Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Goud kan een veilige haven voor woelige tijden zijn.

Altijd al geweest, nu nog steeds?

En zo ja waarom beweegt goud dan al weer een lange periode zijwaards?

Als spaarders op Cyprus hun vermogen in goud thuis hadden gehad, dan zouden ze heel wat rustiger de ontwikkelingen van de afgelopen weken hebben uitgezeten..

Dus ook nu heeft goud zekerheid...

Maar waarom stijgt de goud prijs dan niet?

Op de eerste plaats wordt de goudprijs ook, op zijn minst voor een deel, door de derivatenhandel in goud bepaalt die een factor groter is dan de fysieke markt.

De algemen theorie is dat overheden en banken goud laag willen houden om fiat sterker te doen lijken en dus het vertrouwen in fiat sterk te laten.

Een ander argument is dat goud niet rendeerd, dat wil zeggen je krijgt er geen rente op zoals een spaarrekening, dat is nu trouwens ook niet veel, dus dat lijkt een drempel...

Goud is natuurlijk ook iets lastiger dan geld, je kunt er, NOG, niet in de winkel mee betalen.

En eerlijk is eerlijk ondanks dat goud al ruim tien jaar stijgt goud is niet meer zo bekent bij de mensen als vroeger en juist door die stijging vragen mensen zich bewust af "is goud zelf niet ook een bubble?"

Aan de andere kant, banken die omvallen en gered moeten worden is nu ook niet meer iets waar mensen vreemd van staan te kijken.

Zodra er banken falliet gaan en niet meer gered worden is er nog steeds het deposito garantie systeem dus waarom moet je je druk maken.

Eigenlijk is dat simpel je moet je druk maken voor het geval dat er zoveel banken omvallen dat die staatsgarantie ook niks meer voorsteld. Een paar bankjes ok, maar als de grote banken massaal omvallen kan de overheid dat ook niet meer opvangen, of je krijgt je ton nog wel, na de afwikkeling van enkele maanden, maar dan kun je met je ton nog net in de rij aanschuiven voor wat brood...

Ok die kans is nog steeds niet heel groot, al denk ik daar zelf anders over, maar waar ben je nu allemaal wel voor verzekerd en hoe groot is de kans dat je daar gebruik van moet maken?

Nu investeren in PM is ook een verzekering en een verzekering sluit je af voordat je die nodig hebt, anders ben je te laat.

Je kunt zelf bepalen hoe goed of hoe slecht je jezelf verzekerd, maar zoals altijd te laat verzekeren is te laat!

Prep ze,

Kans

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

ik weet nog altijd niet goed of ik munten of baars zou kopen. ik ga een van de is naar een goud handelaar voor een ander topic die naar het schijnt heel cheap goud zal leveren. ga ik eneens eens polsen achter wat het beste is voor mij om in te investeren om men capitaal veilig te stellen.

Deze post delen

Er zit meestal geen BTW op goud.

Dus munten/baren maakt niet zoveel uit.

Meestal zijn kleine stukken goud relatief duurder dan grotere stukken.

Gewoon een stel maples, kangaroo's, philharmonikers, zie zijn wat meer liquide dan een blokje van 50 gram of zelfs meer.

Voor de handel heb je dan zilver.

Ouncemunten of muntzilver. (heeft Belgie vast ook wel gehad)

Deze post delen

De vorm van PM's zou mij niets uitmaken. De enige reden die ik heb om ze te nemen is de elementaire eigenschappen. Niet eens de monetaire waarde.

Deze post delen

http://preppers.nl/forum/threads/5170-Goud-zilver-inkoopprijs-is-verkoopprijs-site

dit draadje dus, ze heben goude belgise munten. zal er eens gaan horen voor jullie wat prijzen te geven.

dus als ik het goed begrijp maakt het niet uit hoe ik goud zou kopen zolang ik goud maar gebruik voor men kapitaal veilig te stellen en zilver voor later te betalen ?

mvg mt

Deze post delen

Zoiets ja.

Let vooral op de kale goudprijs en herkenbaarheid van de munten.

Deze post delen

herkenbaarheid van de munten in de zin van ?

Maple, Philharmoniker, etc.

Liever geen munt waar nog extra naar moet worden gekeken wat het nou eigenlijk is.

Zowiezo een munt waarop staat wat het is en hoeveel het weegt.

Dus 999 pure silver/gold en 1 ounce enzo.

Deze post delen

baren kun je slecht verhandelen, munten gaat veel beter omdat de waarde makkelijker te spreiden is is mijn visie. en waarom die prijs niet enorm stijgt is voor mij ook een raadsel, zeker nu de banken omvallen zou je zeggen dat de wat rijkeren vluchten in metaal.

