Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tandpijn


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ook hier geldt, zoals op zoveel vlakken, dat voorkomen beter is dan genezen. Dat is wellicht niet iedereen gegeven, lees ik in diverse reacties, maar het simpel aanpassen van een dieet kan wonderen verrichten.

 

Ik eet mijn hele leven al geen snoep, ijs, taart, toetjes of zoet broodbeleg en drink geen frisdranken, ook geen vruchtensappen. Water en thee zijn mijn eh... cup of tea. Ik ben geen tandarts maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit de reden is waarom ik op mijn 28e nog nooit een gaatje of vulling heb gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opletten met wat je eet en hoeveel en vaak je iets eet met suiker/zuur/koolhydraten is belangrijk.

 

Je mond kan 7 eetmomenten per dag aan. Dus wanneer je 3 hoofdmaaltijden eet per dag, kan je nog max. 4x per dag iets tussendoor eten.

 

Wanneer je iets eet waar bijvoorbeeld suiker en/of zuur in zit dan ontstaat er een “zuuraanval” in jouw mond. Dit is geen probleem want na verloop van tijd hersteld dit weer.

(30 tot 60 minuten) Ons speeksel speelt hierbij een belangrijke rol.

Wanneer iemand te veel eetmomenten heeft op een dag dan krijgt het gebit onvoldoende kans om te herstellen.

 

Suikers en koolhydraten worden in de mond omgezet in zuren en kunnen op den duur gaatjes veroorzaken in ons gebit. (zeker wanneer we meer dan die 7 eetmomenten per dag kennen of vaak voedingsmiddelen eten/drinken waar veel suiker/zuur in zit)

 

Met suikers wordt niet alleen de toegevoegde suikers bedoeld in voedingsmiddelen maar ook de suikers die van nature in voedingsmiddelen voorkomen zoals bijvoorbeeld in fruit. (denk bij fruit ook aan de natuurlijke fruitzuren; we kennen zoet en zuur fruit)

 

Bij zuren: het gaat er niet alleen om hoevéél zure voedingsmiddelen we eten en drinken, hoe váker we dat doen en hoe lánger we die zure voedingsmiddelen/dranken in onze mond houden, hoe groter ook de kans weer is op tanderosie. Ook díe manier waarop we eten en drinken is van invloed op ons gebit. (tanderosie is slijtage van het tandglazuur door zuren uit ons eten/drinken. (óf uit onze maag!)

 

Lang verhaal maar ik hoop hiermee ook één en ander te hebben verduidelijkt.

 

Groeten, Annelies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier stand een vrouw die deze mand aan de vierde wortelkanal behandeling toe is. Buig diep voor mij .

Ik Houd het vol op tramadol, diazepam en rum, kruidnagel en andere lieflafje die niks doen als je echt zon god gruwelijke pijn heb dat je...............................

Blijk toch dat boxen Niet goed was voor je gebid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opletten met wat je eet en hoeveel en vaak je iets eet met suiker/zuur/koolhydraten is belangrijk.

 

Je mond kan 7 eetmomenten per dag aan. Dus wanneer je 3 hoofdmaaltijden eet per dag, kan je nog max. 4x per dag iets tussendoor eten.

 

Wanneer je iets eet waar bijvoorbeeld suiker en/of zuur in zit dan ontstaat er een “zuuraanval” in jouw mond. Dit is geen probleem want na verloop van tijd hersteld dit weer.

(30 tot 60 minuten) Ons speeksel speelt hierbij een belangrijke rol.

Wanneer iemand te veel eetmomenten heeft op een dag dan krijgt het gebit onvoldoende kans om te herstellen.

