Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelfvoorzienend leven in Hongarije


Flow

Aanbevolen berichten

 

Nu vroegen wij ons af of er meer mensen zijn die deze wens hebben, daarnaast zaten wij te denken gezien wij deze stap gaan nemen. Het misschien een mooi idee is om deze stap gezamelijk te nemen als in een kleine zelfvoorzienende gemeenschap. Spreekt je dit aan of mocht je interesse hebben om met ons mee te gaan op dit avontuur dan kun je ten alle tijden contact opnemen met ons.

 

ik zou wel willen, maar de vrouw houd van de familie.. en daarom zal ik hier in Nederland blijven... mijn wens hier is dan ook een zelfvoorzienend huis in Nederland, ik werk zelf in de bouw, heb vorig jaar 2 huizen "werkvoorbereid" en alle materialen besteld, dit heeft mij geinspireerd om zelf een huis te willen bouwen. dus dan maar zo back to basic :p in volle luxe Nederland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
ik zou wel willen, maar de vrouw houd van de familie.. en daarom zal ik hier in Nederland blijven... mijn wens hier is dan ook een zelfvoorzienend huis in Nederland, ik werk zelf in de bouw, heb vorig jaar 2 huizen "werkvoorbereid" en alle materialen besteld, dit heeft mij geinspireerd om zelf een huis te willen bouwen. dus dan maar zo back to basic :p in volle luxe Nederland

 

Ook een mooi plan. Ongeveer zoals het hier gegaan is.

Kom je nog naar PH? Dan kan je een beetje mijn omgeving zien. Welke buurt heb je zelf op het oog?

Hier nog wat inspiratie, voordat je begint te bouwen:

 

http://www.vormidabelwonen.nl/nl/info/concept/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zelfvoorzienend bent heb je geen baan nodig, of restaurant.

 

Je eerste zin kan ik niet zo goed interpreteren. Wat bedoel je?

 

Als je 100% zelfvoorzienend bent niet. Kan / lukt dat of zullen er nog altijd zaken zijn waarvoor geld nodig is? verplichte belastingen / verzekernigen? en waar komt dat geld dan vandaan?

 

over mijn eerste zin:

de topic starter schrijft "Het is natuurlijke wel een back 2 basic, spirituele levenstijl."

 

Ik zie het spirituele niet in off-grid/zelfvoorzienend.

Is niet erg, mogelijk mis ik iets. Ik heb zelf ook een sterke hang naar offgrid/zelfvoorzienend maar snap de link tussen die twee niet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Als je 100% zelfvoorzienend bent niet. Kan / lukt dat of zullen er nog altijd zaken zijn waarvoor geld nodig is? verplichte belastingen / verzekernigen? en waar komt dat geld dan vandaan?

 

over mijn eerste zin:

de topic starter schrijft "Het is natuurlijke wel een back 2 basic, spirituele levenstijl."

 

Ik zie het spirituele niet in off-grid/zelfvoorzienend.

Is niet erg, mogelijk mis ik iets. Ik heb zelf ook een sterke hang naar offgrid/zelfvoorzienend maar snap de link tussen die twee niet :)

 

Klopt. Maar in zo'n Hongaarse gemeenschap is altijd wel gewone handel, naast de ruilhandel.

Moet je aan @Piroska vragen, hoe ze dat doet.

 

Over spiritueel snap ik nou ook. Je citeerde gewoon iemand, die daar wel mee bezig is.

Natuurlijk kan het los van elkaar. Waarom niet?

En het ligt er natuurlijk ook maar aan, wat je onder spiritueel verstaat. Daar heeft ook iedereen zo zijn/haar eigen visie op.

De meest voor de hand liggende link, is het contact met de natuur.

Jij bent nu niet zelfvoorziendend, maar leef je eens in. Dan ben je heel vaak buiten bezig. In de tuin. In het bos. Je moet rekening houden met de seizoenen.

