Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat is je Go To crisismaaltijd..


Fabs0025

Aanbevolen berichten

Paar weken geleden was de SMack in de aanbieding bij Bas\Dirk\Digros dus heb ik weer een voorraadje ingeslagen. Is jaren houdbaar en kun je zowel koud eten als warm (gebakken of gemixt door iets).:)

 

Ik gebruik 't ook wel eens als vlees voor bij aardappelen en groente, snij ik het in plakken en dan even om en om. Heb je ook voor een aantal dagen vlees voor weinig.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Vegetarische goulashsoep.

 

Uitje snijden en aanbakken in olie

Knoflook erbij, voor de liefhebber

Twee aardappels in blokjes erbij

Twee winterwortels in stukjes erbij

Een groene paprika(of halve) erbij

Water erbij

Bouillonblikje en een laurierblaadje erbij

Een of twee blikjes tomatenpuree erbij (twee is lekkerder)

Blik witte bonen in tomatensaus erbij

Even doorkoken en dan in de hooikist.

Voor het opdienen weer opkoken en even proeven of er meer tomatenpuree of bouillonblokje bij moet.

 

Dit recept maak ik van aardappels en winterwortel die op moeten en soms met paprika en soms zonder.

Soms doe ik er nog restjes andere groenten in die op moeten. Soms ook zonder wortel. Ofwel, een flexibel gerecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze gegeten...melig, heeft niet mijn voorkeur, maar met wat oosterse kruiden is er wel wat mee te maken wat weg te krijgen is.

Sprinkhaan is lekkerder :)

 

Leuk gezegd hoor, aanvullen met bladgroenten en bv onkruid van het veld, maar als het december is staat er bijna niks he.

Als er vanaf het voorjaar onkruid is, kan ik ook lekkere maaltjes maken, (brandnetelkroketten of stamppot of pesto van zevenblad) Ook in de herfst is er genoeg aan noten en kastanjes te vinden, maar in de winter zou het rampzalig zijn om te overleven op onkruid.

 

Rijst met boter en suiker is nog lekkerder met kaneel erbij.

Met een beetje melk, of gecondenseerde zoete melk uit een blikje maak je met rijst een lekkere pap.

Pannenkoeken zijn hier een tijd lang noodvoedsel geweest, ze zijn goedkoop en het vult.

 

Pannenkoeken zijn ook te maken zonder ei(met lijnzaad als vervanger) en te maken met kokosmelk uit blik of met gecondenseerde melk en die verdunnen met water, ook glutenvrij te maken met rijstmeel...ehm ja, ik heb paar jaar geleden nogal geëxperimenteerd met pannenkoeken om te ontdekken wat lukt, wat lekker is, en wat ik in huis wil hebben om altijd pannenkoek/noodvoedsel te kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Oh ja.. Pasteitjes zijn ook super goedkoop en makkelijk om te maken. Wat bloem, ei, water en zout.. Kneden tot deeg en vullen met wat je maar wilt of in huis hebt en dan even in de olie frituren.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

 

Ei is trouwens niet eens nodig.. Zat m even terug te lezen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn crisismaaltijd ?

 

Eierspatzle met een pannekoek van spek/ui/knoflook/ei en kaas.

 

Kook de eierspatzle in water met zout gaar.

Bak spekjes en ui, kort knoflook meebakken. Ei erovereen en bakken. Geraspte kaas hieroverheen en laten smelten.

Klaar.

 

Simpel en snel klaar. Goedkoop en voedzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even dit oude draadje doorgelezen en wat krijg ik een honger door jullie.. Tijd voor een vroege lunch :)

 

mijn crisismaaltijd?

Stamppotje van spruiten, gekookte aardappels, spekjes ( ook prima te doen met gedroogde worst), ketjap en geraspte kaas eroverheen :)

Wat verder in de crisis gaan we voor pasta salades (soortgelijk aan eerder beschreven hier) en macaroni :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke gerechten zie ik al voorbij komen. Er zijn natuurlijk veel verschillende opties, de één gezonder dan de ander.

Koop vaak dingen die ik verdeel over meerdere maaltijden in tijden van crisis.

En daarnaast probeer ik standaard wat basis dingen in huis te hebben om iets eetbaars te kunnen fabriceren (wat voor preppers niet vreemd zal zijn) zoals ingeblikte tomatenblokjes, smak, bonen.

 

Noodles (die goedkope kleine pakjes met kruiden) met paprika, champignons, knoflook.

Iets teveel gegeten in Australië dus eet het nu vrijwel nooit meer.

Noodles en Stir fry (soort chicken-toninght) het backpacker voedsel bij uitstek. Goedkoop,snel, simpel.

 

Verder maak ik wel eens:

Tomatensoep met restjes groente, ei (voor de vulling), restje vlees (kip of gehakt) en kruiden uit mijn keukenkastje. Brood erbij en klaar.

 

Broccolisoep als de broccoli in de aanbieding is. Super simpel en vult goed, willekeurig recept van internet plukken.

 

Bonenschotel is ook heel simpel, erg smakelijk en niet duur. Bruine bonen, linzen, kidneybonen, blikje mais, blikje tomatenblokjes, paprika, champignons, ui, (mexicaanse) kruiden.

Mocht het budget het toelaten dan zou ik er gehakt bij doen.

Alles in één pan een poosje laten pruttelen. Kun je een paar dagen goed van eten en het vult.

Ik vries het in als éénpersoons maaltijd zodat ik iets makkelijks en relatief gezonds kan eten als ik geen zin heb om te koken.

 

Hetzelfde geld voor pastasauzen, deze maak ik ook altijd voor ongeveer 4 personen. Daar eet ik dan één keer van en de rest gaat in bakjes in de vriezer.

Met gekookte pasta invriezen heb ik geen goede ervaringen, wel te eten maar ik vind het niet lekker. Dus dat kook ik dan nog.

 

Aardappels zijn geen favoriet bij mij, paprika en champignons wel zoals misschien wel te zien is in mijn maaltijden.

Daarbij is paprika misschien niet altijd goedkoop maar wel een bron van vitamine-C.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...