Deze post delen

baren kun je slecht verhandelen, munten gaat veel beter omdat de waarde makkelijker te spreiden is is mijn visie. en waarom die prijs niet enorm stijgt is voor mij ook een raadsel, zeker nu de banken omvallen zou je zeggen dat de wat rijkeren vluchten in metaal.

ik was ook aan het denken aan munten ipv baren. maar hoe begin je er aan gewoon munten beginnen inkopen ?

waneer weet ik dat ik genoeg heb? of gewoon verder blijveen sparen?

hoeveel zilvermunten zouden 1 goudmunt zijn ? zou 1 goudmunt veel waart zijn in een shtf ?

zien jullie het gebeuren dat je voor 3 goudstukken een lap grond koopt van de landeigenaar ?

of wat benje met een kist vol met goud als je kan gaan en staan waar je wil ?

of het is stukjes verkopen als je oud bent ?

iemand die mijn vizie over goud wat kan ophelderen ?

mvg mt

Deze post delen

wat ik ermee voor heb is dat de bank voor mij niet betrouwbaar genoeg is op de langere termijn, en voor die ene procent rente heb ik het liever hier thuis. stel dat, het systeem gaat niet instorten, dan ga ik er een deel van mn hypotheek mee aflossen. ik verwacht namelijk dat we een heel ander systeem krijgen waardoor die hypotheek schuld ook aangepakt gaat worden. dan heb ik iig een voorsprong met de reserves die ik hier thuis heb. maar als de shtf dan kun je er met een zilverstukje nog bij een boer langs om diesel of een aantal liters melk of bij een tuinder zoveel kroppen sla oid. ik heb en zilver stukjes (muntjes) en goud voor de wat grotere ruilmiddelen zoals een nieuw dak op je huis of een uitbouw of een kachel of weet ik wat. maar ik zie wel over een paar jaar me dit weer van de hand doen als we deze dreiging gehad hebben. er zal toch wel een keer een eind aan komen lijkt me. maar hoe dat et allemaal gaat lopen kan niemand voorspellen. dat we ieder in ons eigen tuintje groenten gaan kweken zie ik ook niet gebeuren. ik verwacht nog steeds dat we specifieke beroepen houden waardoor ieder nodig zal zijn, maar hoe dat dit concreet word verrekent kan wel eens anders worden. mischien nog anderen die een andere visie hebben?

Deze post delen

Hoi @mt belgie,

Je vragen zijn eigenlijk niet te beantwoorden, we kennen je situatie niet goed genoeg ( en het is verstandig om dat zo te houden hoor :rolleyes: ).

En mijn glazenbol is gisteren gesneuveld..

Alhoewel hoe begin je , dat heb je zelf al ingevuld.....

Ikzelf bezit wat zilver, maar goed ik vind ook dat zilver en goud redelijk in dezelfde hoek zitten.

Gebruik de zoek functie maar, er is al veel over PM geschreven.

Het is eigenlijk simpel, als PM over x tijd door het dak is gegaan had je nooit genoeg kunnen hebben, zijn alle niet pm bezitters jaloers en ben je een geluksvogel, rijkestinkerd en in het ergste geval een klootzak.....

( maar was de verzekering, zo zie ik het, nodig..)

Als PM over x tijd nog ongeveer gelijk is, ach dan heb je weer wat geleerd maar niks gewonnen of verloren.

(aanname dat als tshtf dat pm in waarde stijgt, maar dat is geen absolute garantie..)

Als PM over x tijd enorm in waarde is gedaald, heb je een verzekerings premie betaald voor een risico dat geen realiteit is geworden.

( weer speculatief van mij want er is niemand die een garantie geeft dat PM ook echt in waarde gaat stijgen of zelfs gelijk blijft igv tshtf....... )

Maar in dat geval denk ikzelf dat we daar gelukkiger van worden dan dat PM ontploft..

( weer met de aanname dat dit gebeurt als tshtf maar dat hoeft niet zo te zijn of de enige reden te zijn dat PM kan stijgen.

En als je voor een positie kiest waarbij je voor alle drie scenarios een goed gevoel zou hebben zit je goed.

( in een poging toch je vraag te beantwoorden)

Prep ze,

Kans

Deze post delen

Hoi @mt belgie,

Je vragen zijn eigenlijk niet te beantwoorden, we kennen je situatie niet goed genoeg ( en het is verstandig om dat zo te houden hoor :rolleyes: ).

wel mijn situatie is ik poep in men broek als ik aan cyprus denk en moet er dringent iets aan doen !!!

gewoon goud beginnen kopen en niet stoppen tot ik terug vertrouwen heb in de bank!!! (nooit dus:D)

Deze post delen

wel mijn situatie is ik poep in men broek als ik aan cyprus denk en moet er dringent iets aan doen !!!

gewoon goud beginnen kopen en niet stoppen tot ik terug vertrouwen heb in de bank!!! (nooit dus:D)

Oke, maar dan is er wel veel meer mogelijk!

Investeren in Eten, drinkwater, zonnepanelen, duurzame producten, een kas, stuk grond, stuk bos, houtkachel enz enz.

PM komt meestal pas nadat de andere zaken op orde zijn, athans redelijk op orde zijn...

En als dat zo is yes lucky bastard PM en veul en snel!

Ik zou zeggen lees nog maar eens wat draadjes door?

