclus (vrijwel) niet.

PS: Goud als betaalmiddel is natuurlijk gewoon ruilhandel. Niets mis mee, maar zal door geen regering meer geaccepteerd worden. De macht over het geld is veel te verleidelijk.

Goud is niet meer ruilhandel dan euro's en dollars. En hoe strookt dat met dit:

De macht over geld is veel te verleidelijk, maar tegelijk zie je het als plausibel dat de overheid de macht over de helft van de functie van geld afgeeft?

Link naar reactie

Zoals?

Een goud standaard komt gelijk met een wereld-munt. En we zien aan de EU wat dat tot gevolg kan hebben. Let wel, dit is geen moreel oordeel. Goud als geld is veel eerlijker dan welk ander systeem dan ook. Practisch gezien is de mensheid er echter imo nog niet rijp voor.

De schadelijke effecten van de conjunctuurcyclus worden vrijwel helemaal gemitigeerd met goud, omdat de toevoer van goud zeer stabiel is. Voordat de geldhoeveelheid centraal aangestuurd werd, bestond de conjunctuurcyclus (vrijwel) niet.

boom/bust wordt dan ook niet door de stabiliteit van het geld systeem veroorzaakt. Boom/bust zit in de menselijke natuur. Ook goud kan daraan niets veranderen.

Goud is niet meer ruilhandel dan euro's en dollars. En hoe strookt dat met dit:

dat heeft niets met elkaar te maken.

De macht over geld is veel te verleidelijk, maar tegelijk zie je het als plausibel dat de overheid de macht over de helft van de functie van geld afgeeft?

Nee, de overheid kan daarover beschikken door de goud mijnen te "nationaliseren".

Link naar reactie

Een goud standaard komt gelijk met een wereld-munt. En we zien aan de EU wat dat tot gevolg kan hebben.

Ik heb het niet over een goudstandaard. Overheden hebben over de geschiedenis wel laten zien dat ze niet met geld om kunnen gaan, zelfs onder een (semi-)goudstandaard krijgen ze het nog voor elkaar om de conjunctuurcyclus te veroorzaken. De Eurocrisis is ook veroorzaakt door uit de hand gelopen overheidsuitgaven. De reden dat dat een 'eurocrisis' heeft kunnen worden is door een gedeelde centrale bank; de zwakkere landen konden op de kredietwaardigheid van de sterkere landen teren. Dit heeft echter niets met goud als geld te maken, en ik zie ook niet hoe freegold daar anders in zou zijn.

Practisch gezien is de mensheid er echter imo nog niet rijp voor.

Goud wordt al ~6000 jaar als geld gebruikt. Wat bedoel je met 'niet rijp'?

Boom/bust zit in de menselijke natuur.

Iedere economische crisis als gevolg van de conjunctuurcyclus is terug te traceren naar overheidsinterventie.

.

dat heeft niets met elkaar te maken.

Het is me niet meteen duidelijk waar je aan refereert.

Nee, de overheid kan daarover beschikken door de goud mijnen te "nationaliseren".

En ook dan geven ze een groot deel van de macht over geld af. Er kan maar met een zeer beperkte snelheid goud gedolven worden, het kost veel geld, en het is afhankelijk van een aantal natuurlijke factoren, zoals de hoeveelheid goud in de grond en zelfs het weer. Met de optie een paar cijfertjes in een computer in te tikken heb je 1000x zoveel controle.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...