Ga naar inhoud
GENEGEERD

Full Tang


easy

Aanbevolen berichten

Beste Forumleden,

 

ik lees hier af en toe de term "full tang"..en ondertussen weet ik wat het betekend.

Echter als ik webshops bekijk..o.a. KnivesandTools..dan vindt ik die term nooit terug in de specs.

 

Mijn vraag is: hoe weet ik of ik naar een mes kijk die Full Tang is..ik heb het dan over vaste messen en natuurlijk niet over die holle survival messen.

 

Mvg Easy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Okee @JamHard..je kunt het dus wel degelijk zien..dat wou ik weten.

Het is natuurlijk wat lastiger als het een gegoten kunststof handvat is.

Maar ik heb weer wat geleerd...thanx

 

Bij de betreffende messen die je hier omschrijft is het inderdaad heel moeilijk te zien.

Heel vaak loopt het doorlopende deel niet verder dan de helft of net iets meer in het heft.

 

Voordeel van deze messen is dat je bij veelvuldig gebruik minder last kan hebben van blaren, echter imho ben je beter af met een volwaardige full tang,... Steviger en makkelijker te repareren in het veld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@easy

Een hele goede indicatie is dat je het staal van hel lemmet ziet doorlopen tussen de heften van het mes.

 

EDIT, Mora is ook full tang, echter is dit meer een "doorn", waar het heft omheen zit

 

Ik weet niet wat jij onder full tang verstaat, maar verreweg het grootste deel van de mora messen is NIET fulltang. Niet dat dit overigens uitmaakt voor dit typemessen. Het is stevig genoeg. Het lemmet breekt eerder dan het handvat. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Messen met een hol handvat kunnen nooit Full Tang zijn .

 

Geert

 

Mss niet letterlijk, maar ik heb al messen (was een Australisch merk) gezien waarbij het mes met hol handvat uit 1 blok metaal werd gefreesd met een cnc-machine, in theorie is dat een full-tang, er is geen onderbreking tss lemmet en handvat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat jij onder full tang verstaat, maar verreweg het grootste deel van de mora messen is NIET fulltang. Niet dat dit overigens uitmaakt voor dit typemessen. Het is stevig genoeg. Het lemmet breekt eerder dan het handvat. :)

 

Het grote deel van de Mora messen is inderdaad niet full tang, dit zijn overigens de modellen met een kunststof heft, de classic en dergelijke is echter wel degelijk full tang, als zijnde doorn. Dit is ook goed te zien aan de achterkant van het heft, daar zie je het einde van de doorn zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grote deel van de Mora messen is inderdaad niet full tang, dit zijn overigens de modellen met een kunststof heft, de classic en dergelijke is echter wel degelijk full tang, als zijnde doorn. Dit is ook goed te zien aan de achterkant van het heft, daar zie je het einde van de doorn zitten.

 

Correct, die heb ik zelf ook een paar.

 

Ik wil binnekort eens proberen zo'n model van een nieuw handvat te voorzien.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@easy

Een hele goede indicatie is dat je het staal van hel lemmet ziet doorlopen tussen de heften van het mes.

 

EDIT, Mora is ook full tang, echter is dit meer een "doorn", waar het heft omheen zit

 

Dat heet dus geen full tang, maar angel of doorn, inderdaad. De juiste term is hidden tang.

Fallkniven is full tang, ook al zit er een randje handvat om heen.

 

@kwakster weet er het fijne van.

 

Als je een mes leuk/aantrekkelijk vind @easy, zoek je altijd verder op internet, voor meer informatie.

Ik ben lid geworden van messenforum.nl, omdat ik specifieke vragen had, die ik niet zo snel kon vinden.

Daar zitten veel vriendelijke en behulpzame experts, die mijn vragen hebben beantwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot..ik heb de vraag hier gesteld omdat ik dacht dat er vast iemand was op het forum die het antwoord had...ik had de zoekfunctie al geprobeert maar had geen antwoord gevonden.

Messenforum zal ik zeker gaan bekijken..bedankt daarvoor.

 

Grt Easy

 

Nee, zo bedoelde ik het niet. Er wordt hier graag en veel over messen gepraat, maar het is altijd nuttig om veel informatie/foto's/specificaties te vinden op internet.

We hebben niet voor niets een groep Messenmafketels:

 

http://preppers.nl/forum/group.php?groupid=2

 

En moet je al die onderwerpen over messen zien (had je al gedaan). Met deze als topper:

 

http://preppers.nl/forum/threads/99-Het-allerbeste-mes-voor-een-prepper

 

Dus kom maar op met je vragen... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heet dus geen full tang, maar angel of doorn, inderdaad. De juiste term is hidden tang.

Fallkniven is full tang, ook al zit er een randje handvat om heen.

 

@kwakster weet er het fijne van.

 

Als je een mes leuk/aantrekkelijk vind @easy, zoek je altijd verder op internet, voor meer informatie.

Ik ben lid geworden van messenforum.nl, omdat ik specifieke vragen had, die ik niet zo snel kon vinden.

Daar zitten veel vriendelijke en behulpzame experts, die mijn vragen hebben beantwoord.

 

Een Mora is een sticktang

 

Excuseer dat ik niet alle benamingen ken, de mora werd veel aangegeven als full tang omdat de angel cq doorn volledig doorloopt en uit een stuk is met het lemmet.

Feit blijft dat je deze nog steeds ziet, waarbij de term "hidden tang" ook niet helemaal opgaat, want volgend die definities zou de benoemde fallkniven dus ook een "hidden tang" zijn omdat deze ingegoten zit in het heft en dus niet zichtbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...