Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het einde van de dollar

Charlie
 Share

Recommended Posts

De VS strijdt op vele fronten voor het behoud van haar positie in de wereld als grootmacht. Een van de speerpunten daarin is het behoud van de dollar als reserve currency voor de wereld, de petro-dollar als enige valuta waarmee olie gekocht kan worden. Maar die strijd lijkt voor een groot deel gestreden nu haar grootste handelspartner in Azië steeds meer geïmporteerde olie gaat afrekenen met de Chinese munt, de yuan.

China heeft over 2012 de VS bijna voorbij gestreefd in olie import. Met de huidige groei van China zal in 2014 meer olie importeren en afrekenen van de VS. Daarnaast zal Amerika door de schaliegas en olie winning in eigen land minder hoeven te importeren. China heeft door het Amerikaanse beleid al lang geleden het vertrouwen in de dollar verloren. De Chinezen kopen zich gek in de wereld om van hun dollars af te komen.

Dit is de nieuwe uitdaging en mogelijk de fatale klap voor de Amerikaanse dollar, aldus het artikel ‘Rise of the Petro Yuan’ op Financial Sense. Afgelopen jaar werden er al meer dan 2 maal zoveel auto’s verkocht in China dan in Amerika, ondanks allerlei beperkende maatregelen in de grote Chinese steden.

Iran en Rusland verhandelen hun olie voor de yuan. Soedan en Angola zullen waarschijnlijk snel volgen. Over Venezuela bestaan nog twijfels of ze de stap aandurven, gezien hun politieke relaties met de VS en hun angst voor de militaire kracht van hun noordelijke buur.

Maar indien de 5 genoemde landen hun olie voor de yuan verkopen, betekent dat een oliestroom van 5 miljoen vaten ruwe olie per dag die in de Chinese munt betaald worden. En als Saoedi-Arabië haar inkomsten ziet teruglopen, hoelang zal het duren voor zij de yuan accepteren?

De schrijver van het artikel concludeert dat er voor Amerika nieuwe kansen liggen, indien zij in 2020 gas kunnen exporteren en rond 2030 volledig zelfvoorzienend kunnen zijn in oliewinning.

Dat lijkt mij een beetje een understatement. Als Amerika de hegemonie over de oliehandel verliest, verliest de dollar zijn onaantastbare status. Dan implodeert de Amerikaanse economie als een oude beeldbuis. Wat een wereldmacht in die positie gaat doen, daar kunnen we alleen over speculeren.

Ondertussen zit Amerika in een lastig parket. Zij willen Iran als schurkenstaat aan de wereld verkopen, omdat die hun olie voor goud wilden verkopen. Zoals Libië en Irak. Maar nu China de petro-dollar negeert, wat moeten ze dan? China de oorlog verklaren? Dat gaat zelfs de VS een stapje te ver, denk ik.

Om met @Kans te spreken:

Prep ze,

Charlie

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 55
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Zeer interessant artikel, dank!

Ik begrijp alleen je volgende opmerking niet (kan het ook niet zo uit het artikel halen)

En als Saoedi-Arabië haar inkomsten ziet teruglopen, hoelang zal het duren voor zij de yuan accepteren?

Volgens mij lees ik dat China nu al de grootste klant van Saoedi-Arabie is, en met een stijgende vraag zullen zij dus gewoon lekker blijven verdienen. Ik denk bovendien dat deze olie op dit moment al in Yuan wordt betaald. Of begrijp ik het verkeerd?

Link naar reactie

Zeer interessant artikel, dank!

Ik begrijp alleen je volgende opmerking niet (kan het ook niet zo uit het artikel halen)

Volgens mij lees ik dat China nu al de grootste klant van Saoedi-Arabie is, en met een stijgende vraag zullen zij dus gewoon lekker blijven verdienen. Ik denk bovendien dat deze olie op dit moment al in Yuan wordt betaald. Of begrijp ik het verkeerd?

Ja, dat is mijn eigen interpretatie. Als allen de yuan accepteren, zal China de Saoedi's mogelijk onder druk zetten ook de yuan te accepteren, anders verliezen ze China deels als klant, zoiets.

