Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bugout Bike


offgrid

Aanbevolen berichten

Ja ik heb ook besloten om voor een fiets te kiezen de reden ervan:

A : ik hoef geen benzine mee te sjouwen.

B : onderhoud is makkelijk (ben fietsenmaker geweest)

C : kan overal komen

D : overal in Nederland zijn fietsen ( dus ook onderdelen ;) )

E : kan mijn complete uitrusting meenemen ( Note to myself : fietskar aanschaffen die afsluitbaar is )

F : Nederland ligt vol met fietspaden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 112
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik gebruik een omgebouwde mountainbike die voorzien is van een stevige motor en batterij. De bike haalt vlotjes 38km/u en op die snelheid fiest je gemakkelijk 50 km. Als je zelf een grotere inspanning levert en minder vermogen vraagt van de batterij haal je gemakkelijk 80 km. Daarvoor rij je wat trager en schakel je wat hoger. De pieksnelheid van mijn bike ligt op 50 km/u, alleen trek je de batterij dan in 8 min leeg en dat is ook niet de bedoeling. Een soortgelijke fiets vind je hieronder. Oja, ik gebruik de fiets voor dagelijks woon-werk verkeer en krijg hiervoor een fietsvergoeding van .015€/km. Op jaarbasis levert de fiets mij 750 euro op. In 1 jaar en over een trajekt van 3500 km reed ik 6 keer lek en bij een -harde- botsing met een stoeprand verboog ik 1 achtervelg.

 

De fiets in het filmpje rijdt op vol vermogen. Ik stelde de bike in op 40 amp ipv de fabrieksafstelling van 70 amp. Ook aan de andere instellingen sleutelde ik wat om een grotere actieradius te krijgen. Fietsonderdelen heb ik tegenwoordig op voorraad. Een flesje schuimvulling à 3.5€ bij Decathlon doet wonderen bij een lekke band. Mijn banden worden bij lekrijden volgespoten en in de praktijk zijn ze onherstelbaar na drie gaatjes. De banden die ik gebruik zijn zelfdichtend. Een binnenband kost 7€, een buitenband 15€. Ik bespaar een auto.

 

De energie van de batterij komt van mijn zonnepanelen en wordt gesubsidieerd door de Belgische overheid.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er aan wat voor kit je neemt. De kit zelf kost 325 euro, de batterij 36v 12ah kost 400 euro.Prijzen excl. btw. Daarnaast heb je nog een programmeerkabel nodig 25e. De grootste kost is de batterij ik koos voor een LiFePo4, nieuwe technologie, heel vaak herlaadbaar maar het nadeel is dat ze vrij duur en zwaar is. Intussen heb ik een 'slow' elektrische fiets gekocht bij een sportzaak 600€ en ook de fiets van mijn vrouw omgebouwd, we gebruiken dezelfde batterij. Ik spaar momenteel voor een bijkomende batterij en nog een ombouwkit. Dan kan ons hele gezin elektrisch fietsen als het nodig is. Zo kunnen we ook een auto van de hand doen en ook die afhankelijkheid van olie verminderen. Zonder al te veel aan comfort te verliezen. Trappen doe je toch, dus het is ook nog gezond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fiets lijkt mij ook een goede optie. Ik lees hier veel over het kapot gaan van auto's, maar fietsen zijn in mijn beleving veel kwetsbaarder. Zeker wanneer je grote afstanden met zware belasting af gaat leggen.

 

Ik kan een band plakken en een pedaal verwisselen, maar daar houdt het mee op. Moderne fietsen zijn extra lastig de repareren. Vroeger kon in een achterband nog wel verwisselen, maar met een fiets met derailleur en tig versnellingen weet ik niet meer hoe dat gaat.

 

Hoe doen jullie dat? Zijn er goede manuals voor noobs? Oefenen jullie wel eens in het repareren van fietsen? Zijn er eigenlijk workshops waar je kan leren hoe je een fiets kunt repareren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je fiets nodig hebt voor je werk en elke dag 30 km fietst, dan leer je gaandeweg je problemen op de lossen. Wil je een ideaal recept om te leren herstellen, koop je dan een tweedehands fiets zoals ik deed.

 

Ongeveer alles heb ik al vervangen. Met een reparatieset van Decathlon 30 euro http://www.decathlon.be/koffer-met-volledige-set-tools-id_4760419.html kom je al een heel end. Voor de banden heb ik altijd een spuitbus schuim bij en die zorgt er voor dat ik meestal thuis raak.

