Ga naar inhoud
GENEGEERD

Berken sap


lotsoffood

Aanbevolen berichten

Omdat berkensap maar heel beperkt houdbaar is, kwam het idee bij me op om het in te vriezen. Zou dit werken om vroegtijdig bederf tegen te gaan? Ik heb dit ook gedaan met vlierbessensap en dat werkt goed. Erg lekker om bij een cocktail 1 of 2 klontjes vlierbessenijs te doen :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Naar mijn idee is de sapstroom door de vrij lage temperaturen van de afgelopen dagen enigzins gestagneerd.

Datgene wat ik verzameld had, had ik in de koelkast geplaatst. Het was nog steeds een mooie vloeistof en smaakte goed.

Ik heb het gefilterd door over een schone zakdoek heen te halen. Een trechter met koffiefilter ging me veel te langzaam.

Vervolgens heb ik het filtraat gekookt en overgeschonken in 2 steriele halve liter flessen met beugeldop. Nee, geen Grolsch flessen. :)

De flessen gaan na het afkoelen tot kamertemperatuur de koelkast in. Te wachten op ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn idee is de sapstroom door de vrij lage temperaturen van de afgelopen dagen enigzins gestagneerd.

Datgene wat ik verzameld had, had ik in de koelkast geplaatst. Het was nog steeds een mooie vloeistof en smaakte goed.

Ik heb het gefilterd door over een schone zakdoek heen te halen. Een trechter met koffiefilter ging me veel te langzaam.

Vervolgens heb ik het filtraat gekookt en overgeschonken in 2 steriele halve liter flessen met beugeldop. Nee, geen Grolsch flessen. :)

De flessen gaan na het afkoelen tot kamertemperatuur de koelkast in. Te wachten op ?

 

dat heb ik vandaag ook gemerkt toen ik weer ging afhalen.

wel was het sap veel beter van smaak

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Halo mensen,

Ik zat te denken wat ik zou doen als ik geen water bij me had maar wel aan vocht moet komen, ik kwam op een video terecht van MCQBushcraft, een video channel wat ik al een tijdje volg, echt een aanrader, maar even terug naar waar het over gaat, de video ging over het tappen van berkensap, dus ik vanochtend naar buiten met een flesje water, en mijn BOB, ik naar een goede en gezonde berk gelopen, en daar een klein gaatje in gemaakt, net wat door de bast van de boom in het goede hout, al meteen kwamen er dikke druppels vloeistof ( berkensap) uit. Ik gouw het flesje eronder gebonden en wachten maar.

image.jpg.9699578cc63945ae21329b4ae209f130.jpg

Het gaatje in de boom.

image.jpg.f7ef9b00cd84d3ef4ea45991f0eab974.jpg

EN zo hangt het flesje eronder, wachtend om vol te lopen.

image.jpg.e92f7591bfa8bdee86524e1a9e3a6f7e.jpg

Dit is wat ik eraan over gehouden heb, wel nadat je klaar bent even een plugje in het gat, anders lijd de boom eraan, je wilt niet meer nemen als nodig. Ik heb er niet veel uit gekregen, maar dat kont omdat het de 1e keer was was ik voorzichtig, ik heb respect voor de natuur en wil de boom geen onnodig schade toedoen, soms moet het, maar als het niet hoeft liever niet. Ook heb ik het gedaan met een kleine priem, en niet met een handboortje ( heb die nog niet) daardoor kon ik ook gewoon geen dieper gat maken, ik wil nu ik dit weet wel een handboortje gaan kopen.

Het sap smaakte eigenlijk hetzelfde als water, maar dan net wat zoeter vond ik zelf, mijn broer omschreef het als: gewoon goed te drinken, ik hoop dat ik de volgende keer wat meer sap kan winnen, misschien probeer ik het morgen nog eens.

 

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, het werkt trouwens wel het beste in de lente, maar misschien als er wat gebeurd en iemand nog vocht of water nodig heeft, nu weten jullie het te verkrijgen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Berkensap is superspul. Werkt goed tegen jicht, reuma en nierproblemen. Het sap, maar ook het blad en de bast zitten boordevol gezonde stoffen zoals eiwitten en organische zuren.

