Ga naar inhoud
GENEGEERD

Angst tijdens SHTF.


offgrid

Aanbevolen berichten

Ik denk dat een ieder van ons zich op zn eigen manier zo goed mogelijk probeerd voor te bereiden op n evt SHTF(In wat voor vorm dan ook)Maar de angst die zal ontstaan daar is moeilijk op te trainen...Nattuurlijk kan je voor jezelf zoveel mogelijk scenarios door nemen er over nadenken en jezelf er geestelijk op probeeren voor te bereiden.Denken jullie wel s aan de angst?Ik weet niet hoe ik hier zelf mee om gaan zou.In t laatste Blog van Selco gaat t ook over angst ;bijgaande de link.

http://shtfschool.com/survival-psychology/the-different-faces-of-fear/

Wat is jullie grootste angst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

mijn grootste angst??

 

ik ben geen schaap

ik ben geen herder

ik ben geen schaapshond

ik ben geen wolf

ik ben geen wolf in schapenvacht

ik ben een lone sheep,

ik volg de goede herder van een afstandje uit nieuwsgierigheid wacht ik meestal eerst af wat de andere schapen gaan doen(sommigen dwalen bewust af) en daar maak ik een keuze in hoe te volgen.

 

dat kan gevaar met zich meebrengen voor de geestelijke factor.

ook in een shtf.

 

wat ik maar bedoel is: ik ben bang voor mensen nu al, ik vertrouw ze nu al niet, dus ik bekijk altijd eerst wat ze doen voordat ik het wel of niet volg.

waar het op neer komt ik ga ze uit de weg wanneer shtf.

 

angsten?: verlies van familie door geweld,verlies van gear en bovenal verlies van mentale gesteldheid in een shtf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is angst?

Angst is de natuurlijke reactie van je lichaam en geest op dreigend gevaar. Dat kan een gevaar van buitenaf zijn, bijvoorbeeld een auto die met hoge snelheid op je afkomt als je een straat aan het oversteken bent, maar ook een gevaar vanuit jezelf. Faalangst is daar een goed voorbeeld van, maar je kunt ook denken aan de angst voor spinnen of aan kinderen die bang zijn voor het donker.

 

Angst heeft in principe een heel belangrijke functie. Het is een signaal van je lichaam dat je in beweging moet komen om het gevaar te bestrijden of juist te ontlopen. Angst uit zich dus in de zogeheten vecht-of-vluchtreactie. In feite is angst een golf van energie die door je lichaam gaat, bedoeld om je voor te bereiden op één van die twee reacties.

 

Angst is er in allerlei soorten en maten. Gezonde spanning voor een presentatie is prima, maar als je nachten wakker ligt omdat je over drie dagen weer een autorijles hebt, wordt het wat anders. Als angst je dagelijks leven gaat beïnvloeden, is het tijd om actie te ondernemen.

http://www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/angst/wat-is-angst.html

http://educatie.ntr.nl/angstdebaas/1374337/wat-is-angst/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast expectation

Er ontstaat inderdaad een fight-flight reactie ten gevolge van neurale en hormonale processe. Maar de laatste jaren wordt er steeds vaker de fight-flight-freeze reactie van gemaakt want in sommige gevallen zullen organisme verstijven denk maar aan het hert op de snelweg.

Bij angst wordt vaak gebruik gemaakt van een techiek genaamd graded exposure. Betekend gelijdelijke blootstellig aan hetgene dat je eng vind. Nou zal dat in teotwawki lastig gaan want waarschijnlijk ben je bang voor zulke erge zakendat daargeen expousre therapie op zal werken. Angst en stress gaan hand in hand. Het kan zijn dat je angst veroozaakt/verward wordt door een stressor. Is het een stressor waar je. Zelf iets aan kan veranderen dan zou ik dit zeker doen. Dit wordt actieve coping genoemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Gast Sandokan

je hebt eigenlijk geen antwoord gekregen op je vraag

het lijkt er op dat dat vaak gebeurt op het forum

en niet alleen deze

 

grootste angst bij SHTF, ik kan wel meerdere dingen benoemen die ik heel lastig vind in zo'n situatie

- gewond raken en geen hulp kunnen halen (ken je die film van die jongen die met zijn arm vastraakt in een ravijnspleet en zijn eigen arm af moet snijden!!)

