Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 430
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Hoe kan die lift nou niet werken, de verlichting doet het wel.:confused:

Mogelijk noodverlichting die aangaat als de stroom uitvalt.

Zelf hangt bij mij bij de voordeur een noodverlichting die tot 4 uur licht geeft bij stroomuitval.

Ik heb het vanmiddag ook in de chatbox voorbij zien komen; Het is ook heel verstandig om zoveel mogelijk apparatuur uit je stopcontact te halen voordat de stroom weer inschakelt. Mede om het net te ontlasten bij het inschakelen van de stroom, maar ook voor het behoudt van jouw apparatuur mocht er toch iets mis gaan bij deze inschakeling.

Een stofzuiger gebruikt al gauw 1200Watt. pak dan een wekker-radio en stel hem zo in dat hij gelijk geluid of ruis geeft als de stroom weer terug is.

• Leuk 1
Wat zijn wij toch een kwetsbaar landje geworden! En dan stond de boel nog geeneens onder water!

Dat viel mij zojuist ook op bij het zien van het nieuws. Kennelijk 0 voorbereiding. Stel dit was erger geweest en had enkele dagen aangehouden? Winkels gesloten, geen voedsel, pinautomaten die het niet doen, ziekenhuizen die met een beetje noodstroom echt extreme gevallen kunnen behandelen, communicatie van politie en andere veiligheidsdiensten plat. Dan zijn we op onszelf aangewezen. Ik ben mij bewust van wat dat kan betekenen, daarom ben ik sinds een tijd mij aan het voorbereiden in de hoop mijn noodplan nooit te hoeven gebruiken. Het is de goedkoopste en best renderende verzekering die je kan hebben.

Ik heb het vanmiddag ook in de chatbox voorbij zien komen; Het is ook heel verstandig om zoveel mogelijk apparatuur uit je stopcontact te halen voordat de stroom weer inschakelt. Mede om het net te ontlasten bij het inschakelen van de stroom, maar ook voor het behoudt van jouw apparatuur mocht er toch iets mis gaan bij deze inschakeling.

Een stofzuiger gebruikt al gauw 1200Watt. pak dan een wekker-radio en stel hem zo in dat hij gelijk geluid of ruis geeft als de stroom weer terug is.

Yep, bij mijn moeder is de elektronica in haar CV ketel doorgefikt, 400 euro...Ik had alles eruit getrokken en ook nog de aardlek omgezet, geen schade.

Yep, bij mijn moeder is de elektronica in haar CV ketel doorgefikt, 400 euro...Ik had alles eruit getrokken en ook nog de aardlek omgezet, geen schade.

He bah Awol.

Ik waarschuwde op de chat inderdaad al...specifiek CV en router genoemd, omdat je die meestal niet ziet en dus sneller vergeet.

Ik ben soms wat te erg met stekkers eruit halen, doe het soms al als ik een dag van huis ga. De standaard klik-aan-klik-uit knop bij de deur die ik regelmatig in seniorenwoningen zie, zie ik dan ook wel als oplossing. Standaard voor je de deur sluit even alles uit zetten. Misschien een idee voor je moeder? Kost vast minder dan 400 euro.

He bah Awol.

Ik waarschuwde op de chat inderdaad al...specifiek CV en router genoemd, omdat je die meestal niet ziet en dus sneller vergeet.

Ik ben soms wat te erg met stekkers eruit halen, doe het soms al als ik een dag van huis ga. De standaard klik-aan-klik-uit knop bij de deur die ik regelmatig in seniorenwoningen zie, zie ik dan ook wel als oplossing. Standaard voor je de deur sluit even alles uit zetten. Misschien een idee voor je moeder? Kost vast minder dan 400 euro.

Dank voor de tip. Normaal gesproken had ik haar gebeld maar ze had haar mobiele telefoon niet opgeladen die ik haar nota bene om dit soort redenen gegeven heb...Het klinkt triest maar die 400 kan zij wel lijden dus een echte ramp is het niet, we gaan nog even kijken of het op een of andere wijze te verhalen valt. Ik heb wel eens serieus gesprek met haar gehad en ga een checklist voor haar opstellen voor dergelijke situaties.

Was ook een advies op de radio: kijk uit met piekspanning als de stroom er weer op wordt gezet. Ook ik had alle stekkers van kwetsbare apparaten er uit getrokken. Behalve de stofzuiger maar die kon het hebben ...:D

En waarom nou een stofzuiger? Nou, aan het eind van de oorlog (voor de jongeren onder ons: dit gaat over '40 - '45) was er op veel plaatsen geen stroom meer. De Duitsers joegen tot op het laatst op jongens en mannen om in de oorlogsindustrie te werken. Als ze weer eens een razzia hielden schakelden ze net voor ze binnenvielen de stroom in de straat/wijk weer in, om huizen makkelijker te doorzoeken. En omdat de stofzuiger meteen begon te loeien konden mensen zich nog snel verstoppen. Het is een verhaal dat me altijd is bijgebleven.

Dank voor de tip. Normaal gesproken had ik haar gebeld maar ze had haar mobiele telefoon niet opgeladen die ik haar nota bene om dit soort redenen gegeven heb...Het klinkt triest maar die 400 kan zij wel lijden dus een echte ramp is het niet, we gaan nog even kijken of het op een of andere wijze te verhalen valt. Ik heb wel eens serieus gesprek met haar gehad en ga een checklist voor haar opstellen voor dergelijke situaties.