 

Suikers en koolhydraten worden in de mond omgezet in zuren en kunnen op den duur gaatjes veroorzaken in ons gebit. (zeker wanneer we meer dan die 7 eetmomenten per dag kennen of vaak voedingsmiddelen eten/drinken waar veel suiker/zuur in zit)

 

Met suikers wordt niet alleen de toegevoegde suikers bedoeld in voedingsmiddelen maar ook de suikers die van nature in voedingsmiddelen voorkomen zoals bijvoorbeeld in fruit. (denk bij fruit ook aan de natuurlijke fruitzuren; we kennen zoet en zuur fruit)

 

Bij zuren: het gaat er niet alleen om hoevéél zure voedingsmiddelen we eten en drinken, hoe váker we dat doen en hoe lánger we die zure voedingsmiddelen/dranken in onze mond houden, hoe groter ook de kans weer is op tanderosie. Ook díe manier waarop we eten en drinken is van invloed op ons gebit. (tanderosie is slijtage van het tandglazuur door zuren uit ons eten/drinken. (óf uit onze maag!)

 

Lang verhaal maar ik hoop hiermee ook één en ander te hebben verduidelijkt.

 

Groeten, Annelies

 

Hartstikke leuk verhaal maar genen spelen ook een grote rol. Ik heb helaas het gebit van mijn vader meegekregen tijdens mijn productie en ik kan je zeggen dat ik er niet bijster blij van wordt. om te beginnen heb ik weinig tot geen glazuur op mijn tanden, dit houdt in dat ik veel last van gaatjes heb en veel last van aanslag van koffie en sigaretten. terwijl ik toch niet overmatig veel zoetigheid eet en drink. overigens is het qua gaatjes veel beter sinds ik elektrisch poets.

daarnaast is bij mijn boven en onderkaak de raak te klein wat inhoud dat er stomweg niet genoeg plaats is voor alle tanden en kiezen.

 

Ik kan ook bevestigen dat pijnstillers niet goed werken. Ik heb ooit eens een ontsteking gehad in mijn bovenkaak. Ik heb geloof ik iets van 10 x 600 mg ibuprofen gehad die dag. afleiding werkte op dat moment ook niet, we hadden die dag bouwvakborrel. Wat hielp was dat ik de dienstdoende tandarts die avond een sneetje in mijn tandvlees had gemaakt zodat de druk van de ontsteking af kon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Hoikes

 

Ik heb ergens gelezen of gehoord dat je tandpijn kan bestrijden met honing en kaneelpoeder. ( Verhouding 1 op 3)

Je maakt daar een papje van en smeert dat op en rond je pijnlijke kies.

Nu, ik weet niet of het waar is en stel me de vraag of het daadwerkelijk helpt.

De honing zal hier wel de ontsmettende factor zijn maar wat doet kaneel?

 

Als er iemand hier iets meer over weet hoor of beter lees ik het graag.

 

Groetjes Chin

 

Hoi @Chinaka,

 

Een hele goeie manier om o.a. mond problemen te verhelpen is oil pulling, dit uit eigen ervaring met deze methode, raad ik je echt aan. Het beste te doen met kokosolie of hennepolie. Je tanden worden zelfs witter. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/19979-oil-pulling-ontgiftingskuur.html

 

Groetjes,

 

Jennifer

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
  • 4 maanden later...

Vrijdag kwam ik terug uit Spanje waar ik kiespijn en een ontsteking in mijn kies kreeg. Ik had geen zin in een Spaanse tandarts en ook dacht ik dat de kies niet meer te redden viel (er zaten al wee vullingen in). Ik had dus overwogen de kies los te wrikken en er zelf uit te trekken.

 

Toen ik gisteren het verhaal vertelde aan mijn tandarts, gaf hij aan dat het een optie had geweest maar na en foto gaf hij aan dat hij dacht (90% kans) de kies voor minimaal 5 jaar te kunnen redden. Ik kreeg dus een wortelkanaalbehandeling (mooi woord voor galgje of scrabble:p) een medicijn tegen de ontsteking en een noodvulling. Voel je allemaal niets van, want de verdoving heb je meer last van later.

