Ga naar inhoud
GENEGEERD

Weten wat er in mijn BOB zit?


Alice

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot
waarom neem je geen kant en klaar eten? bv hartkeks, niet echt smaakvol, maar voor 1 dag lopen zou ik gewoon alleen maar chocola en hartkeks (of iets dergelijks) meenemen

en als ik t vragen mag, waarom een stel prutsmessen (als ik het goed zie) ipv 1 goed mes? een mora icm een leatherman multitool kost je ong 70 euro bij elkaar en die krijg je bij een beetje misbruik niet kapot binnen een jaar

 

Mee eens, @Alice. Goed gereedschap is het halve werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Jullie hebben het goed gezien. Het zijn inderdaad goedkope messen. Maar aangezien wij 'budget preppers' zijn, zijn wij er nog niet aan toe gekomen om kwalitatief goede en duurdere messen aan te schaffen. Maar wij zijn hard aan het sparen, voor zover dat op dit moment gaat, en aan het zoeken naar goede messen.

Wel grappig om te bedenken dat bijna alles wat wij in onze BOB's hebben zitten bij elkaar geraapte troep is. (Nou, nou, niet zo over de spulletjes waar je zo zuinig op bent.) Alles is een verzameling van spulletjes die we in ons leven hebben aangeschaft. Na veel gelezen en gezien te hebben, alles in 1 rugtas gestopt en voila: een BOB.

Dit verhaal had ik eigenlijk beter als intro van dit onderwerp kunnen gebruiken.

Pas morgen komt de eerste lading van mooie spullen, zoals een noodtentje die de loodzware 2/3 persoonstent komt vervangen. Tarps, want ik kan zelf wel een onderkomen bouwen. Een esbitbrandertje. Waterzuiveringstabletten en meer van dat soort gein.

 

Ik ben jullie allemaal dankbaar voor de kritische blik! Daar heb ik veel aan. Maar gelukkig ben ik niet zo dom om te weten dat er nog veel moet veranderen. Het kost tijd, this is the best I could do so far......

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge. Ik ben toevallig net aan het oriënteren op het gebied van goede en eetbare noodrantsoenen. Ik heb erover een berichtje geplaatst in het topic: Goedkope voorraad, meeste calorieën per euro.

 

eten voor een BOB is vaak niet goedkoop, denk aan hartkeks/bp5 etc maar dat is per persoon verschillend, ik wil vooral eten in mn bob dat niet bereid hoeft te worden, dus open en eten

dat scheelt kookspullen en tijd want je hoeft niet te koken

en tja de smaak lijd daaronder maar smaak is in dit geval voor mij ondergeschikt omdat ik tijd wil winnen

ik zou vooral eens bij zaken zoals bever kijken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eens even kijken. En ik snap dat je hap-slik-weg wilt kunnen eten. Dat wil ik ook kunnen als dat nodig is. Maar het lijkt mij ook lekker om in een noodsituatie rustig aan met een kampvuurtje het eten te eten wat je thuis gewend bent, zodat de overgang naar noodrantsoenen niet meteen zo groot is. En rustig aan met een kampvuurtje natuurlijk alleen als de situatie dat toelaat. Maar als dat niet kan dan wil ik natuurlijk ook snel, zonder koken, kunnen eten. Vandaar dus bedankt voor je tip. Ik ga even bij Bever kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eens even kijken. En ik snap dat je hap-slik-weg wilt kunnen eten. Dat wil ik ook kunnen als dat nodig is. Maar het lijkt mij ook lekker om in een noodsituatie rustig aan met een kampvuurtje het eten te eten wat je thuis gewend bent, zodat de overgang naar noodrantsoenen niet meteen zo groot is. En rustig aan met een kampvuurtje natuurlijk alleen als de situatie dat toelaat. Maar als dat niet kan dan wil ik natuurlijk ook snel, zonder koken, kunnen eten. Vandaar dus bedankt voor je tip. Ik ga even bij Bever kijken.

