Ga naar inhoud
GENEGEERD

Leuk blogje over noodzaak warmte...


Aanbevolen berichten

"Je weet niet wat je mist, tot het weg is" gaat voor dit onderwerp evengoed op. Zelf heb ik sinds november vorig jaar een elektrische radiator aan moeten schaffen, omdat de cv-ketel niet voldoende meer aanslaat. Het was een mooi ding; zwart en met wieltjes. Na een week was er al een wieltje af en na een maand was de kachel kapot. Op zich nog geen probleem, ik had nog garantie en zo'n zelfde kachel zou weer snel geleverd kunnen worden. Toch begon....

 

Lees de rest Hier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mijn CV ketel heeft er 3 dagen geleden mee opgehouden (mazout op, wist niet dat diegene van wie ik het huis had gekocht de kraan van het meetsysteem had dichtgedraaid, zodat het leek of er steeds mazout aanwezig was), mazout al geleverd, maar zat lucht in systeem, terug in gang gekregen, maar hield er 2uur later terug mee op en nu is het weekend, dus kan niemand vragen :)) en idd, heel veel fun is het niet.

Gelukkig stond er een elektrische convexiekachel in de keuken, dus dat is momenteel de enige plaats die constant warm is.

Nog iets lastiger is geen warm water hebben, wassen met ijskoud water in een ijskoude badkamer zal je niet van sterven, maar blij word ik er toch ook niet van :p

Nu heb ik gelukkig een open haard in de woonkamer, wat mij bij een ander opvallend punt brengt, eens je op hout begint te stoken valt het enigzins op dat je houtvoorraad wel heel snel begint te slinken als je die open haard de hele dag moet laten branden, maw, houtvoorraad moet veel groter worden voor noodgevallen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig heb ik geen ketel die kapot kan gaan. Maar als mijn verwarming toch weigert en ik heb nog stroom, dan heb ik alsnog lekker warm water door een verwarmingselement. :)

Nu je het zegt, een solar zakje is eigenlijk best handig in een BOB. Al is het alleen maar omdat je daar ook water in mee kan nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben nog maar net aan het preppen maar heb al een petroleum kacheltje op het oog. Ben niet zo'n koukleum maar in de winter zonder verwarming, brrr...

 

Een voordelig klein petroleumkacheltje is de Foetsie

 

En voor de Nederlanders die zich ook afvroegen wat Mazout is... even opgezocht, dat is stookolie.. klopt toch? @XytraS :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mazout is idd huisbrandolie. Veel goedkoper daar dan hier :mad:

 

met een grote tank daar gaan halen ;)

1000l vat op je aanhanger

 

zonder stroom kan je makkelijk leven, maar een houtkachel is dan wel een must

wij hebben dat leuk wat maanden vol gehouden in het begin van de verbouwing

Link naar reactie
Delen op andere sites

@XytraS dit is misschien al eens vermeld maar ivp hout wat dacht je hier van 1297772388.2.jpg.e2ffcec2ba5a5b393f85ed95de1cf71e.jpg webpagina zo kun je in jou vrije tijd de brandstof aanvullen met materiaal wat je normaal gesproken weggooit.

 

Mijn CV ketel heeft er 3 dagen geleden mee opgehouden (mazout op, wist niet dat diegene van wie ik het huis had gekocht de kraan van het meetsysteem had dichtgedraaid, zodat het leek of er steeds mazout aanwezig was), mazout al geleverd, maar zat lucht in systeem, terug in gang gekregen, maar hield er 2uur later terug mee op en nu is het weekend, dus kan niemand vragen :)) en idd, heel veel fun is het niet.

Gelukkig stond er een elektrische convexiekachel in de keuken, dus dat is momenteel de enige plaats die constant warm is.

Nog iets lastiger is geen warm water hebben, wassen met ijskoud water in een ijskoude badkamer zal je niet van sterven, maar blij word ik er toch ook niet van :p

Nu heb ik gelukkig een open haard in de woonkamer, wat mij bij een ander opvallend punt brengt, eens je op hout begint te stoken valt het enigzins op dat je houtvoorraad wel heel snel begint te slinken als je die open haard de hele dag moet laten branden, maw, houtvoorraad moet veel groter worden voor noodgevallen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@XytraS dit is misschien al eens vermeld maar ivp hout wat dacht je hier van 1297772388.2.jpg.e2ffcec2ba5a5b393f85ed95de1cf71e.jpg webpagina zo kun je in jou vrije tijd de brandstof aanvullen met materiaal wat je normaal gesproken weggooit.