De vraag is of het veel had uitgemaakt als je moeder die telefoon wel had opgeladen. Vanochtend lag in Noord-Holland het mobiele netwerk ook plat. Ik heb meerdere mensen geprobeerd te bellen, met abo's van verschillende providers: noppes! Van vast naar mobiel ook niks (ik was op een plek waar ze noodstroom hadden en de vaste telefoonlijn werkte daar nog).

Ik heb wel eens serieus gesprek met haar gehad en ga een checklist voor haar opstellen voor dergelijke situaties.

Dat doen hopelijk meer mensen. Een checklist verbeteren voor zichzelf, én even bij hun ouders en eventueel oudere of beperkte buurtgenoot ofzo.

Het zijn vaak kleine veranderingen of hulpmiddelen die grote problemen kunnen voorkomen bij een kleine of grote SHTF.

Wij hebben als buurt de oude senioren geholpen. Er hangt nu checklist in de meterkast aan de deur. Vaste plek, bij elke oudere. Daarop staan ook telefoonnummers van familie, in geval ze ziek worden en wij als buren de familie willen waarschuwen.

Ik zag vandaag op Twitter mensen schrijven, dat ze een lont in petroleumstel wilden kopen(petroleumstel was nu plantenstandaard zag ik op de foto) en iemand die handkoffiemolen gebruikte, iemand die campinggasstelletje ging kopen want wilde toch volgende keer wél koffie drinken, mensen die sinds jaren weer eens fluitketel opzetten...

Zonder het woord preppen te noemen, zien mensen steeds meer in dat ze zelf wat meer moeten doen.

De vraag is of het veel had uitgemaakt als je moeder die telefoon wel had opgeladen. Vanochtend lag in Noord-Holland het mobiele netwerk ook plat. Ik heb meerdere mensen geprobeerd te bellen, met abo's van verschillende providers: noppes! Van vast naar mobiel ook niks (ik was op een plek waar ze noodstroom hadden en de vaste telefoonlijn werkte daar nog).

Ik kon zelf gewoon mobiel bellen gedurende de storing (Simyo), heb contact gehad met mijn vader (die had alweer stroom dus naar een Ziggo nummer) en ik had zelfs contact met mijn moeder (Deka Mobiel) voor 5 seconden toen direct haar telefoon uitviel :) Ik geloof dat T-Mobile de meeste problemen had.

Dat doen hopelijk meer mensen. Een checklist verbeteren voor zichzelf, én even bij hun ouders en eventueel oudere of beperkte buurtgenoot ofzo.

Het zijn vaak kleine veranderingen of hulpmiddelen die grote problemen kunnen voorkomen bij een kleine of grote SHTF.

Wij hebben als buurt de oude senioren geholpen. Er hangt nu checklist in de meterkast aan de deur. Vaste plek, bij elke oudere. Daarop staan ook telefoonnummers van familie, in geval ze ziek worden en wij als buren de familie willen waarschuwen.

Ik zag vandaag op Twitter mensen schrijven, dat ze een lont in petroleumstel wilden kopen(petroleumstel was nu plantenstandaard zag ik op de foto) en iemand die handkoffiemolen gebruikte, iemand die campinggasstelletje ging kopen want wilde toch volgende keer wél koffie drinken, mensen die sinds jaren weer eens fluitketel opzetten...

Zonder het woord preppen te noemen, zien mensen steeds meer in dat ze zelf wat meer moeten doen.

Mee eens. Ik ben eerlijk gezegd getriggerd geworden door "Doomsday Preppers" op NGC. Better late than sorry. Inmiddels flink geïnvesteerd in wat zaken. Inmiddels heb ik dus voor enkele dagen water op voorraad bijvoorbeeld. Dit was trouwens maar een storing voor een paar uur, wat als er enkele dagen geen stroom was geweest. Nu is men in ons land al in rep en roer.

Mooie verhalen, ik merkte het pas wat later, toen het opvallend rustig geworden was bij ons... De treinen op het station voor de deur waren stil, de compressor van het zwembad achter ons huis (ze zijn het zwembad aan het renoveren) was stil.. toen dacht ik , hee, is het weer zover? Kort geleden hadden we ook een stroomstoring maar toen in de avond.

Afijn, tegen de tijd dat ik de kachel wilde aansteken en de generator aan wilde zetten kwam de stroom weer bij. Ik had de schakelaars ook al omgezet naar 0, maar dat als voorbereiding op de switch naar generatorbedrijf, dat gaat overigens met een wisselschakelaar, dus nooit risico op een dubbeling met alle gevolgen van dien...

Ik hoorde van mijn vriend dat op het bedrijf waar hij en ik werken, het een mega bende was, blijkbaar was daar het eiland niet goed of niet snel genoeg bijgekomen. Het eiland is een grote eigen energiecentrale waar de meest belangrijke delen van het bedrijf mee gevoed kunnen worden om de installaties veilig uit bedrijf te kunnen nemen of in bedrijf te houden. Sommige installaties kunnen namelijk niet uit. Als die uit gaan, dan zijn ze meteen volledig verwoest.. Dat was dus wel spannend daar... veel rook, stof en chaos..

Maar hier in ons huis was het bijna niet te merken.. Het enige waar ik niet op bedacht was, is dat de elektronische ontsteker van het fornuis het niet deed... dus lucifers lagen voor de hand en zo kon ik gewoon toch lekker een kopje koffie maken..

Kortom, weer een leuke test zo..

grts Wisks

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...