 

Ik zou zeggen, koop nu de meest goede spullen mbt voedsel, probeer ze nu, zodat je weet wat je redelijk goed weg kan krijgen en wat echt niet te vr3ten is. Wat @12gauge zegt: BP5 is goed en heeft een hoge energie waarde. En laat dat kampvuurtje zowieso maar zitten. Ik ben bang dat je het gehele SHTF gebeuren iets te romantisch benaderd......? Maak anders eventueel een Dakota vuurhol oid..... Kampvuurtjes geven ook rook/geur af, net als je eten dat je klaar maakt. Hongerige mensen hebben na verloop van tijd een "neus" voor etens/kook luchten..... Ik denk dt je je beeld mbt SHTF misschien nog eens moet bijstellen? Je bent op de goede weg hoor....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eens even kijken. En ik snap dat je hap-slik-weg wilt kunnen eten. Dat wil ik ook kunnen als dat nodig is. Maar het lijkt mij ook lekker om in een noodsituatie rustig aan met een kampvuurtje het eten te eten wat je thuis gewend bent, zodat de overgang naar noodrantsoenen niet meteen zo groot is. En rustig aan met een kampvuurtje natuurlijk alleen als de situatie dat toelaat. Maar als dat niet kan dan wil ik natuurlijk ook snel, zonder koken, kunnen eten. Vandaar dus bedankt voor je tip. Ik ga even bij Bever kijken.

 

ik heb bij wijze van test een week niks anders dan hartkeks, muslirepen etc gegeten, alleen savonds een paar sneden brood

dat gaat prima, er zit een hoop verschil in de smaak, vooral de duurdere zijn vaak wel beter denk aan die wasa dingen

er zit een heel schap in je supermarkt ga daar ook eens kijken

dit heb ik gewoon getest tijdens een werk week dus 15+ uren werk etc en ik heb gewoon scherp kunnen blijven

ik denk dat je pas na een week of 3 puur op die dingen last gaat krijgen van je stoelgang

 

ik zou alleen vuur maken als je leven er vanaf hangt dus als je in koud water of iets bent gevallen.

koken on the go is voor mij echt een grote no-no

en t wennen aan noodrantsoenen moet je nu al doen niet later

noodrantsoenen moet je eerst testen en dan kopen wat je lekker vond, ik eet alles graag wat ik heb staan

 

dit is geen kritiek maar ik hoop je er mee te helpen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepass. Ik ben ook heel erg romantisch, op mijn eigen wijze dan :o Jullie advies wat betreft het testen van noodrantsoenen neem ik zeer ter harte, ik ben ook van plan om eerst wat verschillend spul te testen.

En het nadeel van bijv. muesli repen en wasa in de supermarkt is dat het helemaal niet lang houdbaar is (THT datum dan hè?). Ook daarmee wil ik een test doen. Het spul kopen, laten liggen tot na de THT datum en vervolgens kijken of het nog eetbaar is. Daarmee ben ik al goed onderweg!

Ik begin nu ook wel in te zien dat in geval van een Bug Out het misschien verstandiger is om alleen maar MRE's mee te nemen die wij eetbaar vinden. Aangevuld met misschien wat echt lekkere energie repen (Moraal booster).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie hebben het goed gezien. Het zijn inderdaad goedkope messen. Maar aangezien wij 'budget preppers' zijn, zijn wij er nog niet aan toe gekomen om kwalitatief goede en duurdere messen aan te schaffen. Maar wij zijn hard aan het sparen, voor zover dat op dit moment gaat, en aan het zoeken naar goede messen.

 

Dat groene camo-mes... verwijder dit zo snel mogelijk uit je pack... wil je het echt testen laat het dan maar eens vallen op de stoep ;-)

 

Ik ben ook deels een budget prepper, maar op tools en zeker scherp materiaal bespaar ik niet en zou men eigenlijk niet op mogen besparen. Zoals gemeld hier kan je voor weinig geld ook betrouwbaar materiaal aanschaffen. Voor 30 euro heb je al een deftige SAK en rond de 15 euro een basismodel van Mora. Wat je ook kan doen is bv 2dehands een Leatherman kopen (wave kan je vinden voor een 40-60€) en ook al zou deze gebreken hebben, dan kan je beroep doen op de garantie bij een verkooppunt waar ze deze verkopen en krijg je na een 2-3 weken een andere (in Benelux doen ze niet aan herstellen) bij andere kwalitatieve merken kan je ook beroep doen op garantie.

