Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke slaapzak??


Lovetea

Aanbevolen berichten

Ik ben nu bezig om mijn BOB's completer te maken en vorige week kwam ik erachter dat ik eigenlijk slaapzakken mis.

Bij de action hadden ze ze in de aanbieding en heb ik er twee gekocht zo van dan heb ik in iedere geval alvast wat.

Ik heb geen flauw idee tot hoe koud die gaan(volgens mij zijn ze alleen geschikt voor koele zomernachten) maar ik wil nu dolgraag goede slaapzakken voor het hele gezin wat goed tegen de kou is.

Vandaag reed ik langs de outdoor winkel maar stond zo weer buiten,mijn hoofd tolde van de prijzen en het personeel had vandaag een slechte dag want werd totaal niet geholpen en zelfs een beetje afgesnauwd.

Maar ja wat is nu het beste merk en als ik het tweedehands koop waar moet ik op letten??

Ook misschien handig om te weten we zijn met 2 volwassen en 3 kinderen onder de 8.

Het liefst heb ik voor iedereen een aparte slaapzak maar de kinderen kunnen desnoods ook eentje delen.

Wie o wie heeft er advies??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik ben nu bezig om mijn BOB's completer te maken en vorige week kwam ik erachter dat ik eigenlijk slaapzakken mis.

Bij de action hadden ze ze in de aanbieding en heb ik er twee gekocht zo van dan heb ik in iedere geval alvast wat.

Ik heb geen flauw idee tot hoe koud die gaan(volgens mij zijn ze alleen geschikt voor koele zomernachten) maar ik wil nu dolgraag goede slaapzakken voor het hele gezin wat goed tegen de kou is.

Vandaag reed ik langs de outdoor winkel maar stond zo weer buiten,mijn hoofd tolde van de prijzen en het personeel had vandaag een slechte dag want werd totaal niet geholpen en zelfs een beetje afgesnauwd.

Maar ja wat is nu het beste merk en als ik het tweedehands koop waar moet ik op letten??

Ook misschien handig om te weten we zijn met 2 volwassen en 3 kinderen onder de 8.

Het liefst heb ik voor iedereen een aparte slaapzak maar de kinderen kunnen desnoods ook eentje delen.

Wie o wie heeft er advies??

 

kijk ff naar oude slaapzaken vanuit defensie

http://militaria4you.nl/paginas/artikelen.php?action=search&keyword=slaapzak

 

deze is tot -30 http://militaria4you.nl/paginas/artikel-details.php?id=2965

deze heb ik zelf nog van mijn tijd bij FR http://militaria4you.nl/paginas/artikel-details.php?id=2814

lekker warm in de winter met een wollendeken. zomers ook goed te doen.

Ook heb ik een zomerslaapzak (zeer dun en licht) en een slaapzak van de Lidl toen die er waren. die van de Lidl is een leuke slaapzak maar je moet een matje er onder en in een tent.. het is zeker geen "stand alone" slaapzak.

ik weet ook niet of je een koukleum bent of je partner dat is? wil je dat je slaapzak ook als "stand alone" kan figureren? en het is beter dat een ieder zijn eigenslaapzak heeft.

 

hop dat dit iets helpt...

 

maar je moet kijken wat voor een BOB je wilt.. lichtgewicht +-35L rugzak of loop je met een 120L rugzak. de mogelijkheid is eindeloos.. je kinderen kunnen niet veel dragen maar voor hun is de warmte van een slaapzak en goede nachtrust belangrijker dan die voor jullie zelf..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb er vorig jaar 1 gekocht bij een campingzaak, deze zou tot -30 kunnen , maar ik kijk zelf ook nog naar een slaapzak voor mijn BOB. zelf zat ik te denken aan een M-90 slaapzak, deze zijn modulair en te gebruiken in de winter en zomer. De slaapzakken worden gebruikt verkocht bij dumpshops en ook regelmatig op marktplaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lovetea: Militaire slaapzakken zoals de M90 zijn degelijk en warm, maar loodzwaar. 3,4 Kg als ik mij niet vergis voor zo'n M90 totaal, maar dan heb je ook geen tentje meer nodig.

