Ga naar inhoud
GENEGEERD

En waar kan je nu wel jagen met pijl en boog??

Mecanical Dog
 Share

Recommended Posts

Sinds begin 2011 is Nederland een vereniging rijker. Ze heet: Nederlandse Vereniging voor Boog Jagers (NVBJ)

Boogjacht heeft een rijke traditie. Onze voorouders jaagden 10-tallen duizenden jaren geleden al met de boog. Na de uitvinding van het buskruit is de boog als jacht- en verdedigingswapen verdwenen alhoewel het jagen met de kruis- of handboog ('pijl en boog') nog steeds door een selecte groep jagers in het buitenland wordt bedreven. Inmiddels is de boog natuurlijk door moderne materialen en technieken veel efficiënter geworden.

Boogjacht is in veel landen, ook zelfs binnen Europa, toegestaan. In Nederland is dat (nog) niet het geval. De NVBJ zet zich er graag voor in dat dit verandert. Boogjacht is een eerlijke vorm van jagen waarbij hoge eisen worden gesteld aan de jager, op zowel schiettechnisch gebied als ook de vaardigheid om wild van dichtbij te benaderen om een verantwoord schot te lossen. Onzorgvuldigheid in het benaderen van wild leidt onherroepelijk tot vluchten. Door de beperkte snelheid en draagwijdte van een pijl (t.o.v. een vuurwapen) kan worden gesteld dat deze vorm van jacht in het algemeen een veilige vorm van jagen is in een dicht bevolkt land als Nederland. Bovendien is een boogschot geruisloos waardoor het geen verstoring bij het wild geeft.

Dit heb ik af de facebook van de (NVBJ) gekopieerd. Ik wil al een tijdje een cursus gaan volgen om met de boog te mogen jagen. En ik vroeg me af waar ik nu juist wel en niet mocht jagen met een boog. Dus hier heb je een heel overzichtelijke map met ale landen inde EU waar je wel en niet mag jagen met een boog.

http://www.europeanbowhunting.org/index.php?option=com_content&view=article&id=16&Itemid=30

mvg mt

• Leuk 2
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

jacht verbieden gaat niet. nederlandse natuur is als een aquarium, je moet daar beheer in toepassen. Als fauna beheer is het noodzakelijk het wildbestand in de gewenste vorm in stand te houden. doe je dat niet dan krijg je problemen.

De enige keuze alternatief is terug te gaan naar onze oer bossen, moeras en broekbosjes, daar leefden geen zwijnen en herten.

Of een natuurlijke vijand in je aquarium stoppen zoals de lynx.. maar dat is weer niet haalbaar in ons overbevolkte landje

Link naar reactie

@Ronin Kogaratsu

Dat ben ik met je eens, maar zeg dat maar tegen de Haagse politici van PvdA, D66 en Groenlinks die hiermee zieltjes willen scoren.

Hoop dan ook dat dit voorstel het niet gaat halen.

Wat ik me echter wel bedacht: als de jacht verboden wordt in Nederland, mogen de jagers dan hun wapens wel behouden?

Als ze geen aantoonbare jacht meer hebben, vervalt dat recht natuurlijk ook.

Misschien complotachtig denken, maar kan dit ook een manier zijn om legaal wapenbezit zoveel mogelijk uit te bannen?

Link naar reactie

@Ronin Kogaratsu

Dat ben ik met je eens, maar zeg dat maar tegen de Haagse politici van PvdA, D66 en Groenlinks die hiermee zieltjes willen scoren.

Hoop dan ook dat dit voorstel het niet gaat halen.

Wat ik me echter wel bedacht: als de jacht verboden wordt in Nederland, mogen de jagers dan hun wapens wel behouden?

Als ze geen aantoonbare jacht meer hebben, vervalt dat recht natuurlijk ook.

