Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vast in een lift - en dan?


Zanshin

Aanbevolen berichten

Nou.. ik hoop dat je dat 'eruit trappen van de wand' niet echt gaat doen.

In de meeste liftschachten lopen nl. direct naast de liftkooi allerlei rails die bepaalde relais moeten triggeren die de liftelectronica vertellen op welke hoogte je bent.

Door het vernielen van de zijwanden bereik je dus alleen maar dat je er NOG zekerder van bent dat je niet via een normale manier de lift zult verlaten.

Kijk voor de gein even naar deze afbeelding: LINK

 

Een willekeurig dak van een liftkooi ziet er zo uit: LINK of zo: LINK

 

Wil je daar staan? Nee, vast niet.

En al helemaal niet als het een ouder type betreft zoals: LINK

 

Het belangrijkste wat je je af moet vragen is welk gevaar je loopt door opgesloten te zijn in de lift. Als rasechte prepper heb jij je EDC bij je en kun je het dus wel even uithouden als het 'slechts' om een normale stroomuitval gaat. Maatregelen om deuren op te breken en allerlei toeren uit te halen moet je alleen overwegen als je weet wat je doet én als het risico dat je loopt bij die acties in relatie tot de dreiging waarin je je bevindt acceptabel is.

 

Het laatste dat je wil meemaken is dat de lift onverwacht weer in actie komt als jij allerlei zaken aan het ondernemen bent...

 

natuurlijk ben ik wel zo slim geweest om met een liftmonteur te spreken die hier regelmatig komt, ik heb zelfs al eens op de lift gestaan om alles goed te kunnen bekijken. de zijwand van onze liften bestaan uit trespa.. of zoiets. hoe dan ook daar breek je niet zo heel makkelijk doorheen en je hebt kans op ernstige verwondingen. Dus doe het alleen als ik bijvoorbeeld al uren vast zou zitten en er geen hulp onderweg zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot
Waarom zit dat luik er dan?

Of waarom geen ladder van eender welke soort?

 

Luik is voor hulp van buitenaf.

 

Er zijn zelfs normen voor brandweerliften, zie ik. Niet elke lift is dus zo.

 

Technisch Informatie Gids

 

Brandweerliften volgens NEN-EN 81-72 (nl)

© 2000 KONE Corporation TI-10.10.02-NEB-NL

All rights reserved. 5 (20) (1.2): 28 maart 2012

 

1.3.3.1. Noodluik in kooidak

(NEN-EN 81-72: art. 5.4.1 en 5.4.2)

De afmetingen van het te openen noodluik in het kooidak zijn minimaal 0,5x0,7 meter,

de oriëntatie is afhankelijk van de beschikbare ruimte. Alleen bij een lift met een hefvermogen van 630 kg lift mag het luik kleiner zijn, minimaal 0,4x0,5 meter.

Het luik moet voldoen aan de volgende eisen:

• paragraaf 8.12 van NEN-EN 81-1/-2 (zonder sleutel van buiten af te openen,

gebruik van driekant sleutel van binnen uit, naar buiten toe openend, mag niet

buiten de rand van het kooidak uitsteken en is elektrisch bewaakt).

• De toegang tot de kooi door het kooiluik mag niet worden belet door vast aangebrachte delen of verlichting.

• Een hangend plafond moet zonder speciaal gereedschap eenvoudig zijn te

openen of te verwijderen. Het (de) ontgrendelingspunt(en) moet(en) duidelijk

zijn te herkennen vanuit de kooi

 

Bron:

 

http://www.kone.com/countries/nl_NL/Documents/brochures/liften/algemeen/technische_informatiegids_brandweerliften.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Luik is voor hulp van buitenaf.

 

Er zijn zelfs normen voor brandweerliften, zie ik. Niet elke lift is dus zo.

 

Technisch Informatie Gids

 

Brandweerliften volgens NEN-EN 81-72 (nl)

© 2000 KONE Corporation TI-10.10.02-NEB-NL

All rights reserved. 5 (20) (1.2): 28 maart 2012

 

1.3.3.1. Noodluik in kooidak

(NEN-EN 81-72: art. 5.4.1 en 5.4.2)

De afmetingen van het te openen noodluik in het kooidak zijn minimaal 0,5x0,7 meter,

de oriëntatie is afhankelijk van de beschikbare ruimte. Alleen bij een lift met een hefvermogen van 630 kg lift mag het luik kleiner zijn, minimaal 0,4x0,5 meter.

Het luik moet voldoen aan de volgende eisen:

• paragraaf 8.12 van NEN-EN 81-1/-2 (zonder sleutel van buiten af te openen,

gebruik van driekant sleutel van binnen uit, naar buiten toe openend, mag niet

buiten de rand van het kooidak uitsteken en is elektrisch bewaakt).

