Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goud Zilver of Niks?

offgrid
 Share

Recommended Posts

Op de meeste fora waar ik kom is de grootste discussie(op vuurwapens na)wel of geen goud kopen.Heb je dr wel iets aan of is t waardeloos?Is t misschien voor als de eerste Shit over is en alles weer wat opgang komt?Altijd een hoop verschillende meningen en ik heb ook mijn eigen mening al gevormd..Ik denk dat t nooit kwaad kan en tegen de tijd dat de SHTF wat we uiteraard nooit hopen zal wel blijken of t in de pot blijft zitten of dat ik er iets mee kan doen..Voor degene hier die nog twijfelen over goud of zilver..de onderstaande link.

http://shtfschool.com/trading/on-buying-gold-silver-for-survival-preparedness/

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Pas op met informatie zonder een kritische beoordeling van de omstandigheden.

OBL-R, ben het geheel met je eens.

Los van de discussie of goud/zilver nuttig is, zie je vaak veel goed bedoelde en soms dringende "adviezen" om je zaken op orde te krijgen, zonder ook maar enige onderbouwing op feiten of gebaseerd op ervaring(en). Je kan wat opsteken van mensen die echte "situaties" hebben meegemaakt. (Denk aan Katrina, watersnoodramp, Argentinië, voormalig Joegoslavië etc). Maar ook hier geldt dat het ook gekleurde ervaringen zijn, waarnaar je ALTIJD kritisch moet kijken of het ook zinvol is in jou SHTF plan/preps, aansluit bij de NL regelgeving en jouw budget.

Link naar reactie

Bij ons voorlopig nog even geen edelmetaal: eerst de basis preps allemaal voor elkaar maken.

Als dat allemaal in orde en er weer een beetje geld beschikbaar is, dan kunnen we gaan nadenken over de edelmetalen.

Lijkt me niet zinvol om je geld in bling bling te investeren als je basis nog niet klaar is: die basis is in een SHTF scenario meer waard dan goud/zilver

Link naar reactie

Hangt van je voorgevoel af. Als je - net als ik - denkt dat de euro en dollar het niet lang meer redden, in combinatie met het risico op omvallende banken waarbij je je spaargeld kwijt kan raken, dan vind ik goud en zilver een zeer goede aankoop. Het maakt mij dan ook niet uit of het (in dollars) eventueel in waarde halveert om welke reden dan ook want een munt van 31.1 gram .9999 goud blijft altijd een munt van 31.1 gram .9999 goud. Dan verkoop je het gewoon pas over 20 jaar (als je de tijd ervoor hebt).

Historisch gezien is de koopkracht van goud al 5000 jaar min of meer gelijk: voor 1oz goud koop je nog steeds een mooi costuum :) zoals ergens de vergelijking werd gemaakt. Of anders gezegd: je koop na 5000 jaar nog steeds 20 broden voor 1 gram goud. Alleen niet nu fysiek want bij wet is het nu geen wettig betaalmiddel. Dus eerst even omwisselen naar de currency van de bakker in het land naar keuze en het brood is van jou.

Zilver is volgens sommigen nog 'beter' dan goud. Zie http://preppers.nl/2012/03/17-redenen-om-fysiek-zilver-te-kopen/.

Ja, ik ben niet objectief, want vind goud en zilver gewoon het ultieme geld, period. Wat anderen ook zeggen. ;)

Link naar reactie

Dr.Prepper heeft in mijn optiek voor 100% gelijk.

Ik wil nogmaals benadrukken: een troy ounce goud blijft ook na een problemen een troy ounce goud.

Van 1000 euro op de bank koop je over 5 jaar een stuk minder als je er nog wat van kan kopen...

Goud en zilver NIET na basisbehoeftes, het ZIJN basisbehoeftes...

Greener

Link naar reactie

Ben ik nou zo'n zeikerd die niet NU goud of zilver wil kopen omdat de prijs te hoog is? Wie o wie heeft het "gouden" advies?

De gouden tip :) Als je aankopen in goud wilt doen doe dit dan gefaseerd (verschillende data aankopen doen). Koers staat nu op 1636$ en zit in een range opgesloten van 1600-1800$ mocht die een van beide kanten uitbreken stap ik weer in de markt en sta momenteel persoonlijk langs de zijlijn.

Ben wel bang dat het Spanje zwaard een hoop ellende over ons heen kan gooien en de goudprijs zal doen opdrijven (angst) maar beleggers zijn nu bang om in alles te investeren en dit geld dus ook voor goud.

Link naar reactie

Ben ik nou zo'n zeikerd die niet NU goud of zilver wil kopen omdat de prijs te hoog is?

Wat denk je zelf, Johnny ? :D

Maar ik denk dat het vooral afhangt wat je doel is met goud en/of zilver. Indien je het wil kopen als een investering, dus om er aan te verdienen wanneer de prijs stijgt, dan is dit misschien niet het goede moment. De prijs is hoog en kan elk moment verder stijgen of weer een stuk kelderen.

