Ga naar inhoud
GENEGEERD

Prioriteiten bij shtf


OutdoorDutchy

Aanbevolen berichten

Ik denk dat het belangrijk is dat je nadenkt over de verschillende mogelijkheden, tijdstippen en plekken waarop het fout kan zijn, er hier verschillende plannen naar te maken. Hierbij is het denk ik erg belangrijk dat familie/gezin weet waar ze deze plannen kunnen vinden en hoe ze werken - met een crisis zal waarschijnlijk binnen enkele minuten de gehele telefonische communicatie plat liggen - dus dan is het handig dat men weet wat er gedaan moet worden. Ook zijn deze plannen handig om af te spreken met het thuisfront wanneer je op kamer woont/kot zit.

 

Maak een overzicht van de vijf grootste bedreigingen in jouw omgeving: Overstroming, kerncentrale, route waarover chemicaliën worden vervoert etc.

Maak een overzicht van de plekken waar ieder gezinslid op een doordeweekse dag is of kan zijn: School, werk, vrienden.

Maak hier op een aantal plannen: Hoe komt iedereen thuis? Wanneer iemand niet naar huis kan waar gaat hij/zij dan naar toe (en hoe communiceer je een goede aankomst naar elkaar)? Als je huis in de 'gevarenzone' staat, waar spreek je dan af?

BIL/BOL- plannen: Zorg er voor dat je plannen klaar hebt liggen over hoe je deze het beste kan uitvoeren. Bij een BIL-situatie gaat er dan nog iemand (op weg naar huis) pinnen/boodschappen doen (al lijkt me ook dat een goede voorbereiding, deze stap misschien wel overbodig maakt)? Wie zorgt ervoor dat ramen en deuren goed worden gesloten? Wie heeft de leiding (en verantwoordelijkheid voor bepaalde zaken; kinderen, voedsel, warmte). Wie maakt het BOV klaar, wie plant de reis etc.

 

In dit gegeven is het natuurlijk ook heel slim om na te denken over GHB's (voor familieleden). Het is verstandig de plannen hierin te stopen; zodat iedereen op elk moment weet wat er gedaan moet worden vergezeld van kaarten (screenshots van Google Maps?) Sommige aspecten van het naar huis geraken zullen moeten worden geoefend, in mijn geval betekend dit bijvoorbeeld dat ik in staat ben (moet zijn) om 50 km te lopen wanneer het openbaar vervoer geen of een te gevaarlijke optie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@Navauden Hou er rekening mee dat dat ook kan gebeuren. Daarom nemen de meeste een BOB/GHB mee.

 

Dat wat precies kan gebeuren? Dat de treinen niet meer rijden? :/ Ja daar heb ik al een paar keer aan gedacht, maar ik zou écht niet weten hoe ik dan thuis moet geraken. Wat denk jij dat de kansen zijn dat het openbaar vervoer niet meer werkt? Die BOB was ik al van plan om samen te stellen :) toch bedankt voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou op de eerste trein naar huis zitten, aangezien ik 70 km van huis op kot zit. Hopelijk rijden er dan nog treinen. Ondertussen naar mijn moeder bellen dat ze onmiddelijk naar de supermarkt moet en moet halen wat ze kan. Ik zou ook bellen naar mijn vriend dat hij naar huis moet gaan, want hij zit 80 km van zijn huis op kot... In elk geval ga ik hopen dat er nog treinen rijden, want anders geraak ik niet thuis :p

 

Waarom zou je die 70km niet kunnen overbruggen, als je geen klachten aan benen/voeten hebt? Er wordt hier volgens mij nog teveel pre-shtf gedacht. Je kan lopend zo'n afstand met gemak in 2 dagen doen. Ik heb sterk het idee dat veel mensen denken dezelfde dag nog thuis te moeten zijn? Als je rekening houdt dat je lang onderweg bent kan je daar op plannen en maatregelen op nemen.(voedsel/water/kleding/onderkomen) je kan ook vooraf eventuele schuilplekken onderweg zien te vinden.