- insluipers 's nachts

- achtervolgt worden

- op de vlucht moeten slaan voor (natuur)geweld

- afgesneden zijn van mensen en volledig alleen over blijven (ook niet prettig, kan ik uit ervaring zeggen!)

 

denk dat de kansen zitten in het onder ogen zien van de feiten op zo'n moment

en dan heel nuchter je hoofd koel kunnen houden en de S.T.O.P. formule gebruiken

 

ik was ooit eens gaan wandelen in een onbekend gebied, en ik dacht slim een stuk af te snijden,

maar kwam daardoor opeens in een ondoordringbaar moeras terecht

en elke seconde dat ik stil ging staan zakten mijn schoenen weg in de zuigende modder

geloof me, je hoofd koel kunnen houden is 75% van het werk om te overleven!

 

Sandokan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn grootste angst, er onder liggen. Geen opties meer hebben, het initiatief verliezen, achter de feiten moeten aanhollen.

 

Om geen angst te hebben moet men altijd reserves hebben, moet men altijd genoeg mogelijkheden en alternatieven hebben in geval van noodsituaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

Bagr - angst is ook een goede motivator om je beter voor te bereiden

 

iemand zei ooit op een Amerikaans forum:

okee, als we echt willen voorbereiden en oefenen, dan nu allemaal naar de meterkast, stroom en gas uit, water afschakelen,

je krijgt 5 minuten om te pakken wat je kan pakken en dan moet je 72 uur de deur uit en het zien te redden

alternatief was dat je wel in huis mocht blijven, maar zonder gas, licht, water enz

wat doe je dan?

zeer leerzaam om dan te zien waar je nog dingen mist

of wat je nog zorgen baart of bang maakt!!

 

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
Ik denk dat een ieder van ons zich op zn eigen manier zo goed mogelijk probeerd voor te bereiden op n evt SHTF(In wat voor vorm dan ook)Maar de angst die zal ontstaan daar is moeilijk op te trainen...Nattuurlijk kan je voor jezelf zoveel mogelijk scenarios door nemen er over nadenken en jezelf er geestelijk op probeeren voor te bereiden.Denken jullie wel s aan de angst?Ik weet niet hoe ik hier zelf mee om gaan zou.In t laatste Blog van Selco gaat t ook over angst ;bijgaande de link.

http://shtfschool.com/survival-psychology/the-different-faces-of-fear/

Wat is jullie grootste angst?

 

Mijn grootste angst is ook mijn achillishiel: Het niet meer kunnen krijgen van een bepaald medicijn waardoor mijn leven een zeer marginale kwaliteit krijgt waardoor ik ook zonder de SHTF overwegen zal eruit te stappen. Ik heb daartoe zelfs cyaankali geprept.

Arts wil niet meer voorschrijven dan voor 90 dagen. Zijn commentaar: "Er treden dan allerlei 'noodscenario's' in werking".

Dit is grote nonsens. Een SHTF-event impliceert het ontbreken van een 'noodscenario'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn grootste angst is ook mijn achillishiel: Het niet meer kunnen krijgen van een bepaald medicijn waardoor mijn leven een zeer marginale kwaliteit krijgt waardoor ik ook zonder de SHTF overwegen zal eruit te stappen. Ik heb daartoe zelfs cyaankali geprept.

Arts wil niet meer voorschrijven dan voor 90 dagen. Zijn commentaar: "Er treden dan allerlei 'noodscenario's' in werking".

Dit is grote nonsens. Een SHTF-event impliceert het ontbreken van een 'noodscenario'.

Als chemicus kun je je eigen medicatie niet zelf maken?Er zij ook vele landen waar je alles over de counter kan kopen.Internet is ook een optie zeker als je bij macht ben ze zelf te testen op bestandeel,kopen tot je de echte spuul binnen heb. Ook mogelijk is het "verlies" van je medicijn en een paar keer na de dienst doen arts om meer te regelen.In mijn bagage kwijt werk erg goed bij doctors in het buitenland zeker als je een leeg doosje laat zien op je naam.