Prep ze,

Kans

Deze post delen

Oke, maar dan is er wel veel meer mogelijk!

Investeren in Eten, drinkwater, zonnepanelen, duurzame producten, een kas, stuk grond, stuk bos, houtkachel enz enz.

Eten, check

drinkwater, check

zonnepanelen, check

duurzame producten, blijft altijd bij checken ^^

een kas, check

stuk grond, check

stuk bos, wat kleine bossen in de omgeving maar ben geen eigenaar.

houtkachel telt kolen kachel ook ?

dankzij het forum wil ik 2 dingen, een bol en men geld af de bank in pm.

Deze post delen

Goed bezig !!

( lucky bastard) :rolleyes:

Grt

Kans

Eten, check

drinkwater, check

zonnepanelen, check

duurzame producten, blijft altijd bij checken ^^

een kas, check

stuk grond, check

stuk bos, wat kleine bossen in de omgeving maar ben geen eigenaar.

houtkachel telt kolen kachel ook ?

dankzij het forum wil ik 2 dingen, een bol en men geld af de bank in pm.

Deze post delen

Goed bezig !!

( lucky bastard) :rolleyes:

Grt

Kans

kan weinig zeggen eigenlijk (familie)

maar veel had ik al voor ik preppen eigenlijk kende hoor is eigenlijk een levenwijze van men opa. ik helpte hem al van toen ik eve groot was als zijn laars.

men opa heefd 7 zonen gemaakt goed dus om de 7de peter kind te maken van de koning, men opa toen sorry meneer mijn 7de is evenveel waard als men eerste en wees het aanbod af.

ik besef goed genoeg dat ik veel heb mee gekregen en daar ben ik heel dankbaar voor. rip oude makker!

om on topic te blijven die had wel geen goud hij was een echte nationalist een echt vlaming en belgie en de koning was heilig. hij had een cafe wat de dag van vandaag nog altijd in de familie zit en open is.

Deze post delen

@mt belgie,

Zo te lezen berust je niet in je, goede, situatie, maar blijf je jezelf volop inzetten om het goed/beter te blijven doen.

Super en respect !

Prep ze,

Kans

Deze post delen

Na lang twijfelen ga ik dit toch posten.

Ik ben geen professional, geen handelaar, geen insight kennis etc.

Dit is dus ook geen advies, alleen wat ik zie en denk....

PM wordt op dit moment overheerst door de PM derivatenhandel, dus de PM prijzen die je moet betalen voor PM zijn de prijzen die bepaald worden door de vraag en aanbod op de papier handel.

Je kunt dit manipulatie of wat dan ook noemen, het is gewoon zo.

Ik denk dat de PM prijzen laag gehouden worden om zo niet de fiat markt te veel te ondermijnen.

Vanuit die context zijn dit dus mooie koopmomenten, en ik koop dan, zilver munte, ook als ik geld over heb op de vele dips die we zien.

Is PM nu goedkoop?, geen idee kijk naar de prijzen van vijf jaar geleden, welke sukkel zou nu dan nog instappen....

Is PM duur?, geen idee als de fiat wereld instort en al dat geld een veilige haven gaat zoeken en een deel daarvan PM vind dan zal de prijs met een nog ongekende factor gaan stijgen, dus je bent een sukkel als je nu niet instapt.

Is dit het beste moment om in te stappen?

Nee, dat was toen zilver voor een paar dollar per ounch verkocht werd, maar als je vijf jaar geleden was ingestapt was ook niet slecht...

Komt er nog een beter moment om in te stappen?

Ja, als fiat instort gaan de beurzen mee.

Dan wordt er volgens de traditie veel PM gedumt om verliezen af te dekken.

Zodra dat gebeurt, dan moet je dus ook goed kunnen timen, is het nog een mooi instap moment.

Dat is wel een gok, wat gaat sneller de geldontwaarding, of het duurder worden van PM, de bewegingen zullen extremer, sneller en onvoorspelbaarder worden, dus voor een particulier maar net zo goed voor de proffessionals zal dit een gevaarlijke markt worden, waar snel veel te verdienen en te verliezen is.

Als je PM als verzekering ziet, als welvaarts en koopkracht bescherming, maakt de inkoop prijs niet heel veel uit.

Het is altijd zuur om te duur in te kopen, om de waarde te zien dalen, enz.

Maar focus op je doel, straks nog iets van waarde te hebben, als fiat geld per pallet nodig is voor een brood, als het spaargeld van je buren op de bank wordt omgewisseld voor een aandeel in een waardeloze constructie, enz.

Niet om dan rijk te zijn, of je buren uit te kunnen lachen, maar om iets te hebben dat overleven makkelijker maakt.

Prep ze,

Kans

Deze post delen

Zeer interessante presentatie van Grant Williams die lang duurt (45min) en je mag hem wel een paar keer zien om hem goed te laten bezinken.

Deze post delen

Misschien een domme vraag, ( alhoewel domme vragen niet bestaan maar wel domme antwoorden ) maar wat is PM?

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...