Waarom zou je dan niet thuis geraken? Leg het eens uit als je wilt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je die 70km niet kunnen overbruggen, als je geen klachten aan benen/voeten hebt? Er wordt hier volgens mij nog teveel pre-shtf gedacht. Je kan lopend zo'n afstand met gemak in 2 dagen doen. Ik heb sterk het idee dat veel mensen denken dezelfde dag nog thuis te moeten zijn? Als je rekening houdt dat je lang onderweg bent kan je daar op plannen en maatregelen op nemen.(voedsel/water/kleding/onderkomen) je kan ook vooraf eventuele schuilplekken onderweg zien te vinden.

Waarom zou je dan niet thuis geraken? Leg het eens uit als je wilt?

Te voet zou inderdaad gaan ja, daar heb ik ook al aan gedacht. Het liefst zou ik natuurlijk dezelfde dag thuis willen zijn, aangezien mijn moeder zelf niet goed te been is (en al wat ouder is) en ik haar op zo'n moment niet te lang alleen wil laten. Als er echt geen andere mogelijkheid zou zijn voor mij om thuis te geraken, zou ik natuurlijk te voet moeten gaan. Ik zou dan wel eens deftig moeten zoeken welke weg ik zou moeten nemen. Volstaat google maps hiervoor denk je?

 

En in verband met onderkomen, hoe zie jij dat? Ik ken niemand die 'op de weg naar huis woont' waar ik eventueel zou kunnen blijven crashen, en mij ergens onder een brug leggen lijkt me ook niet zo veilig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

.... zou ik natuurlijk te voet moeten gaan. Ik zou dan wel eens deftig moeten zoeken welke weg ik zou moeten nemen. Volstaat google maps hiervoor denk je?

 

En in verband met onderkomen, hoe zie jij dat? Ik ken niemand die 'op de weg naar huis woont' waar ik eventueel zou kunnen blijven crashen, en mij ergens onder een brug leggen lijkt me ook niet zo veilig...

 

Als IK jou was...

.. zou ik zorgen voor een normale papieren kaart. Indien mogelijk een fietskaart: indien het digitale net uitvalt heb je aan google maps ook niets meer. Dan is je fysieke kaart je enige manier om thuis te komen. Slapen zou ik bij 60 km even laten voor wat het is. Je kunt wel een dagje zonder slaap, ook als je loopt. 60 km heb je in twee dagen wel afgelegd. Slapen kun je dan thuis wel.

Probeer indien mogelijk elke dag een paar km te wandelen: is goed voor je en traint jezelf tegelijkertijd voor een langere wandeling.

Zorg nu al voor goede wandelschoenen (die je nu dus ook gaat inlopen).

 

En inderdaad. Mocht je een fiets hebben staan, neem die dan.

Maar zorg voor een echte tastbare kaart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als IK jou was...

.. zou ik zorgen voor een normale papieren kaart. Indien mogelijk een fietskaart: indien het digitale net uitvalt heb je aan google maps ook niets meer. Dan is je fysieke kaart je enige manier om thuis te komen. Slapen zou ik bij 60 km even laten voor wat het is. Je kunt wel een dagje zonder slaap, ook als je loopt. 60 km heb je in twee dagen wel afgelegd. Slapen kun je dan thuis wel.

Probeer indien mogelijk elke dag een paar km te wandelen: is goed voor je en traint jezelf tegelijkertijd voor een langere wandeling.

Zorg nu al voor goede wandelschoenen (die je nu dus ook gaat inlopen).

 

En inderdaad. Mocht je een fiets hebben staan, neem die dan.

Maar zorg voor een echte tastbare kaart

 

Ik zou zowiezo die kaarten afprinten hoor, ik vertrouw het digitale net niet ;) . Een fiets heb ik niet, en dat heeft een reden want ik heb echt ongelooflijk veel schrik om met een fiets in het verkeer te rijden. Dom, I know, maar ik kan er niet aan doen.

 

Ik zal eens uitkijken naar goede wandelschoenen, want het enige schoeisel dat ik heb zijn platte laarzen, vans en combats... Geen ideale schoenen dus. Zijn er merken die je kan aanbevelen? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Print ze dan nu al @Navauden.

Voor hetzelfde geld is morgen bij je ontwaken de pleuris uitgebroken en kun je het niet meer :p

 

Wat betreft schoenen: dat is erg persoonlijk en voor iedereen anders.

Ikzelf heb wandelschoenen uit een speciaalzaak. Niet goedkoop, maar ik loop er nu al meer dan een jaar op en ze zijn gewoon geweldig.