Misschien complotachtig denken, maar kan dit ook een manier zijn om legaal wapenbezit zoveel mogelijk uit te bannen?

lijkt mij onzinnig. een simpele ziel met tattoos en oorbellen kan met oorlogswapens schieten op een schietvereniging. die mag ze ook thuis hebben enz. beter gaan ze daar eens goed naar kijken. ik ben lid geweest van 2 schietverenigingen, en als je ziet wat voor volk daar rondloopt. dan zijn de jagers echt een ander slag volk.

maar idd als je geen jacht hebt, mag je je akte ook niet vervlengen, dus vervalt je recht op een jachtwapen.

lijkt mij ook stug dat het verboden gaat worden. onder welke motivatie dan? dieren worden na een vrij leven afgeschoten? dan kunnen ze de hele bioindustrie ook wel sluiten.

en allemaal verplicht konijnenvoer en aardappelen eten.

Ik heb persoonlijk een grondige hekel aan leed. zeker aan dierenleed. Ik denk oprecht dat het leed minder is door een goed schot door een verantwoordelijke jager, Dan gefokt, gehokt, en getransporteerd door de stal, dan de vrachtwagen in geschopt, en gemept, en vervolgens naar het slachthuis. ik heb wat dingen gezien in stallen in brabant, en belgie waar je niet vrolijk van werd.

dan denk ik kijk daar eerst eens naar.

er waren namelijk ook stallen waar de varkens het keurig voor elkaar hadden. die knorden vrolijk en hebben een goed leven. doen wat ze het leukst vinden, spelen met de bal, vreten en slapen.

Link naar reactie

@Ronin Kogaratsu:

Ben getatooeerd, heb ooit piercings gehad en ben lid van een SV.

Ik kan mezelf alleen niet vinden in jouw zeer neerbuigende toon en generaliserende geouwehoer.

Het valt me dan ook vies tegen van je. Gelukkig heb je wel eens iets nuttigs gepost. Over hoe je bepaalde irritante mensen achter een "negeer" knop kwijt kon. Erg jammer dit.

:mad:

Link naar reactie

@Ronin Kogaratsu:

Ben getatooeerd, heb ooit piercings gehad en ben lid van een SV.

Ik kan mezelf alleen niet vinden in jouw zeer neerbuigende toon en generaliserende geouwehoer.

Het valt me dan ook vies tegen van je. Gelukkig heb je wel eens iets nuttigs gepost. Over hoe je bepaalde irritante mensen achter een "negeer" knop kwijt kon. Erg jammer dit.

:mad:

Ik ben zelf ook getatoueerd, maar ik doelde meer op het type maaskantje met een shotgun, mijn excuses als ik je gekwetst heb

• Leuk 1
Link naar reactie

lijkt mij ook stug dat het verboden gaat worden. onder welke motivatie dan? dieren worden na een vrij leven afgeschoten? dan kunnen ze de hele bioindustrie ook wel sluiten.

en allemaal verplicht konijnenvoer en aardappelen eten.

Mss onder de motivatie dat 'humaan' doden voor de sport nog steeds doden is voor de sport. Of dacht jij dat het vlees dat ze in de winkels verkopen allemaal geschoten is door jagers?

Jij doet alsof we zonder jagers 'konijnevoer' moeten eten, de tijd dat we moesten jagen voor ons eten is wel al even gepasseerd en ik heb iets van: laat de weinige sukkels van dieren die wel nog in vrijheid leven dan ook leven. En het feit dat een dier in vrijheid heeft geleefd is geen reden om te doen alsof het al blij mag zijn dat het na een leven van vrijheid wordt gedood^^.

Is er een shtf en de wereld wordt terug gekatapulteerd naar het stenen tijdperk, by al means, ga maar jagen, (dan zal je het verschil tss jagen om te overleven of voor 'de sport' wel snel beet hebben), maar ga geen non-argumenten gebruiken om dat nu te verdedigen.

Link naar reactie

Mss onder de motivatie dat 'humaan' doden voor de sport nog steeds doden is voor de sport. Of dacht jij dat het vlees dat ze in de winkels verkopen allemaal geschoten is door jagers?

Jij doet alsof we zonder jagers 'konijnevoer' moeten eten, de tijd dat we moesten jagen voor ons eten is wel al even gepasseerd en ik heb iets van: laat de weinige sukkels van dieren die wel nog in vrijheid leven dan ook leven. En het feit dat een dier in vrijheid heeft geleefd is geen reden om te doen alsof het al blij mag zijn dat het na een leven van vrijheid wordt gedood^^.

