Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@jobs Dat is een hele leuke basis om mee te beginnen. Daar kan je geen Senseo of een stofzuiger van te laten draaien, aangezien dat 1400W+ apparaten zijn. Het is wel geschikt om kleine apparaten van energie te voorzien, zoals laptopje, pc'tje, water/luchtpompjes etc., samen met basisverlichting tegelijk.

 

Hint: Een semi-tractie van 12V 180Ah kost 200. ;) bijvoorbeeld deze: http://accuweb.nl/semitractie-accus/dc-power-semitractie-accus/dc-power-semitractie-accu-12-volt-180-ah-96351/

Kijk op de site ook maar bij solar-accu's, dan kom je bij dezelfde uit. ;)

 

Zodra ik wat geld binnen heb, haal ik als eerste een accu. Aangezien ik geen panelen nodig heb om die op te laden. Dat kan ik ook de eerste keer met een gewone acculader doen. Maar dan heb ik al wel vast een backup.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M.b.t. het laden:

Die campingset met 100W paneel, wat mag ik daar realistisch gezien van verwachten aan laadtijd om een accu van zeg 100AH een procent voller te krijgen?

Dit bij een mooie zonnige dag en ook bij een redelijke zonnige interdag of een zozo hollands weer dagje?

 

Dit ook om af te wetegn of het wellicht beter is een groter paneel te kopen en een relatief kleinere accu (afhankelijk van stroomafnemers)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet het zo zien: Je hebt een accu, en daar laadt het paneel regelmatig wat van bij, en je verbruikt er van wat je nodig hebt. Het is meer voor lange termijn opladen, en lange termijn gebruiken. Daar zijn die semi-tractie accu's dan ook veel beter voor geschikt. Op een gedeeltelijke zonnige dag kan een 100W paneel, met bijvoorbeeld 4 uur zon, zo'n 300Wh opwekken. Die gaat dan in de accu, en kan je later gebruiken. De accu bepaalt dan hoeveel je op kan slaan, en hoeveel je kan afnemen. Ook kan een grotere accu meer vermogen in 1 keer leveren.

 

Voor thuis, of een camper, zou ik persoonlijk een wat grotere accu nemen, aangezien je dan ook langer onafhankelijk kan blijven in het geval van stroomuitval of minder zon.

Voor onderweg, of in het geval van noodplaatsing van het paneel thuis, zou ik een groter paneel, met kleine of zonder accu, nemen wat direct in korte tijd genoeg kan leveren voor hetgene wat ik zou willen gebruiken.

Voor onderweg is een oprolbare/opvouwbare handig vanwege de grootte.

 

De functie van de accu is, om juist langer zonder energietoevoer te kunnen. Of dat nou van het paneel, of van de vaste energieleverancier is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwacht van zonnepanelen geen wonder. Je kan ze onderweg wel gebruiken, maar dan til je je een breuk als je een enigszins bruikbaar vermogen wilt hebben, voor zoiets als een laptopje. Dan kan je beter een klein zakpaneeltje nemen, en een smartphone.

 

Als ik onderweg meer vermogen zou willen, zou ik eerder naar een redelijk kleine demonteerbare windmolen, met passende regelaar kijken, dan een zonnepaneel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van de meeste accu gevoede apparaten afgestapt omdat de accu's van klein tot groot altijd wel kapot gaan.

 

Bij alle opwindbare radio's en oplaadbare lampen zijn na enige tijd zijn de accu's kapot en laad dan toch wel elke 2 tot 3 maand de spullen op.

Maar als het onderhoud (opladen) erbij in schiet zijn ze na een paar jaar gewoon op. De losse accu's vervangen kost ook nogal wat waardoor je ze weg kunt kieperen.

 

De grote accu's zoals hier beschreven worden, zijn hier ook gevoelig voor. Na 2 maand weer opladen vooral als ze niet gebruikt worden.

Ik vind het wel een mooi systeem zo'n zonenergie voorziening maar de vervanging van de accu's vind ik na een paar jaar wel zonde van het geld en kan er ook veel andere spullen voor kopen die op petroleum werken zoals lampen, kachels e.d.