 

De buitensportzaken verkopen enorm prijzige slaapzakken, die minder degelijk zijn dat die militaire, maar ze wegen maar een fractie. 't Is maar waar je voorkeur naar uitgaat. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles staat of valt met je portemonnee. Slaap is een primaire levensbehoefte. Een slaapzak is zelden te warm. Ik heb voor de kinderen Nomad Cape Sable 950 slaapzakken, en we overnachten regelmatig bij temperaturen rond rond of onder het vriespunt in een tent. Het gewicht is wel een nadeel - 1800 gr - zeker tov de donzen slaapzakken die mijn vrouw en ik hebben (Lowland Serai Extra XTR1), die wegen de helft maar zijn wel gevoeliger voor vocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb je nodig?

 

Een slaapzak heeft een temperatuur bereik.

In praktijk is een range van 20 graden redelijk haalbaar.

Dat wil zegen dat je slaapzak bv van -10 tot + 10 redelijk te doen is.

Vaak moet je dan al wat bijregelen, bv rits een stukje open bij + 10, en een binnenzak enz bij -10.

Hoe verder je van dit midden bereik afgaat hoe kleiner het bereik wordt, een slaapzak, lees laken, waarbij je nog bij 20 graden kunt slapen is echt te koud bij 0 graden. En een slapzak die tot -30 gaat is gewoon te warm bij -10 en een rits open werkt niet omdat je dAn weer een te groot koudelek hebt en je niet kunt slapen..

 

En om het nog moeilijker te maken is dit ook nog eens voor iedereen anders, en zal de ene slaapzak waarin Jan bij -10 lekker kan slapen, te koud zijn voor Marieke maar veel te warm voor Henk...

Dus helaas je zult moeten ervaren...

 

Als de slaapzak niet echt voor koude temperaturen gebruikt gaat worden kun je lekker een gewoon model kopen, als je meerder slaapzakken koopt dan bij voorkeur hetzelfde type, om bv een reserve rits/slider te hebben die op alle slaapzakken past, en een links en rechts model zodat je een twee persoonsbed kunt maken. Het doel is een zo flexibel mogelijk slaapsysteem te krijgen. Een aaneen ritsbare set is, naast fijn voor een koppel, ook te gebruiken voor nood om iemand met onderkoeling te kunnen opwarmen. Dan ga je samen met de onderkoelde persoon in de slaapzakken en wordt die warm door de lichaamswarmte van de ander....

 

Als je onder de -5 -10 gaat komt al snel het mummiemodel om de hoek. Doordat deze minder loze ruimte heeft hoef je ook minder ruimte te verwarmen, ja dat merk je, en kan de slaapzak dus beter bij lage temperaturen gebruikt worden.

Ook die heb je, bij de goede merken, in een linkse en rechtse uitvoering.

 

Let op sommige mensen krijgen de rillingen van zo'n mummie, het is een redelijk strakke slaapzak dus echt veel woelen, been omhoog, arm ver naast je lichaam, enz is er niet meer bij...

En daar moet je wel tegen kunnen. Ook hier heb je veel verschil per merk, van hele srakke mummies tot bijna dekenmodel..

 

De meeste warmte verlies je door je hoofd, en bij een slechte mat naar de bodem, dus hou daar rekening mee.

Goede mat is voor onder nul maar zeker vanaf -10 nodig, een lekkere muts vinden sommige fijner dan de Capuchon die een slaapzak voor koude temperaturen moet hebben. Daarnaast houd de must die capuchon schoon!

Ook de binnenzak is om die reden nodig, van 10 euro voor een katoenen tot 70 euro voor een puur zijden.

