Ga naar inhoud
GENEGEERD

3 waardevolle survival gewassen & Kudzu "The Dooms Day Plant"


Tom

Aanbevolen berichten

@prepper053: Er zijn al genoeg invasieve soorten die onze natuur verpesten, ik ben dan ook erg huiverig voor een soort als deze.

 

Onze winters zijn niet genoeg om deze soort te temmen:

 

"Kudzu kan groeien onder veel verschillende condities en in verschillende grondtypen. Kudzu groeit vaak bij bosranden, verwilderde velden, wegbermen en stedelijke gebieden op plaatsen met veel zonlicht. Kudzu groeit het best op plaatsen waar de wintertemperaturen niet beneden de –15 °C komen, gemiddelde zomertemperaturen vaak boven de 27 °C uitkomen en de jaarlijkse regenval meer dan 1000 mm bedraagt. Op plaatsen waar de temperaturen beneden de –15 °C dalen, zal de plant tot de grond toe afsterven, maar de plant kan dan in de lente vanuit de wortels terugkomen." (wikipedia.nl)

 

Het verbaast me, dat deze plant niet op een lijst met verboden soorten staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Voor diegenen die denken dat de plant sterft bij -15 dat is niet correct. De bladeren en takken sterven misschien af, maar de wortel blijft gezond. Ik las zelfs dat een afgebroken stukje wortel in zelfs nog kan gaan groeien tot een volledige plant.

 

Ik ben geen boer, plantkundige of expert. maar voor zover ik weet heeft een plant 3 dingen nodig:

 

een goede voedingsbodem (dat zit in ons land wel goed)

water ( hebben we genoeg van)

zonlicht (ook dat hebben wij in ons land)

 

De plant is behoorlijk aanpasbaar, ik las zelfs dat de grote van het blad verschilt naarmate het nodig is om de takken te beschermen tegen de zon.

 

De plant is niet verboden in nederland, simpelweg omdat er ook nooit vraag naar is geweest, want zeg nou zelf een land dat bekend staat voor zijn landbouw zal niet snel een plant gaan kweken die in jaren ons land kan overwoekeren. Zoveel nuchter verstand hebben de meeste boeren en kweekers wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een misschien domme vraag/opmerking: ik lees dingen als dat het een knol maakt van zoveel kilo en dat het te vergelijken is met een aardappel. Maar ik zie nergens iets over wat het nu zo een geweldige preppers plant maakt. Want ik kan nergens iets vinden over de vitaminen die er in zitten of dat je de plant voor iets speciaals kan gebruiken? medicinaal? nou ik heb een paar dingetjes gezien maar niets wat andere planten en kruiden ook niet zouden kunnen.

Het lijkt mij dat dit een plant is die ons land zou kunnen verpesten en ons nog verder afhankelijk zou maken van het buitenland. Echt niet het risico en het gevaar waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd een beetje kriebels als het om claims gaat die stellen dat iets niet te stoppen is. Zoals bijvoorbeeld de Kudzu. Het is waar, in zuid amerika is het een plaag. Maar het heeft niet heel zuid amerika overwoekerd. De plant wordt in Japan en China gebruikt, en ook Japan en China zijn niet overwoekerd.

 

Op de site van permacultuur vind ik: "De plant groeit het best op wat warmere plaatsen en is winterhard tot -15 graden.In warmere regionen kan de plant door de snelle groei invasief worden."

 

Dus zal dat in NL nog wel meevallen.

 

klopt, maar vergelijk het oppervlakte eens waar het een plaag is met de oppervlakte van nederland.

In japan en china is de plant op sommige plaatsen bijna uitgestorven, dat komt omdat men daar de plant voor eten en eeuwen oude alternatieve geneeswijzen gebruikt. Iets wat ik een nuchtere nederlander niet snel zou zien doen vooral niet omdat de meeste nederlanders totaal geen verstand van alternatieve geneeskunde heeft en ze niet de kennis hebben om te oordelen of de plant uberhaupt eetbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepper053: Er zijn al genoeg invasieve soorten die onze natuur verpesten, ik ben dan ook erg huiverig voor een soort als deze.

 

Onze winters zijn niet genoeg om deze soort te temmen:

 

"Kudzu kan groeien onder veel verschillende condities en in verschillende grondtypen. Kudzu groeit vaak bij bosranden, verwilderde velden, wegbermen en stedelijke gebieden op plaatsen met veel zonlicht. Kudzu groeit het best op plaatsen waar de wintertemperaturen niet beneden de –15 °C komen, gemiddelde zomertemperaturen vaak boven de 27 °C uitkomen en de jaarlijkse regenval meer dan 1000 mm bedraagt. Op plaatsen waar de temperaturen beneden de –15 °C dalen, zal de plant tot de grond toe afsterven, maar de plant kan dan in de lente vanuit de wortels terugkomen." (wikipedia.nl)

 

Het verbaast me, dat deze plant niet op een lijst met verboden soorten staat.