De computer opladen is dan effe een ander punt, maar dan kan via een omvormer in je auto dus via de 12V plug en een geschikte lader.

 

Ook heb ik gehoord dat de zonnepanelen gevoelig zijn voor steenslag e.d. Dus er hoeft maar een grapjas met steentjes te gooien dan is deze ook kaduuk.

 

Voor het geld wat ik dan overhoud koop ik liever een Generator met brandstof voor een paar weken. Daarna winnen de zonne panelen de stroom voorziening. Maar ben nu al jaren aan het preppen en krijg de rambam van al de accu's die kapot gaan:mad:

 

Lees ook wel de aanbevelingen voor de accu's maar soms ben je zomaar weer een half jaar verder en dan is de accu als snel aan zijn eind

 

 

Voorkom teveel zelfontlading. De batterijcapaciteit neemt altijd 0,5-1% per dag af. Dit hangt samen met de kwaliteit van de batterij. De noodzaak van regelmatig laden in de winter is hiermee aangetoond. Langer dan twee maanden mag een natte batterij nooit zonder aanvullende lading worden opgeslagen. Hierdoor gaan nog steeds de meeste batterijen verloren.

 

Laadt de batterijen nooit boven de gasspanning, zodat onnodig watergebruik en gevaarlijke gasvorming wordt voorkomen. Het gevormde waterstofgas is het meest explosieve gas dat we kennen.

 

PRINCIPE VAN DE ACCU

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen kunnen ei-grootte hagelstenen nog aan. Blijf jij maar lekker spullen verbranden. Hopelijk kan je dan na een paar jaar nog goed ademen, mist je niet weggevaagd bent door een tornado.

Goede accu's, bij goed gebruik doe je 5 jaar mee.

Led verlichting doe je minimaal 5 jaar mee.

Zonnepanelen hebben na 10 jaar nog meer dan 90% rendement.

 

Eet dan ook nog maar een lekker stukje overbeviste tonijn bij je open haardje...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit stilgestaan bij het vol of leeg bewaren van accu's. Dan toch weer even een vraag: Ik heb een solar radiootje en die staat eigenlijk continue voor het raam. Goed of niet goed? En de dynamo-lamp, die moet dus van tijd tot tijd even opgewonden worden. Ai, gelukkig zijn ze net nieuw. Ik heb wel eens gelezen: niet vol en niet leeg. Halfvol bewaren is het beste. Kan dat kloppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Accu's nooit volledig leeg trekken. Ook niet overladen. Als jouw solar radiootje oplaadbeveiliging heeft is het niet zo'n probleem. Het is alleen zo, dat hele goedkope dingen die beveiliging niet hebben.

Accu's kan je erg lang goed houden, als je een systeem aanlegt met overlaad, en ontlaadbeveiliging.

80% vol bewaren is redelijk goed, wel even regelmatig de lading controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou @techie je hoeft je niet aangevallen te voelen, is niet mijn bedoeling. Gewoon een andere mening, al heb ik genoeg ervaring met accu's in onze autohandel. Na 2 jaar kan een accu zo maar kapot zijn.

 

De moderne petroleum lampen en kachels voorzien van Zibro kristal petroleum geven nauwelijks schadelijke gassen af. Maar ventilatie is uiteraard wel belangrijk.

 

Veel oude mensen die 90 jaar of ouder worden hebben een groot deel van hun leven op petroleum gekookt en verwarmt. Dat was dan ook nog de "gewone" zwavel houdende petroleum.

Eerlijk gezegd gebruik ik het nu ook niet, maar is het voor een shtf scenario.

 

Een tornado is in NL nauwelijks een bedreiging komt zelden voor.

 

Volgen de Kiwa halen de zonnepanelen hun verwachte levensduur niet, zie kranten artikel in Trouw

 

Maar ik wil er alleen maar mee aangeven dat slecht onderhoud, zoals vermeld de accu levensduur aanzienlijk verkort. Eigelijk zeg je dat zelf ook door te vermelden Goede accu's, bij goed gebruik doe je 5 jaar mee" dus dat slaat dan neem ik aan op het op het bijladen als deze accu's niet gebruikt worden.