Is er een shtf en de wereld wordt terug gekatapulteerd naar het stenen tijdperk, by al means, ga maar jagen, (dan zal je het verschil tss jagen om te overleven of voor 'de sport' wel snel beet hebben), maar ga geen non-argumenten gebruiken om dat nu te verdedigen.

Jachtcombinaties voor de lol en netwerken in de zakenwereld is bij natuurorganisaties al lang verleden tijd, het afschot gebeurd onder strikte regels van het fauna beleid, met tellingen en waarnemingen over manke en zieke dieren enz.

als je dat op zn beloop laat, is het dierenleed.

ik heb het niet over jagen voor de lol, dat kan mij voorstellen dat je daar problemen mee hebt

Link naar reactie

Of ik wel eens met zon persoon praat?? ik heb er jaren tussen gewerkt, veel in de kickboks en mma wereld rondgelopen, als portier gewerkt, ja ik heb ervaring met deze doelgroep.

Dan snap ik het al helemaal niet dat je er nog over begint...

Je snapt natuurlijk wel dat het heel hypocriet overkomt gezien het feit welke vooroordelen er bestaan betreffende kickboxen, MMA en portiers? Die vooroordelen pik jij volgens mij ook niet. Excuses vooralsnog aanvaard maar slim vind ik het niet.

Link naar reactie

Jagen met pijl en boog is de topic? Interessant...

Nee joh... Dat topic zou hier niet toegestaan zijn...

Het topic is duidelijk de vraag "waar is jagen met pijl en boog wettelijk toegestaan", met andere woorden hoe en waar leden zich wel aan de wet kunnen houden, met andere woorden bevorderend voor de rechtsorde...

:p

Link naar reactie

Nee joh... Dat topic zou hier niet toegestaan zijn...

Het topic is duidelijk de vraag "waar is jagen met pijl en boog wettelijk toegestaan", met andere woorden hoe en waar leden zich wel aan de wet kunnen houden, met andere woorden bevorderend voor de rechtsorde...

:p

ja idd het gaat hier niet over jagen met pijl en boog het gaat hier over waar het wel mag.

ik heb ondertussen al wel gezien dat die kaart van 2010 is, iemand een jongere lijst met waar wel en niets ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bolo Bekijk Berichten

Jagen met pijl en boog is de topic? Interessant...

@Bolo ik las net me post en ik dacht het zelfde maar dan las ik shadows post en dacht ik het bove staande dus ^^

Link naar reactie

Jachtcombinaties voor de lol en netwerken in de zakenwereld is bij natuurorganisaties al lang verleden tijd, het afschot gebeurd onder strikte regels van het fauna beleid, met tellingen en waarnemingen over manke en zieke dieren enz.

als je dat op zn beloop laat, is het dierenleed.

ik heb het niet over jagen voor de lol, dat kan mij voorstellen dat je daar problemen mee hebt

Ik weet dat er een behoorlijke lobby achter de jagers zit, want anders was het waarschijnlijk al lang verboden geweest. Het is nu ook niet alsof je in onze contreien op groot wild kan jagen hé.

Waar het mij om gaat is dat je ook zonder problemen kan 'jagen' op niet levende doelen, maar ik heb de indruk dat dat voor de 'Neanderthaler' in ons blijkbaar niet macho genoeg is.

Maar bon, ik had even een boomknuffelmoment :o

Link naar reactie

jacht verbieden gaat niet. nederlandse natuur is als een aquarium, je moet daar beheer in toepassen. Als fauna beheer is het noodzakelijk het wildbestand in de gewenste vorm in stand te houden. doe je dat niet dan krijg je problemen.

De enige keuze alternatief is terug te gaan naar onze oer bossen, moeras en broekbosjes, daar leefden geen zwijnen en herten.

Of een natuurlijke vijand in je aquarium stoppen zoals de lynx.. maar dat is weer niet haalbaar in ons overbevolkte landje

Jacht en beheer zijn twee verschillende zaken wettelijk gezien.

Den Haag wil het jagen verbieden en beheer toelaten.