Je zit waarschijnlijk verder van de steden en ziet dan 's nachts veel meer sterren.

Het zien of niet zien van sterren, is nou juist 1 van de dingen, die mensen meer aan het denken zet over het universum en hun plaats daarin.

Stadsmensen verliezen dat gevoel, na generatie op generatie in lichtvervuiling te leven. Hun blik is omlaag gericht, op hun smartphone. Nooit omhoog, naar de sterren.

Kijk. In principe geef ik nou een wetenschappelijk betoog. Maar het is wel spiritueel. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

\

Je zit waarschijnlijk verder van de steden en ziet dan 's nachts veel meer sterren.

Het zien of niet zien van sterren, is nou juist 1 van de dingen, die mensen meer aan het denken zet over het universum en hun plaats daarin.

Stadsmensen verliezen dat gevoel, na generatie op generatie in lichtvervuiling te leven. Hun blik is omlaag gericht, op hun smartphone. Nooit omhoog, naar de sterren.

Kijk. In principe geef ik nou een wetenschappelijk betoog. Maar het is wel spiritueel. :)

 

Dat snap ik, Ik zit ook +/- 25% van het jaar zonder electra tussen de koeien. Dat maakt het voor mij nog altijd niet spiritueel maar dat woord kent ongetwijfeld vele invullingen.

Maargoed ik zal niet al filosoferend dit topic kapen, doen we ooit wel ergens anders ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot

Je zit waarschijnlijk verder van de steden en ziet dan 's nachts veel meer sterren.

Het zien of niet zien van sterren, is nou juist 1 van de dingen, die mensen meer aan het denken zet over het universum en hun plaats daarin.

Stadsmensen verliezen dat gevoel, na generatie op generatie in lichtvervuiling te leven. Hun blik is omlaag gericht, op hun smartphone. Nooit omhoog, naar de sterren.

Kijk. In principe geef ik nou een wetenschappelijk betoog. Maar het is wel spiritueel. :)

 

Ik was deze zomer twee keer in Hongarije bij Piroska en een sterrenhemel ongelofelijk, dat zie je hier zelfs op de Hoge Veluwe niet meer. Dan wordt je vanzelf spiritueel :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig dat back2basic vaak aan spiritueel wordt gekoppeld........

 

Dat was mij ook al opgevallen. Veel contacten in het verleden gehad met mensen die in een yurt woonden, maar gezamenlijke reflectie sessies e.d. zijn niet aan mij besteed.

 

't Is dan ook een heel breed begrip, spiritualiteit. Als omhoog kijken naar de sterrenhemel iemand een 'spiritueel' gevoel geeft, kan ik dat wel snappen, ik zelf noem het alleen anders. (gewoon mooi! :p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot

Je zit waarschijnlijk verder van de steden en ziet dan 's nachts veel meer sterren.

Het zien of niet zien van sterren, is nou juist 1 van de dingen, die mensen meer aan het denken zet over het universum en hun plaats daarin.

Stadsmensen verliezen dat gevoel, na generatie op generatie in lichtvervuiling te leven. Hun blik is omlaag gericht, op hun smartphone. Nooit omhoog, naar de sterren.

Kijk. In principe geef ik nou een wetenschappelijk betoog. Maar het is wel spiritueel. :)

 

Ik was deze zomer twee keer in Hongarije bij Piroska en een sterrenhemel ongelofelijk, dat zie je hier zelfs op de Hoge Veluwe niet meer. Dan wordt je vanzelf spiritueel :p

 

Precies! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
In Spanje ook, verschrikkelijk veel sterren te zien, bizar gewoon. Iedereen die ik dat voor het eerst laat zien in verbaasd.

 

Zouden er dan toch Aliens zijn ergens?

 

Dat zit er wel dik in he? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dat was mij ook al opgevallen. Veel contacten in het verleden gehad met mensen die in een yurt woonden, maar gezamenlijke reflectie sessies e.d. zijn niet aan mij besteed.