 

Een open haard heb ik niet, gewoon een HR ketel en tonijn eet ik zelden, ben meer voor de hollande pot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik weet ook hoeveel mensen hun accu kapot starten in de winter hier in NL.

Ik ben het er wel mee eens, dat er veel het loodje leggen, puur door verkeerd gebruik.

Als mensen ergens echt serieus interesse in hebben, stel ik voor dat ze ook zelf veel onderzoek doen naar het onderwerp.

Onafhankelijkheid is voor mij een prepper basis, dat geldt ook voor de dingen die je wilt ondernemen. Daar hoort onafhankelijkheid in kennis en kunde ook bij.

 

Ik wil ook wel een serie beginnen, Mijn prepper is prutser....

Over die tornado, daar bedoel ik mee, dat als mensen zo doorgaan met global warming, en bepaalde vormen van milieubelasting, er straks ook prima tornado's in NL kunnen voorkomen. Net als de lange winter, die we dit jaar hebben, zal dan vaker voorkomen. Dat is een zaak van globale weersverandering, en verplaatsing van weertypes. Zonder lekkere visjes in het water etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou @techie naar aanleiding van je mooie reklame voor zonnepanelen heb ik effe gezocht en ben eerlijk gezegd nogal geschrokken van de kwaliteit van zowel de zonnepanelen installateurs als de panelen zelf, lees maar eens mee;

 

Op moment van installeren op uw dak is er nog geen probleem. Totdat er een flinke hagelbui of lichte voorjaarsstorm opsteekt. Door hagel of harde wind bewegen de panelen enigszins; frictie. Door deze frictie kunnen de miniscule haarscheurtjes uitgroeien tot breuken. Een breuk kan eenvoudig een volledige string van energiegeleiders lam leggen waardoor je pardoes een derde van je maximale vermogen verliest. En, dat is nooit meer te repareren.

Het beoogde financiële voordeel uit zonne-energie blijkt om te zijn geslagen in een verliespost.

 

De conclusie uit de steekproef staat niet op zichzelf. Het wordt met regelmaat geconstateerd door andere controleurs bij verschillende fabrieken. Het is heel goed mogelijk dat uw zonnepanelen haarscheurtjes of zelfs al breuken bevatten. Naar schatting is de helft van de panelen op Nederlandse daken uit slordige productielijnen afkomstig.

 

Overigens, vanuit de hiervoor beschreven productielijn waren al 25 containers met elk 3.000 zonnepanelen, onderweg naar Engeland. 75.000 beschadigde panelen, op weg naar daken!

LEES VERDER OP DE LINK (KLIK)

 

Een serie over mijn zonnepanelen bouwer is een prutser lijkt me een nuttige aktie;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het. A kwaliteit kan snel veranderen in Z kwaliteit, bij zulke zaken.

Er worden trouwens bij heel veel zaken veel mooiere plaatjes voorgehouden dan ze in werkelijkheid zijn.

Daar is Nederland heer en meester in. (vooral bij de VVD kunnen ze dat echt goed)

 

Voorbeeldje bij kopen:

Ga maar kopen, je huis wordt toch meer waard... steek jezelf maar in diepe schulden, daar kom je ook wel vanaf..

Wat ze dan niet vertellen, is dat je veel extra kosten hebt, zoals onderhoud, en als het fout loopt en je huis niet meer maar minder waard is, je nog dieper in de shit zit.

Vooral niet afbetalen, want je moet wel riant kunnen blijven leven, maar als het niet meer waard wordt, zit je alsnog..

 

Schaliegas:

We zijn in Nederland toch zo goed, dat er nooit wat kan gebeuren. Maar wat er kan gebeuren, als het toch fout gaat, wil men niet naar kijken.

Het kan toch niet fout gaan..? En het levert toch zoveel geld op.

Boren naar gas. Wat zeur je nou? Je huis scheef en kapotgebroken? Nou en.. We (Nederland) hebben maar toch veel lekker goed en goedkoop brandbaar gas...

Wat? Gaan we meer extreme weersinvloeden hebben hier in Nederland van al dat verbranden? Dan verhuis je toch lekker naar de Bahama's. Met zoveel geld...