 

Ik vermoed dat dat die papierbriketten zijn? Dacht dat al eens gezien te hebben in een aflevering van Doomsday Preppers, dat is mss een mooie oplossing ja, maar zal dat eens moeten nagaan hoe het precies in zijn werk gaat, je hebt verschillende soorten papier en ik denk dat dat glanzende reclamepapier een behoorlijke bron van vervuiling is. (na een shtf geen prob meer wegens geen industrie, maar wss ook geen papier meer lol).

Goede tip, thx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag (hier in Zweden teminste) ook niet zomaar alles in je open haard / CV systeem verbranden! Pas op met het in de fik steken van troep die niet in je haard/CV thuishoort, behalve giftige dampen (die gezellig in je moestuin kunnen neerslaan) kan je het risico op schoorsteenbrand ook aanzienlijk verhogen!

 

Kan me best voorstellen dat al die inkt en bleekmiddellen en andere ongein van alle papiertroep die je krijgt, best wel eens flink giftig kunnen zijn bij verbranding. Schiet niet op als je jezelf vergiftigd door je warm te houden! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@XytraS klopt papierbriketten , en ja glanzend papier werkt niet echt.

 

werking erg simpel (tenminste zoals ik t doe)

1)papier snipperen

2)in een ton doen (cementbak gebruik ik)

3) water erbij ,even mengen (beste gaat met cementmixer op de boormachine)

4) een nacht laten staan

5)briketmaker pakken en vullen en uitpersen

6) eruit halen en laten drogen (hiervoor heb ik een rek gemaakt met kippegaas)

 

en dit principe is ook toepasbaar met bladeren........

Ik vermoed dat dat die papierbriketten zijn? Dacht dat al eens gezien te hebben in een aflevering van Doomsday Preppers, dat is mss een mooie oplossing ja, maar zal dat eens moeten nagaan hoe het precies in zijn werk gaat, je hebt verschillende soorten papier en ik denk dat dat glanzende reclamepapier een behoorlijke bron van vervuiling is. (na een shtf geen prob meer wegens geen industrie, maar wss ook geen papier meer lol).

Goede tip, thx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook toe te passen met bladeren en de meeste inkt en rotzooi blijft achter in het water

Je mag (hier in Zweden teminste) ook niet zomaar alles in je open haard / CV systeem verbranden! Pas op met het in de fik steken van troep die niet in je haard/CV thuishoort, behalve giftige dampen (die gezellig in je moestuin kunnen neerslaan) kan je het risico op schoorsteenbrand ook aanzienlijk verhogen!

 

Kan me best voorstellen dat al die inkt en bleekmiddellen en andere ongein van alle papiertroep die je krijgt, best wel eens flink giftig kunnen zijn bij verbranding. Schiet niet op als je jezelf vergiftigd door je warm te houden! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SHTFNL folders voldoen ook prima:p en gemixt met droge (bruine) bladeren brand het uitstekend, wat ik tevens doe met een aantal gedroogde blokken is ze onder dompelen in vaseline dat scheeld een stuk met aansteken.

bij gebruik even iets lospeuteren en aansteken.

super idee! had er nog nooit van gehoord... ga er zeker achteraan. Moet zeker nu ook een abbonement op een krant nemen... lol
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert ow ja grommm vloek en tier, dat weet ik nog goed, vergeten te vermelden hier

maar na vallen en opstaan ben ik tot een hele simpele oplossing gekomen,

vul eerst een cementbak met bladeren en water en maak hier een pulp van

dan vul een andere bak met papier en water en maak daar ook pulp van

maak niet de fout (zoals moi) om beide bakken topvol te doen maar voor de helft,

wacht een nachtje,

giet nu de papierpulp bij de bladerpulp wel roeren ondertussen, blokken persen, laten drogen

een aantal (nadat ze goed gedroogd zijn) onderdompelen in warme vaseline dit scheeld bij het aansteken vuur iets los peuteren en aansteken brand geweldig!

 

hoop dat je hier wat aan hebt geert

 

@hamster heeft u het al eens geprobeerd met bladeren in uw papier blokken ? Bij mij breken de blokken na het drogen steeds waar er bladeren zijn . Of u zou de bladeren ook moeten versnijden maar dat is een onbegonnen werk volgens mij .
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...