Ga naar inhoud
GENEGEERD

Scheepsbeschuit


Charlie

Aanbevolen berichten

Ik zal het ook hier nog eens plaatsen, aangezien het hier over eten gaat. Op een thread over bug-out-boten kwamen we over noodrantsoenen in sloepen te praten. Ik moest daardoor denken aan het aloude Scheepsbeschuit of Zeekaak. Zo hard gebakken dat het erg lang houdbaar is. Hier een recept:

 

4 koppen bloem, 4 theel. zout, water ( niet meer dan 2 koppen, meestal iets minder)

 

Verwarm de oven voor op 190 graden C.

Mix de bloem en het zout zorgvuldig. Voeg net zoveel water toe dat het deeg aan elkaar gaat plakken.

Meng het met de handen tot een zeer dik deeg. Rol het deeg uit tot het ong. 12 mm. dik is. Steek er met een glas rondjes uit en prik er met een vork wat gaatjes in zoals bij crackers. Draai de stukjes deeg om en doe hetzelfde aan de andere kant. Leg ze op een droge bakplaat en bak ze ca. ½ uur tot ze lichtbruin zijn aan beide kanten.

Als ze nog vers zijn, zijn ze makkelijk te breken, maar als ze uitgehard zijn zijn ze zo hard als steen. Deze crackers waren vaak het enigste wat de soldaten tijdens de burgeroorlog (1861-1865) kregen verstrekt en de scheepslui op de verre overzeese reizen. Ze waren soms al zo oud dat de schimmel erop zat.

Ze noemen het ook wel; ‘Hard Tack’.

 

Vroeger moest het goedkoop en makkelijk, dit is dus het originele recept zoals het gemaakt werd. Ik weet niet of je een origineel recept het geproefd of een meer aangepast met bijv. boter en suiker.

 

Ze zijn eigenlijk te hard om zo te eten, men gebruikte ze om in hun warme eten te dippen en doordat ze zo hard waren waren ze lang houdbaar. Ik zou ook zeker minder zout gebruiken, 1 kleine theel. lijkt me beter. Het lijkt me ook als ik het recept goed bekijk dat het iets langer moet bakken, maar dat zal je even uit moeten testen.

 

Smakelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Eerlijk gezegd Charlie, lijkt het me een prima "Agatha Christy type wapen". Een moord plegen met een bevroren konijnenbout en die dan daarna aan de rechercheur opdienen: weg wapen...

Zou ook met dit knoerdharde brood kunnen..... toch??? :cool:

 

Maar alle gekheid op een stokje: ik zal mijn bevindingen laten weten zodra ik aan het bakken geslagen ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Medan, dan zul je moeten beginnen met het bouwen van een hout gestookte kleioven... Daar zijn vast wel plannen van. ;)

Maar je moet eens zoeken op internet. Ik las ergens dat er in sommige vissersdorpen nog scheepsbeschuit bij de bakker te verkrijgen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha dus als we iemand met een brood op een zombie zien inslaan tijdens shtf dan weten we dat het preppie is :p

 

maarja ik heb zelf geen oven dus kan het niet maken, heeft iemand een idee waar het eventueel te koop is?

 

Vast en zeker Medan..... ik mep er wel op los met m'n scheepsbeschuit.... of wie weet een van jullie haha

 

Het is vrij simpel een zonne-oven te maken. De meest eenvoudige die ik gezien heb, is: een autoband met daaroverheen een glasplaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf eet ik 10 boterhammen per dag, mijn kinderen kunnen ook niet zonder...stel dat dat niet meer kan, wat is dan een goed alternatief?

Ik zag geroosterd brood van Bolletje (1 jaar houdbaar) in de supermarkt, maar is er nog wat anders?

 

Bij http://shop.conserva.de/epages/es116266.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/es116266_conserva/Categories/Langzeit-Nahrung/canned_bread/sample_packages heb ik het Probepaket aangeschaft. Ze smaken prima en ze vullen de maag goed.