 

De eenvoudigste manier is nu al beginnen oefenen en als je eens een moeilijk probleem hebt, bekijk dan wat youtube filmpjes die zijn er bij de vleet. Intussen zijn er nog weinig problemen die ik niet opgelost krijg.

 

Een overzichtje van wat ik did jaar al verving : binnen- en buitenbanden, reflectoren, trampaslager, trappers, cassettetandwiel achter, tandwiel vooraan, remmen, remblokjes. Waar ik nog een beetje meer worstel is het mooi uitlijnen van een velg. Intussen krijg ik ze wel een beetje bijgeregeld. Helemaal juist afstellen of zelfs een wiel helemaal zelf assembleren is een hele kunst.

 

Als je je tijd niet in rekening brengt, sta je te kijken hoeveel herstelkosten je kan vermijden door alles zelf te proberen. Als je experimenteert met een gebruikte fiets vermijd je ook dat je een dure merkbike in de vernieling knutselt. Het grootste probleem is het vinden van onderdelen omdat de meeste DHZ zaken enkel de meest voorkomende onderdelen verkopen en niet de speciale dingen. Ga je bij een merkenhandel, dan krijg je enkel het dure spul te pakken. Via het internet kan je de oude onderdelen niet echt vergelijken met het aangeboden materiaal en moet je afwachten of de handelaar het materiaal correct en tijdig opstuurt. Daarmee had ik ook al problemen.

 

Intussen vond ik een fietsenhandelaar die me tegen een schappelijke prijs onderdelen verkoopt uit een democratische prijsklasse en me daar ook nog gratis advies bij geeft. Ik legde hem uit dat het voor mij niet haalbaar is alles te laten doen door een vakman en daar heeft hij respect voor. Voor ongeveer 20% van de fietsenmakersprijs los ik de meeste problemen op. Al koop ik wel eens een onderdeeltje dat niet helemaal past. Dat neem ik er voor lief bij. Het onderdeeltje gaat op voorraad en komt ooit nog wel eens van pas.

 

Dit jaar spendeerde ik ongeveer 100€ aan onderdelen voor de fiets waarmee ik 4000 km per jaar pendel. De fiets kocht ik op het net voor 35€. De ombouwkit die ik er op plaatste om hem elektrisch te maken kostte 800€. Ik kocht een degelijke kit in de wetenschap dat ik die naderhand kan overbouwen op een betere bike.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fiets lijkt mij ook een goede optie. Ik lees hier veel over het kapot gaan van auto's, maar fietsen zijn in mijn beleving veel kwetsbaarder. Zeker wanneer je grote afstanden met zware belasting af gaat leggen.

 

Ik kan een band plakken en een pedaal verwisselen, maar daar houdt het mee op. Moderne fietsen zijn extra lastig de repareren. Vroeger kon in een achterband nog wel verwisselen, maar met een fiets met derailleur en tig versnellingen weet ik niet meer hoe dat gaat.

 

Hoe doen jullie dat? Zijn er goede manuals voor noobs? Oefenen jullie wel eens in het repareren van fietsen? Zijn er eigenlijk workshops waar je kan leren hoe je een fiets kunt repareren?

 

Heb een aantal jaar geleden voor Shimano gewerkt in de werkplaats, is gewoon een kwestie van veel doen/ en proberen. Dan kom je er uiteindelijk wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat vraag ik mij ook af.. zijn dat fietsen met terugtraprem, die gewoon stil zijn, ook als je niet trapt

 

Oude opoe-fiets met terugtraprem, gewoon stil. Loop maar eens langs de fietsenzaak. De nieuwe opoefietsen hebben vast al zo'n klik geluidje als je even niet trapt.

 

En ik zou voor zo'n fiets gaan omdat ze minder snel kapotgaan en makkelijker te repareren zijn dan fietsen met allerlei versnellingen, handremmen en meer fratsen.

