Ga naar inhoud

driehart

Aanbevolen berichten

Als ondernemer met behoorlijk wat werknemers in het verleden heb ik veel keuzes moeten maken.

Dit is meestal goed gegaan en heb ze ook weloverwogen gedaan, met de wetenschap van dat moment.

Dit hield ik ook altijd voor ogen. Dat situaties onvoorzien kunnen veranderen gaandeweg en dat dingen dan anders uitpakken, tsja dat is dan maar zo, maar dat kon ik toen niet weten...

 

Toen ik ruim 20 jaar gelden mijn huidige huis kocht, toen had het huis een kelder. Enorm ongelukkige kelder ingang, meterkast in de woonkamer complete indeling niet over nagedacht eigenlijk.

Meterkast moest ter plaatse van kelderingang. en kelderingang weg leverde meer plaats op.

Het huis compleet gerenoveerd, kelder volgestort met puin, houten balklaag incl houten vloer eruit, een deftig betonnen vloertje gestort (hele begane grond. vloerverwarming erin en mooie travertin steen afwerking erop.

Het was nog de tijd van weelde, het kon niet op! toe maar jongens de beuk er in. Zaken doen, zakken vullen leven als een god in frankrijk

 

Dat leven als een god in frankrijk die ik nu nog, maar dan anders. Meer kwaliteit van leven en onafhankelijkheid. Onbetaalbaar.

Nu heb ik een moestuin, wil ik oogst koel en droog bewaren. Maak ik onder andere wijn en bier etc.

Heb een bevriende jager en slachter die mooi hammen kan pekelen etc.

 

Je voelt 'm al aankomen.....

 

Ik verlang zo naar een mooie grote kelder! en ik had 'm en ik heb 'm zelf toen der tijd onbruikbaar gemaakt.

 

Nu moet ik met koelkasten en vriezer lopen kloten en ze verbruiken ook nog eens stroom...

 

Maar van achteren kijk je een koe in de kont. Dus weer gewoon vooruit kijken.

Wellicht bouw ik nog een kelder elders op het erf.

 

Het is even niet anders.... Het is er uit ... (en het lucht helaas niet op)

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Idd jammer, maar neem het jezelf niet kwalijk. Dit was idd de tijdsgeest...

 

Wij kochten een huis met lekker veel glas, dus veel licht... Maar daar denk ik nu wel anders over.

 

Wat dacht je van al die mensen die een strakke grote woonkamer wilden hebben en de suitedeuren eruit gooiden? In een SHTF situatie hebben die vast ook spijt, een grote woonkamer warm krijgen is moeilijker dan een kleinere ruimte.

 

Vroeger bouwden boeren ook een boerderij op een verhoging/ terp, met de deuren van de schuur van de wind af... en met een grote kelder. Zo slecht waren die 'oude' gewoonten nog niet! Die kelders waren niet voor niets gebouwd, o.a. om een mud aardappelen in te kunnen bewaren en de weckpotten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem bij dit soort dingen is dat de meeste leven bij de waan van de dag.

Een kelder was en is ouderwets word gezegd dus weg er mee!!

Iedere vijf jaar nieuwe meubeltjes want anders tel je ook niet mee.

Waarom een moestuin als je ook een moderne Japanse, onderhoudsvriendelijke grint tuin kunt aanleggen?

En Afrikaantjes in je tuin kunnen ook echt niet meer in 2013!!!

Wat ik maar wil zeggen;Laat je minder beïnvloeden door de waan van de dag en doe vaker wat je zelf belangrijk vind;onderzoek alles en behoud het goede,maar laat vooral anderen niet bepalen wat "goed" of "slecht" is,je hebt zelf hersens gekregen om dat te bepalen,en dat kan prima zonder levenscoaches,interieurarchitecten en allerlei "JingJang" adviseurs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@zwellever,

Ja ik praat over begin jaren 90. Pas later kom je tot die ontdekking.