 

 

Beter eerst investeren in deftige tools waar je spullen mee kan bekomen dan volop in eten investeren waar je bij gebrek aan een tool niets aan hebt. Aan een deftige meatcleaver van 15-25 euro, heb je meer dan een slecht vouwmes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het, het mes rammelt bijna uit elkaar zonder te laten vallen. Hahahaha, ik lach er wel om maar het is eigenlijk om te huilen. Maar het is wat we hebben dus ik heb het in de tas gestopt. Bovendien weet ik zeker dat ik er nog wel een vis zijn kop mee kan afsnijden. Maar na jullie tip van de Mora ben ik flink aan het onderzoeken, lijkt me inderdaad een goed mes en helemaal niet duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alice

Een Mora is gewoon functioneel/goed. Een eenvoudige Victorinox (zwitsers zakmes) werkt ook gewoon goed, plus je hebt een paar extra tools erbij(blikopener, zaagje,schroevendraaier,pincet,priem,schaartje etc). Het is maar net wat je ermee wilt doen.

 

Ik zou, als ik jou was, echt eens een paar dagen gaan (wild)camperen oid. Daar leer je veel meer van dan alle goede adviezen. Je leert wat voor JOU werkt, en wat niet werkt. Ik kan een hele week vol lullen met adviezen, maar daarmee heb je nog steeds niet de ervaring en uiteindelijk de skills....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je spreekt jezelf nu wel een beetje tegen @prepass. Eerst zeg je dat ik het hele SHTF gebeuren romantiseer en nu zeg je dat ik maar eens een keertje moet gaan kamperen ;) Maar ik begrijp wel wat je bedoelt.

Maar alle spullen die ik nu heb werken voor mij prima tijdens het kamperen. Het gaat er nu om dat ik spullen verzamel die kwalitatief beter zijn en die onder dagelijks gebruik ook mij van dienst zullen zijn en blijven. Voor het geval van TEOTWAWKI, voor als we helemaal back to basic moeten. Ik heb geen tijd om wekenlang door de bush te gaan zwerven en al mijn gear te testen. Ik kan dat doen tot op zekere hoogte. En daarom stel ik jullie mening op prijs als het gaat over jullie ervaring met producten. En er is genoeg wat ik natuurlijk wel zelf kan testen. (Ik heb trouwens net wat noodrantsoen voedsel besteld om te testen, jeej!)

Verder ik begrijp wat je bedoelt en zal dat tot op zekere hoogte ook gaan doen, nu we eindelijk een plek hebben om ons terug te trekken. De concrete plannen gaan nu komen. Ik ben niet helemaal van gisteren moet je weten :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Kampeer er eens een paar dagen mee en kijk wat je gebruikt en niet nodig hebt.

 

Dit is één van de meest slimme ideeën die ik sinds mijn korte bestaan op dit forum heb gelezen. Wat een ontzettend goed idee! Drie dagen een camping boeken (niet de Shelter Camping) als ultieme try-out voor je BOB. Notitieboekje mee en noteren wat je in de drie dagen mist (dat er in) en wat overbodig is (dat er uit)... Ik ben vóór! :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is één van de meest slimme ideeën die ik sinds mijn korte bestaan op dit forum heb gelezen. Wat een ontzettend goed idee! Drie dagen een camping boeken (niet de Shelter Camping) als ultieme try-out voor je BOB. Notitieboekje mee en noteren wat je in de drie dagen mist (dat er in) en wat overbodig is (dat er uit)... Ik ben vóór! :-)

 

Bedankt voor het compliment...:D een camping BOEKEN? Nee joh, lekker in het wild camperen. Kan je meteen je camoflage skills uittesten... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het compliment...:D een camping BOEKEN? Nee joh, lekker in het wild camperen. Kan je meteen je camoflage skills uittesten... :D

 

Ik zie het als een manier om de inhoud van mijn BOB te optimaliseren. Voor een paar euro per nacht is er hier in de buurt een boer die mij van een nette plaats op een boerencamping kan voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De inhoud van mijn BOBs nu.

Nog niet helemaal af....maar is dat het ooit?

 

BOB klein (24 – 48 uur) excl shelter

Kleine rugtas (max 10KG excl . water/voedsel )

 