Indien je het wil kopen om een waardevast ruilmiddel te hebben, bij een WTSHTF situatie, maakt het niet zoveel uit wat de goud- of zilverkoersen doen.

Ik bedoel, in zo'n situatie is de euro waarschijnlijk geen drol meer waard en is elk goudstaafje of elke zilveren munt een fortuin. Tenminste, zo zie ik het.

Ik heb wat edele metalen voor het geval de euro valt of hyper inflateert. Bij een hyperinflatie kost een brood op zekere dag bijv. € 15.000,- Aangezien de lonen niet direct gecorriceerd zullen worden, is dat dus onbetaalbaar.

Een zilveren Meaple leaf kost nu zo'n € 28,- per stuk. Bij een hyperinflatie is die munt ook ongeveer 7.500 maal zoveel waard (uitgaande van een brood van € 2,-), dus koop je in principe zowel nu als bij hyperinflatie ongeveer 14 broden voor een Meaple leaf.

Ik weet niet zeker of het zo zal gaan, of dit in de praktijk ook echt zo werkt. Op zekere dag stap ik de Rabobank binnen met een paar plakjes goud en dan zeg ik: "Goedemorgen, mevrouw, ik kom m'n huis even afbetalen...."

Indien de euro gewoon niets meer waard is en alle andere munten ook onderuit gaan, tja, dan is zilver nog altijd een aantrekkelijker ruilmiddel dan een glanzende schelp.

Link naar reactie

Ik ben nog bezig met voedsel en water. Ook heb ik wat dollars en ponden gekocht gister (iemand moest er van af; kom maar op ;))

Daarna ga ik denk ik vol voor de zilver. En misschien zo'n pakketje van 50x1 gram goud. In mijn ogen moet het wel een ruilmiddel blijven. En met een baar van 1 kg goud kan je moeilijk een goede deal maken.

Link naar reactie

@Freddy: hele goudbaar van een kilo is inderdaad niet echt courant. Ook zeer interessant zijn bv de kleine 1/10oz (3.1 gram) gouden maple leafs uit Canada. Klein maar fijn, .9999 zuiver goud en zo'n 150 euro per stuk, maar ik denk beter inwisselbaar dan die losbreekbare 1grams blokjes.

Link naar reactie

@Rothbard: Enerzijds reputatie van Maple Leafs en anderzijds is een munt mijns inziens een mooier afgerond geheel. Maar dat heeft w.s. meer met smaak te maken :) En als vaker hier gezegd: De hogere premie (mits binnen acceptabele range) laat mij redelijk koud, want het gaat mij puur om het eigen bezit in verschillende soorten en maten en niet om de huidige waarde in dollars. Want de waarde van het goud en zilver zullen in mijn boekje pas te ervaren zijn als en nadat de SHTF.

Link naar reactie

Dr. Prepper, bedankt voor je antwoord. De reputatie heb je wel gelijk in, maar zou dat er zoveel toe doen? Zou de gemiddelde mens bereid zijn om gemiddeld 8% minder goud aan te nemen voor wat jij nodig hebt, alleen voor die reputatie? Een lagere deelbaarheid moet daar ook nog eens bij opgeteld worden in de zin van hoeveel men er voor over heeft. Verder kan die hogere premie je wel koud laten, maar die zorgt er wel voor dat je nu 8% minder goud aan kan schaffen, of 174kg rijst per 50 gram minder. Dat verschil wordt al helemaal goed te zien als na SHTF (evt. als de orde weer hersteld is) de waarde omhoog schiet. Als die 10 keer over de kop gaat, heb jij per 50 gram het equivalent van wat nu €1760 is minder.

Link naar reactie

@Rothbard: geen idee wat de gemiddelde mens vindt, ik geef slechts mijn persoonlijke motivatie :)

@Freddy: daar zijn ook 1oz zilvermunten erg geschikt voor.

@OBL-Rien: Een mooie combinatie van beide lijkt me dan ook de beste oplossing.

@Greener: Great, keep on stacking! :) ben jij ook van de kleine zilverbaren als 50 en/of 100 gram, of dan enkel munten?

Link naar reactie

Ik heb geen troy ounce baren, daar koop ik de bekende bullion munten voor.

Baren die ik heb zijn 50 gram en 100 gram en een enkele verdwaalde 250 grammer.

Hoger ga ik niet met zilver want qua waarde/gewicht verhouding is goud dan weer gunstiger.

Uiteraard heb ik nog de zilveren guldens, rijksdaalders, tientjes, morgan dollars, eisenhower dollars enz.

Ik zie het naast mogelijk gebruik bij een shtf ook als een lange termijn investering voor de kids en hopenlijk ooit kleinkids.

Kijk eens naar een simpele Morgan dollars die rond 1970 verkocht werden voor 3 dollar.