 

Mjah... ik ben daar klaar mee. Leer dat er overal voor en nadelen aan zitten, en leer ze beide kennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werd vanmorgen wakker met het idee om in geval van geen-electriciteit gewoon de accu-auto uit de auto (te laten) slopen. Een solar-druppellader eraan en dan heb je een reserve-accu voor het zonnepaneel (dus naast de accu die bij het campingset hoort). Ik heb de lap alleen nodig om op te schrijven (internet zal tegen die tijd wel platliggen). Gaat de eerste accu kapot dan is het zaak om alles uit te printen (met behulp van de tweede accu) en op de typemachine verder te gaan. Of is dat allemaal te simpel gedacht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy

 

Een goede manier om de stroomvoorziening d.m.v. accu's in stand te houden. De Autoaccu wordt opgeladen doordat de motor draait. (een paar uur per maand volstaat meestal wel).

 

Als je dus nog kunt rijden heb je altijd 12V via omvormer eventueel 220V en dan weer gewoon je adapter 220V erop aansluiten. Als je zelf ruimte hebt zou je een goedkope auto op je eigen terrein stallen (als je deze dan schorst zijn er verder geen kosten aan het bezit)

 

Regelmatig de automotor laten draaien om de accu op te laden (wel benzine of diesel op voorraad hebben), je kunt ook een zwaardere accu nemen zodat je meer capaciteit hebt. Bijvoorbeeld een 70Ah accu of zelfs een tweede accu snel te verwisselen. Dus je gebruikt je auto eigenlijk als generator.

Je moet dan wel het onderhoud in de gaten houden en als je helemaal mooi wilt hebben koop je een reserve dynamo voor dat model. Een gereviseerde dynamo kost bij de groothandel ongeveer 150 euro en kun je jaren voorruit.

 

Omdat de auto geschorst is kun je ook een grote diesel nemen zelfs een sterke SUV voor weinig. Als dan de nood aan de man komt heb je altijd nog een backup BOV.

Maar een Altootje is natuurlijk voor een prikkie te koop als deze geen APK meer heeft dus op eigen terrein zetten en dan pas schorsen, kost 10 euro per jaar.;)

 

Maar dit kun je uiteraard ook doen met je auto die je dagelijks gebruikt en dan een accu reserve houden die je zeg maar om de 2 maand wisselt

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom Dan kan je beter een echte generator op brandstof (diesel/benzine) halen. Die leveren meer elektrische energie per liter. Die zijn 2e hands (en nieuw) ook goedkoper dan een Alto. Die hoef je ook niet te schorsen.

(Ik mag hier geen brandbare stoffen opslaan vanwege bepaalde bouwmaterialen die gebruikt zijn, voor het dak, dus generator is geen optie hier)

 

Willekeurig voorbeeld van marktplaats gerukt: http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/aggregaten/a1000352485-einhell-bt-pg-2000-3-generator-2-75-kva-aggregaat-met-avr.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW8lzP6Gc-EEHbiZBnMHATgSRNFZZOTdYZ45B1KgQoULWlEG0c1ZcLw1cGRbnVFHdp48Bb3YkzvM9WQG3kIgjddiURsr9A5nSCtvGjTCx_90Q6vJJWSVUVNyTcIYKIdwVoU

 

Daar zou je ook een accu mee kunnen laden, of gewoon direct gebruiken. Maakt wel ff wat geluid.

Een solar / semi-tractie accu til je niet zomaar even naar binnen of buiten hoor. Kijk maar eens naar het gewicht van een flinke accu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy

 

Een goede manier om de stroomvoorziening d.m.v. accu's in stand te houden. De Autoaccu wordt opgeladen doordat de motor draait. (een paar uur per maand volstaat meestal wel).

 

Ik woon op een flat, dus een geschorste auto kan niet, maar ik dacht aan een zonnepaneel+semi-tractie accu met als reserve accu mijn eigen auto-accu, op spanning gehouden door een solar auto-oplader, zoals hier op marktplaats Advertentie 1002236568, een druppel-lader, die voorkomt dat hij leegloopt. Maar ik denk dan aan het scenario dat de auto bij gebrek aan brandstof niet meer kan rijden. Als er geen elektriciteit meer is, dan kun je ook niet meer tanken.

