Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn ideale BOV


Zoraki918

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 1 maand later...

Ik heb ook vaak zitten zoeken naar een ideale BOV, niet dat er het geld voor heb, maar toch...

 

Leuke 4x4 camper die wel wat kan hebben, past in een zeecontainer.

FUSO Earthcruiser

 

Groter, ruiger en helaas opvallender:

Kamaz expeditie trucks

 

Beetje hetzelfde, maar gewoon mooier:

UniCAT (Unimog) expeditie voertuigen

 

Leuk militair voertuig(je) ;)

Lazar MRAP

 

Heb er natuurlijk veel meer in de favorieten staan, maar is meer van hetzelfde idee.

Bij een grote wagen denk ik altijd, dat valt teveel op, bij een kleine denk, dit kan je moeilijk bepantseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 1 maand later...

Ik denk dat een oude Landrover, Unimog of Mercedes G-klasse (zonder elektronica) een goed voertuig kan zijn. Zeker van de Laro's zijn er veel onderdelen en ze zijn niet erg duur. Beter dus een paar donor auto's hebben zodat je voldoende onderdelen hebt. In Engeland kun je de Landrovers voor 500-600 pond kopen, is dus handig voor onderdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Ik vind deze dienstvouwfiets "Trefecta", een elektrische mountainbike, wel wat.

Er kan 160 kilo aan bagage mee. Zal nog wel een tijd duren voor die in de dump komt.

 

IMG_ajt_dienstfiets_2_1_1NR450S.jpg

Ziet er vet uit, wordt je meteen afgetrapt. Elektrische fietsen zijn al enorm gewild, maar met dit, dan rond gaan rijden? Maar erg vetjes. Een niet te opvallende mountainbike, met zo simpel mogelijk ontwerp (geen veringen) en misschien 3 versnellingen in onopvallende kleuren (misschien geen legergroen en zeker geen camo maar vaal bruin bijvoorbeeld) staan nog op m'n lijstje en is ook iets waar je sowieso veel plezier van kan hebben en mij kan oefenen. Heb op dit moment een tourbike.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind deze dienstvouwfiets "Trefecta", een elektrische mountainbike, wel wat.

Er kan 160 kilo aan bagage mee. Zal nog wel een tijd duren voor die in de dump komt.

 

IMG_ajt_dienstfiets_2_1_1NR450S.jpg

Jahw!!! Ik zag het ook in de krant vandaag!

Meesterlijk en kan 70km per uur.

Wachten tot hij op de burger markt komt.

Is voor een goede prijs zeker iets wat ik zou willen hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind deze dienstvouwfiets "Trefecta", een elektrische mountainbike, wel wat.

Er kan 160 kilo aan bagage mee. Zal nog wel een tijd duren voor die in de dump komt.

 

IMG_ajt_dienstfiets_2_1_1NR450S.jpg

 

nieuwsbericht over de trefecta:

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/militairen-stappen-op-super-e-bike

 

Website van de fabrikant:

http://www.trefectamobility.com/

@Gamble @DELETE

Misschien kenden jullie deze sites al, maar ik nog niet, leuke fiets !

Jammer dat ik er nog geen filmpje van heb gevonden

 

Ik kende al wel de audi e-bike, met filmpje:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Ik kies voor iets verhoogde Suzuki Samurai een met goede, grotere banden. Hij is licht dus zuinig met brandstof. 4x4 en omdat hij zo licht is komt hij overal. O ja en het kost geen drol.

 

En zo begint het meestal, maar pas op voor het 4x4 virus !!

 

VOORWOORD

 

 

Er schijnt een gigantische behoefte te zijn om het verloop van het 4x4-virus al van te voren te kunnen bekijken en voorspellen.

Helaas openbaart het virus zich niet bij iedereen op exact dezelfde manier, dus de hieronder opgenoemde volgorde kan voor sommigen onder ons iets afwijken.

De opsomming betreft dus de gemiddelde volgorde van de virusaantasting.

Ook enkele kleinere modificaties zijn hieronder bewust buiten beschouwing gelaten.

Deze modificaties betreffen voor het merendeel echter de "pimp-my-car"-modificaties, denk hierbij aan de plaatsing van audio, video, tom-tom, extra verlichting, hoogpolige vloerbedekking, toeters en bellen enzovoort.

Voor het offroad gebruik dus niet van belang en volstrekt overbodig/nutteloos.

