Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verwarming in je serre


Chinaka

Aanbevolen berichten

Had laatst een gesprekje met manlief ( We hebben dat wel meer hoor ) Over een nieuw green house en we kwamen heel snel tot te conclusie dat we echt geen geld willen uitgeven aan zo'n metalen glas bak ( huisje) Maar er zelf een willen bouwen en ons idee is om zo een boog green house te maken. We denken hierbij aan eentje van 8 op 3 meter of zelfs iets groter. De boog constructie heeft voor ons het voordeel dat er geen hopen sneeuw op het dak kunnen blijven liggen waardoor het misschien zou instorten. Maar door dat we een kort plant seizoen hebben en een kas waar het in vriest ook geen oplossing is kwam de vraag of het idee. "Verwarming" . Alles werd besproken en overdacht van een petroleumkachel tot zone en wind energie. Tot zelfs een gasification kachel. Deze laatste heeft wel hmm hoe zeg ik dat, interesse opgewekt. Maar uiteindelijk kwamen we tot de meest eenvoudige oplossing die totaal geen extra kost met zich meebrengt, namelijk door de compost hopen in de serre onder te brengen. Ons idee is om twee compost bakken te plaatsen in de overstaande hoeken. Nu iedereen die ooit haar pollen in een compost hoop heeft gestoken weet dat dat heeeeeel warm is. Toch stel ik mij een vraag, namelijk verluchting.

Heeft er iemand ervaring met deze manier van serre verwarming en moet ik eventueel rekening houden met gassen zoals bv methaan.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik weet niet of de geur ook een issue voor je is. Een open composthoop vlak naast je huis zorgt natuurlijk niet voor de meest prettige geuren de hele dag.
Waar denk je aan? Paardenmest, varkens mest? Een keurige opgebouwde composthoop ( geen mesthoop) heeft eigenlijk geen geur. Wij hebben in huis een wormen bak dat is ook compost in wording dat ruikt totaal niet. Vraagt wel wat onderhoud.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de als ik het goed begrijp kas dicht bij huis staat zou je kunnen overwegen om de warme lucht vanuit huis te gebruiken door het erheen te blazen dmv een ventilator en een buis... Als de afstand enkele meters is is dit idee waardeloos...

 

Mvg Dakhaas

Het idee is wel leuk maar totaal onbruikbaar in onze contreien waar - 30 ° niet ongewoon is.

 

groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Chinaka een simple en doelmatig wijze om zon green house warm te houden is je dieren in de zelfe ruimte houden , dus een constructie half green house half koeien stal of geiten. de warmte van de dieren is genoeg om de temperatuur altijd boven de vriespunt te houden . je mest is dichtbij ,dus bvb een mest hoop in een gesloten ruimte tussen de stal en de green house deel, de mest geef ook warmte af tijdens de fermentatie. als jullie de green house onderdeel laag bouw, dus deel ondergrond heb je veel isolatie door de grond. ik heb zo iets gezien niet zo ver van jou state.je kun ook vragen aan bvb de mensen van backwoods home magazine.ik wens jou je warmte, ben zelf nu bezig met omgekeer problem en gevoelig groente te verbouwen onder een kas van groene tulle achter stof met een koel water iets in de grond, idees hier over zijn meer dan welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een ander idee, aquaponics! Hier zitten een hoop voordelen aan:

 

- geen onkruid, makkelijk te onderhouden en op een prettige comfortabele werkhoogte.

- verwarm het water, hierdoor verwarm je ook de ruimte waar je aquaponics systeem in staat.

- circulerend systeem, mogelijkheid tot houden van eetbare vis. Met goudvissen lukt het ook prima (kunnen beter tegen temperatuurschommelingen in het water.

- planten doen het erg goed op deze techniek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je bij -30 een serre kan warm houden zonder degelijk verwarmingstoestel.

Als je een polytunnel zet kan je al niet veel toestellen gebruiken, je kan kiezen voor PE platen, dubbel- of driedubbelwandig.

Bij -30 denk ik aan verwarming via een rocket stove als je het wat alternatief wil houden. Genoeg voorbeelden te vinden, je kan de buizen door de serre laten lopen, onder de grond. Je moet maar eens youtuben op 'rocket stove', 'rocket mass heater' en 'earth ships', die zetten daar ook zo'n verwarmers in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De makkelijkste en goedkoopste manier is om je serre gewoon te splitsen in lente/zomer groenten en dan herfst/winter groenten die vorstbestendig zijn. Denk dan maar aan prei, savooikool, veldsla, spruitkool, winterspinazie, boerenkool, pastinaak, wortelpeterselie, schorseneren, worten, rode en witte kool, ... . Een goed geïsoleerde serre doet ook al veel. Extra bedekken met stro kan ook helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Semper Fi al aangaf, bij -30 graden is het ondoenlijk een kas te verwarmen al is het maar voor de stookkosten.

