Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuwe (oude) kisten inlopen


Aanbevolen berichten

Toen ik laatst een stuk terug moest lopen, omdat ik mijn auto verkocht had. merkte ik na 12 km lopen dat mijn schenen en voeten weer eens pijn gingen doen.

Dit met super dure meindl schoenen aan.

 

ik bedacht mij dat ik vroeger in mijn legertijd, nooit maar dan ook nooit ergens last van had met de legerkistjes die ik aanhad met dagen en nachten lang marsen.

 

 

Nu zag ik 2 paar nieuwe, maar het oude model kistjes. die bruine zeg maar.

 

heb ze vandaag binnen gekregen..

 

Maar pffff, wat doen die krengen zeer! alleen al om ze aan te doen!

 

ik heb een hoge wreef en brede voeten...

 

 

 

 

Wie heeft er tips met inlopen?

 

p.s. het hele internet staat er vol mee, van volpissen tot in een sloot gaan staan enz

 

maar ik schat jullie hoger in kwa vindingrijkheid:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi Ronin,

 

Jaaaa, kisten zijn altijd fijn de eerste tijd om in te lopen hahaha. Ik heb in november een nieuw paar gekocht. En wat super werkte is om een laagje schoenvet op de buigpunten te smeren. Niet zo veel dat er echt een laagje op ligt. Maar wel zo dat je het met je vingers goed voelt als je het aanraakt. (pas trouwens wel op met je broek ;))

 

Je kan de eerste tijd sowieso elke avond of ochtend even wat vet op de hele schoen smeren. Dan word de kist in zijn algemeenheid wat soepeler.

 

Ook moet je oppassen dat je je veters niet té strak aantrekt. Ik weet niet of je dikke sokken in je kisten draagt? Ik wel, want als ik dat niet doe is het ook niet zo fijn. Ik heb hele goede ervaringen met de lange sokken van apollo.

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Toen ik laatst een stuk terug moest lopen, omdat ik mijn auto verkocht had. merkte ik na 12 km lopen dat mijn schenen en voeten weer eens pijn gingen doen.

Dit met super dure meindl schoenen aan.

 

ik bedacht mij dat ik vroeger in mijn legertijd, nooit maar dan ook nooit ergens last van had met de legerkistjes die ik aanhad met dagen en nachten lang marsen.

 

 

Nu zag ik 2 paar nieuwe, maar het oude model kistjes. die bruine zeg maar.

 

heb ze vandaag binnen gekregen..

 

Maar pffff, wat doen die krengen zeer! alleen al om ze aan te doen!

 

ik heb een hoge wreef en brede voeten...

 

 

 

 

Wie heeft er tips met inlopen?

 

p.s. het hele internet staat er vol mee, van volpissen tot in een sloot gaan staan enz

 

maar ik schat jullie hoger in kwa vindingrijkheid:p

 

Toch geen slecht plan, in de sloot staan. Toen ik in dienst die dingen moest dragen, was ik een van de weinige fanatieke schoenenpoetsers en dus een van de weinige mensen die geen last hadden van knellende, slecht zittende schoenen. Op mars lieten ze ons door een kniediepe plas lopen en dan nog tig kilometer lopen. Perfect, zo gaan ze naar je voeten staan.

 

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/paarden/lederonderhoud/olie/product/4010060/25

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch geen slecht plan, in de sloot staan. Toen ik in dienst die dingen moest dragen, was ik een van de weinige fanatieke schoenenpoetsers en dus een van de weinige mensen die geen last hadden van knellende, slecht zittende schoenen. Op mars lieten ze ons door een kniediepe plas lopen en dan nog tig kilometer lopen. Perfect, zo gaan ze naar je voeten staan.

 

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/paarden/lederonderhoud/olie/product/4010060/25

 

Inderdaad is dit een snelle manier; het leer vindt het niet heel gezellig, maar zo staan ze snel naar je voeten. Tien paar sokken meenemen als je ze nat aantrekt is wel verstandig. Langzamer gaat het ook wel, steeds flink in het ledervet of vaseline zetten, wordt het leer sneller soepel. @Ronin Kogaratsu sterkte en veel plezier met je nieuwe oude kisten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik laatst een stuk terug moest lopen, omdat ik mijn auto verkocht had. merkte ik na 12 km lopen dat mijn schenen en voeten weer eens pijn gingen doen.