Voor de meesten kan het echter wel handig zijn dit virusboekje uit te gaan printen, en te bewaren bij uw ziekenzorgpapieren.

Dit voorkomt vaak een eenzame opsluiting in een jas met lange mouwen, verplegend personeel kan dan gelijk zien dat het betreffende virus geen gewelddadige effecten veroorzaakt.

Dit virusboekje is gebaseerd op ruim 20 jaar onderzoek, zowel op de auteur als op andere .

 

 

HET VIRUSBOEKJE

 

 

 

Het begint bij iedereen gelijk: je wilt een leuke 4x4, het mag niet teveel kosten zowel in aanschaf als in onderhoud, dus kom je al snel terecht bij de Suzuki Samurai of het oudere broertje de SJ413.

 

Na een paar weken als een showbink op de verharde weg te hebben geparadeerd ga je geleidelijk aan de 4WD ook ontdekken.

Kanaaldijkje, zandweggetje enz., alles gaat prima met de standaard zuuk.

 

Maar dan begint het...de 1e keer vast in de modder in een weiland.

Dus een paar uur zoeken naar een vriendelijke agrariër met een tractor die je in ruil voor een liter jenever los wil trekken.

Je gele Halfords-sleeptouwtje heeft het ondertussen ook al begeven, gelukkig had die boer een sterke band standaard in de tractor liggen.

De éérste aanschaf van materiaal is een feit: een sterk sleeplint met de bijbehorende harpsluitingen.

 

Ondertussen heb je dan ook al nagedacht over die standaard wegbandjes.

Ze heten niet voor niets wegbandjes, dus weg met die banden.

Tijd voor mudprofiel!

Nu staat er op allerlei 4x4-forums dat de grootste maat onder een standaard sam de 30x9,5 is, dus schaf je deze aan en plant ze onder de sam.

Staat stoer!

Helaas kom je er bij de eerste haakse bocht achter dat ze toch aanlopen tegen de voorbumper... ...ruimte maken dus.

Dit kan vrij simpel met de flex, en anders trek je de bumpersteun met een beetje (gepast) geweld gewoon 3cm naar voren.

Probleem opgelost...(denk je dan...)

Bij de volgende terreinrit kom je er alsnog achter dat bij geheel inveren de banden ook tegen de wielkassen voor aanschuren.

 

En dan begint het virus sluipenderwijze toe te slaan...

De auto moet hoger! (weer terug naar die kleine bandjes is immers geen optie...)

We gaan weer forums bekijken, en zien dan hele verhalen over verlengde veerschommels die de benodigde 2,5cm ruimte gaan geven.

Dus aanschaffen (of zelf bakken) en snel eronder zetten.

Om er zeker te zijn of het nu goed is bekijk je die forums nog maar een keer, en zie je ineens dat er anderen zijn die dit probleem heel anders opgelost hebben...bodylift!

 

Natuurlijk ga je wel voor zekerheid, dus maar gauw weer aan het knutselen...

Maximaal 5cm is er gezegd, anders krijg je problemen.

Dus na weer een dagje knutselen staat de sam er al weer 7,5cm (totaal) hoger bij.

Vol trots bekijk je het eindresultaat maar eens van afstand....

Verrek zeg, die 30'-bandjes lijken wel weer een heel stuk kleiner...

 

Maar eerst maar weer eens een paar keer lekker terreinrijden.

Bij een heuvelklim blijkt echter het motorvermogen wel te zijn gekrompen door de grotere banden...

Maar weer eens snuffelen op de forums, en hier blijkt een tussenbak van een suzuki SJ410 de oplossing te zijn.

Dus ja, wat moet je....zoeken en dan weer sleutelen ...maar het werkt!

En als die rubbers van de tussenbak dan een keer scheuren maak je ze gewoon maar zelf, bombproof.

 

Het aangeschafte sleeplint bewijst in die tijd goede diensten, de sam blijft overal op z'n buik hangen...

...Toch maar eens gaan werken aan een beetje bodemvrijheid... ...een 3' verenpakket!

Het virus begint enigszins serieuse vormen aan te nemen.

Oei, kost een paar centen, dus alternatieven uitzoeken...forums besnuffelen...originele verenpakket opbollen!

Na een tijdje kom je er achter dat dit ook maar een tijdelijke oplossing is.

