Ga naar inhoud
GENEGEERD

Opzoek naar hulp bij keuze omvormer


Flow

Aanbevolen berichten

Beste mede-preppers,

 

Ik ben met wat voorbereidingen bezig voor onze bol, dit is een vaste plek in het buitenland. Het is dus de bedoeling uiteindelijk om hier voor langere tijd hier te verblijven. Zonnepanelen en accu's zijn aangeschaft, alleen zitten wij nu met een aantal vragen. Wat is beter? Een systeem op 12V of 24 V? Accu's zijn 12V maar kunnen zo geschakeld worden dat de output 24V is. Nu zou ik graag een omvormer met druppellader aanschaffen voor de accu's alleen vraag ik mij af of deze aangesloten kan worden op de paralel geschakelde accu's? Vanwege de laadstroom.... is dit wel veilig? Of gaat de hele handel gigantische stromen trekken? Het word zeer waarschijnlijk een omvormer met zuivere sinus maar vraag ik me wel af wat is nu verstandiger qua wattage? Wij verbruiken niet veel huishoudelijk qua stroom maar wel behoorlijk wat m.b.t. electrische gereedschappen. Weet niet of ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd, mochten er vragen zijn stel ze gerust! Zijn er technische goeroe's aanwezig die hierbij kunnen helpen? Onze dank is groot:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Electrische gereedschappen (zowel oplaadbaar als met stekker), ledverlichting, boiler en koelkastje\minivriezertje maar bij mijn keuze neem ik liever een hoger wattage, mocht het in de toekomst nodig zijn...

Lee eerst de basisbeginselen van Elektriciteit, dan ga je ongelukken voorkomen (en is je vraag ook al direct beantwoord).

Je wilt echt geen stevige accu kortsluiten in je huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lee eerst de basisbeginselen van Elektriciteit, dan ga je ongelukken voorkomen (en is je vraag ook al direct beantwoord).

Je wilt echt geen stevige accu kortsluiten in je huis.

 

en als je het wel doet, maak er graag een filmpje van ik ben nog al gek van een klein klapje ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lee eerst de basisbeginselen van Elektriciteit, dan ga je ongelukken voorkomen (en is je vraag ook al direct beantwoord).

Je wilt echt geen stevige accu kortsluiten in je huis.

 

Je kan ook gewoon zeggen, prima dat je een vraag stelt maar zoek het zelf lekker uit;)

 

Momenteel ben ik daar namelijk al mee bezig de basis beginselen, ik heb alleen vmbo electro techniek gedaan. Had de hoop hier tegelijker tijd te kunnen brainstormen met wat supertechneuten....!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook gewoon zeggen, prima dat je een vraag stelt maar zoek het zelf lekker uit;)

 

Momenteel ben ik daar namelijk al mee bezig de basis beginselen, ik heb alleen vmbo electro techniek gedaan. Had de hoop hier tegelijker tijd te kunnen brainstormen met wat supertechneuten....!

 

Mijn antwoord is veiliger, ik wil nl. niet op mijn geweten hebben dat ik het uitleg, jij of een ander daarvan vertrekt, iets mis doet en problemen heeft.

Met alle respect, maar als je al met de basis beginselen bezig bent, maar je stelt nog zo een vraag, zou ik maar stevig verder gaan studeren, want je hebt de basics nog niet vast, no flame intended.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Je kan ook gewoon zeggen, prima dat je een vraag stelt maar zoek het zelf lekker uit;)

 

Momenteel ben ik daar namelijk al mee bezig de basis beginselen, ik heb alleen vmbo electro techniek gedaan. Had de hoop hier tegelijker tijd te kunnen brainstormen met wat supertechneuten....!

 

Eh, Flow, @wodan bedoelt het goed hoor. De vonk van een kortgesloten accu is al gevaarlijk en als je hem blijft kortsluiten smelt je bedrading, krijg je vuur en nog erger: je accu klapt uit elkaar. Zwavelzuur is een bitch.

Dus de waarschuwing is op zijn plaats, als we niet weten hoe goed je elektriciteit begrijpt.

 

Als je 2 accu's parallel zet, verdubbel je het vermogen. Dat moet je omvormer wel aankunnen.

 

Deze (boten-)site geeft veel informatie over omvormers, accu's, zonnepanelen:

 

http://www.vaartips.nl/tipo.htm#omrekenen

 

Voordat je wat aansluit: maak een schets en plaats hem hier, met de gegevens van de gebruikte onderdelen, dikte en lengte van het draad, enz.

Veiligheid voor alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 2 accu's parallel zet, verdubbel je het vermogen. Dat moet je omvormer wel aankunnen.

Neen, het vermogen blijft gelijk, de stroom verdubbelt en de spanning halveert tov een serieschakeling van twee accus.

 

En om op de vraag in 1 post te antwoorden: Eenvoudigste is of alles op 12V, of alles op 24V.

Ik zou kiezen voor 24V, dan kan je minder dikke kabels gebruiken omdat de stroom dan de helft is.

 

Maar, eerst de basics echt begrijpen, anders wordt het mogelijks heel gevaarlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik voor een 12V systeem gaan. Er is immers veel meer keuzevrijheid in 12V apparaten, en omvormers.

Veel huis-tuin-en-keuken spul is 12V.

Opladers, zoals de zonnepaneel lader is vaak in 12V uitvoering goedkoper.