Hiermee spelen ze in op de (propaganda) compleet publiekelijk verziekte woorden "jagen en plezierjacht" . Ze kunnen nu wellicht selectiever worden aangaande de jacht in wettelijke zin.

Een beetje jager, en dat ben ik toevallig, is meer met beheer bezig. Een soort natuurboer. Dat wil zeggen met zorg omgaan voor wat betreft het jachtgebied en alleen maar oogsten wat verantwoord is om zo toekomstige schade aan gewassen te beperken en de wildstand optimaal te houden om ziektes te voorkomen en tot in lengte van dagen te kunnen oogsten uit het jachtveld.

En dat ik plezier kan beleven aan een goede dag in het veld, of er nu iets geschoten wordt of niet, dat ik kan genieten van alles wat er rondloopt en vliegt, dat ik kan genieten van een eerlijk en 100% biologisch stukje vlees, daar is toch niets mis mee.

Wat natuurlijke vijanden betreft van het wild. Daar hebben we er a meerderen van. De vos en de kraai bijvoorbeeld, maar ook het weer toenemende aantal roofvogels. Het is nu al dringend noodzakelijk de predatoren aan te pakken omdat het anders gebeurd is met het kleinwild en de weidevogels bijvoorbeeld. In duitsland rukt de wolf al langzaam op. Deze zal niet zo snel in het dichtbevolkte Nederland komen, of het moet net als de vos uiteindelijk een cultuurvolger worden....

En even on topic:

Legaal jagen met pijl en boog is m.i. uitgesloten in NL.

De anti's, maar zelfs de jagers zullen zich met hand en tand verzetten.

Ik vind jagen met pijl en boog, het benaderen (aanbersen) overigens een prima vorm van jacht, wellicht in de puurste vorm.

Driehart

Link naar reactie

Ik ben het eens met de jagers en anti s. ik ben van kleins af aan opgegroeid met fauna beheer. Ook meegeweest op jacht in Belgie. toen schoten sommige belgen ook met geweren uit de 2e wereld oorlog. Nou daar schoten ze soms een ree mee in de achterflank, waardoor er een lijden ontstond niet normaal. dan denk ik we leven in 2013, we hebben perfecte jachtbuksen, goede jachtopleidingen, enz

waarom als het niet nodig is jagen met oude rotzooi of een pijl en boog?

Wel ben ik eens dat na een shtf situatie wel handig is te kunnen jagen, en als pijl en boog je enige jachtwapen is, dat is oefening wel handig in tijden van rust. maar daar zijn doelen al voor. dan kan je oefenen op gericht schieten. Als je in staat bent die in de roos te raken, dan kan je alles raken wat niet beweegt.

en als je zonder wapen eens een spoor gaat volgen, tegen de wind benaderen, enz en een foto van een ree of zwijn kan maken binnen 35 meter, dan heb je toch een goede training.

voeg je die twee trainingen samen, dan ben je logischerwijs in staat te jagen.

Link naar reactie

Gast Heksenboot

Wel ben ik eens dat na een shtf situatie wel handig is te kunnen jagen, en als pijl en boog je enige jachtwapen is, dat is oefening wel handig in tijden van rust. maar daar zijn doelen al voor. dan kan je oefenen op gericht schieten. Als je in staat bent die in de roos te raken, dan kan je alles raken wat niet beweegt.

en als je zonder wapen eens een spoor gaat volgen, tegen de wind benaderen, enz en een foto van een ree of zwijn kan maken binnen 35 meter, dan heb je toch een goede training.

voeg je die twee trainingen samen, dan ben je logischerwijs in staat te jagen.

Kijk, dat is nou nuttige logica.

Laatst een boekje gevonden in de kringloop:

Jagen op wild,

met de foto-camera.

Binnenkort maar eens reetjes kijken... :)

Link naar reactie

Gast gebruikersnaam
Of ik wel eens met zon persoon praat?? ik heb er jaren tussen gewerkt, veel in de kickboks en mma wereld rondgelopen, als portier gewerkt, ja ik heb ervaring met deze doelgroep.

En dus ook een heel uitgesproken mening gebaseerd op iemands uiterlijk? Heb je het dan meer op die strakke dure pakken met glimmende schoentjes a la bankier?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...