Zaklantaarn Wereldontvanger Karabijnhaken

2 kaarsen Oude simpele mobiele telefoon Duct tape

Vuurstaal Aluminiumfolie Paracord bracelet

Zwitsers zakmes Tampons IJzerdraad / staaldraad

Kompas Vuilniszakken Gereedschapssetjes

Visset (haken draad lood) Kaarten van Regio/Nederland/Europa Bolletje sisal touw

6 Breeklichten Afsluitbare doosjes/zakjes Katoenen filterdoek

Naaisetje Bootable USB stick Aanstekers

Fluitje Beker Lucifers

Waterzuiverings tabletten Linnen slaapzak Wetsteen

Vergrootglas Zonnelader Verrekijker

Zaklantaarn Werpanker met 10 m touw Multi schep

Documenten (paspoort, verkeringen etc.) Walkie talkies Multi tool

hoed EHBO kit klein Stalen Sigg waterfles

1 paar sokken Vechtmes Beker

Onderbroek Zeep /shampoo Koffiefilters

Katapult met stalen knikkers Reddingsdeken Nood Regen Poncho

Noodrantsoenen 10 Rip ties Tandenborstel

Gaspistool met stalen kogels Tissues

 

BOB groot (72 uur – meer) incl. onderkomen

grote rugtas 60 liter (max 25KG excl . water/voedsel)

 

Gasstel en gasflesjes Aluminiumfolie Bol sisal touw

Pannenset Batterijen 100 Rip ties

Waterflessen Vuilniszakken 100 m Paracord

2 Besteksets Zeiltouw Vishengelset

1 Camouflage net Duct tape Zaag

Koepeltent dubbelwandig Plastic folie Luchtdruk rifle met pellets

Groot dekzeil Koffiefilters Bajonet

2 Slaapmatjes Waxinelichten Honkbalknuppel

2 Slaapzakken Staaldraad Handboog met stalen pijlen

2 Linnenzakken 1 Tube tandpasta Spijkers/schroeven

2 Hangmatten Zeep hard en vloeibaar Bijl

1 Grondzeil 1 paar schoenen/laarzen 1 paar Werkhandschoenen

(regen)Jas Gamaschen Stofbril en masker

1 lange broek Sjawl EHBO kit groot

1 Long sleeve shirt Bandana Set scalpels

1 Sweater 1 paar Handschoenen Nagelschaar

10 Paar sokken 10 stuks ondergoed 2 pincetten

 

Nucleair Biologisch Chemisch Pakket (3,5 KG)

Kant en klare / wegwerp Halfgelaatsmaskers Type 3

Veiligheidsbrillen Type ruimzicht/helder

Wegwerp (microguard/tyvec) overalls type 6

Doos latex handschoenen

Rubber huishoudhandschoenen

Rubber laarzen

PVC tape

Halve liter chloorbleek

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

eten voor een BOB is vaak niet goedkoop, denk aan hartkeks/bp5 etc maar dat is per persoon verschillend, ik wil vooral eten in mn bob dat niet bereid hoeft te worden, dus open en eten

dat scheelt kookspullen en tijd want je hoeft niet te koken

en tja de smaak lijd daaronder maar smaak is in dit geval voor mij ondergeschikt omdat ik tijd wil winnen

ik zou vooral eens bij zaken zoals bever kijken ;)

 

In een pot pindakaas van 800 gram zitten 3000 calorieen, als je drie potten pindakaas en een potje sambal in een paar ziplock zakjes schept ben je voor 6 euro drie dagen verder, gewoon uit de zak eten, je kan er zelfs soep van maken, pindasoep, water, sambal, pindakaas en eventueel een folieverpakte voorgebakken unox hamburger van 2 euro er door heen, voor een kleine 15 euro hoef je drie dagen geen honger te lijden, zelfs voorgekookte rijst van uncle ben kan je in zakjes kopen.

 

Ben ook geen voorstander van uitgekookte kookpartijen maar voor bovenstaande wil ik wel een kwartiertje uittrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De inhoud van mijn BOBs nu.

Nog niet helemaal af....maar is dat het ooit?

 

BOB klein (24 – 48 uur) excl shelter

Kleine rugtas (max 10KG excl . water/voedsel )

 

Zaklantaarn Wereldontvanger Karabijnhaken

2 kaarsen Oude simpele mobiele telefoon Duct tape

Vuurstaal Aluminiumfolie Paracord bracelet

Zwitsers zakmes Tampons IJzerdraad / staaldraad

Kompas Vuilniszakken Gereedschapssetjes

Visset (haken draad lood) Kaarten van Regio/Nederland/Europa Bolletje sisal touw

6 Breeklichten Afsluitbare doosjes/zakjes Katoenen filterdoek

Naaisetje Bootable USB stick Aanstekers

Fluitje Beker Lucifers

Waterzuiverings tabletten Linnen slaapzak Wetsteen

Vergrootglas Zonnelader Verrekijkero

Zaklantaarn Werpanker met 10 m touw Multi schep

Documenten (paspoort, verkeringen etc.) Walkie talkies Multi tool

hoed EHBO kit klein Stalen Sigg waterfles

1 paar sokken Vechtmes Beker

Onderbroek Zeep /shampoo Koffiefilters

Katapult met stalen knikkers Reddingsdeken Nood Regen Poncho

Noodrantsoenen 10 Rip ties Tandenborstel

Gaspistool met stalen kogels Tissues

 