 

Vandaag hetzelfde verhaal, maar nu met een definitieve vulling. Dus weer 75 minuten in de stoel en als de verdoving is uitgewerkt wat na pijn, maar dan ben ik er waarschijnlijk voor 5 jaar weer van af. Tijdens een SHTF had ik de kies zeker getrokken en de wond schoon gehouden door eerder genoemde methoden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al jaren kiespijn waar geen kiezen meer staan erg vervelend . Dat is een zenuw in mijn kaakbeen die aan het protesteren is zowel onder als boven mazr enkel rechts . Van morgen was ik nog in het ziekenhuis voor een bloedonderzoeken en morgen moer ik in de pijnkliniek zijn .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wens iedereen met gebitsproblemen heel veel sterkte toe. Kan erg lastig en pijnlijk zijn. Jullie zullen inmiddels vast wel weten dat iets dat al flink ontstoken is niet meer verdoofd kan worden. Dat werkt dan niet meer.

 

Tip voor de evacuatierugzak: http://www.amazon.com/gp/product/B0073H1UQQ/ref=pd_lpo_sbs_dp_ss_1?pf_rd_p=1944687742&pf_rd_s=lpo-top-stripe-1&pf_rd_t=201&pf_rd_i=B001MA316C&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_r=0MB96MCA0G19W5KV0R2B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dit destijds nog verder onderzocht? Ik had hier nog niet van gehoord, het klinkt interessant maar m'n bs-bel rinkelt wel...

 

Ja ik doe dit regelmatig en idd je tanden worden mooi schoon en heb nog amper last van mijn tandvlees. Het beste is dit 's morgens te doen en pas na een half uur tot 3 kwartier te gaan ontbijten om het beste resultaat te bereiken.

@dR3 Wat is je bs-bel??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik doe dit regelmatig en idd je tanden worden mooi schoon en heb nog amper last van mijn tandvlees. Het beste is dit 's morgens te doen en pas na een half uur tot 3 kwartier te gaan ontbijten om het beste resultaat te bereiken.

@dR3 Wat is je bs-bel??

 

bullsh!t-bel, oftewel onzin of urban hoax. Dank voor je reactie, ik zag in de comments in de link ook meerdere mensen met positieve ervaringen waardoor m'n interesse gewekt werd. Ben benieuwd of dat ontgiften echt werkt of dat het een placebo is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bullsh!t-bel, oftewel onzin of urban hoax. Dank voor je reactie, ik zag in de comments in de link ook meerdere mensen met positieve ervaringen waardoor m'n interesse gewekt werd. Ben benieuwd of dat ontgiften echt werkt of dat het een placebo is.

@dR3 het zal ongetwijfeld ontgiften als je het elke dag doet, ik kan dat niet, omdat mijn lijf vanwege fibromyalgie overal heel heftig op reageerd :( Alles met mate dus voor mij ;)

 

hihi Bullshit-bel, die ga ik onthouden LOL

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dit destijds nog verder onderzocht? Ik had hier nog niet van gehoord, het klinkt interessant maar m'n bs-bel rinkelt wel...

 

Nee zelf niet geprobeerd, ik ken het verhaal van een van mijn beste vrienden, zijn zus gebit was opgegeven door de tandarts, toen kwam ze in contact met oil pulling en het wonder was geschied, haar gebit kon behouden blijven, en was op veel punten verbeterd. Broodje aap? Ik heb werkelijk geen idee. Ik ken haar niet, en moet op het verhaal van mijn maat afgaan. (hij heeft vaker grote verhalen ;))

 

edit: Net mijn maatje even aan de telefoon gehad, zijn zussen ervaren betere oog opslag, mooier haar, stabieler gebit, en beter slapen, minder moe. enz.

 

Tja of het waar is? klinkt wel als bs, maar wie weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij nog wat uitstekende anti-kiespijn tips;

 

http://lichamelijke-klachten.plazilla.com/tips-bij-kiespijn-wat-te-doen-bij-kiespijn

 

Een flesje essentiele kruidnagel olie is ook super om in huis te hebben.

 

Kruidnagelolie is inderdaad het eerste wat bij mij opkomt. Wel sterk verdunnen, volgens een van de leveranciers maximaal enkele delen olie op elke 100 delen water:

 

http://kruidnagelolie.nl/informatie-kruidnagelolie/kruidnagelolie-tegen-tand-kiespijn/

 

Uiteraard is het wel symptoom bestrijding, het verhelpt achterliggende problemen niet, alhoewel het een wel ontsmet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...