Je hoeft ook niet elk apparaat wat je aansluit, op dezelfde 12V ~ 240V omvormer te doen.

Ik zou voor elk 240V apparaat een aparte omvormer nemen, die het beste rendement heeft, bij het vermogen wat het apparaat verbruikt.

Verlichting, zou ik 12V nemen, maar dan niet teveel lampen op 1 leiding doen, maar meerdere leidingen. Slaapkamer, huiskamer etc.

Alleen aanschakelen wat je op dat moment nodig hebt. Niet alles tegelijk.

Dan hoeven alleen de kabels tussen de accu's dik genoeg te zijn, voor het totale vermogen.

Omvormers, zijn ook vaak in 12V te koop. Zoals 12V ~19,5V voor laptop etc.

 

Voorbeeldje Wil je bijvoorbeeld een hoog vermogen apparaat gebruiken zoals een stofzuiger, schakel je de omvormers van de koelkast, en vriezer tijdelijk uit, die van de stofzuiger zet je aan, stofzuig je, die van de stofzuiger weer uit, en zet je de andere weer aan, zodat ze niet allemaal tegelijk aan kunnen slaan, als je aan het zuigen bent. Die koelkast en vriezer kunnen dat wel hebben, die blijven wel koud.

 

Een andere optie, waarbij je industrieel materiaal kan gebruiken, is 48V.

Ik heb persoonlijk een certificaat voor het aanleggen en afstellen van 48V bridge rectifiers, en bekabeling/zekeringkasten.

(Ik heb in NL en buitenland installaties gedaan voor Nortel Networks)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Neen, het vermogen blijft gelijk, de stroom verdubbelt en de spanning halveert tov een serieschakeling van twee accus.

 

En om op de vraag in 1 post te antwoorden: Eenvoudigste is of alles op 12V, of alles op 24V.

Ik zou kiezen voor 24V, dan kan je minder dikke kabels gebruiken omdat de stroom dan de helft is.

 

Maar, eerst de basics echt begrijpen, anders wordt het mogelijks heel gevaarlijk.

 

Misschien handiger aan de hand van een 2 voorbeeld-accu's, van 12 V en 100 Ah.

 

Serieschakeling: 24 V en 100 Ah = 2400 Wh

Parallelschakeling: 12 V en 200 Ah = 2400 Wh

 

Hou er wel rekening mee, dat je maar 80 % van je accu mag gebruiken, anders is hij snel dood.

 

http://omvormers-12v-naar-220v.welke-kiezen-kopen.nl/capaciteit-berekenen-accu-ah.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

neem in ieder geval een omvormer met beveiliging erop.

Een zekeringetje dat eruit klapt is minder erg dan de hele boel.

Voorbeeld : (maar er zijn nog vele andere sites waar je ook nog uit kan kiezen.)

http://www.prepwinkel.nl/omvormer/p-1a/5096--zuivere-sinus-omvormer-hq-pure600-12.html

En voor de rest, inderdaad even goed inlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepperpappa Ik zou ook altijd beveiligde aanraden. Ook een display met de spanning, en gebruikt vermogen tussen de accu's en omvormer. Of omvormers, waar dat inzit.

Vaak zijn meerdere kleinere omvormers goedkoper, en efficiënter dan 1 hele grote.

Daarbij, als er 1 kleine kapot gaat, kan je alsnog wisselen tussen omvormers.

Als je er maar 1 hebt, en die kapot gaat, ben je alsog fucked als je geen backup hebt. En koop maar eens 2 van die grote...

 

Er is iets heel moois, wat we load balancing noemen. IT's kennen dat wel. Dat kan je in je energienetwerk ook gebruiken. (Het is in principe in elk netwerk te gebruiken, ook human resource. Dat is ook het mooie van dit forum. Iedereen kan van elkaar leren.) Zo krijg je ook een hoge redundancy. Backup.

 

(Ik zou heel NL aanraden, om een zonnepaneel installatie te nemen, met zowel lokale opslag in accu's, samen met grid-tie converters, om zo 1 groot netwerk te vormen. Waarbij je niet direct in de knoei komt, als er ergens een kabeltje kaputt gaat.)

 

Zo zou je ook bijvoorbeeld, naast je zonnepanelen, ook een windmolen kunnen gebruiken. Meestal, als het niet zo zonnig is, staat er wel vaak wind.

 

(Is het zonnig, en staat er geen wind, haal je toch lekker de bbq uit de schuur)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn antwoord is veiliger, ik wil nl. niet op mijn geweten hebben dat ik het uitleg, jij of een ander daarvan vertrekt, iets mis doet en problemen heeft.

Met alle respect, maar als je al met de basis beginselen bezig bent, maar je stelt nog zo een vraag, zou ik maar stevig verder gaan studeren, want je hebt de basics nog niet vast, no flame intended.

 

tekst komt toch snel anders over dan bedoeld, ik had er nog een knipoog achter gezet:-)

 

Ik snap wat je bedoeld @wodan, veiligheid is ook erg belangrijk bij dit soort projecten. Ik ben echt niet van plan zomaar wat draadjes aan elkaar te knopen met de hoop dat het allemaal wel goed komt... en de hele boel kort te sluiten.. ben nu bezig met de tekening en berekenen van verschillende zekeringen op de massa. Ik zal binnenkort de tekening hier online zetten, hoop dat jullie er even naar willen kijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...