Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zenders voor wereldontvanger


Nonkel Jones

Aanbevolen berichten

Met het oog op WTSHTF heb ik kort geleden een kek wereldontvangertje gekocht. Alhoewel het natuurlijk ook iets is om de mogelijke verveling mee te verdrijven, is de radio op de eerste plaats bedoeld als middel om mij van informatie te kunnen voorzien.

 

Mijn vraag: wie kan me aan een recent - liefst uitgebreid - overzicht helpen van radiostations die in Nederland te ontvangen zijn. Wat mij betreft ligt de nadruk op Engels-, Duits- en Franstalige (nieuws)zenders.

Op internet kwam ik lijstjes tegen, maar die waren al enige jaren oud. Daar heb ik niet zoveel aan: zo’n overzicht dateert erg snel omdat er een behoorlijk verloop is van zenders.

 

Ook andere adviezen zijn welkom, maar liever geen ik-dacht-antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Maar hoe lang blijven die in de lucht,

vroeger ging je op vakantie en nam je de frequenties van de wereld omroep mee. Maar dat is verleden tijd, die kan je alleen nog beluisteren als je internet radio mee neemt. Dus WIFI access hebt.

Weer een mooi voorbeeld van een SPOF (single point off failure) Internet is wel robust maar er compleet op vertouwen is geen goed idee (off topic sorry)

Hou dus periodiek in de gaten of je info nog klopt en er wel uitgezonden word,

Ook een goed idee is een draad antenne op te hangen die geschikt is voor de golflengen waar je op luistert. een lange draad antenne kost niet veel maar maakt een wereld van verschil. In feite is het gewoon een lengte koper waarbij je rekenin houd met de golglengte van de frequentie waar je naar wil luisteren.

reken uit wat de golflenge is op het midden van de band en zorg dat er 1 of een 1/2 Lambda in past. Dan valt er ook wat te luisten als de "condities" wat minder zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Maar hoe lang blijven die in de lucht,

 

Tja, deze vraag houd natuurlijk iedereen bezig. Er zijn diverse stations die ooit eigen backupvoorzieningen hadden om in geval van een calamiteit de uitzendingen nog te kunnen verzorgen. De praktijk leert echter dat de stations die voorzieningen alleen 'in ere' hebben gehouden als ze daar ook financieel de mogelijkheden toe hadden (lees: als de overheid dat betaalt).

In de praktijk zal het bij bepaalde SHTF situaties dus redelijk stil worden wat betreft de reguliere uitzendingen vanuit het gebied waar die SHTF situatie zich voordoet.

Wel is te verwachten dat een SHTF situatie in een bepaald gebied (als het effect van de SHTF tenminste significant is) in het nieuws komt bij omroepen die uitzenden vanuit een gebied dat niet of nog niet getroffen is. In dat geval heeft een wereldontvanger dus wel degelijk zin om op die manier 'via een omweg' te horen wat er bij jou aan de hand is.

 

De rampenzenders in Nederland zijn er op voorbereid om gedurende een beperkte tijd door te kunnen zenden, dus ook op je FM band zou je nog wat nuttig info kunnen meepikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het oog op WTSHTF heb ik kort geleden een kek wereldontvangertje gekocht. Alhoewel het natuurlijk ook iets is om de mogelijke verveling mee te verdrijven, is de radio op de eerste plaats bedoeld als middel om mij van informatie te kunnen voorzien.

 

Mijn vraag: wie kan me aan een recent - liefst uitgebreid - overzicht helpen van radiostations die in Nederland te ontvangen zijn. Wat mij betreft ligt de nadruk op Engels-, Duits- en Franstalige (nieuws)zenders.

Op internet kwam ik lijstjes tegen, maar die waren al enige jaren oud. Daar heb ik niet zoveel aan: zo’n overzicht dateert erg snel omdat er een behoorlijk verloop is van zenders.

 

Ook andere adviezen zijn welkom, maar liever geen ik-dacht-antwoorden.

 

Nonkel, kijk even hier.

http://www.rtvinfo.nl/calamiteiten/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle moeite die jullie voor me gedaan hebben!

 

Maar ik heb er helemaal niets aan. De Nederlandse stations die je met ieder willekeurig radiootje kunt ontvangen, heb ik ook al gevonden. Het gaat mij om wat er aan buitenlandse zenders met een wereldontvanger te ontvangen is.

 

De frequenties van de Nationale- en de voor mij belangrijke Regionale Rampenzender staan op een sticker die ik op mijn normale draagbare radio heb geplakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nonkel u vraagt maar, wij draaien.

Hier door-klikken en per land de frequentie te zoeken.

 

http://www.ukwtv.de/sender-tabelle/nav_ukw.htm Succes.

 

http://www.dradio.de/download/50312/ voor onze Dld vrienden.

En uiteraard.

http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96ffentlich-rechtlicher_Rundfunk

 

Moet in mijn ogen voldoende zijn voor de gemiddelde bug-out radius aan uitwijk locaties/mogelijkheden met frequenties voor je info.

(of gewoon handig voor op vakantie)

 

Riesie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...