 

't Is dan ook een heel breed begrip, spiritualiteit. Als omhoog kijken naar de sterrenhemel iemand een 'spiritueel' gevoel geeft, kan ik dat wel snappen, ik zelf noem het alleen anders. (gewoon mooi! :p)

 

Dat "spirituele" gevoel, begint met het besef, dat je zelf heel heel heel klein bent en het universum tering groot... :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=_IVqMXPFYwI

Link naar reactie
Delen op andere sites

The Detailed Universe: This will Blow Your Mind.

 

Als dat gebeurd is (blow your mind) dat ga je zien, dat tijd en ruimte niet bestaan..... Ze zijn mind made en dat is pas echt mind blowing.

 

Voor de liefhebbers zal ik een sleutel geven, maar daarna houd ik er echt over op, want het is off-topic (alhoewel...) en ik ben er zelf ook nog niet uit en dan moet je eigenlijk je smoel dicht houden.

 

Tijd=duali-teit (!) Flip flop, tik-tak, van verleden naar toekomst die allebei een illusie zijn. Er is alleen een heden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
The Detailed Universe: This will Blow Your Mind.

 

Als dat gebeurd is (blow your mind) dat ga je zien, dat tijd en ruimte niet bestaan..... Ze zijn mind made en dat is pas echt mind blowing.

 

Kijk, dat is pas spiritueel. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Spanje ook, verschrikkelijk veel sterren te zien, bizar gewoon. Iedereen die ik dat voor het eerst laat zien in verbaasd.

 

Zouden er dan toch Aliens zijn ergens?

 

vreemd in Frankrijk zelfde effect. Moet je nagaan hoeveel sterren er wel niet zijn!!! ze zijn in spanje, hongarije, frankrijk en soms zie ik er in nederland ook een paar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

vreemd in Frankrijk zelfde effect. Moet je nagaan hoeveel sterren er wel niet zijn!!! ze zijn in spanje, hongarije, frankrijk en soms zie ik er in nederland ook een paar...

De laatste keer dat ik er veel zag was in Australie, natuurlijk op de laatste avond op dat continent....

Misschien in 2014 weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Goedenavond mede-preppers,

 

Wij gaan dit jaar emigreren naar Hongarije:-). In mei reizen wij af naar het zonnige Hongarije om te gaan kijken naar diverse kavels. 5000 m2 tot 1 hectare + woning en bijgebouwtjes, waterput, vismeer in de buurt, gelegen in een bos of aan een bosrand en de mogelijkheid tot het houden van verschillende dieren behoorde tot onze wensen.

 

Het is de bedoeling om daar een volledig zelfvoorzienend leven op te gaan bouwen. Energie via zonnepanelen en windmolen. Groente en fruit kweken d.m.v. aquaphonics en permacultuur, eetbare vis in de tanks, kippen(eieren), geiten(melk) en konijnen. Een heerlijke beestenboel! Qua prijs valt dit vinden wij redelijk mee in Hongarije. Het is natuurlijke wel een back 2 basic, spirituele levenstijl.

 

De woning en bijgebouwen zullen worden aangepast met in het achterhoofd de ontwikkelingen op het gebied van bottle-houses, eartships en andere groene manieren van wonen & leven. In de toekomst zouden wij graag als bijverdienste een back 2 basic mini-camping willen realiseren (mee-leefweken), workshops geven enz. Ideeën genoeg in ieder geval!

 

Nu vroegen wij ons af of er meer mensen zijn die deze wens hebben, daarnaast zaten wij te denken gezien wij deze stap gaan nemen. Het misschien een mooi idee is om deze stap gezamelijk te nemen als in een kleine zelfvoorzienende gemeenschap. Spreekt je dit aan of mocht je interesse hebben om met ons mee te gaan op dit avontuur dan kun je ten alle tijden contact opnemen met ons.