Werkt ontgiftend, ontstekingsremmend. De saponinen en de etherische olie werken gunstig op de hele stofwisseling. De bast bevat trouwens ook pijnstillende methylsalicylaten, net zoals de wilg. (dit verwerken in een tinctuur met alcohol)

 

MAAR beschadig de hoofdstam niet. Je kunt echt veel beter een laaghangende tak afknippen en daar het sap uit aftappen. Veel mensen hakken met grof geweld een gat in de boom, zonder verder de wond te verzorgen, ik wordt er niet blij van als ik dat zie. Dan krijg je wel met mij te maken :cool:

 

Dus: tak afknippen, ombuigen en dan een fles (met een gewicht erin) aanhangen. Heb je het sap afgetapt, dan veert de tak gewoon weer omhoog en dan stopt de sapstroom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5L!? Is dat niet wat veel voor de boom om te hendelen? Ik heb een klijn recht gaatje gemaakt, net door de buitenbast heen, tot er een klein beetje beige hout uitkwam, er is niet veel uitgekomen, een bodempje van een cola flesje, daarna een plug gemaakt en die goed in het gat gedrukt, dit is toch goed?

 

Trouwens, misschien dit onderwerp toch maar even verwijderen @Greener, is niet z'n succes heb ik het gevoel, sorry voor het ongemak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou graag ook berkensap willen tappen, maar ik heb maar 1 berk in m'n hele tuin staan (is een grote tuin). Nu vraag ik me af of ik daar van kan tappen, is er misschien een foto o.i.d. nodig om dat te bepalen?

 

Gewoon proberen. Met een houtboor van 5,5 mm 5 cm diep boren. Slangetje eraan en tappen maar. Na gebruik het geboorde gat afdichten met een deuvel van 6 mm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5L!? Is dat niet wat veel voor de boom om te hendelen? Ik heb een klijn recht gaatje gemaakt, net door de buitenbast heen, tot er een klein beetje beige hout uitkwam, er is niet veel uitgekomen, een bodempje van een cola flesje, daarna een plug gemaakt en die goed in het gat gedrukt, dit is toch goed?

 

Trouwens, misschien dit onderwerp toch maar even verwijderen @Greener, is niet z'n succes heb ik het gevoel, sorry voor het ongemak.

 

Moet ik 10 pagina's in de prullenbak gooien of bedoel je wat anders :D

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is wat ik eraan over gehouden heb, wel nadat je klaar bent even een plugje in het gat, anders lijd de boom eraan, je wilt niet meer nemen als nodig. Ik heb er niet veel uit gekregen, maar dat kont omdat het de 1e keer was was ik voorzichtig, ik heb respect voor de natuur en wil de boom geen onnodig schade toedoen, soms moet het, maar als het niet hoeft liever niet. Ook heb ik het gedaan met een kleine priem, en niet met een handboortje ( heb die nog niet) daardoor kon ik ook gewoon geen dieper gat maken, ik wil nu ik dit weet wel een handboortje gaan kopen.

Het sap smaakte eigenlijk hetzelfde als water, maar dan net wat zoeter vond ik zelf, mijn broer omschreef het als: gewoon goed te drinken, ik hoop dat ik de volgende keer wat meer sap kan winnen, misschien probeer ik het morgen nog eens. !!

 

Als je lief voor de boom wilt zijn kun je beter een pinkdikke tak afknippen. Daar knoop je het flesje aan vast. Als je klaar met tappen bent heeft de boom maar een kleine wond die glad is. Als je zo' n ruw gat prikt kunnen daar bacterien en beesjes in gaan zitten. Dat is een grotere belasting voor de boom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dutch survival, een volwassen berk pompt tot wel 80 liter vocht per dag rond, 5 liter moet geen probleem zijn.

 

Verder is het niet verstandig om pluggen e.d. In de boom te stoppen, hierdoor zorg je juist voor een infectie. Een gezonde boom is prima in staat om zichzelf te genezen bij een kleine beschadiging.

 

Een tak afknippen is de beste oplossing, als je de boom minimale schade toe wilt brengen, knippen met een zo scherp mogelijke snoeischaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...