Ga naar inhoud
GENEGEERD

Webwinkels verkopen goud dat ze niet hebben

Recommended Posts

Vorige week heb ik een bestelling gedaan bij Solidor. Meteen betaald met Ideal maar ik wacht nu al 7 dagen op verzending. Vanmiddag heb ik met dit bedrijf contact opgenomen om te informeren wanneer mijn goud verzonden zal worden. Dit kon de medewerker mij niet vertellen. In principe zou verzending binnen tien werkdagen moeten plaatshebben, en die termijn is nog niet voorbij. Wel meldde hij dat Solidor geen voorraden aanhoudt, om koersrisico's af te dekken. Uit mijn ervaring met bedrijven als TOV Hazel, Goudmarkt, Amstelmunt en Holland Gold weet ik dat het gebruikelijk is dat goudhandelaren een (beperkte) voorraad hebben.

In hoeverre is het normaal dat een goudhandel goud verkoopt dat zij op dat moment niet hebben? Het zit me toch niet helemaal lekker, temeer omdat de medewerker van Solidor ook nog meldde dat ik in het uiterste geval een andere munt zou kunnen krijgen, of des noods mijn geld terug. Nu maakt het mij weinig uit welke munt ik krijg, een ounce is een ounce, maar ik heb wel een verkoopovereenkomst vastgelegd tegen een bepaalde prijs, en ik zou het niet prettig vinden als blijkt dat Solidor niet kan leveren en mij het aankoopbedrag zou retourneren.

Overigens is de bewuste medewerker in mijn ogen niet helemaal thuis in het product dat hij verkoopt, hij noemde goud speculatief. In mijn ogen is (fysiek) goud toch wel het laatste dat speculatief genoemd kan worden.

Wie weet welke handelaren uit voorraad leveren en welke niet? In het vervolg bestel ik liever bij de eerste categorie, zeker gezien de toenemende krapte op de fysieke markt.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

7 dagen is niet veel.

Mijn duitse dealers beginnen tegen die tijd (na betaling) wel te verzenden.

Soms duurt het nog een weekje langer.

Het gaat er niet om dat ze snel leveren, het gaat er om dat ze leveren.

Dus geen paniek maar beleefd om de status vragen en wanneer men verwacht te verzenden.

Verwijs naar de 24/7 Just In Time Delivery economie.

Link naar reactie

Een webwinkel kan in jou levertijd speculeren met JOU geld, hiervoor heeft een winkel maximaal 30 dagen de tijd. (als goud of zilver stijgt kan een winkel zeggen dat het niet meer te leveren is, en het aankoop bedrag binnen 30 dagen terug storten).

Reken er maar op dat dit gaat gebeuren wanneer er een echte piek ontstaat, en reken er maar op dat je altijd geleverd zult krijgen wanneer het metaal zakt.

"gisteren zag ik een voorbeeld zag van een munt met een maximale levertijd 7 van weken, waarbij het kan zijn dat deze munt door beperkte oplage niet beschikbaar is"

Link naar reactie

Ik ken die zaak niet, en kan dus geen specifiek oordeel geven

Maar als je een betrouwbare webshop vindt dan kun kun je imo rustig bestellen. Ook al staat er 4 weken levertijd.

En zelfs als die 4 weken tot 8 weken uitgroeit zou ik me niet direct zorgen maken.

Ja, goud verdwijnt uit de comex, ja er is veel vraag.

Maar nee, goud is nog lang niet "op".

Ik ga er van uit dat gedurende de komende paar maanden nog gewoon goud geleverd gaat worden.

De krapte zit hem vooral in het maken van munten en kleine baaren. Niet zozeer in ruw goud.

Zal nog wel komen, maar nu is het daar nog te vroeg voor.

JMHO natuurlijk, garantie tot de deur :)

Link naar reactie

Ik ken die zaak niet, en kan dus geen specifiek oordeel geven

Maar als je een betrouwbare webshop vindt dan kun kun je imo rustig bestellen. Ook al staat er 4 weken levertijd.

En zelfs als die 4 weken tot 8 weken uitgroeit zou ik me niet direct zorgen maken.

Ja, goud verdwijnt uit de comex, ja er is veel vraag.

Maar nee, goud is nog lang niet "op".