Ondertussen is het vakantiegeld ook weer binnen, dus toch maar een compleet 3"-verenpakket, incl. verlengde pitmanarm en langere schokbrekers aanschaffen.

Dus weer een dag sleutelen, met als resultaat definitief 7,5cm meer bodemvrijheid.

 

En van afstand gezien, die 30'-bandjes zijn nu véééél te klein

Dus de oude bandjes ook maar op marktplaats, en dan snel naar 31"-mudbanden.

 

Eindelijk eens fijn offroaden zonder gesleep. (denk je dan...)

Helaas blijkt bij de eerste heuvelklim die mooie 410-tussenbak toch niet meer toereikend.

Nu begint het virus pas echt toe te slaan.

Weer snuffelen op forums, en zie: er staat iets over een 4.16 tussenbak!

Jippie! Kopen, monteren, testen, tussenbaksteun krom!

Dus forums afstruinen, linkjes bekijken, weer een dag sleutelen en dit probleem is ook weer over.

 

Een ander probleem blijft echter wel spelen, de wielen komen te vaak vrij met als gevolg geen tractie meer.

Weer zoeken op de forums (waar je inmiddels toch al een abonnement op hebt) en zie: klapveerschommels!

Kopen of zelf maken dus, maar in ieder geval weer een dagje sleutelen.

 

Inmiddels ben je er ook al achter gekomen dat het best handig is om zelf een eigen onderdelenmagazijn te hebben, dus de aanschaf van een (of meerdere) donorauto is inmiddels ook al een feit geworden...kun je meteen mooi mee oefenen in het demonteren.

 

Deze donorauto is ook zeer gemakkelijk, je bent er inmiddels achter gekomen dat de remmen achter hééél snel verslijten.

Dus de schijfremmen van de donor gaan maar snel op de achteras.

Ook een reserve-startermotor is een heel belangrijk ding om standaard in je (inmiddels zeer uitgebreide) gereedschapkist bij je te hebben.

 

En het virus....dat sluipt maar verder.

 

Je komt er achter dat de veerschommels aan de voorzijde steeds weer als een grondanker door het zand ploegt...

Wat zeggen de forums....SPOA!

Alles dus maar eerst 5x heel goed lezen hoe dat nu wel (en niet) moet gebeuren.

Het moet in 1x goed gebeuren, veiligheid voorop!

Dus langere remleidingen, spacers, overhead steering, aanslagrubbers enz., weer een paar dagen lassen/sleutelen.

Maar het eindresultaat: een mooie, superhoge sam!...op veel te kleine banden..

 

En daar gaan we dan weer...

De 31'-banden weer op marktplaats, nu maar gelijk door naar 32" mudbanden.

Mooi hoor, maar die eerste heuvelklim daarna: SHIT

 

De virusbesmetting is nu een vaststaand feit!

 

De 4.16-tussenbak dan ook maar weer op marktplaats, het is tijd voor de 4.9 tussenbak!

En gelijk de steunen dan ook maar weer een stukje sterker maken, dat Vitara-blok of die GTI die je pas ingebouwd hebt geeft immers ook meer vermogen...(gelukkig eigenlijk dat het standaard blokje is gesneuveld door waterslag vanwege het ontbreken van de snorkel..)

 

En die klapschommels zijn het ook nog niet helemaal, een sper in de achteras is ook een "must" geworden.

De standaard bumpertjes berinnen inmiddels ook serieuse metaalmoeheid te vertonen op de bevestigingspunten, home-made en fool-proof is de oplossing!

En als je toch al bezig bent met zo'n home-made bumper dan gelijk maar eentje met een lier erop, anders heb je te veel last van al die vastzittende, beginnende terreinrijders....

 

In deze fase is het virus al niet meer te genezen, nu zul je er mee moeten leren leven.

 

Je 32' banden heb je inmiddels ook al aan barrels gereden, geeft niks want er is ook ruimte voor 33' mudbandjes.

En voor extreem terreinrijden is die 4.9-tussenbak toch niet traag genoeg, dus nu de 6.5 eronder.

Gelijk ook maar een sper in de vooras, je wilt tenslotte nergens meer heen zonder je 4x4...

Auw...homokineet gebarsten!

Maar weer eens die forums afstruinen en zie: birfield rings eromheen is de oplossing!

Maar na verscheidene kapotte steekassen, difs en lagers moet dit probleem toch maar eens drastisch opgelost worden.

Weer die forums af en zie: Patrol assen eronder!