Sommige dingen vreten dus nog steeds.

@Vlinder. Er is helaas niets meer aan te doen.

op de plaats waar vroeger de ingang van de kelder was is nu de meterkast.

Midden in de woonkamer een gat maken van 1x1.5m in gewapend beton van ca 20cm dik, waar overigens ook nog eens vloerverwarming doorheen loopt, zie ik niet zitten.

Ik ben aan het broeden op een kelder onder de bestrating, met de ingang in de schuur. Weet nog niet of ik het ga doen. Tijd zal het leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@driehart: Een volledig nieuwe keldere bouwen is ook een heel karwei.

 

Is het niet mogelijk een klein aanbouwtje te maken aan je huis, zodat je buitenom je kelder kunt bereiken?

Voor het graven en bouwen van een kelder heb je dure vakmensen nodig, voor 't leeghalen van de bestaande kelder, heb je of tijd, of goedkope arbeidskrachten nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Er zijn tegenwoordig een aantal methoden om met minaal werk kelders te plaatsen. Niet eens zo heel erg duur. Maar waarschijnlijk ben je daar al mee bekend.

Een alternatief voor een kelder kan ook een half-in/half-uit de grond schuurtje zijn. Open naar het noorden natuurlijk, met voldoende verluchting. Gooi daar een flinke heuvel aarde overheen en beplant die met struiken. Maar ja, daar moet je dan wel de ruimte voor hebben.

 

Goeie tip OBL, maar waarom open naar het Noorden?

 

http://www.google.nl/search?q=earthbag+root+cellar&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&aq=f&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=bwkNUfmcE6KX1AXWnoHAAQ&biw=1268&bih=630&sei=dwkNUe7hI6jT0QXCkoDgDA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn tegenwoordig een aantal methoden om met minaal werk kelders te plaatsen. Niet eens zo heel erg duur. Maar waarschijnlijk ben je daar al mee bekend.

Een alternatief voor een kelder kan ook een half-in/half-uit de grond schuurtje zijn. Open naar het noorden natuurlijk, met voldoende verluchting. Gooi daar een flinke heuvel aarde overheen en beplant die met struiken. Maar ja, daar moet je dan wel de ruimte voor hebben.

 

Ja hij hoeft niet onder het huis, bij ons is de kelder ook in de tuin:

 

Links van de (peren-)boom, die groene heuvel, dat is de kelder...ingang noord/west inderdaad.. (foto binnenkant is te zien in het moestuin 2013-topic)

 

 

 

Foto-EWZ78NEN-D.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Misschien wat slecht geformuleerd: de deur aan de noordkant. De deur heeft de slechtste isolatie plus dat je op de oost/west/zuid kant interessante planten kunt laten groeien.

Als je de heuvel toch maakt, dan kun je door een geschikte vormgeving aan de zuidkant een gebied creëren waarin planten die graag warm staan goed gedijen. Citrus vruchten in je eigen tuin is altijd leuk :)

 

Okee, duidelijk.

Evt. een raamkas, zoals in een earthship, op het Zuiden.

Dan heb je gelijk een passieve zonne-collector.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ondernemer met behoorlijk wat werknemers in het verleden heb ik veel keuzes moeten maken.

Dit is meestal goed gegaan en heb ze ook weloverwogen gedaan, met de wetenschap van dat moment.

Dit hield ik ook altijd voor ogen. Dat situaties onvoorzien kunnen veranderen gaandeweg en dat dingen dan anders uitpakken, tsja dat is dan maar zo, maar dat kon ik toen niet weten...

 

Toen ik ruim 20 jaar gelden mijn huidige huis kocht, toen had het huis een kelder. Enorm ongelukkige kelder ingang, meterkast in de woonkamer complete indeling niet over nagedacht eigenlijk.

Meterkast moest ter plaatse van kelderingang. en kelderingang weg leverde meer plaats op.

