Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ruilhandel Spanje.

backschless
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Nice, net even ingelezen kende het nog niet maar heb er 2 in een straal van 30 km zitten.

Bij ons in Drenthe noemen ze het veldkeien. Ik ken al een paar mensen die er lekker mee bezig zijn, dus ik ga me ook inschrijven.

Dat draadje van @leidseprepper is ook interessant, dat moet ik nog even bekijken hoe dat werkt.

Dit zijn wel goede vormen van alternatieve betaalwijzen, om los van het systeem te komen. Een onderdeel van samenvoorzienendheid, @Richa.

Link naar reactie

Critici zeggen dat complementaire munten het probleem van de armoede niet oplossen. Gisbert zegt daarop dat de munten niet de bedoeling hebben "behoeftige mensen te eten te geven, maar om onderlinge hulp mogelijk te maken en zo tot zelfredzaamheid en een duurzamer sociaal model te komen."

Als je niet je halve inkomsten direct hoeft af te staan aan de staat, kun je een hulpbehoevende of armlastige mens nog eens een appel of een blik bonen geven, of het dakje van zijn schuur repareren. Dit bevordert tevens de cohesie van de samenleving. Die armlastige of gehandicapte of bejaarde kan dan een sjaal voor je breien. Niks geen pleuro's.

Het enige nadeel is, is dat de staat dan haar inkomsten ziet teruglopen. Het gevolg zal zijn dat de belastingen omhoog gaan, met als gevolg een versnelde ineenstorting van het systeem. Euh....nou ja, dan is het dus ook geen nadeel....dus....

Link naar reactie

Bij ons in Drenthe noemen ze het veldkeien. Ik ken al een paar mensen die er lekker mee bezig zijn, dus ik ga me ook inschrijven.

Dat draadje van @leidseprepper is ook interessant, dat moet ik nog even bekijken hoe dat werkt.

Dit zijn wel goede vormen van alternatieve betaalwijzen, om los van het systeem te komen. Een onderdeel van samenvoorzienendheid, @Richa.

Ja super dat klopt Heksenboot, ik ben helemaal voor ruilhandel en ik heb ook ooit eens in de LET's verdiept, ik zal eens kijken of dat nog werkt hier in de buurt. Een tijdje geleden moest je dan wel langs voor een persoonlijk gesprek en dat heb ik toen niet gedaan. Ik heb trouwens ook helemaal aan het begin bitcoins gekocht, is ook buiten het bestaande systeem om (maar dat is een ander topic)

Link naar reactie

LETS en ruilhandel en etc etc zijn (officieel) gewoon belast in NL. Het is dus eigenlijk belasting ontduiking. Maar omdat het meestal maar op kleine schaal is wordt er (nog) niet tegen opgetreden. Wordt zoiets te populair dan komt de belasting even met een huiszoeking die server ophalen en vervolgens krijgt iedereen een aanslag over zijn LETS inkomsten plus rente plus boete.

Als jij mij een dienst verleend en ik betaal jou met een taart, dan is die taart inkomen en moet ik de waarde van de taart bij je inkomsten rekenen en zodoende inkomstenbelasting betalen. Zolang het om een taartje hier en daar gaat kom je er mee weg maar als je op grote schaal gaat uitbetalen / betaling ontvangen in taartpuntjes dan komt de belasting vanzelf bij je aankloppen.

Maw: dergelijke systemen zullen uiteindelijk aan hun eigen succes ten onder gaan, of nooit succesvol worden, of het wordt belast door de overheid. Als je toch al belasting wil gaan ontduiken, open dan meteen een bedrijfje in Belize ofzo...

P.s.: ik vind LETS duur (25 euro per jaar + een % van je positieve saldo) en behalve sommige diensten die wel aantrekkelijk zijn is het aanbod ong. gelijk aan sites als gratisaftehalen.nl

Link naar reactie

Gast Heksenboot

P.s.: ik vind LETS duur (25 euro per jaar + een % van je positieve saldo) en behalve sommige diensten die wel aantrekkelijk zijn is het aanbod ong. gelijk aan sites als gratisaftehalen.nl

Bij ons niet.

Je krijgt 100 veldkeien als je lid wordt.

De kosten zijn 15 veldkeien per jaar.

Duur?

http://www.westerveldruilt.nl/lex/pages.php?id=8

Link naar reactie

@Heksenboot ik zie dat het inderdaad nogal verschilt per regio en per systeem. Noppes Adam was geloof ik 30 euro... Als je er heel actief gebruik van maakt is dat de moeite vast wel, maar als je er zo actief gebruik van maakt zit de belasting er dus weer in no time bovenop...

Zoals ik al zei, dan kunnen we beter allemaal een bedrijfje in Belize hebben en alle transacties zoveel mogelijk tussen die bedrijfjes houden (en creditcard van dat bedrijf gebruiken, kan gewoon een NL rekening zijn maar beter is om dat wéér in een ander land te doen... euh... zeggen ze, ik weet niet hoor. :) Dat is net zo illegaal belasting ontduiken als een LET systeem en je kan er gewoon mee in de supermarkt betalen, maar of we daar dan lange termijn beter van worden met z'n alle?? Iig kunnen we op die manier misschien de staat dwingen om daadwerkelijk te gaan bezuinigen ipv lasten verzwaren...

Link naar reactie

Gast Heksenboot
@Heksenboot ik zie dat het inderdaad nogal verschilt per regio en per systeem. Noppes Adam was geloof ik 30 euro... Als je er heel actief gebruik van maakt is dat de moeite vast wel, maar als je er zo actief gebruik van maakt zit de belasting er dus weer in no time bovenop...

Zoals ik al zei, dan kunnen we beter allemaal een bedrijfje in Belize hebben en alle transacties zoveel mogelijk tussen die bedrijfjes houden (en creditcard van dat bedrijf gebruiken, kan gewoon een NL rekening zijn maar beter is om dat wéér in een ander land te doen... euh... zeggen ze, ik weet niet hoor. :) Dat is net zo illegaal belasting ontduiken als een LET systeem en je kan er gewoon mee in de supermarkt betalen.

LETS heeft geen last van belasting, zolang je het niet bedrijfsmatig doet. Wij doen dit niet om belasting te ontduiken, maar om elkaar te helpen, buiten het geld-systeem om.

Wat je allemaal uitspookt met bedrijfjes in Belize, daar heb ik geen verstand van en wil ik ook niet weten.

Link naar reactie

Gast Heksenboot
@Heksenboot "om elkaar te helpen, buiten het geld-systeem om" dat is misschien wel de mooiste omschrijving van belasting ontwijking die ik tot nu toe heb gehoord.

En ik heb geen bedrijfje in Belize hoor ;)

Nou, wat zijn we weer belasting aan het ontduiken. Oei Oei Oei.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...