Ze lijken op bergschoenen en hebben een geweldig voetbed. Ik denk dat ik er nog zeker 2-3 jaar mee verder kan, maar ga binnenkort nog een extra paar aanschaffen voor een eventuele SHTF.

 

Maar het kan ook anders. Een vriendinnetje van mee heeft simpele sneakers gekocht bij de Lidl of Aldi (weet niet meer welke) en loopt hier nu al een half jaar op: en dat gaat prima!

Ik had vroeger van die sandalen met klitteband en kon daar dagen op doorlopen. Als je schoeisel maar lekker zit: dat is het belangrijkste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Print ze dan nu al @Navauden.

Voor hetzelfde geld is morgen bij je ontwaken de pleuris uitgebroken en kun je het niet meer :p

 

Wat betreft schoenen: dat is erg persoonlijk en voor iedereen anders.

Ikzelf heb wandelschoenen uit een speciaalzaak. Niet goedkoop, maar ik loop er nu al meer dan een jaar op en ze zijn gewoon geweldig.

Ze lijken op bergschoenen en hebben een geweldig voetbed. Ik denk dat ik er nog zeker 2-3 jaar mee verder kan, maar ga binnenkort nog een extra paar aanschaffen voor een eventuele SHTF.

 

Maar het kan ook anders. Een vriendinnetje van mee heeft simpele sneakers gekocht bij de Lidl of Aldi (weet niet meer welke) en loopt hier nu al een half jaar op: en dat gaat prima!

Ik had vroeger van die sandalen met klitteband en kon daar dagen op doorlopen. Als je schoeisel maar lekker zit: dat is het belangrijkste

 

Morgen mag het van mij gebeuren, ik zit nu toch thuis! :p Maar ik snap je wel, ik ga er zo snel mogelijk werk van maken. Maandag print ik het af, want hier thuis heb ik geen printer.

 

Op mijn vans kan ik denk ik wel een tijdje wandelen, ik heb er toch nog nooit last van gehad, en daar heb ik toch ook al wel een 20-tal kilometer in een keer afgelegd. Oke het is geen 70km, maar het is toch al een indicatie van of ik er goed mee zou kunnen doorwandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me al een tijdje af hoe het zit met prioriteitenstelling als het dreigt mis te gaan of zelfs echt mis gaat. Stel je hebt wat prep spullen thuis, je zit op je werk en in 1x hoor je op de radio dat het helemaal misgaat. Ren je gelijk naar de supermarkt om zoveel mogelijk te halen voordat anderen dat doen en zo ja, ga je dan alleen voor water of heb je een prep boodschappenlijst? Misschien ga je eerst naar de pin automaat om te halen wat je (nog) kunt. Ga je eerst benzine halen of alles in huis vullen met water? Ga je zaadjes halen bij het lokale tuincentrum? Haal je eerst je kids van school? Kortom, wat is realistisch op een dergelijk moment. Doe je net meer dan de rest, omdat je toevallig (beginnend) prepper bent? Moet je wellicht eerst familie en vrienden overtuigen dat het echt mis is, nuchter als we in NL zijn? Ga je ze zeggen dat ze naar de supermarkt moeten gaan?

 

Kortom, waar het mij om gaat is (om voorzover mogelijk) een enigszins realistisch beeld te krijgen van een dergelijke situatie. Wat komt eerst en wat daarna?

 

Ideeën, overwegingen, tips, etc. zijn welkom.

 

OutdoorDutchy

 

Ik las de berichten van veel mensen hier en stond net als een ander zei verbaasd over de antwoorden.

 

1. Als de situatie miniem is, waarbij de regering nog in staat is de helpende hand te bieden, en iedereen

ongeveer 1 of 2 maanden moet overleven thuis, dan zou iedereen hier al voorzien moeten zijn buiten de beginnende

leden.

 

2. Als de situatie dusdanig ernstig is dat de regering uitgeschakeld is en dus ook de wetten, in welk geval ook de

medium preppers hier al lang met groepje in hun veilige haven moeten zitten, dit zou je dan al aan hebben moeten zien

komen. Zaak dan is je veilige thuishaven voorbereiden, welke een goede prepper binnen 1 dag gedaan zou moeten

hebben.

 

3. Hebben we het niet zien aankomen, en dan zou dat voor bijna iedereen moeten gelden, buiten de gelukkigen die

op dat exacte moment al thuis zijn, met een paar missende leden van je groep, moet je er vanuit gaan dat:

 

-Het niet meer veilig is buiten..