 

Een generator lijkt me vanwege het lawaai nogal opvallend, dus voor mensen met een erf lijkt me jouw tip erg handig. Voor de buitenwereld ben je dan gewoon aan je auto aan het sleutelen en in werkelijkheid heb je weer een voorraadje stroom voor binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom Dan kan je beter een echte generator op brandstof (diesel/benzine) halen. Die leveren meer elektrische energie per liter. Die zijn 2e hands (en nieuw) ook goedkoper dan een Alto. Die hoef je ook niet te schorsen.

(Ik mag hier geen brandbare stoffen opslaan vanwege bepaalde bouwmaterialen die gebruikt zijn, voor het dak, dus generator is geen optie hier)

 

Willekeurig voorbeeld van marktplaats gerukt: http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/aggregaten/a1000352485-einhell-bt-pg-2000-3-generator-2-75-kva-aggregaat-met-avr.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW8lzP6Gc-EEHbiZBnMHATgSRNFZZOTdYZ45B1KgQoULWlEG0c1ZcLw1cGRbnVFHdp48Bb3YkzvM9WQG3kIgjddiURsr9A5nSCtvGjTCx_90Q6vJJWSVUVNyTcIYKIdwVoU

 

Daar zou je ook een accu mee kunnen laden, of gewoon direct gebruiken. Maakt wel ff wat geluid.

Een solar / semi-tractie accu til je niet zomaar even naar binnen of buiten hoor. Kijk maar eens naar het gewicht van een flinke accu.

 

De auto gebruikt dus zijn eigen dynamo, geen aparte accu lader nodig. Maar low budget laders voor lichtnet kosten niet veel meer bij de Lidl 17,50.

 

Een autodynamo levert onveer 45 tot 100 ampere.

 

En het verbruik van een aggregaat is zo'n 1 liter per uur dan ben je dus een 10 tot 12 uur aan het laden als je een gewone accu lader hierop aansluit.

Een auto die stationair draait verbruikt ongeveer een liter per uur, niet meer dan een Aggregaat van 3000 Watt, een diesel zelfs minder bij staionair toerental zo'n 0,7 liter per uur.

 

Laden via een aggregaat duurt gewoon erg lang, de normale tijd die je anders ook kwijt bent via de lader op het lichtnet aangesloten.

Dus met een auto laadprocedure ben je minder brandstof kwijt dan bij een aggregaat die ook veel langer draait. (daardoor meer brandstof kwijt)

 

 

Dus een accu van 70 AH/uur zal na een uurtje laden dat betekend dus stationair draaien wel "vol" zijn.

Het is wel aan te bevelen om iets meer toeren te maken zodat de olie dan goed rondgepomt wordt zo'n 1300 toeren is meesal ruim voldoende.

Het is erg makkeljk als je de slapende auto de accu spanning meet en deze bedraagt zo'n 11Volt dan wordt het tijd voor de laadprocedure d.m.v. de auto te laten lopen of eventueel rijden als dat mogelijk is.

 

Open klemspanning bij volledig geladen: 12,6 V

 

Einde van ontladen: 11,8 V

Laden met: 13,8-14,4 V

Bij continu laden: maximaal met 13,8 V

Na volledig opgeladen te zijn zakt de klemspanning snel naar 13,2 V en dan langzaam naar 12,6 V.

 

Dan kun je een reserve accu voor de auto plaatsen en deze procedure herhalen.

 

dus met hooguit 1,5 uur is de 70Ah accu volledig opgeladen.

 

Laadstoom is dus erg hoog in vergelijk met een normale accu lader die maar 5 tot 10 ampere laadt

 

Dus bij 12 Volt /70Ah accu en 5 Ampere laadstroom duurt een volledige laad procedure 13uur X 5 Ampere= 65Ampere/uur.

 

 

De Einhell aggregaten zijn produkten van matige chinese kwaliteit, heb er 2 maar de eerste Eihell is na 2 jaar kapot en alleen maar van elke 6 maand een kwartiertje warmdraaien.