Link naar reactie

Ja, dat is mijn eigen interpretatie. Als allen de yuan accepteren, zal China de Saoedi's mogelijk onder druk zetten ook de yuan te accepteren, anders verliezen ze China deels als klant, zoiets.

Ik heb niet zoveel verstand van deze materie, maar als China zoveel dollars heeft, dan komt het hun toch goed uit als ze daar olie van kunnen kopen?

Link naar reactie

Ik heb niet zoveel verstand van deze materie, maar als China zoveel dollars heeft, dan komt het hun toch goed uit als ze daar olie van kunnen kopen?

Daar zeg je een waar ding. Dus voor China zit er misschien ook meer achter. De behoefte aan meer macht en het breken van de Amerikaanse overheersing op het wereldtoneel.

Ik heb ook alle antwoorden niet. Ik constateer alleen wat er zoal speelt.

China neemt natuurlijk ook een bewust risico, want als de dollar valt, heeft dat z'n uitwerking op de hele wereldeconomie. Blijkbaar zijn ze klaar voor alle eventuele scenario's die er uit kunnen voortvloeien.

China staat hierin ook niet alleen. Hun relatie met de Russen is bijvoorbeeld ook veelzeggend, eigenlijk de relatie van de BRICS landen.

Maar hoe dan ook, ze zullen hun dollars zover mogelijk opmaken aan hard assets in de wereld en aan olie, dat lijkt me duidelijk.

Link naar reactie

Zoals alles in het leven, is niets zo eenvoudig als het lijkt. Ik vond nog een artikel dat handelt over de toekomst van de petro-dollar, America’s ‘Exorbitant’ Privilege Will Continue. Het geeft het hele verhaal over het ontstaan van de dollar als reserve currency en het ontstaan van de petro-dollar.

Vervolgens de druk die er op de petro-dollar staat en wat Amerika (en de wereld) zoal te wachten staat als de petro-dollar uit de markt gedrukt wordt. Richard Mills, schrijver van het artikel, vraagt zich daarna af welke munt de petro-dollar moet vervangen. De euro gaat het niet worden, die is teveel aan politiek geharrewar onderhevig. Hij beweert dat de Chinese yuan zich niet leent om als reserve currency en petro-yuan te dienen. Waarschijnlijk heeft hij daar wel een sterk punt. De Chinese markt is te gesloten, al het spaargeld van de chinese middenstand wordt ook weer belegd in China. Bij liberalisering van de markt, zijn de communistische leiders bang dat er een kapitaalvlucht naar het buitenland gaat plaatsvinden.

De chinezen zijn inmiddels ook verslaafd aan economische groei. De communisten vrezen een teruglopende economie en toenemende werkeloosheid. Dat zou een volksopstand kunnen veroorzaken die het communistische regime ten val kan brengen. (Hé, dat klinkt bekend!)

Dus, volgens Mills hebben ook de Chinezen, de leiders dan toch, belang bij het in stand houden van de dollar als reserve currency. Maar in dat geval spelen ze wel hoog spel, zoals ze nu olie en andere grondstoffen kopen voor yuans. Zoveel is er niet nodig om de dollar te laten hyper-inflateren.

Hoe dan ook, een mooi artikel.

Groet

Charlie

Link naar reactie

• 2 weeks later...

@genie79libanon Die link van de telegraaf is wel enigzins hoopgevend omdat er schijnbaar toch wel een ommekeer bij sommige politici te zien is. Kiezers krijgen het spel door en laten hun onvrede blijken. Daarom durven meer politci kritische geluiden te laten horen. Het besef bij de bevolking moet toenemen dat de banken het beleid bepalen en er op uit zijn om europa en amerika in een schuldenslavernij te brengen waar geen ontsnapping uit mogelijk is.

Zolang we hier alleen mooi weer geluiden horen van tralala politici (meer Europa is goed) duurt het allemaal veel te lang.