• De toegang tot de kooi door het kooiluik mag niet worden belet door vast aangebrachte delen of verlichting.

• Een hangend plafond moet zonder speciaal gereedschap eenvoudig zijn te

openen of te verwijderen. Het (de) ontgrendelingspunt(en) moet(en) duidelijk

zijn te herkennen vanuit de kooi

 

Bron:

 

http://www.kone.com/countries/nl_NL/Documents/brochures/liften/algemeen/technische_informatiegids_brandweerliften.pdf

 

Let op, niet iedere lift is ook automatisch een brandweerlift :)

 

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Als je vast komt te zitten in een lift, heb je soms een mobiele telefoon nodig, plus eventueel een opgeladen reservetelefoontje, een signaalfluit, voldoende warme kleding, een fles water en een positieve instelling. Dan is er grote kans dat je er levend uitkomt, ook al moet je er een weekend doorbrengen. Je kunt heel lang zonder voedsel. Met een reserve mobiele telefoon zonder SIM-kaart kun je alleen bellen met 112.

 

Als de lift onverwachts weer zou gaan bewegen, terwijl je eruit klimt via een kapotgeslagen raam of via een kunstmatig geopende liftdeur, kun je ernstig gewond raken.

 

Tijdens een heel grote ramp waarbij de brandweer en liftbedrijven niet meer functioneren, kunnen mensen die in een lift zitten opgesloten, desnoods worden gered door omstanders met geïmproviseerde middelen.

 

Als je op vrijdagmiddag na werktijd een kantoorgebouw verlaat, zou je voor de zekerheid de trap kunnen nemen in plaats van de lift.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20130413_123822.jpg.6c356cd510ee6448c68e26558611b2f4.jpg

 

De sleutel om de lift deuren vanaf de buiten kant

 

Geert

 

Heb jij dat gewoon liggen ? Persoonlijk vind ik dat het gebruikvan liften hoort bij het verkennen van een gebouw. Als je niet zeker weet of er nog anderen in het gebouw zijn die je kan gebruiken, dan neem je de trap. Doe ik altijd in zo'n geval. Dat is net zoiets als de nooduitgangen zoeken als je op vakantie bent of in een onbekend gebouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

Jaren geleden was ik voorzitter van een vereniging van eigenaren van een flatgebouw met lift. Ik wilde toen leren, hoe ik mensen uit onze lift kon halen, vooral in geval van brand. De brandweer is ook opgeleid om dit te doen, maar zelf ben je mogelijk nog sneller ter plaatse. De liftmonteur liet me het zogenaamde "Tornvoorschrift" zien, dan samen met de benodigde sleutel etc. wettelijk verplicht in de machinekamer van de lift aanwezig moet zijn. Hij heeft me ook uitgelegd hoe ik dit moest doen. Was niet ingewikkeld. Er schijnen liften te zijn, waarbij het tornen wel ingewikkeld en gevaarlijk is. Hieronder een discussie van het hulpverleningsforum, waarbij het de vraag is, of BHV ers moeten kunnen tornen (ik vind absoluut van wel).

 

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=14786.0

 

Voor mensen met een klein beetje technisch inzicht, die in een flat wonen, kan het dus heel sociaal zijn, om op een of andere manier een sleutel van de liftmachinekamer te bemachtigen (ik vermoed dat fabrikanten lopers hebben, maar dat weet ik niet zeker). En anders is er de "Algemene Moedersleutel" die elke verstandige prepper in huis heeft. Dat ding wordt in de volksmond een breekijzer genoemd.

 

Tips;

 

- Ik heb nooit daadwerkelijk iemand uit de lift gehaald, maar Starlift dat laten doen. Alleen in noodsituaties (paniek van iemand of bij brand) zou ik het zelf gedaan hebben. Mede om juridische reden. Op het moment dat ik me op overmacht kan beroepen, sta ik ijzersterk. Stel dat je met een breekijzer de machinekamer van een lift open breekt. Of je doet het tornen net niet helemaal goed en er ontstaat schade aan de lift. Als je daarmee iemand redt, ontstaat er een zogenaamde verbintenis uit de wet. De geredde is verplicht om de schade te betalen (meestal draait zijn WA verzekering daar voor op).

 

- Ben je via een vereniging van eigenaren mede-eigenaar van een lift? Kijk dan eens in het onderhoudsboek van de lift. Liftonderhoud kost een vermogen. Onze lift moest 2x per jaar onderhouden worden. Starlift (bestaat niet meer) kwam dan in maart en in april of zo langs en vervolgens de rest van het jaar niet meer. Was er toevallig een monteur in de buurt, dan werd er eventjes onderhoud gepleegd, met nadruk op gepleegd. Ik heb via een schikking met starlift twee jaar onderhoudsgeld teruggekregen voor onze vereniging. Toen ik half bevriend raakte met een liftmonteur, vertelde die, dat de liften er beneden kostprijs ingehangen werden en dat ze dat via storingen weer terug verdienden. Je kunt toch nauwelijks weg bij de fabrikant van je lift. De aannemer die bepaalt welk merk lift er in het gebouw komt, steekt de korting in zijn zak.