Ik blijf er vaak op hameren, maar leer wecken en drogen en pekelen. Zorg dat je de groenten per deel van het seizoen

goed op elkaar aan laat sluiten. Ik krijg zo 3 oogsten uit de tuin tussen lente en vroege winter.

Als je dan nog niet genoeg hebt, moet je wel een hele grote familie hebben ;-)

 

Als je dan ook nog in de winter wilt kweken, kan je mijn post nog eens lezen over stagneren van vroege lente oogst.

 

Hierbij bouw je een kas binnen een kas, en de binnenkas goed ontworpen met noppenfolie afgedekt, alu folie etc..

Als je dan ook nog zorgt dat dit gedeelte boven aan het glasgedeelte van je eigenlijke broeikas zit, dan kan

je koude groenten kweken die lichte vorst kunnen doorstaan zoals kolen, broccoli etc.

 

Heb vanavond nog verse boerenkool gegeten, gisteren geoogst die al sinds vorig jaar staat. Pastinaak staat nog buiten,

mijn aardbeien beginnen al lekker te groeien, en heb knoflook staan. Kan nu al citroenmelisse oogsten die door die

paar warme dagen al weer volop gegroeid is. Zorg dat je goed kijkt wat wintervast is en verzorg ze goed gedurende de winter

en de opkomende lente.

 

Kan met zekerheid zeggen dat je de winterperiode niet mist als je weckt, droogt en voor goede seizoenaansluiting zorgt.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, allemaal goede tips. Combineer dat, dan krijg je een super-kas, @Chinaka.
Haha Ik denk dat ik ooit een boekje ga schrijven " Heksenboot aan't woord" of zo jij plaatst continue een glimlach op mijn façade. Tof.

Ik heb daar nog eens een kampvuur ( gesprek) over gehad met manlief en wat blijkt dat ons idee blijkbaar niet zo bizar is. En dat je wel degelijk je serre kan verwarmen met compost hopen, bakken.

Er zou namelijk ergens in Milwaukee een project lopen waar ze dat toepassen in combinatie met aqua dinges en vis kweken etc. Nu dat laatste daar ben ik niet echt voor als dat betekend dat ik daar elektriciteit voor moet gebruiken. En voor dat Aqua systeem is dat natuurlijk wel het geval. Nu dat het een super kas wordt daar twijfel ik niet aan zolang het maar allemaal zelf regulerend is,

is alles ok voor mij. Met andere woorden je gooit die prei van ver in de grond en na enige tijd verwacht ik te kunnen oogsten hahaha

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dat moet ik eens deftig lezen, bedankt voor de tip.

 

Groetjes Chin

 

Graag gedaan, Chinaka.

 

Vergeet niet, dat je veel dingen kan versimpelen met zandzakken constructies. Goedkoop en sterk. Maar lees eerst dat boek maar. Hij heeft nog meer leuke boeken over Underground Housing, als je deze leuk vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@samurai Eigenlijk is wat je schrijft ook wel zo behalve dat ik denk dat jij in Nederland woont en geloof me dat is nu net iets anders dan in een gat ergens in Wisconsin wonen :)

Dat iedereen de Art of canning and preserving terug moet aanleren staat buiten kijf. Dat verzekerd je niet alleen van voedsel maar bespaart je ook heel wat moeizaam verdiend geld.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan, Chinaka.

 

Vergeet niet, dat je veel dingen kan versimpelen met zandzakken constructies. Goedkoop en sterk. Maar lees eerst dat boek maar. Hij heeft nog meer leuke boeken over Underground Housing, als je deze leuk vind.

Mijne man gaat lachen als ik met al deze plannen afkom haha Draag emancipatie heel hoog in het vaandel " Ik kom af met het idee" Hij moet het uitwerken. Het leven kan toch mooi zijn he :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jheez Heksenboot dat is echt een boek naar mijn goesting. Ken je de boeken van John Seymour ? Ze zijn nu reeds 30 jaar geleden geschreven en sommige dingen zijn natuurlijk een beetje voorbij gestreefd ,maar zo mooi met al die tekeningen.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is natuurlijk nog altijd de Walipini Serre die half in de grond zit en werkt op aardewarmte...wel wat meer werk dan een simpele polytunnel zetten, maar ook steviger en langere teeltseizoenen...

