Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het mechanisme van de PM manipulatie

Kans
 Share

Recommended Posts

De markt manipulatie is niet leuk, maar wel een feit en iets waar we mee moeten leven.

Het is mischien een teleurstelling voor je fysiek voorraad die in fiat geld minder waard wordt maar het mag geen verrassing zijn.

Omdat op mijn vorige post nogal wat standaard vragen en opmerkingen zijn gekomen ga ik die niet een voor een beantwoorden maar denk ik dat ik er beter aan doe om de feiten op een rij te zetten en mijn visie daarop te geven.

Ik zie deze markt manipulatie multi dimentionaal, er zijn waarschijnlijk meerdere scenarios die de grondslag kunnen zijn of mischien/waarschijnlijk zijn wel meerdere van deze scenarios simultaan mogenlijk.

Uiteindelijk is het een verplaatsing van vermogen, en wel van de gewone man naar de grote partijen.

Dit gebeurt natuurlijk op vele manieren, de belasting, het begint bij je loon belasting, dan is er nog de btw, en uiteindelijk hou je feitelijk weinig van je salaris meer over.

Maar even goed is inflatie een verkapte belasting, je geld wordt minder waard en dat stroomt naar de grote partijen.

Enz.

Hoe is de PM manipulatie dan een vermogens verplaatsing?

Nou dat is het op meerdere niveaus:

De duidelijkste is die van de shorts, http://nl.wikipedia.org/wiki/Short_gaan, die met name JP Morgan heeft.

Door nu papier PM in de markt te dumpen gaat de koers omlaag en op die manier heeft JP aan deze koersval nog al wat verdient.

Het leuke van zo'n actie is dat die zichzelf gaat versterken.

Dit is het gevolg van de stoploss die veel belegers inbouwen.

Dit princiepe is een beveiliging waarbij een positie automatisch verkocht wordt om te grote verliezen te voorkomen.

Bij de enorme daling die we gezien hebben zullen er ongetwijfeld een aantal stoploss grenzen doorbroken zijn.

Daardoor wordt een automatische verkoop ingezet en zo wordt de daling nog versterkt.

De volgende is wat subtieler, door dat mensen een veilige plek zoeken om hun geld te stallen kun je de plek waar ze dat stallen beinvloeden.

De banken waren redelijk veilig, met name tot geval Cyprus voorbij kwam.

PM heeft een geschiedenis van veilige haven in woelige tijden omdat in tijden van economische neergang PM meer waard werd en dus veilig was. Nu dat heeft nu dus een klap gekregen. Het zoun dus de bedoeling kunnen zijn om je geld dan maar te gaan spenderen of bv, aan de koers af te meten blijkbaar veilige haven?, de dollar te stoppen of bv Amerikaanse staatsobligaties of die geweldig presterende beurs....

Hoe is die manipulatie nou gegaan:

Dit is een plaatje van de short posities

[ATTACH=CONFIG]3567[/ATTACH]

Het is duidelijk te zijn dat in januarie een grote short positie is opgebouwd in de comodities die onderuit zijn gegaan.

En ja hoor in de periode daarna komen de eerste signalen naar buiten dat goud op zijn hoogte punt is en datze verwchten dat het gaat dalen.

In februarie geeft*Credit Suisse aan dat goud gepiekt heeft

SocGen meld dat de goud decenia is afgelopen.

Goldman Sachs adviseerd openlijk zijn klanten sort te gaan op PM omdat ze een daling verwachten.

Dus de banken met grote shorts positie geven aan een daling te verwachten en ze hebben daar zelf ook belang bij.

Na de voorbereidingen is het een kwestie van actie door opmde paier markt te gaan dumpen keldert de prijs.

Op vrijdag 12 april wordt momenteel 3,4 miljoen ounces, 100 ton, goud op de markt gedumpt.

Maar dat bleek pas het begin te zijn, twee uur later wordt een fenominaal aantal van 10 miljoen ounces, 300 ton, goud gedumpt, in slecht 30 min tijd... En daarmee werd goud al door de grens van $1540 gedrukt, een sterke support lijn.

Deze bij elkaar 400 ton goud is Ongeveer 15% van de totale wereldwijde goud productie die dus even in een paar uur wordt gedumpt.

Om maar even in normale taal te verklaren een voorbeeld:

Stel je hebt een enorme boomgaard, en je plukt in een week alle appels.