Ik ga er van uit dat gedurende de komende paar maanden nog gewoon goud geleverd gaat worden.

De krapte zit hem vooral in het maken van munten en kleine baaren. Niet zozeer in ruw goud.

Zal nog wel komen, maar nu is het daar nog te vroeg voor.

JMHO natuurlijk, garantie tot de deur :)

Ik lees op Reuters, FT en bloomberg dat er in Azië gigantische hoeveelheden worden geïmporteerd en er nergens meer fysiek te koop is. Iedereen zit op dezelfde kleine hoeveelheid te wachten die uit de grond komt. Ja het goud komt er tegen een veel hogere prijs dan nu via de comex te verkrijgen is (papieren prijs). Ik zie nu al 22+ euro met een zilverprijs van 17,60 (21% premie), waarbij goud pas een premie heeft van 5%.

Doijer en Kalff en thesilvermountain hebben bijna niets meer en moeten wachten. Ik lees nu dat de 1/10 ounce gouden munten tijdelijk niet meer worden verkocht door de US mint, omdat de vraag te groot is op dit moment. Als dit soort berichten op grote sites komen zoals FT, WSJ, bloomberg, Reuters, AP etc. dan is het hek van de dam. Mensen zijn schapen en zullen het zien als het laatste moment om nog fysiek te kunnen krijgen.

Link naar reactie

Jep er is een kans dat je zometeen te laat bent als je nog geen fysiek hebt en het wel wilde.

Egaal wat de spot prijs dan doet, er is geen fysiek te krijgen voor dat geld.

Als de markt voldoende tijd krijgt om tot rust te komen zal dit gevaar wijken, hou de werkelijk levertijden goed in de gaten, het gaat nu op sommige plaatsen al over de maand heen, dan wordt het toch gevaarlijk.

Link naar reactie

[quote=The lonely prepper;125167

In hoeverre is het normaal dat een goudhandel goud verkoopt dat zij op dat moment niet hebben? Het zit me toch niet helemaal lekker, temeer omdat de medewerker van Solidor ook nog meldde dat ik in het uiterste geval een andere munt zou kunnen krijgen, of des noods mijn geld terug.

Nauw Nauw Nauw... Jouw goud... da hebbe we nou even nooit zo gezegd he pa?

Link naar reactie

Vorige week heb ik een bestelling gedaan bij Solidor. Meteen betaald met Ideal maar ik wacht nu al 7 dagen op verzending. Vanmiddag heb ik met dit bedrijf contact opgenomen om te informeren wanneer mijn goud verzonden zal worden. Dit kon de medewerker mij niet vertellen. In principe zou verzending binnen tien werkdagen moeten plaatshebben, en die termijn is nog niet voorbij. Wel meldde hij dat Solidor geen voorraden aanhoudt, om koersrisico's af te dekken. Uit mijn ervaring met bedrijven als TOV Hazel, Goudmarkt, Amstelmunt en Holland Gold weet ik dat het gebruikelijk is dat goudhandelaren een (beperkte) voorraad hebben.

In hoeverre is het normaal dat een goudhandel goud verkoopt dat zij op dat moment niet hebben? Het zit me toch niet helemaal lekker, temeer omdat de medewerker van Solidor ook nog meldde dat ik in het uiterste geval een andere munt zou kunnen krijgen, of des noods mijn geld terug. Nu maakt het mij weinig uit welke munt ik krijg, een ounce is een ounce, maar ik heb wel een verkoopovereenkomst vastgelegd tegen een bepaalde prijs, en ik zou het niet prettig vinden als blijkt dat Solidor niet kan leveren en mij het aankoopbedrag zou retourneren.

Overigens is de bewuste medewerker in mijn ogen niet helemaal thuis in het product dat hij verkoopt, hij noemde goud speculatief. In mijn ogen is (fysiek) goud toch wel het laatste dat speculatief genoemd kan worden.

Wie weet welke handelaren uit voorraad leveren en welke niet? In het vervolg bestel ik liever bij de eerste categorie, zeker gezien de toenemende krapte op de fysieke markt.

Niets aan de hand.

Solidor is een zusterbedrijf van Doijer en Kalff.

Zitten of zaten zelfs in hetzelfde pand.

Gewoon geduld.

Greener

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...