Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vraag? Oud gasstel gebruiken.


dixy

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Ik heb nog een oud gasstel in de schuur staan,(zie foto).

Kan ik hiervoor ook gassflessen/butagas gebruiken.

 

Pelgrim_4pits_gasstel-500x500.jpg.3fbfda51c903d95dd7ec8325f92da6d2.jpg

 

Nee, helaas is er verschil tussen de sproeiers van butagas en aardgas.

Gewoon verkopen en kijken of je een camping-gasstel tegen het lijf loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biij aardgas hebben de sproeiers grotere doorsnee , met flessengas kleiner

Bij gaskacheltjes kun je de sproeier dichtsolderen en met een kleinere boor weer uitboren voor gasfles. kan dan proefondervindelijk, ongeveer zo groot als een dun spijkertje dus de doorsnee.

 

PROBEER DIT NIET THUIS EN ALLEEN BIJ EEN SHTF ALS ER GEEN ALTERNATIEF IS. OOK VERZEKERING IS DAN NIET GELDIG.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor de Pelgrim Bambino zijn ombouw setjes te koop, maar als je dus niet meer kunt kopen. Kun je zelf dus improviseren

 

In Italie en Frankrijk krijg je vaak bij je gaskachel een ombouwset erbij als je dus op propaan gaat stoken.

 

Later bijkopen zoals in NL is duurder een setje kost al gauw 50 euro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Biij aardgas hebben de sproeiers grotere doorsnee , met flessengas kleiner

Bij gaskacheltjes kun je de sproeier dichtsolderen en met een kleinere boor weer uitboren voor gasfles. kan dan proefondervindelijk, ongeveer zo groot als een dun spijkertje dus de doorsnee.

 

PROBEER DIT NIET THUIS EN ALLEEN BIJ EEN SHTF ALS ER GEEN ALTERNATIEF IS. OOK VERZEKERING IS DAN NIET GELDIG.

 

 

Dun spijkertje is een vage term Tom.

 

Hier de maten:

 

Uitboren

 

Propaan 1,1 mm

Aardgas 2,2 mm

 

I.p.v. dicht solderen, kan je het gat ook dicht slaan (met beleid :D).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot

 

Bedankt voor de exacte maten, zit ook niet dagelijks kacheltjes om te bouwen, ben ook overgestapt op petroleum kachels

 

Nee, beter verkopen en een campinggasje kopen zoals ik al zei.

Deze tip met maten kreeg ik van iemand die wel dagelijks kacheltjes ombouwde, in plaats van een ombouw-setje van tig euro te kopen.

Maar eigenlijk is het geheim, zei hij erbij, dus zijn naam vermeld ik niet. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens, het is beter om een brander te kopen die geschikt is voor het gas wat je wilt gebruiken. Vooral als je geen ervaring hebt met zulke dingen aanpassen.

Het verschil komt doordat beide gassen een andere mengverhouding nodig hebben om goed te verbranden. Daar komen ook veel CO doden door. Slechte verbranding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Mee eens, het is beter om een brander te kopen die geschikt is voor het gas wat je wilt gebruiken. Vooral als je geen ervaring hebt met zulke dingen aanpassen.

Het verschil komt doordat beide gassen een andere mengverhouding nodig hebben om goed te verbranden. Daar komen ook veel CO doden door. Slechte verbranding.

 

Klopt. Goed dat je dat erbij zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...