 

- Ik loop nu maar even helemaal leeg over liften. Niet zelden zit de machinekamer van een lift onder het bitumen dak. Nogal wat verenigingen van eigenaren stellen het vervangen van het dak uit tot er lekkages komen. Krijg je die in je machinekamer, dan is het financiele leed niet te overzien (zeker bij een kleine VVE). Ik heb destijds voor een paar tientjes van golfplaat een reservedakje gemaakt in de machinekamer, die lekkages zou opvangen (typisch prepper gedrag realiseer ik me nu).

 

- In gebouwen die een lift en een brandmeldinstallatie hebben, zakt de lift meestal automatisch naar de begane grond bij een brandalarm. De deuren gaan open op de BG en de lift is verder onbruikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

- HEEL BELANGRIJK-

 

Woon je in een flatgebouw en zit er tijdens een shtf waarbij alles uitvalt en er geen brandweer of liftmonteur meer komt, iemand vast in de lift? Pak dan een breekijzer, breek de liftmachinekamer open en laat de meest technische man of vrouw uit je omgeving de persoon via het in de machinekamer aanwezige tornvoorschrift bevrijden ! In de machinekamer is alles aanwezig dat je nodig hebt en voor het tornen is uiteraard geen stroom nodig. In uiterste nood gaat het je als leek ook lukken.

 

(zie ook mijn eerdere posting)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

In de meeste gevallen is het een technische storing en komt toch 43X per dag voor.

 

Het liftinstituut heeft een mooie link met info;

 

http://www.vastindelift.nl/

 

LIFTOPSLUITING IN CIJFERS

 

Over liftopsluiting waren tot voor kort maar nauwelijks cijfers beschikbaar. Eigen Liftinstuut-onderzoek, aangevuld met gegevens verzameld uit interviews met liftonderhoudsbedrijven, levert deze opmerkelijke cijfers op:

•43 liftopsluitingen per dag in Nederland

•47.000 mensen raken per jaar opgesloten

•42.500 uur is de totale tijd dat Nederlanders per jaar vastzitten in de lift

•10 miljoen euro is het bedrag dat de maatschappij jaarlijks kwijt is aan liftopsluitingen

 

En ook weer leerzaam;

Bevrijd nóóit jezelf.

Levensgevaarlijk! Laat je helpen door de storingsdienst of speciaal opgeleide medewerkers.

 

 

Men heeft wat filmpjes die laten zien hoe het niet moet;

http://www.vastindelift.nl/filmpjes

 

Maar wat als het tijdens een SHTF scenario gebeurd en er geen hulp komt?

En hoe weet je dat dan? Dat er geen hulp komt.

 

Ik heb geen kant en klare oplossing, hoef ook zelden met een lift.

Maar als je op een kantoor werkt met een lift en je een EDC tas hebt, kun je deze toch moeilijk de hele dag meenemen in het gebouw.

 

Wat ik wel een goede tool vind die dan van pas komt is deze

http://www.bol.com/nl/p/stanley-fatmax-wonder-bar-380mm/9200000025815631/

 

Maar als je gaat slopen en er is niets aan de hand krijg je natuurlijk een rekening!

En je kunt moeilijk dit ding de hele dag bij je hebben. Tenzij je je EDC tas bij je hebt, zit ook een lamp in.

Want als de verlichting uitvalt (langdurig) is wel een indicatie dat er iets goed mis is.

 

Blijft over een multitool in riemtasje of gewoon in je zak. Maar eens uitzoeken hoe je een liftdeur open krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in mijn leven een aantal keer vast gezeten in een lift, een afrikaanse vriend van mij destijds dacht dat ik een sangoma was.

 

De meest benauwende keer dat ik vastzat was tijdens een bezoek aan mijn oma samen met mijn ouders vroeger tijdens kerst, mijn ouders en zus namen de trap, en ik eigenwijs als ik toen al was ging met de lift.

En ja hoor, halverwege de 3e en 4e verdieping komt dat ding tot stilstand.

 

Toen was er nog geen mobiele telefoon, en het kantoor was natuurlijk gesloten, dus ik als een wilde trappen tegen dat ding en niets werkte natuurlijk, ik kon mijn vader vaag horen roepen een aantal meter boven mij.

 

Na een tijd ging de lift ineens weer naar boven, mijn vader had een metalen strip heen en weer bewogen rond de deur sensor wat de lift getriggerd had weer een verdieping op te zoeken en de deuren te openen.

 

Deze ervaring heeft ervoor gezorgd dat ik nu bij voorkeur de trap neem.