Dit met super dure meindl schoenen aan.

 

ik bedacht mij dat ik vroeger in mijn legertijd, nooit maar dan ook nooit ergens last van had met de legerkistjes die ik aanhad met dagen en nachten lang marsen.

 

 

Nu zag ik 2 paar nieuwe, maar het oude model kistjes. die bruine zeg maar.

 

heb ze vandaag binnen gekregen..

 

Maar pffff, wat doen die krengen zeer! alleen al om ze aan te doen!

 

ik heb een hoge wreef en brede voeten...

 

 

 

 

Wie heeft er tips met inlopen?

 

p.s. het hele internet staat er vol mee, van volpissen tot in een sloot gaan staan enz

 

maar ik schat jullie hoger in kwa vindingrijkheid:p

 

het beste wat voor mij werkte met mijn FR kistjes was ze vol met warm water gooien, 1 nacht laten staan water er uit, insmeren met leervet (blanke) en laten drogen. daarna oppoetsen met schoenpoets, de volgende dag uitpoetsen en dan aantrekken en lopen. (Geen mars, maar gewoon je dagelijkse ding doen)

en dan weer insmeren. doe dit 2 dagen en dan kun je een mars lopen zonder pijn (trek wel goede sokken aan) (TIP eerst 1 paar wandelsport sokken en dan 1 paar gewone legersokken)

 

hoop dat dit je helpt... (Mij deed het wel haha)

 

gr. D.S.101

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oude truuk van natte vodden inproppen, +/- 24u diepvries in, dan bevroren aantrekken en stappen maar, werkt echt wel.

 

dit is niet echt een goed plan. het leer wordt door de kou stug hierdoor en kan in deze tijd dan ook zeker scheuren (zowel zichtbaar als in de vezels zelf).

de kwaliteit van je schoenen doen er niet goed aan om deze tactiek toe te passen.

 

let wel leer is een natuurlijk product en is nix anders da huid van een rund. en een huid moet soepel zijn dit doe je door het in te vetten. en niet te bevriezen. als je een droge huid heb stop je je zelf toch ook niet in de vriezer? nee, je smeert je zelf in met een zalfje...

 

maar oke, jij kan wel een goede ervaring hebben door je schoenen in de vriezer te stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is niet echt een goed plan. het leer wordt door de kou stug hierdoor en kan in deze tijd dan ook zeker scheuren (zowel zichtbaar als in de vezels zelf).

de kwaliteit van je schoenen doen er niet goed aan om deze tactiek toe te passen.

 

let wel leer is een natuurlijk product en is nix anders da huid van een rund. en een huid moet soepel zijn dit doe je door het in te vetten. en niet te bevriezen. als je een droge huid heb stop je je zelf toch ook niet in de vriezer? nee, je smeert je zelf in met een zalfje...

 

maar oke, jij kan wel een goede ervaring hebben door je schoenen in de vriezer te stoppen.

 

Je moet ze natuurlijk wel invetten en niet droog invriezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie tips!!:)

 

Ik denk dat ik ze maar dagelijks ga invetten idd, en eerst maar alleen aantrekken met alle veters los.. dat doet al zeer! Maar komt vast goed, die meindl dacht ik ook dat het nooit goed ging komen.

 

misschien ga ik met 1 paar door het ketelmeer lopen, tot ze soepel zitten. maar of dit nu bevordelijk voor het leer is betwijfel ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een lekker warm voetenbadje met sokken nemen en dan met met die warme sokken in je kisten stappen...

Doordat het leer het vocht opneemt zet het uit en wordt het soepeler.

Helemaal volgooien met water is in mijn ogen zwaar overdreven een goeie natte sok is meer dan genoeg..

Ik heb het nooit met kisten gedaan... Wel met ijshockeyschaatsen en nog nooit blaren gehad.

Gewoon ff een avondje tv kijken met je natte kisten aan...

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ronin,

Als oud (beroeps)militair werkzaam geweest in de logistiek van Defensie, heb ik deze kisten massaal verstrekt aan de manschappen.

Het ligt er een beetje aan wel type "Oud model" laarzen je hebt. Voor +/- 1980 had je leren kisten dit noemden wij toen al de "Oud model". Daarna kwamen de geperste vezel leren "Nieuw model" .