Vervolgens verdeel je die over een paar vrachtwagens, je rijd die naar de woensdag markt stald de appels uit en probeert vervolgens ten koste van alles om in een paar uur van je appels af te komen, je hebt namelijk haast.........

Als je een hogere prijs dan dan andere appelverkopers hebt verkoop je niks.

Als je dezelde prijs hanteerd verkoop je wat.

Als je veel lager zit verkoop je veel.

Maar je hebt zo veel appels dat de mensen nket weten wat ze met zoveel appels moeten doen, dus de enige manier om er zo snel vanaf te komen is om ze op het laatst gewoon weg te geven...

Welke idioot is dan ook zo dom om alle appels is een keer te plukken en dan ook nog binnen een paarvuur te willen verkopen op de markt, vraag je je af?

PRECIES, dat is jiet normaal, en dat is precies dezelfde vraag die je jezelf moet afvragen bij deze PM dump.

Welke idioot probeert zo massaal in zo'n korte tijd PM te dumpen dat de prijs instort?

Als je zo'n positie wilt afbouwen dan doe je dat over tijd gespreidt zodat je zoveel mogelijk voor je PM krijgt.

De appelboer weet wat hij verkoopt op een dag op de markt en zal ongeveer zoveel appels plukken en verkopen.

Hij weet dat de appels aan de boom wel goed blijven en dat hij niet moet proberen alles in een keer op de markt te dumpen.

Dus het is zonder twijfel duidelijk de actie is bedoeld om PM ze ver mogelijk te laten zakken, anders doe je dit niet zo.

Hieronder de acties, prijs en volume, ik geloof dat dit de absolute piek in volume is die gezien is in de goudhandel..

http://67.19.64.18/news/2013/4-16cm/2.png

Mag plaatje niet plakken omdat het te groot is..

Als we dan inzoomen op krijgen we dit soort plaatjes te zien:

[ATTACH=CONFIG]3568[/ATTACH]

De tijdschaal is zo klein dat dit geen menselijk handelen is maar door een computer wordt gedaan.

Je ziet gewoon dat de opwaardse beweging gecounterd wordt door meer PM aan te bieden.

En dat gaat door todat de beweging omlaag wordt ingezet.

Als je dit blijft doen dan ben je dus bezig met een bewuste actie om de koers te drukken tegen elke weerstand in.

Dus de appelboer moet in het uurtje zijn vrachtwagen slijten al moet hij de appels weggeven...

Hier is dus geen speler(s) die van hun goud afwillen hier is een speler die de koers maximaal omlaag wil hebben.

En dat heeft alleen zin als er een reden achter zit bv als je dmv shorts, heel veel shorts, je nog meer kunt verdienen dan dat het kost om de koers omlaag te krijgen....

Persoonlijk denk ik dat dit soort acties noodgrepen zijn.

Het wordt openlijk gedaan, iedereen die weet hoe de handel werkt kan deze acties zelf beredeneren en snapt dat dit geen gewone correcties of een koers beweging is omdat vertrouwen in PM wegebt.

Nee deze actie heeft enkel tot doel de koers extreem te laten dalen, het vertrouwen in PM te ondermijnen en dus om geld ergens anders heen te laten stromen.

Nare bijeffecten zijn er ook, doordat PM een klap heeft gekregen zijn de kopers, zij die deze zienswijze ook aanhangen alleen maar getriggert om nog meer in te stappen.

Ik ben erg benieuwd naar de fysiek goud verkopen.

Er is weer meer door China opgekocht, in India is de goudmarkt weer een gekkenhuis. Enz.

En er komen meer en meer signalen dat er tekorten zijn en dat levertijden oplopen..

Want er is maar een manier waarop deze manipulatie kan eindigen en dat is als de fysieke markt het gaat overnemen van de papieren markt. Dat kan in volume, maar is onwaarschijnlijk, of omdat de fysieke voorraad niet voldoende is om aan de vraag te voldoen. Het gevolg is dat de PM prijzen tussen de papier handel en de prijzen die je moet betalen als je ergens nog fysiek iets kunt krijgen uiteen gaan lopen.

Als de voorraad PM gewoon op is dan kan iemand wel zeggen dat je moet verkopen voor een bepaalde prijs maar jetvis toch nog steeds aan de bezitter van PM of hij daarvoor verkoopt.