Naar de supermarkt? Als je graag dat verdwaalde mes in je lijf wilt omdat er 2 vechten om die laatste blik vlees.

Openbaar vervoer? Ga ervanuit dat alles wat elektrisch is niet meer werkt of reken er niet op..

Voor de mensen met auto of trein, zorg dat je een vouwfietjes bij je hebt klein genoeg om niet in de weg te zitten

maar genoeg om fietsend naar huis te kunnen (al dan niet via tussenweggetjes..) Of leer skeeleren en gooi een

paar skeelers of rollerskates in je auto..

Naar de bank geld pinnen?? Waarom denkt iedereen dat bij een SHTF dat bank pleepapier nog enige waarde heeft??

 

Ik blijf toch verbaasd staan dat mensen denken dat alles nog enigszins "normaal" is, ik denk toch wel

dat de wereld en de mensen je erg kunnen verbazen, als ze doorhebben dat het ieder voor zich is,

en wetten niet meer gelden.

 

Persoonlijk geldt voor mij naar mijn veilige haven toe, insluiten, groepje berichten te komen, en alle

prepspullen klaar zetten voor de toekomst..

 

Prep ze geestelijk mensen..het is hard nodig..de wereld zal niet degene meer zijn die je denkt te kennen..

ook niet in kleinere vorm bij de ergste vorm, namelijk versie 3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wat precies kan gebeuren? Dat de treinen niet meer rijden? :/ Ja daar heb ik al een paar keer aan gedacht, maar ik zou écht niet weten hoe ik dan thuis moet geraken. Wat denk jij dat de kansen zijn dat het openbaar vervoer niet meer werkt? Die BOB was ik al van plan om samen te stellen :) toch bedankt voor de tip!

 

Zorg ervoor dat je in ieder geval een paar basisdingen bij je draagt:

Een mes (je hebt een mooie), klein zaklampje en batt, klein ehbo kitje, warmtedeken (paar euri bij de action), standaard flesje water, energierepen of iets dergelijks en middelen om vuur te maken dan ben je al een heel end op weg.

 

In het allerergste geval (dus totale apocalypse) en je dus gedwongen bent te gaan lopen adviseer ik om alleen 's nachts te reizen. Niemand is meer te vertrouwen en gevaar loert op iedere hoek. Die 60 km leg je wel af in twee nachten.

Haast jezelf niet omdat je moeder met slecht been thuis zit te wachten.

De basisregel van survival is dat je niemand kan helpen als je niet eerst jezelf helpt.

Je moeder heeft er niks aan als jij door onvoorzichtigheid onderweg diverse maniakken tegenkomt die dankbaar gebruik zullen maken van het feit dat jij een vrouw bent.

Als de route van 60 km er 1 is die je nu al dagelijks neemt is de weg die je af moet leggen je al redelijk bekend. Investeer in tijd om tenminste nu al drie verschillende routes naar huis te plannen. Fietspaden hebben vaak bosjes, greppels of struikgewas langs de paden waar je 's nachts makkelijk in kan vluchten mocht je onraad ruiken.

Investeer ook nu al in een plek (3 dus) waar je overdag relatief veilig kan afwachten totdat je 's nachts weer verder kan reizen. Wees voorzichtig met vuur en gebruik je zaklamp liever ook niet. Die ene dag redt je het wel even en adrealine houdt je warm.

 

Tip: pak je warmtedeken en kruip er onder. Zorg voor een beschutte plek waar je geen last hebt van de wind en/of regen, of creeer deze desnoods zelf door middel van takken en ander voorradig materiaal.

 

Wees altijd alert en doe niks overhaast. Dan zul je zien dat je veilig aankomt bij je moeder die thuis op je zit te wachten.

 

Tip twee:

Misschien is jullie huis niet veilig en.moest je moeder ook noodgedwongen vluchten. Bespreek nu al een plan waar een rendevou punt is waar jullie elkaar kunnen treffen. Laat je mams ervoor zorgen dat jullie huis een zichtbaar en makkelijk te herkennen teken draagt waardoor jij weet het huis niet te betreden en naar punt twee te moeten gaan (b.v. Rode tape op de brievenbus).

