Ga naar inhoud
GENEGEERD

Jodiumpillen voor Limburg

Jeroen K
 Share

Recommended Posts

Hoes: Jodiumpillen worden in Limburg opgeslagen

Over ongeveer 2 weken liggen in Limburg jodiumpillen opgeslagen.

Dat zei Onno Hoes, voorzitter van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg zaterdagochtend in de Tros Nieuwsshow. De pillen voor gebruik bij radioactieve besmetting, kunnen worden verstrekt bij een eventueel ongeluk in de kerncentrale Tihange. Die verouderde centrale ligt op ongeveer 40 kilometer van Maastricht.

Vrijdag is er een vergadering van de Veiligheidsregio en valt er een besluit over waar de pillen worden opgeslagen en hoe ze worden verspreid binnen Limburg. Nu is de opslag voor heel Nederland in Zoetermeer geconcentreerd. Hoes maakte ook bekend dat tijdens die vergadering duidelijk zal worden wanneer er een euregionale rampenoefening plaatsvindt; voor of na de zomer.

Bron: L1 nieuws

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Bunkerprepper
Hoes: Jodiumpillen worden in Limburg opgeslagen

Over ongeveer 2 weken liggen in Limburg jodiumpillen opgeslagen.

Dat zei Onno Hoes, voorzitter van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg zaterdagochtend in de Tros Nieuwsshow. De pillen voor gebruik bij radioactieve besmetting, kunnen worden verstrekt bij een eventueel ongeluk in de kerncentrale Tihange. Die verouderde centrale ligt op ongeveer 40 kilometer van Maastricht.

Vrijdag is er een vergadering van de Veiligheidsregio en valt er een besluit over waar de pillen worden opgeslagen en hoe ze worden verspreid binnen Limburg. Nu is de opslag voor heel Nederland in Zoetermeer geconcentreerd. Hoes maakte ook bekend dat tijdens die vergadering duidelijk zal worden wanneer er een euregionale rampenoefening plaatsvindt; voor of na de zomer.

Bron: L1 nieuws

Eindelijk niet alleen in Zoetermeer verkijgbaar!

Bunkerprepper

Link naar reactie

Ik heb net een lading binnen van Kalium Jodide (KJ) te bestellen bij de "Hekserij.nl" :

Kaliumjodide 10 gram 6,00 euro (mooie stabiele verbinding)

Natriumjodide 10 gram 4,00 euro (goedkoper, droog bewaren anders vervloeit het !)

Doseringen: Google: "iodine nuclear" Meestal rond de 100 mg/dag (= ca. 100 doseringen {dagen})

Koop nooit tabletten! Afzetterij! @vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie

Ik heb net een lading binnen van Kalium Jodide (KJ) te bestellen bij de "Hekserij.nl" :

Kaliumjodide 10 gram 6,00 euro (mooie stabiele verbinding)

Natriumjodide 10 gram 4,00 euro (goedkoper, droog bewaren anders vervloeit het !)

Doseringen: Google: "iodine nuclear" Meestal rond de 100 mg/dag (= ca. 100 doseringen {dagen})

Koop nooit tabletten! Afzetterij! @vheeswijk (huischemicus)

Volgens mij is dit niet juist Geen 100mg, wel 75 tot 100 µg of mcg voor Kalium Jodide is wat je dagelijks nodig hebt!

Factor 1000 minder.

Om redioactieve niet op te nemen ga je toch geen factor 1000 over supplementeren?

Correct me if I'm wrong.

Link naar reactie

Volgens mij is dit niet juist Geen 100mg, wel 75 tot 100 µg of mcg voor Kalium Jodide is wat je dagelijks nodig hebt!

Factor 1000 minder.

Om redioactieve niet op te nemen ga je toch geen factor 1000 over supplementeren?

Correct me if I'm wrong.

Oei! Je laat me schrikken! Even opgezocht. Gerustgesteld. Een dosering van ca. 100 mg / dag is helemaal niet hoog voor een calmiteit met fall-out.

De dagelijkse behoefte aan jodium, dus bij géén fallout, komt meer in de richting van de door jou genoemde getallen :).

@vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie

Gelukkig! Dus bij ramp kan dat dus geen kwaad. Thanks voor het opzoeken, ik had het nl. niet gevonden.

Dat houdt dan ook in dat je goed moet opletten dat je oplossing genoeg jodium 'gezond' bevat wil je 'beschermd' zijn tegen opnamen van radioactief jodium.

Link naar reactie

Ben ik nu té voorzichtig als ik lees op die heksenwinkel:

De Hekserij verkoopt géén producten die bedoeld zijn voor gebruik in levensmiddelen of voor ander inwendig gebruik.

Dit product is GEEN uitzondering. Zie ook: Levensmiddelen.

Opmerkelijk dat ze dit wel verkopen als "tegengif bij kernrampen".......moet je er dan lang en indringend naar kijken om genoeg opname te krijgen? :D Of een beetje op de grond gooien en een dansje er omheen maken? :D

Link naar reactie

Gelukkig! Dus bij ramp kan dat dus geen kwaad. Thanks voor het opzoeken, ik had het nl. niet gevonden.

Dat houdt dan ook in dat je goed moet opletten dat je oplossing genoeg jodium 'gezond' bevat wil je 'beschermd' zijn tegen opnamen van radioactief jodium.

Dat opnemen van jodium is een statistisch gebeuren. De dosering is zó hoog (1000 maal de normale behoefte) dat het beetje aanwezige radio-actieve jodium wordt "overspoeld" met natuurlijk jodium. Als de schildklier één jodium-atoom opneemt uit de totale "pool" dan is de kans dat dit een "fout" jodium-atoom is bijna nihil. Er bestaan indrukwekkende reports over de effectiviteit van dit middel over de relatie schildklierkanker en Tsjernobyl.

Google: Chernobyl iodine of Tsjernobyl jodium. Wolf

Link naar reactie

En hoe doseer ik 100mg, @vheeswijk? Is daar een simpele methode voor? Mespuntje, theelepel?

@Nonkel Jones : Dat is een moeilijke vraag. De KJ is een grof soort zout met grote kristallen en dit maakt doseren met mespuntje, schroevendraaier, of theelepel een hachelijke onderneming. Misschien toch maar een weegschaaltje aanschaffen zoals @Raycoupe voorstelt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...