In beide gevallen raadde ik altijd aan om ze een nachtje te vullen met water, inlopen en laten drogen en veel, heel veel invetten met de standaard vette bruine schoenpoets van Defensie, da's belangrijk want ze gaan anders wit uitslaan omdat ze nat geweest zijn, met name de 'Nieuw model" kisten hebben hier een handje van.

 

Dan even specifiek voor je brede voet / hoge wreef, hiervoor kun je het beste een B uitvoering van de laarzen bestellen. Elke maat had drie onderverdelingen S-M-B, S=smalle voet, M= normale voet, B=brede voet. Je kunt het ook oplossen door een maat groter te bestellen als je een brede voet/ hoge wreef hebt. Zelf had ik 43B, maar 44M paste ook goed.

Let op dat je de veters niet te strak vastbind en dat je de bovenste twee ogen overslaat, dit met het oog op scheenbeenvliesontsteking die je zou kunnen oplopen door de onwennigheid met de laarzen. Loop er in het begin niet te lang op want ook je achillespees kan dan ontsteken.

Als je echt specifieke plekken hebt die zeer doen in de laarzen, dan legde ik mijn laarzen op een ijzeren schoenleest en sloeg met de hamer meerdere malen op deze plek, zodat het leer wat soepeler en ruimer werd.

Uiteraard de Kl dikke wollen zandkleurige sokken of wandelsokken dragen.

 

Hé, kerel, ik hoop dat ik je (of andere lezers) verder heb kunnen helpen hiermee, Prep-ze!

 

Enhhh dat verhaal met dat plassen in de laarzen is een grap, die men vaak tijdens ontgroening uithaalde, want het slaat natuurlijk helemaal nergens op "plassen in je eigen schoenen".....bah!... maar.... was wel lachen als men dat weer eens gedaan had ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, ik had die oude / nieuwe kisten van na 1980 en die slaan inderdaad wit uit. Men zei in die tijd dat het karton tussen twee leren lagen was maar daarmee bedoelde men kennelijk die geperste vezels.

Wat heb ik nog ongelofelijk veel van die kisten gebruik gemaakt na mijn diensttijd. Jaren gebruikt als werkschoenen tot er werkelijk 0 profiel nog te bekennen was. Toch bleef het leer in heel redelijke conditie, inderdaad alleen maar door het vet te houden.

Hmmm, misschien toch ook nog maar eens overwegen weer eens wat kistjes te kopen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ronin,

Als oud (beroeps)militair werkzaam geweest in de logistiek van Defensie, heb ik deze kisten massaal verstrekt aan de manschappen.

Het ligt er een beetje aan wel type "Oud model" laarzen je hebt. Voor +/- 1980 had je leren kisten dit noemden wij toen al de "Oud model". Daarna kwamen de geperste vezel leren "Nieuw model" .

In beide gevallen raadde ik altijd aan om ze een nachtje te vullen met water, inlopen en laten drogen en veel, heel veel invetten met de standaard vette bruine schoenpoets van Defensie, da's belangrijk want ze gaan anders wit uitslaan omdat ze nat geweest zijn, met name de 'Nieuw model" kisten hebben hier een handje van.

 

Dan even specifiek voor je brede voet / hoge wreef, hiervoor kun je het beste een B uitvoering van de laarzen bestellen. Elke maat had drie onderverdelingen S-M-B, S=smalle voet, M= normale voet, B=brede voet. Je kunt het ook oplossen door een maat groter te bestellen als je een brede voet/ hoge wreef hebt. Zelf had ik 43B, maar 44M paste ook goed.

Let op dat je de veters niet te strak vastbind en dat je de bovenste twee ogen overslaat, dit met het oog op scheenbeenvliesontsteking die je zou kunnen oplopen door de onwennigheid met de laarzen. Loop er in het begin niet te lang op want ook je achillespees kan dan ontsteken.

Als je echt specifieke plekken hebt die zeer doen in de laarzen, dan legde ik mijn laarzen op een ijzeren schoenleest en sloeg met de hamer meerdere malen op deze plek, zodat het leer wat soepeler en ruimer werd.

Uiteraard de Kl dikke wollen zandkleurige sokken of wandelsokken dragen.

 

Hé, kerel, ik hoop dat ik je (of andere lezers) verder heb kunnen helpen hiermee, Prep-ze!