En als er dan een afnemer is die zo graag pm wil dat hij bereid is meer te betalen dan de officieele prijs dan ks de ontkoppeling een feit.

En ik denk dat we daar dicht tegen aan zitten te hikken.

Een ding is zeker, ik verkoop geen ounce PM voor de huidige prijzen!

Prep ze kans

Ik wil eigenlijk wel vier of vijf van dit soort stukken schrijven.

Er gebeurt momenteel zoveel, de schaal is zo groot en de impact potentieel zo groot!

Helaas kost het schrijven van dit soort stukken enorm veel tijd.

En dat lukt dus niet.

Blijf de alternatieve sites volgen en zeker ook zelf na te denken, veel zijn geruchten en iedereen heeft bijbedoelingen, althans het is niet slecht om daar vanuit te gaan.

• Leuk 3
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik hoorde gisteren Kees de Kort op BNR, Paul van Liempt vroeg aan hem wat er aan de hand was met de goudprijs, waarop hij zei "ik heb even zitten zoeken, maar kan er geen verklaring voor vinden" Wat is dat voor zwak antwoord? Hij heeft bijna altijd een uitgesproken mening en veel verstand van zaken en hier weet ie niks zinnigs over te zeggen??

Link naar reactie

@Kans

Manipulatie, daar kan ik mee leven... wel... het blijft dan tenminste een keuze.

Maar wat als er geen manipulatie in het spel was?

Dat is imo pas echt beangstigend, wat zou er aan de hand kunnen zijn dat zoiets gebeurt zonder manipulatie? wat als de crash van goud enkel een schaduw was?

Link naar reactie

In poker termen heet dit geloof ik "CALL"

http://www.zerohedge.com/news/2013-04-17/us-mint-sells-record-63500-ounces-gold-one-day

According to today's data from the US Mint, a record 63,500 ounces, or a whopping 2 tons, of gold were reported sold on April 17th alone, bringing the total sales for the month to a whopping 147,000 ounces or more than the previous two months combined with just half of the month gone.

Punchline number one, as the chart below shows, is that the more the price of gold fell, the more aggressive the purchases of physical gold through the Mint became, rising to 96,500 oz in the last two days alone. Buying more of something you want when the price drops: what a stunning concept - explain that to the algos who nearly crashed the German stock market overnight.

http://www.zerohedge.com/news/2013-04-17/gold-buying-frenzy-continues-china-japan-and-australia-scramble-physical

The shake out of ETFs and futures has left the Australian mint short of deliverables and Japanese and Chinese gold retailers seeing a "frenzied" surge in demand.

Link naar reactie

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat, door de informatieverspreiding via internet, er voldoende mensen zijn die fysiek blijven kopen tegen elke prijs.

Er móet een keer een ontkoppeling komen van de papieren en fysieke markt. De premiums die maar op blijven lopen. Als dát eens een keer op het nieuws komt, worden nóg meer mensen hopelijk wakker... maarja, das roepen in de woestijn. Als je dit verhaal openlijk de lucht in smijt ben je een goudgekkie, aluhoedje etc... jammer; de cijfers liegen niet... ik vraag me dan ook sterk af wat figuren als Peter Verhaar en Joost v Kuppenveld voor agenda verder hebben om deze berichten zo hard te negeren.

Link naar reactie

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat, door de informatieverspreiding via internet, er voldoende mensen zijn die fysiek blijven kopen tegen elke prijs.

Er móet een keer een ontkoppeling komen van de papieren en fysieke markt.

Die ontkoppeling is er al.

TSM bied zilverprijs + 8% voor munten die goed genoeg zijn om door te verkopen. Natuurlijk ligt de verkoop prijs nog hoger. Maar het punt is dat in en verkoop BOVEN de officieële prijs liggen.

Volgens Jim Willie wordt in Asië voor goud > 2000 usd per ounce betaald wanneer het om grotere hoeveelheden gaat. Zilver ligt daat volgens hem op ongeveer 40 usd in grote hoeveelheden.

Het gekke is natuurlijk dat kleine hoeveelheden tegen de normale spot verhandelt worden. Maar dat is juist de kanarie werking: Als het moeilijk wordt om aan goud en zilver te komen dan treed dit het eerst op bij grote hoeveelheden. Een prijsinversie (normaal zijn kleine hoeveelheden duurder) is een eerste signaal dat er inderdaad krapte is.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...