Een oude BMX fiets werkt ook goed, ook vanwege de oude rem. Vroeger gehad, nooit problemen mee. Als je vaart wil maken ga je gewoon een tijdje op de pedalen staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Tips voor de bugoutfiets

 

Erg handig achter je (bugout)-fiets http://www.mobilijzer.nl/ ( met een beetje fantasie maak je zo'n dingetje zelf voor minder geld )

 

Ook een vuilcontainer kan je zo achter je fiets hangen. Kijk maar ff op google afbeeldingen. (waterdicht en loeisterk)

 

Een stevige steekkar heb je minder dan €30

 

Als je de handvatten van de steekkar verlengd kan je er ook langere afstanden mee lopen (hoeft de altijd te zware bugout bag niet op je rug)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Tips voor de bugoutfiets

 

Erg handig achter je (bugout)-fiets http://www.mobilijzer.nl/ ( met een beetje fantasie maak je zo'n dingetje zelf voor minder geld )

 

Ook een vuilcontainer kan je zo achter je fiets hangen. Kijk maar ff op google afbeeldingen. (waterdicht en loeisterk)

 

Een stevige steekkar heb je minder dan €30

 

Als je de handvatten van de steekkar verlengd kan je er ook langere afstanden mee lopen (hoeft de altijd te zware bugout bag niet op je rug)

 

Dat is niet een optimale plaats, om een karretje te bevestigen. Beter is onder het zadel, evt. met verlengstuk.

Heb je toevallig een filmpje met off road gebruik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad niet optimaal maar toch wel erg handig, zeker als je geen lange afstanden hoeft af te leggen.

Mijn eigen steekkar zit wel met een verlengstuk (gaspijp) aan de zadelpen.

 

Filmpje met off road gebruik was helaas niet te vinden maar daar is de mobilijzer dan ook niet voor bedoeld. Andere karretjes zijn daar zeer hoogstwaarschijnlijk beter voor geschikt maar kosten ook veel meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ja dan maar een bugout scooter een keer per week tanken +- 10 euro vooraadje van 75/100 liter dus kan maanden vooruit

En dan is er dit

http://www.tourmaster.nl/index2.asp?hoofdpagina_id=53&subpagina_id=146&taal_id=1

Zijtassen topkoffer navigatie

Reele afstand per dag 300/360 km

En ik lach me elke dag suf langs de fille.

En parkeren ik stap af en hij staat mij best.

Hoofdreden waarom ik de auto eruit gegooid heb de irritatie van wegebruikers die echt als complete mongolen rijden of met andere dingen bezig zijn zoals smsen etc lmao.

Parkeerbeleid hier in holland 'de filles 'het flitsgedrag van de nazi staat etc '.

En ik was niet van plan om me in het rijtje jan modaal te scharen die 1/5 deel van zijn inkomen terug brengt naar de staat

alleen om zn reet naar en van zn werk te transporteren. (ffe over denken men noemt dat transport kosten lmao) reken maar na.

Was zelf ook zo gek hoor vroeger ja lmao Mercedes vito kosten all in op jaarbasis 6000 euro.

Ga liever van die 6000 op vakantie en heeeeeeeeel lang

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
We hebben fietsen en een opvouwbare fietskar. Daar zijn we wel eens mee gaan kamperen. We hebben eens geprobeerd te fietsen met rugzakken, dat hou je niet lang vol.
Als je zware artikelen in je fietstassen stopt (zoals water, multitool, voedsel en batterijen) en lichte spullen (zoals warme ski-kleding of slaapzak en slaapmatje) in en op je rugzak, gaat dat wel goed. Bovendien kun je dan overschakelen op een voettocht met rugzak als je fiets niet meer bruikbaar is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fiets lijkt mij ook een goede optie. Ik lees hier veel over het kapot gaan van auto's, maar fietsen zijn in mijn beleving veel kwetsbaarder. Zeker wanneer je grote afstanden met zware belasting af gaat leggen.

 

Ik kan een band plakken en een pedaal verwisselen, maar daar houdt het mee op. Moderne fietsen zijn extra lastig de repareren. Vroeger kon in een achterband nog wel verwisselen, maar met een fiets met derailleur en tig versnellingen weet ik niet meer hoe dat gaat.

 

Hoe doen jullie dat? Zijn er goede manuals voor noobs? Oefenen jullie wel eens in het repareren van fietsen? Zijn er eigenlijk workshops waar je kan leren hoe je een fiets kunt repareren?

