Ga naar inhoud
GENEGEERD

Betaalbare veiligheidsmaskers ipv militaire gasmaskers


f150

Aanbevolen berichten

Ik heb - bij gebrek aan professionele NBC gasmaskers - een tiental filterende gelaatstukken van 3M gekocht voor mijn gezin. Deze zijn half mask, maar met gasdichte brillen bieden ze dezelfde bescherming als de volgelaatsmaskers. Deze maskers worden vooral industrieel gebruikt; er zit veel research achter en het is een courant product waardoor de prijs laag is, ca € 35 per masker.

Ze beschermen tot tenminste 10x de maximaal toegestane waarden van organische gassen, anorganische gassen, zuren, ammoniak en P2 stofdeeltjes (FFABEK1P3D). Hier een voorbeeld:

[ATTACH=CONFIG]3615[/ATTACH]

M.i. is bijvoorbeeld de Botlek en aanwezige voorraden grondstoffen die bij verbranding zeer giftige gassen produceren, een reëler risico dan dat we met conventionele strijdgassen te maken krijgen. Deze filters geven in zulke situaties een behoorlijke bescherming, zeker als je het combineert met het zoveel mogelijk afsluiten van een aantal ruimtes in je woning. De filters bieden ook bescherming tegen agrochemical/pesticiden, en daardoor (vermoedelijk?) ook tegen gelieerde stoffen als sarin.

Datasheet: http://multimedia.3m.com/mws/mediawebserver?mwsId=66666UuZjcFSLXTtl8TVmXTtEVuQEcuZgVs6EVs6E666666--

 

Het masker ademt licht, sluit goed, ook bij mijn jongste dochter van 10 en is minimaal 2-3 jaar houdbaar. Volgens mij is het een betaalbaar alternatief voor de dure gasmaskers, zeker gezien de situaties waarin je een masker nodig zou kunnen hebben. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, en of er nog betere en betaalbare alternatieven zijn.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi @f150,

 

Ziet er goed uit! Vooral de FFABEK1P3D. Ook de kosten zijn laag, als ik even kijk naar het geld wat ik in mijn maskers gestoken heb. Weet je hoelang deze filter(s) mee gaat zodra deze blootgesteld word? Ik heb zelf ABEK2 hg p3 R D schroeffilterbussen. Deze gaan acht uur mee.

 

Het punt is wel dat met dit soort halfgelaats- maskers je de filter niet kan vervangen zonder dat je het masker van je gezicht af moet halen.

 

Wellicht is dit wat als ik mijn maskers moet gaan vervangen.

 

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hi @appelflapje, ze vallen in de categorie 'wegwerpmaskers' omdat je de filters niet apart kun vervangen. In dit geval is dat niet erg, omdat je ze (hopelijk) niet snel nodig hebt en je na 3-4 jaar het hele masker vervangt, inclusief de rubberen afdichtingen, voor de prjijs die lager ligt dan een normaal filterpatroon. Ze zijn bij 'maximale belasting', dus maximale vervuilingsgraad, volgens mij geschikt voor één shift, dus 8-12 uur. Daarna kan de werkzaamheid afnemen. Een filter vervangen kost 30 seconden. ICE kun je toch wel zolang je adem inhouden;) ?

Ik was in ieder geval positief verrast over de kwaliteit, de doorlaatbaarheid en het afsluitend vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hi @Angela, ik heb een 6 kids + 2 aanhang dus heb maskers+brillen in 10-voud bij conrad besteld. Voor de prijs waar je normaal één NBC masker voor koopt. De brillen zijn bij overtoom wel een stuk goedkoper, maar ik weet niet of je daar als partikulier zo kunt bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veilig tot 10x de toegestane waarden van een stof.

Ik wil je op het hart drukken eens te informeren bij iemand die kent die bij de brandweer of de Botlek werkzaam is.

Bij industriële rampen komt voor het merendeel veel meer vrij.

Als back up perfect, maar in mijn optiek niet meer dan dat.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut @prepass, alle waar naar z'n geld. Zoals maskers met zuurstofcilinder ook weer beter zijn dan volgelaatsmaskers met canisters. Als je op 100 meter van de moerdijk brand staat, het je aan maskers die de 10x MAC-waardes filteren niet genoeg. Zit je een paar kilometer verder, is een goedkoper veiligheidsmasker snel afdoende. MAC waarde van ammoniak is 20 ppm. Het filter biedt voldoende om gedurende uren in 200 ppm normaal te ademen, en dat is al de norm waar je als gezond mens niet langer dan een uur aan blootgesteld mag worden. Dat soort waarden zullen bij een fors uitslaande brand niet snel kilometers verder overschreden worden.

Helaas kan ik de breakthrough waarden van de 3M filters niet vinden. De standards voor Chemical, Biological, Radiological, and Nuclear (CRBN) filters staan hier:

http://www.cdc.gov/niosh/npptl/standardsdev/cbrn/apr/standard/aprstd-a.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is een volgelaat met perslucht beter Greener , Maar ik vind dit voor de budget prepper een heel goed alternatief.

Nou heb ik gezien dat er 4 soorten zijn , Wie weet waar je die het goedkoopst kan kopen ?

Als je er meerdere koopt worden ze steeds goedkoper (maar heb je weer kvk nodig)

Mischien iets voor preppers.nl winkeltje?

Ik wil er alvast 4 bestellen van het beste type van de 4

 

Gr Heliport

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast Bunkerprepper
Natuurlijk is een volgelaat met perslucht beter Greener , Maar ik vind dit voor de budget prepper een heel goed alternatief.

Nou heb ik gezien dat er 4 soorten zijn , Wie weet waar je die het goedkoopst kan kopen ?

Als je er meerdere koopt worden ze steeds goedkoper (maar heb je weer kvk nodig)

Mischien iets voor preppers.nl winkeltje?

Ik wil er alvast 4 bestellen van het beste type van de 4

 

Gr Heliport

 

Ik heb een Kvk. PM maar als ik moet helpen.

 

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Na het treinongeluk van gister denk ik dat ik maar gewoon ze zelf ga kopen @Bunkerprepper I.P.V wachten op het prepwinkeltje .

Groetjes Marcel (heliport)

 

Je kunt er tot die tijd wel een van me lenen...

 

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...