Gisteren gingen er weer een paar weg op Ebay voor tegen de 13.000 dollar aan. (En ook die waren voor 3 dollar gekocht in de jaren 70...)

Bovenstaande zijn natuurlijk gelukstreffers maar zoals ik al eerder heb aangegeven, zakt de zilverwaarde naar een dieptepunt heb ik voor sommige munten dus nog steeds de numismale waarde en die gaat niet mee met die trent.

Mijn baren zullen wel die val op zo'n moment meemaken maar dit zie ik als een lange termijn investering dus hier heb ik vrede mee.

Greener

Link naar reactie

@Rothbard: geen idee wat de gemiddelde mens vindt, ik geef slechts mijn persoonlijke motivatie :)

Helaas voor jouw persoonlijke motivatie is handel een sociale aangelegenheid :).

@Freddy: daar zijn ook 1oz zilvermunten erg geschikt voor

Wij weten alleen niet hoe het geldsysteem er in de toekomst precies uit gaat zien. Goud is toch iets anders dan zilver.

Link naar reactie

Helaas voor jouw persoonlijke motivatie is handel een sociale aangelegenheid :).

Sorry Rothbard, het is mij niet helemaal duidelijk welk punt je probeert te maken. Blijkbaar is er in het sociale handelsverkeer ook vraag naar 1/10oz goudmunten, want anders namen ze vast niet de moeite om ze te maken.

Het lijkt me een open deur om te gaan discussiëren over de hogere premium op kleinere eenheden, want dat zie je toch in alle produktgroepen? Of koop jij ook melk ook in koeltanks van 4230 liter omdat je de premium op een 1.5-liter-pak te hoog vindt? ;)

AL-HCA-C3000-front-side.jpg

Haha, sorry kan het even niet laten, no offense ;) Maar bottom line: het is mij dus niet duidelijk welk punt je probeert te maken in deze 'discussie'.

Link naar reactie

Er is inderdaad vraag naar 1/10oz maple leaf munten, maar dat is in de huidige wereld. Als goud ooit weer geld wordt, komt er een heel verschillende groep mensen op de markt voor goud.

Of koop jij ook melk ook in koeltanks van 4230 liter omdat je de premium op een 1.5-liter-pak te hoog vindt? ;)

Als koemelk onbeperkt houdbaar zou zijn, en ik pakken melk van die tank af zou kunnen breken, ongetwijfeld.

Leuk geprobeerd ;).

Link naar reactie

Dr. Prepper, bedankt voor je antwoord. De reputatie heb je wel gelijk in, maar zou dat er zoveel toe doen? Zou de gemiddelde mens bereid zijn om gemiddeld 8% minder goud aan te nemen voor wat jij nodig hebt, alleen voor die reputatie? Een lagere deelbaarheid moet daar ook nog eens bij opgeteld worden in de zin van hoeveel men er voor over heeft. Verder kan die hogere premie je wel koud laten, maar die zorgt er wel voor dat je nu 8% minder goud aan kan schaffen, of 174kg rijst per 50 gram minder. Dat verschil wordt al helemaal goed te zien als na SHTF (evt. als de orde weer hersteld is) de waarde omhoog schiet. Als die 10 keer over de kop gaat, heb jij per 50 gram het equivalent van wat nu €1760 is minder.

@Rothbart

Om enige duidelijkheid voor mij te krijgen; wat heb jij liggen? 1 kg baren? 500 gr?

Link naar reactie

Wij weten alleen niet hoe het geldsysteem er in de toekomst precies uit gaat zien. Goud is toch iets anders dan zilver.

Helemaal mee eens! Maar juist omdat we het niet weten zou ik ook zeker ook zilver naast goud kopen. En met de prijsverhouding van 1 op 50 is het zilver ook nog eens veel laagdrempeliger aan te schaffen.

Link naar reactie

Gezien mijn huidige financiële situatie, en mijn eerdere vraagstelling, het volgende:

Ik ga wat geld van de bank halen. Die cijfertjes op mijn scherm zeggen mij niets meer.

Nu kan ik twee dingen doen:

1. Biljetten in een sok stoppen;

2. Goud/zilver aankopen tegen een ridicuul hoge prijs (naar mijn mening).

De bank verklaart me voor gek, reden te meer om door te zetten.

Wat zou jij doen?

Link naar reactie

Johnny, het blijft koffiedik kijken, denk ik.

Ik zou zeker wat zilver aanschaffen. Indien je dat toch eng vindt, overweeg dan wat vreemde valuta op te nemen. Volgens sommige beleggers (zoals Jim Rogers, dacht ik) kun je beter Singapore dollars, of Braziliaanse realen bezitten als euros of vs dollars.

Maar volgens mij doe je er zeker goed aan je geld van de bank te halen (zoveel als je verantwoordt acht). Indien er iets mis gaat en mensen in de rij voor de pinautomaten staan, kun jij je concentreren op andere zaken. Op de laatste 9 maaltijden, bijvoorbeeld.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...