BOB groot (72 uur – meer) incl. onderkomen

grote rugtas 60 liter (max 25KG excl . water/voedsel)

 

Gasstel en gasflesjes Aluminiumfolie Bol sisal touw

Pannenset Batterijen 100 Rip ties

Waterflessen Vuilniszakken 100 m Paracord

2 Besteksets Zeiltouw Vishengelset

1 Camouflage net Duct tape Zaag

Koepeltent dubbelwandig Plastic folie Luchtdruk rifle met pellets

Groot dekzeil Koffiefilters Bajonet

2 Slaapmatjes Waxinelichten Honkbalknuppel

2 Slaapzakken Staaldraad Handboog met stalen pijlen

2 Linnenzakken 1 Tube tandpasta Spijkers/schroeven

2 Hangmatten Zeep hard en vloeibaar Bijl

1 Grondzeil 1 paar schoenen/laarzen 1 paar Werkhandschoenen

(regen)Jas Gamaschen Stofbril en masker

1 lange broek Sjawl EHBO kit groot

1 Long sleeve shirt Bandana Set scalpels

1 Sweater 1 paar Handschoenen Nagelschaar

10 Paar sokken 10 stuks ondergoed 2 pincetten

 

Nucleair Biologisch Chemisch Pakket (3,5 KG)

Kant en klare / wegwerp Halfgelaatsmaskers Type 3

Veiligheidsbrillen Type ruimzicht/helder

Wegwerp (microguard/tyvec) overalls type 6

Doos latex handschoenen

Rubber huishoudhandschoenen

Rubber laarzen

PVC tape

Halve liter chloorbleek

 

Pfffff. Wat een lijst. Daar heb je flink wat tijd in gestoken. Ik vraag me toch alleen af waarom er zoveel zaken inzitten die zwaar zijn en zoveel zaken die er niet inzitten.

Waarom in hemelsnaam een 0,5ltr bleekwater?! Een klein flesje van 50mltr is voldoende voor vele liters water.

Een honkbal knuppel? Ik hoop eentje van alu en niet van hout ivm gewicht?

Ik zie zeep/shampoo en kleding maar geen handdoek(en)?

Hoeveel kg spijkers/schroeven denk je nodig te hebben?

Waarom nog 2 hangmatten als je al een koepeltent bij hebt?

Nu al 25kg en nog geen eten/water bij je? Pffff....wordt een aardige uitdaging. Maar ok, je bent aardig op weg. Nu nog wat fine tunen...:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jada, er staan 2 illegale dingen in de lijst. Daar zullen de mods niet blij mee zijn.

 

Mogelijk dat jada het niet weet, dus bij deze:

@jada katapulten zijn illegaal in nederland het in bezit hebben van iets dergelijks is een strafbaar feit. daarom is het niet toegestaan om dergelijke dingen te noemen op een openbaar forum. Het zelfde geld voor gas/luchtdruk pistolen ze zijn illegaal in nederland, tenzij ze niet lijken op een vuurwapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk dat jada het niet weet, dus bij deze:

@jada katapulten zijn illegaal in nederland het in bezit hebben van iets dergelijks is een strafbaar feit. daarom is het niet toegestaan om dergelijke dingen te noemen op een openbaar forum. Het zelfde geld voor gas/luchtdruk pistolen ze zijn illegaal in nederland, tenzij ze niet lijken op een vuurwapen.

 

Begrepen.

Zal ze niet meer noemen.

(geld dat ook voor medicijnen die in Nederland niet zijn goedgekeurd of niet zonder recept te krijgen zijn?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot had ik ook gelezen en wilde het melden maar jij was vlugger zoals altijd . @jada medicijnen die je zonder voorschrift kan krijgen en bijvoorbeeld in het kruitvat kan kopen zijn niet verboden ook niet het posten er van .

Een tip je kan uw eigen post wijzigen . Dus haal ze uit uw BOB . :rolleyes:

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...