Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vaten schoonmaken voor water


200m²

Aanbevolen berichten

Zoals mijn naam zegt heb ik dus 200m² volkstuin. oftewel kweekgrastuin, het is maar hoe je het bekijkt :p

Nu heb ik in de buurt wat rondgewandeld, wat onkruid weggetrokken wat bramen weggetrokken en ik heb een stuk of 10 vaten gevonden. Van de mensen die dat stuk daar vroeger bewerkten, niet dat iemand ze daar weggestop heeft.

Het zijn die blauwe vaten met zwart deksel.

In die vaten zit groen algenwater. Staan er al jaren.

Aangezien ik niet echt veel water voorzien heb in huis dacht ik deze leeg te gieten en schoon te maken om kraantjeswater in de doen.

 

Mijn vragen zijn:

1) Kan ik deze schoonmaken met bleekwater / javel voor de Belgen. (Verdunt in water) Of is het beter om hiervoor chloortabletten te gebruiken? (ook in water uiteraard)

2) Als ik dat doe met bleekwater, moet ik deze dan grondig spoelen of gewoon spoelen zodat het restant bleekwater iets of wat het kraantjeswater schoon houd en dit langer te bewaren is?

3) Ze hebben een schroefdeksel, moet daar geen dichtingsring tussen?

4) Kan ik die gewoon buiten opslaan, in de schaduw?

 

Want ik vind weer allemaal tegenstrijdigheden op het net :confused:

 

Dank voor wat wijsheid ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
En als ze schoon zijn en je slaat er water in op in de winter op letten voor bevriezing . Ik heb er ook een die kapot gevroren is .

 

Geert

 

Dan was ie te vol, als je een paar cm onder de rand waar de spanband zit en eventueel er een deukje in stampt voordat je het deksel er op doet,

lijkt mij de kans klein dat ie barst bij bevriezing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaah de wasstraat! Dat is een goed idee, dan moet ik er zelf niet inhangen om te schrobben.

Of het slachtoffer dat de tonnen zal vasthouden er blij mee is weet ik niet :p

 

Waterstofperoxide hé? Hier staat een liter 85%. Test op planten als anti schimmel middel zoals meeldauw.

 

In de winter zou ik ze op terras zetten, uit de oostenwind en ingepakt in bubbels of stro.

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 vaten naar de wasstraat brengen is veel werk. Heb je geen hoge drukreiniger?

Ik heb deze vaten ook. Drie voor water en 1 om voer in op te slaan. Ook zonder ringen of rubber komt er geen regenwater in. Het voer blijft altijd, zomer en winter, droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat ik een nieuwe batch bier kan maken, moet ik alles grondig desinfecteren. Ik gebruik daar sulfiet voor. Dus dat kan je vast ook gebruiken om je tonnen schoon te maken.

Het moet alleen wel een paar keer nagespoeld worden maar dat zal met chloor(tabletten) ook wel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterstofperoxide hé? Hier staat een liter 85%. Test op planten als anti schimmel middel zoals meeldauw.

 

85% :eek: Draag zeker handschoenen. Het meeste dat ik al mee gewerkt heb is 30% en dat geeft al witte vlekken op je handen...

 

Ik denk niet dat jouw planten dat gaan overleven... Reactieve zuurstofverbindingen vernietigen de fotosystemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

85% :eek: Draag zeker handschoenen. Het meeste dat ik al mee gewerkt heb is 30% en dat geeft al witte vlekken op je handen...

 

Ik denk niet dat jouw planten dat gaan overleven... Reactieve zuurstofverbindingen vernietigen de fotosystemen.

Moet sterk verdunt worden. Voor ik ermee begin wacht ik op resultaten van anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

sulfiet is ook een mogelijkheid, wordt voornamelijk gebruikt bij kleine wijnbrouwers, wat sulfiet in water met citroenzuur en het geeft een giftige damp af waarmee je bv je ton wijn ;) mee kan ontsmetten

omdat brouwers voornamelijk met houten tonnen werken ( tot een bepaalde schaal ) kan je eens kijken op zon brouwers website bv http://www.brouwland.com of brouwmarkt.nl

die hebben speciale onstmettingsmiddelen hiervoor :)

ja wijn maken is een van mn hobbies ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...