 

En beroepsmatig gebruik ik vaak een lift en gelukkig heb ik nu geen problemen meer dat ik steeds vast kom te zitten in zon ding.

 

Maar ik ben wel erg benieuwd of er tips zijn er zelf uit te komen tijdens shtf.

 

Dus ik volg het topic:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

simpel! Lees de informatie uit het volgende draadje en koop een bouwsleutel.

 

http://preppers.nl/forum/threads/5353-Vast-in-een-lift-en-dan/page2?highlight=lift

 

Ik meende al eens iets te hebben gezien over liften maar kon met zoeken niets vinden.

Echter de bouwsleutel is om de deur van buitenaf te openen, de kernvraag is om van binnenuit vrij zien te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meende al eens iets te hebben gezien over liften maar kon met zoeken niets vinden.

Echter de bouwsleutel is om de deur van buitenaf te openen, de kernvraag is om van binnenuit vrij zien te komen.

 

IDD! Ik zou alles doen om niet een weekend in zon hok te moeten zitten! En al zeker niet samen met een paar idioten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maatje van mij woont op de 8e verdieping. Heb al eens een paar keer de trappen genomen. Lift vind ik toch echt wel handiger;) Aan mijn beweging kom ik zoiezo wel, dus dan laat ik me wel eens verwennen eh.

 

Ik ben zeker niet claustrofobisch aangelegd, maar een stilstaande lift (schiet meestal door m'n gedachten als ik erin zit) gaat een ware beproeving worden. Sta je dan met je doodleuke harses te grijnzen in de achterspiegel terwijl de lift gestopt is;).

 

Multitool en sterk zakmes plus de kennis op zak om bij de deuren te zeiken heb ik. Nu eens kijken wat ik nog meer kan doen mochten de serviceinstanties het laten afweten..;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

.........................

 

Multitool en sterk zakmes plus de kennis op zak om bij de deuren te zeiken heb ik. Nu eens kijken wat ik nog meer kan doen mochten de serviceinstanties het laten afweten..;)

Wordt leuk voor de monteur als ie onder de lift bezig is om je te bevrijden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het niet zo helemaal.

Stel je kan de deuren openen van binnenuit wat verwacht je dan te zien ?

Antwoord : de betonmuur.

 

Er is natuurlijk een kans dat je net halverwege een verdieping staat. Dan zie je de buitendeuren. En die ontgrendel je van buiten.

Je hebt nl. twee stel deuren die normaal gesproken samenwerken.

Dus dat wordt het niet zo snel.

 

Dan maar boven er uit?

Stel dat kan. Dan sta je op een lift, xx meter boven de grond in een donkere put. Je moet dan verdomd goed weten dat niet iemand je komt redden en de lift weer aanzet;-)

 

Naar boven klimmen ?

Succes , ik zou zeggen theoretisch kan het maar praktisch ? En dan hang je aan je pinken voor een deuropening wederom xx meter boven nu de liftkooi, hoe ga je dan die buiten deuren weer open krijgen ?

 

 

Hoe ik dat allemaal weet ?

Wel mijn xxx is liftmonteur en bij storingsdienst zit ik soms wel eens in de auto en moet ik mee.

Erg leerzaam en ik kan je verzekeren dat ook met een werkende lift een rit OP de kooi adembenemend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het niet zo helemaal.

Stel je kan de deuren openen van binnenuit wat verwacht je dan te zien ?

Antwoord : de betonmuur.

 

Er is natuurlijk een kans dat je net halverwege een verdieping staat. Dan zie je de buitendeuren. En die ontgrendel je van buiten.

Je hebt nl. twee stel deuren die normaal gesproken samenwerken.

Dus dat wordt het niet zo snel.

 

Dan maar boven er uit?

Stel dat kan. Dan sta je op een lift, xx meter boven de grond in een donkere put. Je moet dan verdomd goed weten dat niet iemand je komt redden en de lift weer aanzet;-)

 

Naar boven klimmen ?

Succes , ik zou zeggen theoretisch kan het maar praktisch ? En dan hang je aan je pinken voor een deuropening wederom xx meter boven nu de liftkooi, hoe ga je dan die buiten deuren weer open krijgen ?

 

 

Hoe ik dat allemaal weet ?

Wel mijn xxx is liftmonteur en bij storingsdienst zit ik soms wel eens in de auto en moet ik mee.

Erg leerzaam en ik kan je verzekeren dat ook met een werkende lift een rit OP de kooi adembenemend is.

Als het goed is gebruik ik gewoon mijn verstand. Ben immers geen mr. Rambo:cool:

 

Ik zal niet zomaar voor the sake of it eventjes een uitstapje maken. Waarschijnlijk (weet ik wel zeker) wacht ik heel lang op de hulpbiedende instanties;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...