 

Kwaliteit herken je makkelijk, vergelijk ze onderling zonder de verkoper erbij die alleen afleid, in 9 van de 10 gevallen...

Mooie slurven die de rits afdichten van binnen uit, mooi kraag(en) bij je nek enz.

Gaat de rits fijn open en dicht, van binnenuit! Is het een goede rits, zijn de naden goed gestikt en afgewerkt enz enz.

Loopt de rits niet vast in de stof?

Werken de touwtjes om de kapuchon te snoeren fijn en kan je die ook weer openkrijgen?

 

Wil je kunstof of dons vulling?

Wat is je budget?

 

Pfff zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als je eenmaal aan kamperen begint koop je uiteindelijk kwaliteit en eindig je zeker met twee, of meer :(, zzzlaapzakken per persoon voor normaal en koude omstandigheden...

 

Succes met je zoektocht en keuzes.

Specifieke vragen? Shoot !

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een degelijke slaapzak is een investering voor enkele jaren. Je moet daarom geen honderden euro's uitgeven.

Nomad en North Face zijn degelijke merken.

Je moet zien dat je slaapzak warmte vasthoud en vocht doorlaat. Hij moet waterafstotend zijn want je hebt altijd condens, toch in een tent.

Moet EN13539 gekeurd zijn.

En niet te zwaar.

In een mummy model hou je meer warmte vast dan in een rechthoekig model.

Dons neemt vocht op. Beter synthetische vulling. Als je het geknetter van de synthetische vezels en het bijhorend vuurwerk niet wil kan je er een katoenen binnenzak in steken. Dat is zowizo beter voor de levensduur van je slaapzak.

Ik heb een North Face Aleutian 3s. Geen kou gehad in de winter. Wel altijd met een matje + isolatiemat.

Maar ik zou zeker niet duurder gaan dan dat.

North Face heeft ook slaapzakken in kindermaat. Ik veronderstel andere merken ook.

 

Gebruikte slaapzakken zijn een heel pak van hun isolatiewaarde kwijt. Heb zo'n extreem koude ding tot -30 van 't leger (dat is niet de comfort themperatuur die aangegeven wordt maar de extreemwaarde waarbij het veilig is in deze slaapzak te slapen mits gebruik van de nodige isolatiematjes, tenten en thermische kleding. Zo is me toch uitgelegd)

Mijn -30 is enkel geschikt voor de zomer en weegt loodzwaar.

Die dingen verslijten, de vezels/dons raken geplet en zo verliest een slaapzak z'n kwaliteit. Als je hem niet gebruikt is het beter hem op te hangen dan in een zak geperst te laten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor je reacties:o

 

Net hebben we thuis overlegd wat we nu precies willen.

Ten eerste moeten de kinderen goede warme slaapzakkken hebben en voor nu 2 stuks,mijn jongste en middelste kunnen samen in eentje en kunnen mekaar ook warm houden.

Een goede rugzak komt er ook aan,voor nu hebben we gewone grote rugzakken waar ik hem aan wil knoppen.

Mijn man kan heel goed tegen kou en ik ben een echte vrouw en krijg snel koude voeten en een bijpassend humeur hahahah;)

Onze budget is voor nu 50 euro per slaapzak,is niet veel maar mondjesmaat spaar ik door en hoop dan meer te besteden te hebben.

Ik heb geen tent in de BOB maar een zeil en touw en paar haringen.

Ben nu ook veel aan het oefen om met zeiltje een soort tent te maken(tot grote vreugde van de kindeern,die vinden het geweldig om mee te werken) dus de slaapzak moet wel tegen kou en liefst ook wat regen kunnen.

 

De legerslaapzakken zien er goed uit.