Het huis compleet gerenoveerd, kelder volgestort met puin, houten balklaag incl houten vloer eruit, een deftig betonnen vloertje gestort (hele begane grond. vloerverwarming erin en mooie travertin steen afwerking erop.

Het was nog de tijd van weelde, het kon niet op! toe maar jongens de beuk er in. Zaken doen, zakken vullen leven als een god in frankrijk

 

Dat leven als een god in frankrijk die ik nu nog, maar dan anders. Meer kwaliteit van leven en onafhankelijkheid. Onbetaalbaar.

Nu heb ik een moestuin, wil ik oogst koel en droog bewaren. Maak ik onder andere wijn en bier etc.

Heb een bevriende jager en slachter die mooi hammen kan pekelen etc.

 

Je voelt 'm al aankomen.....

 

Ik verlang zo naar een mooie grote kelder! en ik had 'm en ik heb 'm zelf toen der tijd onbruikbaar gemaakt.

 

Nu moet ik met koelkasten en vriezer lopen kloten en ze verbruiken ook nog eens stroom...

 

Maar van achteren kijk je een koe in de kont. Dus weer gewoon vooruit kijken.

Wellicht bouw ik nog een kelder elders op het erf.

 

Het is even niet anders.... Het is er uit ... (en het lucht helaas niet op)

 

Driehart

 

Respect man

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Niet iedereen van ons is zo gelukkig dat ze een kelder hebben.

 

Stel je hebt een stukje grond bij je schuurtje van beton en stenen.

hoe zou je het aanpakken?

de "eisen";

grote van ongeveer 4x4x2 dus ruimte voor spullen etc

er moet electra in komen

waterdicht zijn is een must natuurlijk

 

waar denken jullie aan?

prefab?

zelf pruts?

prof gebouwd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet iedereen van ons is zo gelukkig dat ze een kelder hebben.

 

Stel je hebt een stukje grond bij je schuurtje van beton en stenen.

hoe zou je het aanpakken?

de "eisen";

grote van ongeveer 4x4x2 dus ruimte voor spullen etc

er moet electra in komen

waterdicht zijn is een must natuurlijk

 

waar denken jullie aan?

prefab?

zelf pruts?

prof gebouwd?

 

In dit laaggelegen landje zou ik m'n spullen liever op zolder bewaren tenzij je in een deel van Nederland woont dat boven het Normaal Amsterdams Peil ligt en niet op een plek waarbij je het risico loopt van een rivieroverstroming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor een prefab gaan.

Al heel veel zelfgemaakte kelders gezien die later een zwembad bleken te zijn.

 

Kraantje regelen met bevriende loonwerker, put maken, prefab kelder erin en klaar.

Kost iets meer, maar zelf bekisting maken, beton kopen en storten, goed trillen, laten drogen, bekisting afbreken, hopen dat hij dicht is kan ook duurkoop zijn.

 

Elektra zou ik gelijk op 12v installeren.

 

Hier kan je een folder downloaden, dan zie je wat gewichten en maten

 

http://www.olivierbeton.be/sites/default/files/crh_productfolder_web_bouwmaterialen_nl_2.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

In België is een prefab kelder max. 3m breed buiten afmeting . En als ik me niet vergis iets langer dan 4m .dan kom je op ongeveer 12m2 m binnen in .niet groot als je weet dat er nog een trap in moet . Als je onder NAP (in België NOP) woont zou ik er nog maar eens goed over na denken . Een put maken naast uw schuur gaat ook nog niet mee vallen als dit gedaan wordt door een loon werker . Met wat pech valt de schuur in de put . Ook Denken aan grond bemaling . De verlichting op 12 of 24 vlot is zeker geen slecht idee meer 220 v voorzien zou ik zeker overwegen . Ook een putje voor een pomp is geen overbodig luxe . Ik ben belg dus de regels zijn in Nederland anders voor de plaatsing dus daar kan ik niet over uit spreken .

Bezin voor je begin .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...