Link naar reactie

China koopt al sinds begin 2012 olie in vanuit Iran met RMB's. Voordeel van die munt is dat die (nog?) niet goed uitwisselbaar is en er alleen goederen uit China mee kunnen worden ingekocht. (http://www.ft.com/cms/s/2/63132838-732d-11e1-9014-00144feab49a.html#axzz2Sy405azD)

Behalve een prijsopdrijvend effect, een devaluatie van de dollar kan het daarmee ook de wereldvrede op het spel zetten zodra de US Iran verder onder druk zet of - erger - zou aanvallen.

Dempende factor kan China's eigen energieproductie zijn. Momenteel importeren ze (slechts) 40% van hun olie. Ze bezitten echter ongeveer de grootste voorraden schaliegas en zijn die - mede met dank aan Shell - snel aan het ontginnen. Dat zal China rijker en autonomer maken. Ik verwacht dat de effecten op de oliemarkt daardoor beperkt zullen blijven.

Link naar reactie

• 1 year later...

BRICS establish $100bn bank and currency reserves to cut out Western dominance

BRICS Bank will be one of the major multilateral development finance institutions in this world.

http://rt.com/business/173008-brics-bank-currency-pool/

http://www.zerohedge.com/news/2014-07-15/brics-announce-100-billion-reserve-bypass-fed-developed-world-central-banks

http://www.nu.nl/economie/3829009/ontwikkelingsbank-opkomende-economieen.html

Link naar reactie

Link naar reactie

Die KutCowBoys hebben het zelf over zich afgeroepen. Zero tollerance voor landen die niet mee willen werken aan de export van de Amerikaanse inflatie, anders dan gaat je kop eraf en installeren ze een puppet regering of komen ze oorlog voeren in het eigenwijze landje wat niet meer mee wil doen aan de PetroDollar.

Helaas voor de cowboys zijn China en Rusland ineens niet meer bang voor de gunslinging triggerhappy class-bully.

Uiteraard zit Amerika hier niet achter. Dit is het eindspel van de banken elite. Een perfecte choreografie van de Banken. Indoctrinatie van de hele wereld heeft de mens doen hongeren naar dollars en ander waardeloos papier. Dit is het logische gevolg (omzeilen dollar door de nieuwe grote jongens op het schoolplein). Maar ook dat is Fiat Geld en gedoemd te eindigen als waardeloos papier.

Het volk zal bloeden en betalen voor de grote jachten, de Ferrari's, de hoeren en de coke. Ieder die dat nu nog niet snapt verdient het om genaaid te worden door alles met een stropdas en een krijtstreep pak of een cowboy hoed. Beter was het als de BRICS en China en Rusland een nieuwe rente vrije munt opzetten of gouden en zilveren munten zouden introduceren. Dat zou pas echt iets betekenen. Dit is weer zo'n kansloos pact. Het enige positieve eraan is dat de dollar sneller in de prullenbak belandt.

Link naar reactie

Mooie berichten! Al deze landen bezitten veel goud, dus hun bank heeft een fundament... nu nog de goud prijs omhoog en dan gaat de dollar vanzelf diep de putin :p

... en het westen stond er bij en kijkt er naar ;) ...

En net vandaag is de goudprijs flink naar beneden. Nou ja, komt wel goed.

Link naar reactie

Spontaan €200 omlaag om 14:00, vraag me af hoeveel er op dat moment gedumpt werd.

(En hoeveel daarvan alleen op papier bestaat..)

Inderdaaad, veel van dat spul bestaat alleen op papier.

Ik zag laatst een docu op YouTube waaruit bleek dat hele hordes investeerders al jaren zilver aandelen bezaten van zilver wat niet bestond, en waar ze ook nog eens jaren lang betaalde voor het opslaan van dat niet bestaande zilver.

Goud en zilver aandelen zijn als een stoelendans. Er staat één stoel in het midden met een hoopje goud of zilver en de dertigduizend man die er omheen lopen denken allemaal dat ze de eigenaar van het goud of zilver op de stoel zijn. SHTF als de muziek stopt.

Link naar reactie

• 5 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...