Ga naar inhoud
GENEGEERD

Survive! Knives GSO 4.1


kwakster

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Originele grove snede van 40 graden inclusief:

 

GEDC5793_zps7fa2befc.jpg

 

Nieuwe, iets fijnere & licht convexe snede van tussen de 25 en 30 graden inclusief:

 

GEDC5811_zps32635064.jpg

 

Eerst e.e.a uit de vrije hand volkomen koud gereprofileerd op de watergekoelde Tormek, en daarna op dezelfde manier verfijnd met het harde type R.O.K Rubber Wheel korrel 60.

De nieuwe snede scheert haar boven de huid en heeft nog steeds veel bite.

 

Binnenkort maar weer eens het bos in,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer even het bos bij Hoog Soeren in geweest;

 

Zoals verwacht snijdt het mes dankzij de uitdunning van de snede in alle opzichten merkbaar gemakkelijker, niet alleen papier & karton, maar ook allerlei soorten hout.

Ook de bite laat niets te wensen over.

 

Echter: na het uithakken van een diepe V-groef in de rand van een zgn "bosbankje" (een in de lengterichting doorgezaagde stam door-en-door gedroogd eikenhout op blokken: keihard spul) vertoont de snede over vrijwel de gehele lengte microchips (maar nagenoeg geen flattening)

Aan de krasjes in de bevels te zien is e.e.a in elk geval ten dele veroorzaakt door uiterst fijne stuifzanddeeltjes die als het ware in het hout vastzitten, dus dat zou mogelijk ook gebeurd zijn bij grotere snedehoeken.

Zowel de microchips als de krasjes zijn goed te zien door het loepje van mijn Victorinox SwissChamp, en sommige zijn ook net zichtbaar met het blote oog, zij het bij goed licht.

 

Scheren van haar op de handrug of kuit is er ook niet meer bij, maar het mes snijdt nog steeds prima allerlei soorten groen & droog hout.

Ook het snijden van een velletje A-4 gaat nog steeds goed, maar je voelt de microchips wel.

Ga vandaag of morgen de snede hoek ietwat vergroten tot een gelijkmatige 30 graden inclusief met dezelfde korrel 60 Rubber Wheel finish, en dan kijken hoe dat zich gedraagt op een mooi stuk uitgedroogd eikenhout zonder zandverontreiniging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe ronde, nieuwe kans; nu met een licht convexe snede van 30 graden inclusief, zoals hier te zien in de Tormek hoekmeter:

 

GEDC5823.jpg

 

Eerst de microchips en het verzwakte metaal geheel verwijderd door enkele malen recht in een silicium carbide slijpsteen te snijden (tip van Cliff Stamp), en vervolgens een geheel nieuwe snede aangebracht met het hardrubberen korrel 60 Rubber Wheel.

 

Nu doe ik altijd een 2-tal testjes na het slijp- en afbraamproces:

 

1) snijden in de rand van een stuk underlayment om eventuele miniscule (maar soms hardnekkige) restanten braam te verwijderen (aansluitend weer een paar passes op de leerschijf gevolgd door een visuele check met de loep)

2) vervolgens met kracht snijden in de rand van een stuk keihard bureaublad met kunststof toplaag om de sterkte van de nieuwe snede te testen.( gevolgd door een visuele check met de loep)

 

Hierna dient de snede geheel vrij te zijn van beschadigingen alsook met gemak het haar op mijn handrug (of kuit) te kunnen scheren.

 

Echter: na het tweede testje met de GSO 4.1 zag ik met mijn loepje toch weer hier en daar een miniscuul microchipje en tevens wat flattening, dus heb ik de snede aansluitend verfijnd op het zachtrubberen korrel 180 Rubber Wheel.

Na het er op volgende afbramen op de leerschijf doorstond de snede ineens beide testjes met glans; door het loepje bezien geen enkele beschadiging meer waarneembaar, en met de scherpte zit het ook wel goed:

 

Treetopping: check

Slicen van enkellaags toiletpapier: check

 

GEDC5818.jpgGEDC5819.jpg

 

GEDC5820.jpgGEDC5821.jpg

 

Binnenkort maar eens kijken of deze snede bestand is tegen batonnen (bedankt Jurgen), en aansluitend toch nog even hakken & snijden in wat hard eikenhout.