Investeer (wederom) in enkele voedsel en drinkvoorraden en begraaf die nu al in de buurt van punt twee. Dan kan je er weer enkele dagen tegenaan onderweg naar jullie BOL (en dat is weer een ander verhaal).....

 

Hoop dat je hier wat mee kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg ervoor dat je in ieder geval een paar basisdingen bij je draagt:

Een mes (je hebt een mooie), klein zaklampje en batt, klein ehbo kitje, warmtedeken (paar euri bij de action), standaard flesje water, energierepen of iets dergelijks en middelen om vuur te maken dan ben je al een heel end op weg.

 

In het allerergste geval (dus totale apocalypse) en je dus gedwongen bent te gaan lopen adviseer ik om alleen 's nachts te reizen. Niemand is meer te vertrouwen en gevaar loert op iedere hoek. Die 60 km leg je wel af in twee nachten.

Haast jezelf niet omdat je moeder met slecht been thuis zit te wachten.

De basisregel van survival is dat je niemand kan helpen als je niet eerst jezelf helpt.

Je moeder heeft er niks aan als jij door onvoorzichtigheid onderweg diverse maniakken tegenkomt die dankbaar gebruik zullen maken van het feit dat jij een vrouw bent.

Als de route van 60 km er 1 is die je nu al dagelijks neemt is de weg die je af moet leggen je al redelijk bekend. Investeer in tijd om tenminste nu al drie verschillende routes naar huis te plannen. Fietspaden hebben vaak bosjes, greppels of struikgewas langs de paden waar je 's nachts makkelijk in kan vluchten mocht je onraad ruiken.

Investeer ook nu al in een plek (3 dus) waar je overdag relatief veilig kan afwachten totdat je 's nachts weer verder kan reizen. Wees voorzichtig met vuur en gebruik je zaklamp liever ook niet. Die ene dag redt je het wel even en adrealine houdt je warm.

 

Tip: pak je warmtedeken en kruip er onder. Zorg voor een beschutte plek waar je geen last hebt van de wind en/of regen, of creeer deze desnoods zelf door middel van takken en ander voorradig materiaal.

 

Wees altijd alert en doe niks overhaast. Dan zul je zien dat je veilig aankomt bij je moeder die thuis op je zit te wachten.

 

Tip twee:

Misschien is jullie huis niet veilig en.moest je moeder ook noodgedwongen vluchten. Bespreek nu al een plan waar een rendevou punt is waar jullie elkaar kunnen treffen. Laat je mams ervoor zorgen dat jullie huis een zichtbaar en makkelijk te herkennen teken draagt waardoor jij weet het huis niet te betreden en naar punt twee te moeten gaan (b.v. Rode tape op de brievenbus).

Investeer (wederom) in enkele voedsel en drinkvoorraden en begraaf die nu al in de buurt van punt twee. Dan kan je er weer enkele dagen tegenaan onderweg naar jullie BOL (en dat is weer een ander verhaal).....

 

Hoop dat je hier wat mee kan.

Wauw, bedankt voor de uitgebreide uitleg! Daar kan ik zeker wat mee doen :D !

 

Die plekken waar ik overdag zou kunnen afwachten tot het weer nacht is, aan wat voor plekken denk je dan? Ergens in een bos/park mij verschuilen?

Die rode tape op de brievenbus is ook iets handigs, daar had ik nog niet over nagedacht, thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw, bedankt voor de uitgebreide uitleg! Daar kan ik zeker wat mee doen :D !

 

Die plekken waar ik overdag zou kunnen afwachten tot het weer nacht is, aan wat voor plekken denk je dan? Ergens in een bos/park mij verschuilen?

Die rode tape op de brievenbus is ook iets handigs, daar had ik nog niet over nagedacht, thanks!

 

Ja, kijk nu al naar plekken als bos en park. Verlaten gebouwen kan natuurlijk ook, maar vind ik risicovol omdat je niet weet wat andere vluchtenden of gevaarlijken zullen doen.

Succes. Ik weet het is een hoop, maar het gaat dan ook om je leven he ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nog boodschappen moet doen wanneer het echt goed fout gaat, ben je toch echt te laat.

Je prept juist om een flinke voorsprong en voorraad te hebben.

Ik zou niet graag naar een supermarkt gaan als de hel losbreekt om tussen plunderende mensen het laatste flesje water te bemachtigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, kijk nu al naar plekken als bos en park. Verlaten gebouwen kan natuurlijk ook, maar vind ik risicovol omdat je niet weet wat andere vluchtenden of gevaarlijken zullen doen.