 

Ach ja misschien helpt Roundup daar wel tegen (ahum). Maar ik ben het hier mee eens, er zijn al genoeg soorten die onze natuur verpesten. Zo zijn de natuurbeheerders volop bezig om de Amerikaanse Vogelkers te verwijderen uit de Nederlandse bossen en duinen. Het nadeel van het introduceren van een exoot is dat het de inheemse soorten kan verdringen en geen natuurlijke vijanden heeft. De beesjes die normaal op die plant gedijen, komen ook niet voor in Nederland. Zoiets loslaten in de natuur verdrijft dus niet alleen de inheemse planten, maar zorgt er ook voor dat onze huidige flora en fauna niets met deze plant kan, dus het leefgebied van bepaalde insecten en vogels wordt kleiner.

 

Je kunt allerlei regeltjes verzinnen, zoals voorzichtig met kweken, in containers, etc. Maar er hoeft maar één onverlaat te zijn en het hek is van de dam.

Nog een voorbeeld: in het slotengebied rondom Boskoop heeft ook iemand een grote exotische eendenkroos soort losgelaten.

Het resultaat: overvolle sloten met die troep zo ver je kan kijken, het wordt elke keer leeggebaggerd, maar niets helpt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

idd die prunus is een drama. ik denk dat je gelijk hebt met deze soort. ik heb 5 zaadjes besteld vanwege de veelzijdigheid van deze plant. Maar ik stop die zaadjes maar in mijn kluis tot de shtf is, en dan planten in een kliko, en die op de bestrating zetten en goed in de gaten houden.

 

Maar ik vraag mij wel af of het plantje hier ook als een wonder plant groeit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo wilde ik vd week nog wat appelslakken kopen voor in het aquarium.

Die verkopen we sinds deze week niet meer meneer, dat werd ons verboden omdat ze in Nederland goed blijken te gedijen.

Ze doen er dus toch wat aan gelukkig!

Sorry voor het noemen van dieren maar kwam op hetzelfde neer ;)

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast Heksenboot
Nog niet heb de zaden wel opgeslagen.

Als je genoeg hebt kan je de plant ook als kamp verdediging/ camouflage gebruiken.

 

Juist! En voedsel.

En om mijn geboortestad de groenste stad ter wereld te maken. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op zo'n manier je locatie kan afschermen/beveiligen, je komt en volgens mij niet makkelijk doorheen.
Geweldig toch! Maar ook griezelig zoals dat spul alles kan gaan overwoekeren! :eek:

 

De camouflage is fantastisch maar als verdediging lijkt het me niets (ik ben het er niet helemaal mee eens dat je er niet makkelijk doorheen komt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het verhaal over die Kudzo gelezen en ben wel geinteresseerd, het zou voor minder bedeelde mensen een goede zijn om te

kweken op een balkon. Van wat ik zo lees met eigen tuin ervaring moet je toch oppassen, zo heb ik ook een behoorlijke specifieke

overlever op de tuin die zijn wortels onder het tegeloppervlak heeft vastgezet. Wat ik ook doe, en hoeveel ik ook biologisch

bestrijdt, het is de enige die niet dood gaat. Dit allemaal door de wortels. Als ik zie dat die Kudzu heel erg is met worteloppervlak,

gaat het niet zozeer om het woekeren alswel de schade die het kan aanrichten aan tegels, stenen constructies etc.

 

Mocht je hem dan toch in een afgeschermde omgeving zaaien, bij mij is mijn kweekbalkon ideaal, dan moet je toch enigszins op

de hoogte zijn van manieren van uitspreiding, die veel mensen niet echt onder de knie hebben.

 

Zoals 12gauge zegt, er is niks mis met de boerenkool. Als er iets is wat elk jaar echt zonder problemen groeit is het altijd

de boerenkool, wat voor ziektes en plagen er bij de rest van de soorten ook optreedt. Het is zelfs een ideale plant om zaad

van te winnen, gezien zijn wintervastheid, als je de planttijd goed in de gaten houdt. Terwijl de rest van alles braak ligt staan

mijn boerenkool zaadplanten te overwinteren in de broeikas.

 

Dus ik zou ook opten voor boerenkool als eetplant voor SHTF. Er zijn genoeg soorten die aangeduid worden als geschikt voor SHTF,

maar ik moet er nog 1 tegenkomen die net zo goed en makkelijk opkweekt en groeit als de boerenkool.

 

Zegt niet dat er andere zijn, ik ben natuurlijk Hollands beinvloed, maar het is toch wel een typisch Hollands groente.

 

Ik zou het moeten proberen op het balkon, als ik die Kudzu zaad kan krijgen...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat is er mis met de oerhollandsche boerenkool vraag ik me af als ik zulke topics lees?
Nou, er is natuurlijk niets mis met de oerhollandsche boerenkool maar je kan absoluut niet zeggen dat je boerenkool als camouflage zou kunnen gebruiken (en daar gaan de laatste reakties over).