Linkjes:

Walipini Serre Page

Walipini Serre Construction Pdf

Je eerste link is geen beveiligde pagina daar bleef ik dan maar van weg. De pdf heb ik wel bekeken en ziet er goed uit maar dat is toch direct een grote onderneming hoor. Maar toch iets om te overwegen. Merciekes

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan werkt een composthoop ook niet ben ik bang....
Moet dat even verduidelijken een composthoop ( geen mesthoop) alhoewel beide warmte generen kan je serre wel degelijk ijsvrij houden. Misschien was ik daar niet duidelijk in het gaat namelijk om het plant seizoen te vervroegen en niet direct om palmbomen te kweken. Nu ik weet ook niet hoe groot ze moeten zijn in verhouding tot de vierkante meter serre. Maar volgens experimenten gaande in Milwaukee , US werkt het perfect. Nu en daar faalde ik ook weer het gaat wel om wormen compost.

We voegen dus tijgertje toe aan de compost om het proces te versnellen en te verbeteren.

 

Sorry dat ik niet duidelijk was

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet dat even verduidelijken een composthoop ( geen mesthoop) alhoewel beide warmte generen kan je serre wel degelijk ijsvrij houden. Misschien was ik daar niet duidelijk in het gaat namelijk om het plant seizoen te vervroegen en niet direct om palmbomen te kweken. Nu ik weet ook niet hoe groot ze moeten zijn in verhouding tot de vierkante meter serre. Maar volgens experimenten gaande in Milwaukee , US werkt het perfect. Nu en daar faalde ik ook weer het gaat wel om wormen compost.

We voegen dus tijgertje toe aan de compost om het proces te versnellen en te verbeteren.

 

Sorry dat ik niet duidelijk was

 

Groetjes Chin

 

Ik vond het heel duidelijk hoor.. Trouwens een serre is een glazen aanbouw tegen je huis aan... Bedoel je dat ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet dat even verduidelijken een composthoop ( geen mesthoop) alhoewel beide warmte generen kan je serre wel degelijk ijsvrij houden. Misschien was ik daar niet duidelijk in het gaat namelijk om het plant seizoen te vervroegen en niet direct om palmbomen te kweken. Nu ik weet ook niet hoe groot ze moeten zijn in verhouding tot de vierkante meter serre. Maar volgens experimenten gaande in Milwaukee , US werkt het perfect. Nu en daar faalde ik ook weer het gaat wel om wormen compost.

We voegen dus tijgertje toe aan de compost om het proces te versnellen en te verbeteren.

 

Sorry dat ik niet duidelijk was

 

Groetjes Chin

 

Ik zou mij denk ik niet druk maken over de grond oppervlakte maar meer om glas oppervlakte... Nu neem ik aan dat je geen kas (of serre) gaat maken met dubbel glas...

Daarnaast zou ik er juist voor zorgen dat het dak wel sneeuw kan houden.. Sneeuw is een prima isolatie materiaal!

(Daarom hebben de huizen in Oostenrijk enzo vaak van die haken op het dak)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Jheez Heksenboot dat is echt een boek naar mijn goesting. Ken je de boeken van John Seymour ? Ze zijn nu reeds 30 jaar geleden geschreven en sommige dingen zijn natuurlijk een beetje voorbij gestreefd ,maar zo mooi met al die tekeningen.

 

Groetjes Chin

 

Ah, blij dat je het leuk vindt Chinaka. :)

Hij kan ook leuk vertellen, vooral lachen met die Fucking Gophers. Hij heeft daar een beetje een haat/liefde verhouding mee.

Het mooiste verhaal (echt gebeurt) vond ik, toen hij op een hippie-festival zijn verhaal deed en vertelde over rescpect voor de natuur. Toen hij over die gophers begon, voelde hij wat aan zijn been. De mensen om hem heen vertelden, dat het een gopher was, die uit de grond kwam, even een kopje tegen z'n been gaf en gauw weer in een ander hol dook. :D

 

Als je even spit, zijn er ook DVD's te vinden.

 

Ja, dat boek van John Seymour heb ik ook (digitaal). Mooie tekeningen inderdaad, lekker 70's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...