Ik heb even gegoogled en pfff wat een soorten zeg!:eek:

zelfs slaapzakken van 300 euro....is ietsie te duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar de meeting komt wil ik wel een zooi slaapzakken En matjes meenemen om verschil te laten zien, voelen, helaas maar een enkele onder die 300 euro :confused: en geen een in de buurt van de 50 :(

 

Ik heb wel een paar hele mooie slaapzakken voor onder de 300, zelfs met een donsvulling maar die waren dan ook voor half geld in de aanbieding (als je er een paar koopt kun je beter onderhandelen..)....

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas kan ik niet na de meeting omdat de oudste zijn verjaardag viert:(

baal daar best van want wordt hoog tijd dat ik weer na een meeting ga.

 

Maar door de informatie ben ik goed gaan nadenken en zaterdag ga ik na een andere outdoor winkel en eens goed rondkijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een degelijke slaapzak is een investering voor enkele jaren. Je moet daarom geen honderden euro's uitgeven.

Nomad en North Face zijn degelijke merken.

Je moet zien dat je slaapzak warmte vasthoud en vocht doorlaat. Hij moet waterafstotend zijn want je hebt altijd condens, toch in een tent.

Moet EN13539 gekeurd zijn.

En niet te zwaar.

In een mummy model hou je meer warmte vast dan in een rechthoekig model.

Dons neemt vocht op. Beter synthetische vulling. Als je het geknetter van de synthetische vezels en het bijhorend vuurwerk niet wil kan je er een katoenen binnenzak in steken. Dat is zowizo beter voor de levensduur van je slaapzak.

Ik heb een North Face Aleutian 3s. Geen kou gehad in de winter. Wel altijd met een matje + isolatiemat.

Maar ik zou zeker niet duurder gaan dan dat.

North Face heeft ook slaapzakken in kindermaat. Ik veronderstel andere merken ook.

 

Gebruikte slaapzakken zijn een heel pak van hun isolatiewaarde kwijt. Heb zo'n extreem koude ding tot -30 van 't leger (dat is niet de comfort themperatuur die aangegeven wordt maar de extreemwaarde waarbij het veilig is in deze slaapzak te slapen mits gebruik van de nodige isolatiematjes, tenten en thermische kleding. Zo is me toch uitgelegd)

Mijn -30 is enkel geschikt voor de zomer en weegt loodzwaar.

Die dingen verslijten, de vezels/dons raken geplet en zo verliest een slaapzak z'n kwaliteit. Als je hem niet gebruikt is het beter hem op te hangen dan in een zak geperst te laten staan.

 

+2 voor de nomads, wij hebben allebei een nomad die tot -10 is gedingest

hele fijne slaapzakken, lekker zacht ook, ik vind ze in de zomer ook prettig

en wat voor mij een must is is dat het voeten eind ook open kan zodat je voeten lekker kunnen luchten

ik slaap er de halve week in maar ze zijn me die 130 euro p/s meer dan waard

als deze ooit kapot gaan komen er zeker weer nomads

en qua levensduur, na 4 jaar echt intensief gebruik werken ze nog perfect en zien ze er nog als nieuw uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze is ook leuk, heb je alles in een

 

http://www.de-generaal.com/slapen/slaapzakken/foto-slaapzak-modulair/Slaapzak-modulair-1.htm

 

kost wat maar dan heb je ook wat...en vergeet een slaapmatje niet, dat is alles ;-)

 

En kleed je niet te dik aan als je hierin gaat liggen. De winter uitvoering ligt nogal warm en je zweet er snel in is mijn ervaring...dus warm zat ;-)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar in een militaire dumpstore een nieuwe Sleeping pod XL van het merk Gelert gekocht (ik denk voor 55 euro) die ruim een meter breed is, opgevouwen wel een beetje bulky (29cmx 43cm) maar is het comfort zeker waard.

een extra fleece mee binnen in de slaapzak en tussen de matras of hangmat en de slaapzak een survival-blanket en deze is ook geschikt voor de winter. Zelf getest op -6 graden. (met enkel short en t-shirt aan en de kledij voor de dag erna los in de slaapzak)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi @Lovetea