 

De tussenassen zijn dan inmiddels ook gelijk maar vervangen en aangepast met de tussenassen van een Patrol, die suzuki-kruisstukjes zijn eigenlijk maar slappe dingen....

Maar een tijdje later kom je er toch weer achter dat je veerweg een te beperkende factor is geworden...

spiraalveren!

De oplossing, angezien het 3" verenpakket toch al een banaanvorm heeft gekregen door het te laat monteren van die traction-bar.

Maar een paar offroad-evenementen later zie je nog wat anders (en beter): Airjacks!

 

De standaard Samurai is inmiddels al geheel onherkenbaar geworden, en de jaarlijkse APK gaat steeds meer problemen geven.

Ook sta je elke 1000 gereden kilometers wel een paar uur aan de kant van de weg te discusseren met die heren van de verkeersinspectie over verkeersveiligheid en toelatingseisen van de RDW...Hoezo niet veilig?...Die rolkooi zit er juist voor de veiligheid!...Scherp uitstekende delen?....Het zijn ronde buizen hoor...Niet origineel?...Die assen zijn origineel hooronder een Patrol...

 

Uiteindelijk is de keuze dan toch maar om de Samurai niet meer op de openbare weg te gaan gebruiken, de aanschaf van een auto-ambulance is een feit, dus compleet met een zwaardere 4x4 om dit transport legaal te maken.

 

En juist met de aanschaf van deze zwaardere 4x4 begint het weer van voor af aan....

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gewoon een 7 persoons familiebus.

Meer hebben wij niet eens nodig. Binnen de familie zijn er in totaal vier 7 persoons familiebussen.

 

Hoe dan ook, zo een echte bugoutvan lijkt en klinkt altijd geweldig mooi.

Maar zo een opvallend rijtuig eist wel een enorme verdediging voor het geval dat anderen daar ook de trek in krijgen.

 

Preppers denken in het algemeen vaak om veel spul in te hebben, maar in de echte shtf situatie overleeft een (commando team) eerder dan een hele preppers samenleving die hun hebben en houden samen hebben gehamsterd.

 

Ik lees van zombie wagens tot weet ik wat allemaal. Maar de feiten blijven steeds hetzelfde, voor iedere geprepte euro hoort een geprepte (defensie) garant te staan. Wanneer men dat niet begrijpt is men ten dode opgeschreven.

 

En vanzelfsprekend verwacht ik vooral van veel preppers dat ze denken of zelfs zeggen klaar te zijn in hun defensie.

Sommige wapenvergunninghouders denken ook misschien achter de PC dat ze het wel gaan redden.

 

Maar alles gaat snel veranderen, ik ben benieuwd hoe iemand in een stresssituatie gaat overleven, laat staan hoe iemand in een echte shtf situatie even met zijn zombiewagen de straten op gaat om de natuur op te zoeken. Ik ben bang dat veel preppers veel actiefilms kijken en niet eens weten hoe vreselijk een shtf situatie kan zijn.

 

Voor hetzelfde geldt zullen wij (forumlezers/activisten) voor elkaar staan alsof het een tand om tand situatie zal zijn. Nu alles nog welletjes gaat weten we het allemaal beter en verbeteren we elkaar op een forum zoals deze, we gaan het zelfs over de ultieme bugoutvan hebben. Haha.

 

Ik ben benieuwd waar de verwaande prepper terecht komt wanneer het echt zover gaat zijn.

 

Heeft er al iemand op straat geleefd? Heeft er al iemand zonder een bugoutbag weken volgehouden zonder welk hulpmiddel dan ook? Heeft er al iemand in de sneeuw geslapen zonder dat er een schuilplaats te vinden was? Ik weet toevallig wel waar ik het over heb.

 

Maar hier lees ik vooral dat een prepper een bob nodig heeft en zeer zeker te weten bugoutvan????? Hoe idioot moet men wel niet zijn?????

 

Hoeveel preppers kunnen een gebouw van 3 hoog via een regenpijp naar boven klimmen?

 

Ik denk dat het nogal een belachelijke situatie gaat worden onder de preppers tijdens een shtf situatie. Ik zou zeggen, prep ze en schaf vooral meer luxe aan waarvan je afhankelijk zult zijn.

 

Als het echt om overleven gaat heb je enkel 2 handen, 2 benen, lef en verstand nodig. Maar dat zal de tijd dan wel leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...