 

Groetjes flow

 

@Flow, waar ik nieuwsgierig naar ben is of je intussen al verhuisd bent naar Hongarije?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flow, waar ik nieuwsgierig naar ben is of je intussen al verhuisd bent naar Hongarije?

 

Hoi lion,

 

Nee we zijn nog niet verhuisd naar Hongarije, wij gaan iets bedachtzamer te werk en willen graag de juiste keuze maken m.b.t. een mooie plek. Er staat genoeg te koop, zoals je ongetwijfeld zelf ook gezien hebt;) hebben jullie al iets gevonden?

 

Groetjes flow

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Flow, ik ben samen met mijn zoon @Offthegrid (hij hangt sinds kort ook hier op het forum) je kent hem nog wel, ook nog steeds aan het kijken. Pieter, waar jij ook bent geweest, heeft me wel een heel goed aanbod gedaan. Ik ben begin september nog een keer naar Piroska geweest en heb daar Pieter een aantal keren bezocht. Jij vond het te heuvelachtig voor de paarden, maar wat ik tot nu gezien heb is allemaal behoorlijk glooiend. Wil jij nog met Dree en Charlie samen iets doen. Wij willen wel zuidelijk van het Balaton blijven, omdat ik in juli noordelijk van het Balaton in hotel was en daar liggen de prijzen voor huizen en grondstukken veel hoger en er zijn heel veel muggen.:( Dus definitief hebben wij ook nog niets, maar in het voorjaar gaat de zoektocht verder.;)

Groetjes, Lion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Flow, Wij willen wel zuidelijk van het Balaton blijven, omdat ik in juli noordelijk van het Balaton in hotel was en daar liggen de prijzen voor huizen en grondstukken veel hoger en er zijn heel veel muggen.:( Dus definitief hebben wij ook nog niets, maar in het voorjaar gaat de zoektocht verder.;)

Groetjes, Lion

 

In het voorjaar gaat de zoektocht verder, want? dan is het niet zo koud? Als je daarheen wilt verhuizen zal je er waarschijnlijk jaarrond gaan verblijven (en niet als een zomerverblijf gaan gebruiken, dat is tenslotte weer iets heel anders als zelfvoorzienend leven).

Mijn advies: ga er heen in een rot tijd, dat zal helpen om je eventuele roze bril af te zetten. Zie je het dan nog steeds zitten, dan ben je ook in een betere mindset om er een voor jou goed deal van te maken, en niet alleen voor de verkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het voorjaar gaat de zoektocht verder, want? dan is het niet zo koud? Als je daarheen wilt verhuizen zal je er waarschijnlijk jaarrond gaan verblijven (en niet als een zomerverblijf gaan gebruiken, dat is tenslotte weer iets heel anders als zelfvoorzienend leven).

Mijn advies: ga er heen in een rot tijd, dat zal helpen om je eventuele roze bril af te zetten. Zie je het dan nog steeds zitten, dan ben je ook in een betere mindset om er een voor jou goed deal van te maken, en niet alleen voor de verkoper.

 

Haha, ik heb geen roze bril. Ik ben al aardig bekend in dit gebied. Ik heb hier ook al een aantal mensen van dit forum die op zoek zijn en die al daar wonen ontmoet. Ook @Piroska woont sinds dit jaar pas definitief daar na 7 jaren van voorbereiding. En wat ik eventueel wil kopen daar moet ik inderdaad mee wachten tot het voorjaar omdat de eigenaar in de winter ergens zit waar het warm is. Dus moet ik wachten tot hij zich weer meld. Bovendien is het vervelend heen en weer rijden tussen 1 november en 15 april i.v.m het weer in Duitsland en Oostenrijk (winterbanden en sneeuwkettingen plicht). Ben jij altijd zo "kritisch" op de vroege ochtend want je had net ook al een opmerking over mijn bankrekening.:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...