 

Ik heb deze op mijn verlanglijstje staan. Carinthia Brenta 200 LZ. Na heel veel zoeken en reviews lezen heeft deze de beste specs voor mijn eisen. Basically is dat.. licht gewicht en kleine packspace. En de laagst mogelijke comfort temp voor de beste prijs. Helaas heb ik budget technisch ook in eerste instantie rond de 50 euro gerekent per zak dus deze nog niet gekocht. Heb op het moment wel een heel simpel zakje met extreme temp van min 6.. Beter iets dan niets maar ik verwacht daar ook niet veel van in de winter. Vergeet ook niet een matje bij een lange trip daarmee haal je het meeste uit het temp bereik. Wel weer meer mee te slepen.

 

Gr,

Rover

 

http://www.countrystore.nl/bushcraft/shop/slaapzakken-matjes/carinthia-brenta-185-rz.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Als kinderen nog wel eens ziek zijn en in bed spugen of een ongelukje hebben snachts, is een synthetische slaapzak wel handig, die kan je gewoon in de wasmachine wassen. Als je kinderslaapzakken zoekt kijk dan eens tweedehands. Ik zie regelmatig kinderslaapzakken voorbijkomen. Daarnaast is het belangrijk om niet koud de slaapzak in te gaan. Beweeg eventueel, een wandeling voor het slapen gaan bijvoorbeeld, een slaapzak werkt door je eigen lichaamswarmte terug te stralen op je.

 

Zelf heb ik geïnvesteerd in een donzen slaapzak van Cumulus. Door met een aantal anderen samen te bestellen, konden we een goede prijsafspraak bij de fabriek waar ze gemaakt worden maken, dat scheelde 40 euro. Het geld wat ik er wel aan kwijt was, is terecht. De slaapzak is opgepropt in de propzak iets groter dan een colafles,en iets dikker, en weegt iets meer dan een kilo. Ik heb als extraatje wat extra dons toe laten voegen bij de voetzone zodat ik minder last van koude voeten heb. Ik voel me een prinsesje in deze slaapzak.

 

Hier besteld: http://www.sleepingbags-cumulus.eu/down-sleeping-bags.html

Ze reageren snel op mails, in het Engels, overleg over van alles gaat prima, de levertijd was wat lang omdat we met een grote groep waren.

 

Groet,Stuudje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Dank jullie wel voor je reacties:o

 

Net hebben we thuis overlegd wat we nu precies willen.

Ten eerste moeten de kinderen goede warme slaapzakkken hebben en voor nu 2 stuks,mijn jongste en middelste kunnen samen in eentje en kunnen mekaar ook warm houden.

Een goede rugzak komt er ook aan,voor nu hebben we gewone grote rugzakken waar ik hem aan wil knoppen.

Mijn man kan heel goed tegen kou en ik ben een echte vrouw en krijg snel koude voeten en een bijpassend humeur hahahah;)

Onze budget is voor nu 50 euro per slaapzak,is niet veel maar mondjesmaat spaar ik door en hoop dan meer te besteden te hebben.

Ik heb geen tent in de BOB maar een zeil en touw en paar haringen.

Ben nu ook veel aan het oefen om met zeiltje een soort tent te maken(tot grote vreugde van de kindeern,die vinden het geweldig om mee te werken) dus de slaapzak moet wel tegen kou en liefst ook wat regen kunnen.

 

De legerslaapzakken zien er goed uit.

Ik heb even gegoogled en pfff wat een soorten zeg!:eek:

zelfs slaapzakken van 300 euro....is ietsie te duur.

 

Ik weet niet of je al slaapzakken hebt maar dit zijn ok slaapzakken voor onder de 50 per stuk. http://www.noorloos-se.com/nl/producten/slaapzakken-snugpak/666/Snugpak-Sleeper-Lite-Square.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...