Veel beter zijn de Honda generators kosten ongeveer 3X meer, maar de kwaliteit is veel beter en dat merk je ook in de levensduur. na 20 jaar zijn ze nog goed.

 

De 12Volt omvormer voor in de auto om bijvoorbeeld je laptop op te laden kost ongeveer 50 euro

 

En al eerder op dit forum vermeld als er een SHTF is dan is een aggregaat een soort roeptoeter hier woont een prepper en is dus ook meer te halen.

De aggregaten zijn erg luidruchtig op 20 meter hoor je ze nog als ze buiten staan.

 

En een zacht lopende auto die zijn accu's op laadt valt niet op en hoor je ook nauwelijks.

 

De accu's worden niet echt geladen met energie maar de laadstroom zorgt ervoor dat de accu's worden gelijk gericht, LOODACCU

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Zo kan het ook, en dat heb ik heel snel gemaakt. Al zou ik de ketting via tandwielen met de goede verhouding direct aan de dynamo maken. Zonder groot wiel en band.

 

Ik heb geen auto...wel een accu lader voor lichtnet. En 1 die met 12V input andere accu's kan laden

Waarom zou het met een 2,5kW aggregaat vele malen langer duren om een accu op te laden dan met een auto? Dat ligt ook aan de lader die je aan het aggregaat zet, of als je handig bent tap je gelijk van de dynamo af voor de ingebouwde omvormer. Een auto dynamo levert ook niet meer dan 1 a 2kW max, bij een hele moderne. Oude halen 1kW niet eens.

Niet alle, en vooral moderne blue label auto's, hebben de dynamo niet meer "vast" aan de accu, en laden alleen op tijdens remmen e.d. Dan duurt laden ook lang.

Ik heb HTS niveau gehaald. Ik weet meer dan genoeg over dynamo's, gelijkrichters (heb ik zelfs extra diploma's van) en electronica. en ik wens jou veel plezier met accu's sjouwen.

Als ik een semi-tractie accu neem, zijn dat accu's van 45kg en meer. Til die maar naar je auto....

Dat zo'n aggregaat herrie maakt ben ik het mee eens, dat heb ik ook direct al gezegd. Dat is ook niet wenselijk.

 

Dan pak ik nog liever in het donker even een verborgen windgenerator, van zo'n 600W. 1 nachtje buiten monteren en laden maar. Hier waait het bijna altijd lekker....

 

Ik heb industriële backup systemen aangelegd. Wel eens een stukje 300mm² puur koper gevoeld?

Die dus: http://www.wirelessdesignonline.com/doc/Liebert-Helios-DC-System-400048-DC-Power-Syst-0001 48V 4kA.

Wees dus maar gerust, internet switches zijn goed beschermd tegen stroomuitval. De meeste staan dan ook in EMP veilige bunkers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwacht van zonnepanelen geen wonder. Je kan ze onderweg wel gebruiken, maar dan til je je een breuk als je een enigszins bruikbaar vermogen wilt hebben, voor zoiets als een laptopje. Dan kan je beter een klein zakpaneeltje nemen, en een smartphone.

 

Als ik onderweg meer vermogen zou willen, zou ik eerder naar een redelijk kleine demonteerbare windmolen, met passende regelaar kijken, dan een zonnepaneel.

 

Het 20Watt paneel in de openingspost is ook in 30m 40, 60, 80, 100 en zelfs in 120 Watt te vekrijgen :).

Netjes opvouwbaar en handzaam mee te nemen in de rugtas of auto, ideaal voor opladen van een laptop of accu.

Eventjes uitvouwen en de stroom begint te stromen en als je klaar bent netjes weer opvouwen.

 

20 watt is inderdaad minimaal voor een laptop maar wel mogelijk. Als je het een dag laat opladen heb je wel even toegang tot je laptop.

 

 

Het zonnepaneel in kwestie is dan ook gemaakt en ontworpen om makkelijk mee te nemen en te verbergen. Als je een heel systeem met zware accu en stellage wilt moet je ook niet een lichtgewicht zonnepaneel nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...