Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ontbijt en lunch


Aanbevolen berichten

Vergeef me als hier al een onderwerp voor is. Ik kon het niet vinden.

 

Ben nou al een tijdje aan het preppen maar heb eigenlijk alleen nog maar eten voor diner...

Nou vroeg ik mij af wat is nou houdbaar ontbijt en lunch eten.. zat zelf te denken aan muslie of cornflakes maar daar heb je melk voor nodig of kan dit ook met water?

 

DDDirk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

als power ontbijt /lunch.. brinta.. hier opgeslagen in lege waterflesjes.. (schoon/droog).. stapelen langs de muur .. waar donker is.. houdbare melk.. blijven rouleren ivm datum.. 1 flesje is 3 normale onbijten of 2 flinke.. melkpoeder aanmaken met water ook optie..

brood.. lekker ontbijt lunch .. altijd.. brood per dag.. kant en klaarmix (sealen.. vacuum) bij bereiding dl water erbij .. klaar.. lang houdbaar beleg.. ham.. boterhamworst.. leverpastei.. jam.. pindakaas.. blik en glas.. .. eipoeder omeletje.. en voila.. eet smakelijk..

keep on prepping

 

xxbirgittexx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noodles (noedels) en pasta, of ander deegwaren, eitje, of andere dingen. Eigenlijk kan je heel veel als ontbijt/lunch eten. Per sé boterhammetjes? In Frankrijk eten ze ook warm als lunch. En als ik een bug-in doe, zal ik niet zoveel energie verbruiken als een werkdag. Dus ook niet zoveel eten.

Daarbij heb ik brood in de vriezer. Ja, als de energie uitvalt, dan moet daar wel eerst uit gegeten worden bij mij, totdat ik de back-up accu en alternatieve energiebron heb. Dan kan de vriezer wat langer aanblijven. Tot die tijd, heel snel de vriezer open en dicht, en eerst exact bepalen wat je eruit haalt, en weten waar het ligt, zodat je niet hoeft te zoeken en daardoor de vriezer lang open hoeft te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let bij müsli op de noten die erin zitten, die bederven waarschijnlijk het eerste.

Cornflakes etc. kun je ook met water of sinaasappelsap of gewoon droog eten.

Havermout (de basis van müsli) of rijst een nachtje laten weken en dan met een scheut stroop of honing..

Knäckebröt is ook zowat eeuwig houdbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb trouwens recent diverse rijst en pasta geprobeerd. Pasta (dat vezelrijk spul, Honig meen ik) moet echt maar een nacht en niet langer anders wordt het zelfs al té zacht, de zilvervliesrijst was gewoon lekker, pandan was zelfs na een nacht en een halve dag nog te hard. Dus als je gaat inslaan voor dat soort maaltjes, probeer dan echt eerst wat lekker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de reacties zit veel bruikbaars tussen!

Zoals het nu staat lijkt voor mijn pers. Situatie dit het beste.

-cornflakes (droog of met water)

-pannenkoek mix met alleen water

-broodmix met alleen water

-knakkebrot of krackers

 

Melk kan ik niet rouleren omdat mn ouders geen preppers zijn...

(Ik hoor ierereen wel over melk of eiwit poeder is dat een soort poeder waardbij je water doet en dan melk hebt?)

Zal eens rondsneupen in de supper

 

DDDirk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ontbijt sinds enkele maanden met een shake, hier doe ik melk, eiwitpoeder en fijn gemalen havermout (oats) in.

Gebruik het op het moment puur voor sport/gezondheid, maar het is ook een hele makkelijke manier om aan de goede kcal te komen.

 

Kan tevens ook prima met water in geval van SHTF, heb dus ook een mooie voorraad daarvan achter de hand.

 

Tip van pannenkoeken is ook heel nuttig, even water erbij en klaar.

Ook (maaltijd)soepen kunnen prima dienen als lunch.

Blikjes tonijn met wat mayo/curry etc etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom nou babyvoer, daar is vanalles mee geflikt. Gewoon puur melkpoeder, te koop bij de grotere AH, C1000, toko's. Water erbij en je hebt echte melk, smaakt hetzelfde als gesteriliseerde (lang houdbare) melk.

Of gecondenseerde melk in blik, is wel gezoet dus even wennen maar wel lekker.

 

Eiwitpoeder is heel wat anders, bijv. te koop bij De Tuinen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Havermout is overigens ook helemaal zijn comeback aan het maken: Goedkoop, lang houdbaar en multifunctioneel. Wat ideeën/recepten in SHTF-stijl natuurlijk, dus te bakken in solar-oven of op kleine warmte bron.

 

Havermoutpap

Havermout koken (100 gram) (met kokend water in een thermoskan in zo'n 45 minuten)

Gedroogde of vruchten op sap toevoegen

Eventuele andere toevoegingen: Noten, pure chocolade, kokos, kaneel, suiker.

- zowel warm als koud goed te eten

 

Havermoutpannenkoek

Havermout (100 gram) mengen met melk (200 ml of in poedervorm met water) en ei/wheypoeder (twee eetlepels).

Kaneel, suiker en andere lekkere toevoegingen erbij, even laten rusten (vijf minuten) en bakken met wat olie.

Wordt snel gaar, ook op een kleine warmte bron

 

Een hartige pannenkoek kan natuurlijk ook, voeg gewoon toe wat lekker lijkt:

Gedroogde spekstukjes, (gedroogde) spinazie, tomaat etc.

 

Havermout koekjes - voor zes stuks

Havermout (135 gram)

Vanillesuiker (100 gram)

Tarwebloem (30 gram)

Bakpoeder (theelepel)

Olie (90 ml)

Tarwemeel (35 gram)

Ei (of eipoeder/whey met water)

 

Alle ingrediënten mengen, platte rondes maken en 10-15 min bakken op 175 graden Celsius bakken.

 

Havermoutreep/Flapjacks - voor acht repen

(Bieten) stroop of honing (4-6 eetlepels), mengen met (150-200 gram) boter (kokosvet gaat ook), havermout (330 gram) en mespuntje zout.

Toevoegen zoals gewenst: Fijn gehakte noten en zaden, kokos, kaneel, suiker, gedroogde vruchten.

Dun uitspreiden (3 cm) en bakken, 25 minuten op 180 graden Celsius.

Eventueel nog wat chocolade of gecarameliseerde suiker over de repen gieten en even mee laten bakken of eten met wat jam.

- Deze repen zijn ontzettend vullend en gemakkelijk om mee te nemen.

 

 

Alle bovenstaande recepten zijn voor één persoon en kunnen - mits koel en droog - zo'n week worden bewaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knackebrod en creamcrackers zijn redelijk lang houdbaar en lekker.

 

Ongezuurd brood bakken (zonder gist) gaat supersnel en smaakt prima. (Smaakt naar 'wraps'). Alleen bloem, water en een eetlepel olie.

Ff kneden, plat maken en zonder olie bakken in een koekenpan. (2x 3 minuten).

 

Moet je gewoon eens proberen. Leuk, makkelijk, lekker.

 

Noach

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...