Als je tijdig een nieuwe fiets koopt, heb je heel weinig reparaties. Een fiets met terugtraprem en zonder versnellingen is het makkelijkst te repareren, maar als je regelmatig over heuvels moet fietsen heb je wel versnellingen nodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

De Bug Out Bike

Bij het kiezen van een Bug Out Bike heeft iedereen zo zijn/haar eigen ideeën. Daarnaast speelt de dikte van je portemonnee een grote rol en hoe creatief je bent. Ook is het belangrijk om te weten wat voor spullen en materialen je allemaal wilt meenemen, want het gewicht is ook een belangrijke factor. Ik heb zelf gekozen voor bestaande spullen zoals fietstassen en een fietskar, waarmee ik toch veel kan meenemen. Ik ben uitgegaan van twee volle BOBs (85L en 120L) die ik moet vervoeren op een fiets en kar (spullen voor mijzelf, mijn vrouw en dochtertje). Dit is allemaal gelukt in de fietstassen en fietskar. Maar omdat ik nog iets meer ruimte nodig had, ben ik naar Gamma gegaan waar ik een soort fietsdrager en haken heb gekocht die ik aan mijn fietskar heb bevestigd(zie foto 2). De fietsdrager heb ik aan de achterkant van het karretje bevestigd met vier tyraps (voor twee tenten). De twee haken aan de voorkant (voor army krukje).

 

Bij een SHTF neem ik natuurlijk nog mijn twee lege BOBs mee(mijzelf en mijn vrouw), zodat als er iets met de fietsen gebeurd, ik met mijn twee BOBs verder kan. Ook heb ik nog andere ideeën die ik moet uitwerken zoals een zonnepaneel boven op de fietskar(of opblaasboot), twee uitschuifbare stokken die ik aan me fietskar kan bevestigen, waarmee ik met mijn poncho snel een shelter(tentje) kan opzetten enz.

 

Waarom de fiets met fietskar?

Waarom ik de fiets en fietskar gebruik bij een SHTF? Dat is heel simpel. Den Haag telt 508.592 inwoners met drie grote vluchtwegen(Noord, Oost en Zuid). Deze springen bij een SHTF allemaal in de auto en proberen in een panieksituatie de stad uit te komen(succes). Dit lukt ze al niet op een gewone maandag, laat staan bij een SHTF. Daarnaast lopen de voorsteden van Den Haag ook leeg en komen ze in gigantische files terecht.

 

Voordelen:

-Geen brandstof verbruik

-Je kan veel bagage meenemen

-50Km per dag (afhankelijk hoe fit je bent)

-Je kan overal (door)heen en stoppen

 

BOV1.jpg.433e338fd0d0283fa21dba53e20f720a.jpg

 

BOV2.jpg.d4a04e3abda9193f5e965a9723c06f1c.jpg

 

BOV3.jpg.1ce945e672a0a388b527ebf012e60c80.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

precies mijn idee cyber..mooie BOF..redelijk goed te vergelijken met de mijne..heb alleen ipv bagage-aanhanger, een grote hondenkar erachter...en als alles een beetje mee zit kom ik ermee naar de SC in september ( zin om mee te fietsen) ;)

 

mvg haagse zippo

Link naar reactie
Delen op andere sites

precies mijn idee cyber..mooie BOF..redelijk goed te vergelijken met de mijne..heb alleen ipv bagage-aanhanger, een grote hondenkar erachter...en als alles een beetje mee zit kom ik ermee naar de SC in september ( zin om mee te fietsen) ;)

 

mvg haagse zippo

 

Hey @zippo! Ik heb daar nog niet eens over nagedacht, maar je kan met een fietskar ook dieren meenemen. Ik vraag me alleen af hoe je al die zakken hondenvoer gaat meenemen, aangezien elk gewicht telt op een fiets met fietskar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cyberbeer ik hou daar wel van , je uitgangspunt van Den Haag en de uitvalwegen heb ik hier ook en ik denk een hoop andere steden

zeker ook wel . die stokken wil je die ook gebruiken om eventueel je trailer als handkar te kunnen gebruiken ? en is die trailer waterdicht

zodat hij eventueel blijft drijven als je er wat uithaalt ?? en welke reperatie middelen heb je bij als ik vragen mag ?

Ik zit zelf ook aan zoiets te denken maar wil dan de trailer zelf maken en daarvoor gewoon 28 inch wielen gebruiken om meer gebruik te kunnen

maken van reserve materiaal voor fiets en trailer .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...