Ga naar inhoud
GENEGEERD

De waterput(ten) bij jou in de buurt


Kans

Aanbevolen berichten

Er is al veel over water geschreven.

Waar je het kunt vinden, wat de meest betrouwbare waterbron is enz.

 

Maar er is nog een waterbron die ik niet voorbij heb zien komen, en toch bij heel veel mensen op loopafstand te vinden zal zijn.

De waterputten voor de landbouw.

 

Tegenwoordig heeft elke boer met land op elke paar honderd meter een goede waterput geslagen.

Vaak zie je die nauwelijks, het is niet meer dan een stukje pijp van ongeveer 30 cm die ergens op een centraal punt aan de zijkant van wei/lap grond te vinden is.

Als je de eerste eenmaal gevonden hebt dan lijkt ineens of je over die dingen valt, zoals zo vaak als je weet waar je naar moet kijken.

 

Dit is grondwater dus verwacht geen kraantje.......

 

Een simpele manier is gewoon een handpomp kopen, bouwmarkt, boerenbond enz.

Bedenk hoe je die gaat gebruiken, op een biels schroeven is perfect maar lastig vervoeren en installeren.

Als je handig bent een stalen pin maken, anders laten maken, met voetsteun zodat je de pin in de grond kunt krijgen. Aan de, stevige uitvoering je zet veel kracht tijdens het pompen, pin de bevestigings punten lassen voor de pomp en hoppa je perfecte mobiele waterpomp.

 

Ja dit weegt al snel wat maar als je 20 50 of meer liter water wilt vervoeren, en dat zal al snel, dan kan de pomp er ook nog wel bij...

Een karretje zal dus ook handig zijn zeker bij grotere afstanden...

 

Je hebt ook een slang nodig van zo'n 10 meter, dit moet een 'zuigslang' zijn dwz een slang die je niet kunt samenknijpen omdat je anders de slang dichtzuigt tijdens het pompen.. De bekendste is die groene met een zwarte of witte verstevegingsring erin.

Tien meter is vaak te veel maar je zou het maar nodig hebben... Meer als tien meter heeft geen zin omdat je pomp dat dan toch niet meer kan opzuigen..

 

Ik zou nu niet al te opvallend aan de gang gaan, de meeste boeren kunnen het niet waarderen.

Maar als tshtf is dit een goede bron voor drinkwater en heel veel te vinden.

Ikzelf zou het altijd filteren/behandelen, maar veel bronnen zullen beter zijn dan oppervlakte water dat je in de buurt zult vinden.

De eerste liters gewoon weg laten lopen, dan pas gaan gebruiken.

 

Als je een punt als vaste tap gaat gebruiken dan moet je er voor zorgen, eigenlijk altijd maar goed, dat je de opening dicht achterlaat.

Als het goed is zit er een aluminium afsluitdop op maar niet altijd, grote baco kan handig zijn.

Als er geen dop op zit voorzichtig zijn, er kan vuil of zelfs een dier in gevallen zijn enz, ruiken proeven enz kan helpen..

Als het water ok is altijd afsluiten met plastic zak en elastiek, touwtje of wat dan ook om de bron zo schoon mogelijk te houden.

 

Natuurlijk ga je nu alvast wat putten in je omgeving opzoeken zodat als het nodig is je weet waar je moet zijn.

Denk aan de route naar je bol etc.

 

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Buiten het feit dat ik voor mezelf de mogelijkheid heb gecreëerd dat ik vrijwel overal water kan oppompen (Katadyn Combi) vind ik dit een verrekte goed idee!. Bij mijn volgende fietstocht zal ik hier eens op letten.

 

Volgens mij ga ik dan lachend op de fiets zitten...

Hahaha, en weer een!, daar... weer een!, die @Kans had nog gelijk ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Vlaanderen zijn die putten er ook . Vaak staat er een pomp op om koeien te drinken . Die pomp kan een koe zelf bediennen .

Doormiddel van zo een pomp kan je ook water op pompen . Let wel op als zo een pomp niet werkt afgelopen is heb je water nodig om ze op begieten . Dit geld ook voor een handpomp .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert, kun je die laatste zin van jou herformuleren?

"Let wel op..."

ik kom er niet aan uit wat je bedoelt ;)

 

Ja het is misschien een beetje Vlaams uitgelegd . Als een handpomp geen water heeft , dit wil zeggen als je pompt en er komt geen water moet je water in de pomp gieten . Om de lucht uit de aanzuigdarm te halen . Al pompent moet je boven aan de pomp water in gieten , volgens de grote van de pomp kan dat op lopen tot een emmer water . Langzaam pompen langzaam water gieten .

[ATTACH=CONFIG]3442[/ATTACH]

 

Ook een foto van een pomp voor koeien (weide pomp )

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit weer een hele zinvolle post. Zelf niet aan gedacht omdat ik voornamelijk 'zelfvoorzienend' bezig ben maar een putje van van je (vertrokken) buurman lenen is ideaal. Is er een makkelijke manier om deze putten te vinden, ipv op zoek gaan naar pijpjes van 30 cm of de hele zomer posten waar ergens een sproeiinstallatie staat te spuiten? (Iets op internet bv)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op! Soms zijn de drinkwaterbakken voor koeien niet aangesloten op grondwater (of leidingwater) maar op de sloot! Kijk dus goed of de slang echt de grond in gaat of dat deze gewoon met een slang in de sloot hangt.....

http://melkveehouders.nieuwsgrazer.nl/topic/38318/

 

En als ze gebruik maken van grondwater zijn er zoals genoemd ook nog enige risico's (gebruik van een waterfilter is daarbij dus wel aan te raden): zie dit bericht http://www.sdnl.nl/column-4.htm

 

Of deze:

 

- GRONDWATER

Gebruik zoveel mogelijk water van eigen winning: het is goedkoper dan leidingwater. Denk er aan dat eigen gewonnen water ook dient te voldoen op vlak van drinkbaarheid voor het vee.

Als mogelijke risico’s zijn te noemen:

- slechte kwaliteit van de boring en gebrekkige of slordige afdichting;

- vervuiling van onthardings- en of ontijzeringsapparatuur;

- slechte grondsoort boven de bron;

- onvoldoende diepe bron;

- aanwezigheid van kwelwater.

Als advies wordt gegeven dat de waterkwaliteit moet gekend zijn bij de boring van de put. Daarenboven zou om de 5 jaar opnieuw moeten gecontroleerd worden, en dit om eventueel insijpelen tijdig te kunnen opsporen.

 

- SLOOTWATER

De kwaliteit van het slootwater wordt in vraag gesteld. De gezondheidsdienst van dieren in Nederland schat dat 70 % van het oppervlaktewater niet geschikt is als drinkwater voor vee. In België zal dit waarschijnlijk niet beter zijn. Toch blijft het gebruik van kwalitatief goed slootwater een besparing. De kwaliteit is uiterlijk te beoordelen aan de kleur en de reuk. Mogelijke risico’s zijn vervuiling van het water door industrieterreinen, riooloverstorten, bevuiling door akker- en tuinbouwbedrijven, afvallozing van huizen, bevuiling door afloopwater van belangrijke wegen (vb. autostrades).

Bron: http://www.varkensloket.be/Portals/63/Documents/water_op_het_landbouwbedrijf.pdf

 

Die van (sport)paarden zijn vaker wel aangesloten op leidingwater.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...