Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vraag] Vuur/brander langs openbare weg


joepen

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
hallo weet iemand hier of het,legaal is dat je langs de met een brandertje je eten klaarmaakt

 

Wetgeving over open vuur langs de openbare weg, is vastgelegd in de APV (algemene politie verordening) en verschilt per gemeente. Meestal heeft het te maken met brandgevaar en rook- en stank-overlast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat het officieel op de meeste plaatsen niet mag. Maar het wordt wel 'gedoogt'. Een vuurtje stoken in de tuin mag ook officieel niet, ook niet in een vuurkorf maar het wordt ook gedoogt. Als je maar verantwoordelijk bezig bent en geen overlast veroorzaakt. Dat laatste geldt eigenlijk voor alles in Nederland. Dat kan je als vuistregel nemen: Als je maar geen overlast veroorzaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de andere kant wordt overlast niet altijd gehandhaafd, denk aan geluidsoverlast waar letterlik in onze APV staat:

 

Het is verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of het Besluit toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.

 

Maar denk je dat ze langskomen als je belt? Nee, afschuiven...!

 

 

Dus als je verantwoordelijk je fikkie steekt zonder teveel rook en ietwat afgeschermd, na afloop ruimen, dan is er weinig aan de hand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze komen pas langs als er meerdere mensen geklaagd hebben en waarschijnlijk gedreigd hebben om er anders zelf wat aan te doen, goedschiks of kwaadschiks. De politie zal je dan afraden om dat te doen maar ze staan dan binnen no time voor de deur.

En ja dan is er weinig aan de hand, tenzij iemand ontzettend zin heeft om jou een loer te draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meerdere van mijn buren hebben gezamenlijk een vuurkorf in het park gezet en zitten daar in de zomer elke avond omheen. Stinkt behoorlijk, mijn ramen houd ik maar dicht. De gemeente controleert wel maar doet er verder niets aan dus ik denk dat het gewoon gedoogd wordt. Tenminste zolang verder niemand klaagt. Dat je langs de weg eventjes eten of water kookt zal niet zo opvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is toch een verschil tussen echt een kampvuur stoken en gewoon ff een vuurtje maken om je eten klaar te maken of een beetje water te koken.

 

Heb in mijn bob en auto zo'n buddy burner op basis van karton en restanten van kaarsenwas, handgel en vaseline. Geeft in het begin beetje rook en stank af maar veel minder dan tegen je hout zou stoken. Heb dit eens getest langs een wandelpad en kreeg eerder de vraag hoe zo'n ding te maken dan er klachten waren.

 

Maar ook weer is hoe je het kan aankleden indien je bezoek krijgt van of betrapt wordt door de politie.

 

Een gasvuurtje is in vele gevallen dan weer makkelijker in gebruik maar minder interessant om telkens mee te sleuren. en ook niet optimaal om ten alle tijden in je auto te laten liggen (vooral niet in de zomermaanden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo weet iemand hier of het,legaal is dat je langs de met een brandertje je eten klaarmaakt

 

Een brandertje is geen open vuur.. en kan je gewoon je potje koffie/thee/soep/maaltijd opzetten, op de parkeerplaats langs de kant van de weg..

 

Een besloten vuur mag in principe altijd, mits je geen domme dingen doet. door het brandertje in het droge gras neer te zetten.. Maar we zijn weldenkende preppers toch. ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...