Succes. Ik weet het is een hoop, maar het gaat dan ook om je leven he ;)

 

Ja verlaten gebouwen vertrouw ik ook niet echt.. Thanks voor de hulp! ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou op de eerste trein naar huis zitten, aangezien ik 70 km van huis op kot zit. Hopelijk rijden er dan nog treinen. Ondertussen naar mijn moeder bellen dat ze onmiddelijk naar de supermarkt moet en moet halen wat ze kan. Ik zou ook bellen naar mijn vriend dat hij naar huis moet gaan, want hij zit 80 km van zijn huis op kot... In elk geval ga ik hopen dat er nog treinen rijden, want anders geraak ik niet thuis :p

 

je kan altijd lopen. 2 dagen en je bent er... neem wel een BOB (mini model???) mee....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thuis is voldoende eten en drinken aanwezig, mijn eerste prioriteit is om ervoor te zorgen dat mijn familie veilig op die plek is.

Kunnen ze het niet bereiken, dan is het zorg dat ze zo snel mogelijk op locatie B komen.

Daarna beoordelen we, afhankelijk van de situatie, wel de benodigde acties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nog boodschappen moet doen wanneer het echt goed fout gaat, ben je toch echt te laat.

Je prept juist om een flinke voorsprong en voorraad te hebben.

Ik zou niet graag naar een supermarkt gaan als de hel losbreekt om tussen plunderende mensen het laatste flesje water te bemachtigen.

 

Ik ook niet, maar ik zou toch kijken of ik m'n laatste contanten kan omzetten in spullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast ancestral-viking
Ik zou op de eerste trein naar huis zitten, aangezien ik 70 km van huis op kot zit. Hopelijk rijden er dan nog treinen. Ondertussen naar mijn moeder bellen dat ze onmiddelijk naar de supermarkt moet en moet halen wat ze kan. Ik zou ook bellen naar mijn vriend dat hij naar huis moet gaan, want hij zit 80 km van zijn huis op kot... In elk geval ga ik hopen dat er nog treinen rijden, want anders geraak ik niet thuis :p

 

goed idee om een get home bag te organiseren en mee te nemen als je nu al door hebt dat je dan niet meer thuis zal geraken.....:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het dreigt mis te gaan:

We zijn hier op het forum allemaal extra alert op de ontwikkelingen om ons heen, we zien hierdoor een shtf situatie sneller aankomen dan de rest. De meeste zullen afwachten en voor de TV gaan zitten kijken wat er gebeurt. Hierdoor kan er toch nog tijd zijn om wat spullen te kopen. Het kan op zo’n moment handig kunnen zijn om extra spullen in te slaan wat je normaal b.v. te duur zou vinden, nog niet aan gedacht zou hebben of als ruilmiddel kan gaan gebruiken.

 

Als het helemaal mis gaat en je bent niet thuis:

Thuis staat natuurlijk al een prep-voorraad in de kast, daar redden ze het wel mee. Ze moeten daar wel weten wat ze moeten doen, want communicatie zal niet meer lukken. Thuiskomen is lastiger. Zoals hierboven ook al genoemd zorg voor een rugtas met een kleine voorraad om lopend mee thuis te komen met een tarp/regencoat, drinken, wat eten ect. Helemaal afhankelijk van de afstand die overbrugt moet worden. Zorg dat de familie van elkaar weet hoever het lopen is en hoelang je er ongeveer over doet. Bij grotere afstanden is een papieren kaart zeker een goed idee. Veiligheid staat voorop, vele zullen in paniek zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opvallend hoeveel preppers nog (overwegen) op het laatste moment naar de supermarkt of pomp te gaan. Volgens mij prep je juist om dat te voorkomen bij een SHTF. Het enige waar ik prio aan wil geven en risico's voor wil lopen zijn om (op de motor) mijn kids op te halen. Dat werkt snel, je kan over fietspaden en tussen het verkeer door. Benzine staat altijd klaar in 25 liter cans.

GSM zal vermoedelijk snel uitvallen en overbelast zijn. Ik ben benieuwd hoe het bij zo'n scenario op de citizen band is. Alles hangt natuurlijk ook af van de oorzaak van SHTF.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...