Good luck met liegen en bedrieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als chemicus kun je je eigen medicatie niet zelf maken?Er zij ook vele landen waar je alles over de counter kan kopen.Internet is ook een optie zeker als je bij macht ben ze zelf te testen op bestandeel,kopen tot je de echte spuul binnen heb. Ook mogelijk is het "verlies" van je medicijn en een paar keer na de dienst doen arts om meer te regelen.In mijn bagage kwijt werk erg goed bij doctors in het buitenland zeker als je een leeg doosje laat zien op je naam.

Good luck met liegen en bedrieren.

 

Ja sommige medicijnen kun je in je garage maken met keukengerei en primitieve middelen. In de jaren dat ik docent was op VWO liet ik leerlingen aspirine maken op school. Maar voor het maken van de meeste medicijnen heb je dure hulpmiddelen nodig in een echt goed geoutilleerd laboratorium en (hulp)-chemicaliën waar je als particulier niet aan kan komen. Maar de medicijnen "verliezen" op vakantie en het lege doosje-truc in het buitenland is een goed idee. Mijn dank. Ik ben inderdaad veel te eerlijk. Oneerlijkheid duurt in dit soort zaken het langst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Angst train ik al sinds 1995 maar dan in een ietwat niet-prepgerelateerde situatie.

Uitgangspunt moet zijn dat een goede voorbereiding de reden tot angst kan wegnemen. (er kan immers minder tot niets misgaan)

Daarnaast: goed verhaal in je hoofd. Rustig blijven ademhalen.

Optioneel nog een pilletje om kalm te worden? (deed ikzelf nog niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
er is nog nooit iemand dood gegaan aan angst, wel aan het gebrek aan angst (aldus Midas Dekkers)

 

maar ik geloof dat Angst je ook kan redden, meestal liggen de helden dood op het slagveld

 

Dit feit is heel simpel ye achterhalen door met een grote groep.vrienden eens een dagje te gaan paintballen.

Alle Rambo's liggen er zo uit....;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

de grootste angst die ik heb is vooral nu. omdat ik niet precies weet wat er gaat gebeuren. angst voor het onbekende... ik weet dat zodra de SHTF en TEOTWAWKI eenmaal in gang is, dat ik dan in survival-mode ga en dan komt mijn brein meestal zo'n beetje vanzelf met adequate acties en plannen. maar nu... pfff. ik kan niet zo goed tegen dingen niet weten. het maakt me zenuwachtig. en angstig. :eek:

daarna, het verliezen van mn kids aan mensen/omstandigheden die ze niet doden maar gebruiken voor onfrisse, pijnlijke en/of barbaarse praktijken. :mad:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt angst en angst, van mezelf weet ik dat ik in een leven op dood situatie over ga op the survive modus, gevoel word uitgeschakeld en ik doe wat ik moet doen om het er levend af te brengen.

Dat is achteraf gezien een heel appart moment.

Normaal gesproken ben ik wel een stresskop, maar toen leek het wel alsof, ik iedere stap vooraf zorgvuldig had geoefend en alles op de automatische piloot liep.

 

 

Wel moet ik erbij zeggen dat het enkele maanden later de problemen kwamen en alles er alsnog eruit moest.

 

Angst is en overlevingsdrang instinct maar angst kan je ook terughouden en verhinderen dat je de juiste beslissingen neemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn grootste angst? Dat het niet te snel moet gebeuren want ik ben net pas begonnen met preppen en lezen op dit forum. Inmiddels al wat spullen in huis gehaald maar we zijn er nog lang niet.

 

Verder hoop ik mijn gezin te kunnen verdedigen bij aanvallen van plunderaars en ander gespuis. Ben geen vechtersbaas maar heb wel een mentaliteit om tot het uiterste te gaan qua beschermen van mijn vrouw en kind. Hiervoor moet ik nog voorbereidingen treffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast ancestral-viking

soms is een dosis gezonde angst ook werkzaam je zintuigen verscherpen vaak en je hoort ruikt en proeft er stukken beter door .......

ongezonde angst is degene die je in een shtf je leven kan kosten omdat je niet meer helder kan of wil nadenken.......

ieder mens gaat anders om met angst ....ik heb volwassen kerels zien bevriezen van angst en kleine mannen die er helemaal niet stoer of groot en sterk uit zagen , de leiding zien nemen en de leiding over zien nemen .........het is heel goed als je je eigen angsten heb meegemaakt en er mee om kan gaan...echter elk moment blijft een moment opname ...verder kan ik er niet veel meer over kwijt........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...