 

Geweldige hobby, :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kwakster: Ronduit walgelijk, zo'n spiegelende perfekte snede. Niet te verbeteren, je zou zo'n mes toch nauwelijks meer durven te gebruiken! :D

 

Spiegelend perfekt zou ik de nieuwe snede van de GSO 4.1 niet willen noemen, maar dat was ook niet de bedoeling.

 

Hier een voorbeeld van een echte spiegelende snede welke ik een paar jaar geleden met behulp van een Wicked Edge op een custom Crusader Forge vouwmes zette.

De V-snede van dit mes is gepolijst t/m 3 micron (korrel 8000) diamant polijstpasta:

 

GEDC2107.jpg

GEDC2116.jpg

GEDC2125.jpg

GEDC2126.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@kwakster: Inderdaad, kan nagenoeg de eigenschappen van de cameralens lezen! :)

 

Mooi mes overigens, hoewel het handvat wellicht gaat vervelen bij lange klusjes.

 

Laatst nog even op 't messenforum gekeken (niet aangemeld) maar zag daar geen 'marktplaats' categorie. Er zijn toch vast mensen die tweedehands af en toe wat slijten?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kwakster: Toch maar eens overwegen dan... Naast een klapmes, ben ik op zoek naar slijpstenen, want met zo'n tweezijdige slijpsteen van de blokker, blijft behelpen.

 

Je ziet me wel verschijnen, met dezelfde nick, maar dat zal wel na het Shelter Camping weekend zijn, heb ik de tijd me een beetje in te lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb mensen (en volgens mij @kwakster ook, sorry) voor gek verklaard met zulke dure messen....maar ik kan niet anders zeggen dat dit een heel mooi mes is. En met stripboeken in de kast van 500 euro per stuk (ja, geen tientallen hoor) mag ik iemand natuurlijk niet verwijten maken. Mooi mes!

 

ik heb nog hele oude sjors en sjimmies liggen, van mijn pa nog, zijn die iets waard?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kwakster: Toch maar eens overwegen dan... Naast een klapmes, ben ik op zoek naar slijpstenen, want met zo'n tweezijdige slijpsteen van de blokker, blijft behelpen.

 

Je ziet me wel verschijnen, met dezelfde nick, maar dat zal wel na het Shelter Camping weekend zijn, heb ik de tijd me een beetje in te lezen.

 

WTF??!! Toch maar eens overwegen? Waarom niet al aangemeld? http://www.messenforum.nl is een geweldig forum, met veel slimme en praktische messenliefhebbers! Ga nou maar aanmelden vóór dat kampeeruitje, dan is dat alvast geregeld...... :D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Vanmiddag een paar uurtjes naar het bos bij Kootwijk geweest, en daar weer even verder kunnen spelen met mijn GSO 4.1

Op de smalle trails aldaar een stuk of 4 omgewaaide dunne naaldboompjes (diameter zo'n 10-15 centimeter) door "gebatonned" met behulp van een Gedore terugstootloze hamer (wilde goed gericht kunnen slaan en had ook geen zin om eerst een geschikte tak te zoeken)

Vanwege de nylon koppen is er geen kans op beschadiging van de rug van het mes, en dankzij de vulling met loodkorrels heeft zo'n hamer ook nog een heel behoorlijke impact.

Bij thuiskomst even een fotootje genomen en daarna het mes goed schoongemaakt.

 

GEDC5950_zpsa4124ebe.jpg

 

Bij inspectie van de snede bij daglicht en met het blote oog is volstrekt niets aan de snede te zien: geen chipping, geen flattening, helemaal niets.

Bij inspectie met het loepje van mijn SwissChamp en onder dezelfde lichtomstandigheden zijn toch enkele minieme beschadigingen aan de snede waarneembaar, waarvan in elk geval eentje waarschijnlijk het gevolg is van een stuifzandkorreltje (gezien de krasjes in de bevel die er vandaan lopen)

Tot zover het muggeziften.

 

De scherpte van het mes is afgenomen van treetopping cq hairwhittling scherp tot nog steeds ruimschoots scheermesscherp: de snede scheert nog met het grootste gemak de haren van mijn handrug en mijn kuit, zowel met de groeirichting mee als er tegenin.

 

Goed spul dat M390 staal,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...