 

Enhhh dat verhaal met dat plassen in de laarzen is een grap, die men vaak tijdens ontgroening uithaalde, want het slaat natuurlijk helemaal nergens op "plassen in je eigen schoenen".....bah!... maar.... was wel lachen als men dat weer eens gedaan had ;)

 

Als militair kreeg ik in augustus 1998 van die zwarte kisten zonder gleuf in de zool, en die hoefde je nauwelijks in te lopen. zaten al snel lekker.

maar idd, ik had beter B kunnen kiezen.. maar ach ik ga die M wel een B maken met geduld. Groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zooo heb mn kistjes laten vollopen met water. en net een kwartier geleden aangetrokken.

 

nou links zit al een stuk beter.. niet al te veel pijn meer. rechts voel ik nog flink knellen.

 

maar denk wel dat dit gaat werken!

 

flinke pot rapide gehaald, en invetten maar als ze weer droog gelopen zijn.

 

het zijn trouwens kisten uit het jaartal 1993. ik weet niet of het die geperste leren zijn of niet. welke zijn beter eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast Heksenboot
zooo nu eindelijk zit 1 paar lekker! nu de andere 2 paar nog...

 

Goed om te horen. :)

 

Rapide Leervet is echt goed spul.

Ik zit net te bedenken, dat je een shortcut kan maken, met Rapide Leer-olie.

Dan hoef je het leer niet nat te maken, maar super soepel met olie, dat trekt nog sneller in het leer, dan vet. Opbrengen met kwast.

 

Ik zat te twijfelen, zal ik olie of vet halen. Stom. Preppers halen ze altijd allebei. En - En. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zooo heb mn kistjes laten vollopen met water. en net een kwartier geleden aangetrokken.

 

nou links zit al een stuk beter.. niet al te veel pijn meer. rechts voel ik nog flink knellen.

 

maar denk wel dat dit gaat werken!

 

flinke pot rapide gehaald, en invetten maar als ze weer droog gelopen zijn.

 

het zijn trouwens kisten uit het jaartal 1993. ik weet niet of het die geperste leren zijn of niet. welke zijn beter eigenlijk?

 

93 is hét jaartal :D......ik had er toen 0,0% last van. Ik ben er na het invetten direct op gaan lopen/marsen. Geen enkele blaar/pijn gehad. Ook geen trucken uitgehaald met water extra invetten etc..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Ik heb nieuwe timberlands gekocht want m'n oude waren zo ongeveer een jaartje of 22 oud en begonnen hier en daar te scheuren.

 

Maar ik krijg ze op een of andere manier niet goed ingelopen. Ze passen prima, als ik er op wegloop voelt het goed. Maar na een kilometer of 10 begint 't bij m'n hakken toch wat te irriteren.

Ik heb er al mee in de regen gelopen, natte kranten erin (nog gezocht naar zo'n rek veer ding maar kon ik niet meer vinden).

De maat is prima, en ze zitten en lopen ook lekker. Maar na een kilometer of 10 krijg ik blaren op m'n hakken.

Hoe kan ik ze beter inlopen? De vorige set timberlands zijn 22 jaar+ meegegaan dus dat moeten deze ook weer gaan doen.

Ik heb speciale wandelsokken (20 euro per set van Falke).

Er zit wel wat beweging (wrijving) in de hak maar dat heb ik met die oude ook.

Moet ik ze nog wat verder proberen uit te rekken? Of meer met water proberen?

 

Die oude schoenen beginnen het echt te begeven nu, grote scheuren in de zool die doorlopen tot in het leder aan de bovenkant. Ze doen 't nog prima maar voelen wat losjes aan en ik heb het idee dat er elk moment eentje van m'n voet uitelkaar zou kunenn vallen.

 

Ik ben van plan om wat langer op de nieuwe te lopen met m'n hakken ingetaped met rode hansaplast. Kijken hoe dat gaat. Ik denk dat als ik er maar genoeg in loop dat ze zich op een gegeven moment wel naar m'n voeten gaan zetten.

 

Tips hoe dat sneller kan?

 

Zodra ze ingelopen zijn zal ik opnieuw een nieuw paar moeten gaan aanschaffen want ik wil reserveschoenen hebben. Dat waren deze dus totdat de originele uitelkaar begonnen te vallen. Dus nu zal ik een nieuw reservepaar moeten gaan zoeken en gaan inlopen.

 

Iig, tips welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...