 

Er kan waarschijnlijk ook niet van boerenkool worden gezegd (om @Tom, #1, te citeren) dat het “u en uw gezin ontbijt, lunch en diner zal leveren”, en... “De plant kan gebruikt worden om pannenkoeken, brood, gebak en andere gebakken producten te maken. Gebruik de bladeren in plaats van sla voor salades en sandwiches. Bak de grote oudere bladeren in olie-en snack op hen, net zoals chips. De bloemen kunnen worden verwerkt in gelei, jam en een ingrediënt voor snoep. Het wordt verkocht in reformwinkels als een voedingssupplement. De kudzuwijnstok kan worden gebruikt voor sterk touw en koord, maar kan ook worden gebruikt om strikken te maken. Je kunt er manden, hoeden van vlechten en zelfs meubilair en aanmaakhout en brandhout. Zelfs kan kudzu verwerkt worden in Bio-Fuel, zowel ethylalcohol en graanalcohol. Het kan gebruikt worden als voer voor geiten, koeien, paarden, konijnen en de meeste grazende dieren en kippen.”

 

Boerenkool is ongetwijfeld een "Dooms Day Plant" maar dat is Kudzu ook. Het lijkt zelfs een wonderplant!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, er is natuurlijk niets mis met de oerhollandsche boerenkool maar je kan absoluut niet zeggen dat je boerenkool als camouflage zou kunnen gebruiken (en daar gaan de laatste reakties over).

 

Er kan waarschijnlijk ook niet van boerenkool worden gezegd (om @Tom, #1, te citeren) dat het “u en uw gezin ontbijt, lunch en diner zal leveren”, en... “De plant kan gebruikt worden om pannenkoeken, brood, gebak en andere gebakken producten te maken. Gebruik de bladeren in plaats van sla voor salades en sandwiches. Bak de grote oudere bladeren in olie-en snack op hen, net zoals chips. De bloemen kunnen worden verwerkt in gelei, jam en een ingrediënt voor snoep. Het wordt verkocht in reformwinkels als een voedingssupplement. De kudzuwijnstok kan worden gebruikt voor sterk touw en koord, maar kan ook worden gebruikt om strikken te maken. Je kunt er manden, hoeden van vlechten en zelfs meubilair en aanmaakhout en brandhout. Zelfs kan kudzu verwerkt worden in Bio-Fuel, zowel ethylalcohol en graanalcohol. Het kan gebruikt worden als voer voor geiten, koeien, paarden, konijnen en de meeste grazende dieren en kippen.”

 

Boerenkool is ongetwijfeld een "Dooms Day Plant" maar dat is Kudzu ook. Het lijkt zelfs een wonderplant!

 

korte termijn oplossing als de plant niet te verwijderen is en daarbij ook nog eens invasief is

dan kom je dat kud ding overal tegen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie net dat de prepshop ze heeft, lijkt me leuk eens een experiment te doen met deze soort,

of de verhalen nou echt waar zijn of overdreven. Ik kan zo wel snel al zonder al te veel moeite

een aantal omstandigheden kweken waarbij je snel ziet of het wel een sterke plant is.

 

Feit blijft dat zonder grond als basis een plant niet kan groeien, er moet een minimale hoeveelheid grond

zijn voor deze plant om te leven. Het experiment zou zich dan bij mij in 1e instantie toedichten op de minimale

hoeveelheid grond die je nodig hebt om een hoeveelheid plant te krijgen waarvan je een bepaalde hoeveelheid

onderhoudbaar eten kan oogsten. Gezien het worteloppervlak, heb ik zelf het idee dat de uitbreidbaarheid

afhankelijk is van de hoeveelheid grond.

 

Als alle aarde bezet en overgenomen is door de wortelhoeveelheid, zou mij 1e test zijn om te zien of na de winter,

dezelfde plant weer opkomt zonder moederlijke verzorging.Je zou dan een soort meting krijgen a la plantpot van

20 cm diameter geeft zoveel ranken en bladeren met zoveel opbrengst.

 

Voor de test van hoe taai de plant is, zou je hem net zolang geen voeding moeten geven, maar wel

water totdat deze niet meer groeit.

Dan een jaar laten staan zonder voeding, en dan wat voeding geven en zien hoe het reageert.

 

Gezien dat er altijd nog iets kan overleven onder de aarde wordt het een meerjaren experiment om echt te zien

wat de overleefbaarheid is van de plant in een beperkte ruimte..

 

Dan zou de plant misschien met een beetje voeding een bepaalde hoeveelheid eten moeten opbrengen.

Ik vraag me echter danig af, of de plant wel zo goed overleeft en hoe lang het kan zonder voeding als je begint

met bv een pot verse potgrond.

 

Het zou dan moeder natuur haar versie zijn van de zonne-energie auto tegenover de benzine-auto..

 

Misschien wel ideaal als SHTF plant, als SHTF echt plaatsvindt en je onder de meest barre omstandigheden

leeft, zoals in een bunker met niks dan beton om je heen met groei omstandigheden slecht tot waardeloos.

 

Alleen in zo een geval zou ik de plant als waardevol beschouwen, groeiend onder meest barre omstandigheden

met weinig voeding. En daarbij ook nog overlevend voor meerdere jaren ook al sterft het bovengronds af en met

vorst erover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...