Puur voor noodgevallen bv. geen gelegenheid om brood te bakken ga ik de volgende bestellen die lang houdbaar zijn; http://shop.conserva.de/epages/es116266.sf/de_DE/?ViewObjectID=17554543

 

Conserva levert snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

@Charlie @vheeswijk Ik kom even terug op dit draadje van u omdat ik het toch wel belangrijk vind . Scheepsbeschuit is een eenvoudig en makkelijk recept (je kan er erg weinig verkeerd aan doen ;) )

Ik heb het verschillende malen gemaakt als proef , en het is een voedingsbron die misschien niet zo hoog wordt aangeschreven . Men spreekt van hard en ja dat is het , en weinig smaak en dat klopt ook de smaak is neutraal en qua voedingswaarde dit weet ik eigenlijk niet , maar het is voedzaam

Het grote voordeel is dat het heel erg lang houdbaar is(zelfs zonder moderne verpakking !!) en simpel zelf te maken ( dat zul je wel nu moeten doen en niet tegen de tijd dat je het nodig hebt ( dit bakken vergt toch aardig veel energie die er nu nog wel is)

Er is echter iets waar u aan voorbij gaat en dat is eigenlijk wel het belangrijkste , namelijk dat het twee keer wordt gebakken .

Het wordt namelijk ook wel Tweeba©k genoemd en door het de tweede keer te bakken de andere dag krijg je een ''koek'' die inderdaad echt bikkelhard is en waar totaal geen vocht meer in zit

Hierdoor wordt het ook zolang houdbaar., ook gewoon zo zonder echte verpakking de foto's die ik hieronder laat zien zijn van koeken die ergens in januari dit jaar heb gebakken en in een gewone

kartonnen koker van ''Pringles '' (chips) heb gedaan . Het meel was goedkoop meel van de Aldi en het was bijna aan de datum (dus vandaar dat ik die koeken er van gebakken heb )

 

DSCF8224.JPG.a343f8ae81041fed3aa8c0a3e57a6db8.jpg

 

DSCF8225.JPG.b6989090833dfd3c2c3528b5c9447d07.jpg

 

DSCF8228.JPG.987cc2b56939f8c90fb24c3c4c635986.jpg

De smaak van deze koeken is nog steeds prima , er zit nagenoeg geen smaak aan en je kan ze gewoon in je mond laten ''smelten'' op bijten is geen slim idee :rolleyes:

In die tijd werden deze koeken gewoonlijk in soep of gewoon warm water geweekt totdat ze zacht waren (dus eigenlijk als vulling voor de soep ed

Dit hieronder is het recept en de manier van bakken die ik indertijd op het internet heb gevonden en heb gebruikt en voldoet prima en is nagenoeg zoals u recept afgezien van het bakken dan .

Ik denk dat dit scheepsbeschuit zonder meer een interessante en simpele aanvulling als een voedingsbron voor een prepper , wanneer je deze koeken ook nog eens goed zou verpakken gaan ze een mensenleven mee .

gr Will

 

Scheepsbeschuit (tweebak ) recept

 

Hier het bijeengesprokkelde recept voor Scheepsbeschuit (ook wel

genoemd Wormer Tweebak en in het Engels Hard Tack's):

2 kopjes bloem

2 theelepels zout

ca. 1 kopje water

Bloem mengen met zout en met zo weinig mogelijk water snel tot een

stijf deeg kneden.

Uitrollen tot ca. 1 cm dikte en vierkanten of rondjes uitsteken.

Deze met een vork inprikken (niet door en door).

15 minuten bakken op 175 graden;

30 minuten bakken op 140 graden;

30 minuten bakken op 100 graden.

Nu komt de houdbaarheidstruc:

Een dag later nogmaals 30-45 minuten bakken op 125 graden (de tweebak

dus).

Wat wel BELANGRIJK IS , is dat je er gaatjes in prikt in rijen ,zodat wanneer je het bakt het vocht er makkelijker uit kan bij het bakken

 

gr will.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk

Zeer goede posting @Wafels. Goed voor de database :p! Thanx

In hoever verschillen echter de zg "Hartkeks" van dit scheepsbeschuit?

Er zijn nog meer recepten te vinden op het internet ook van deze''hartkeks'' dat is een naam van ongeveer hetzelfde maar dan toch met toevoegingen als suiker en gist

en dat soort koeken werden gegeten tijdens de Amerikaanse burgeroorlog ed . Ik vermoed dat dit soort ''koeken'' toch korter houdbaar

moeten zijn geweest , waarschijnlijk wel beter eetbaar ;) ik heb mij toen bezig gehouden met dit recept omdat dit eigenlijk het origineel was en erg lang houdbaar was .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert nou Geert ,hij mag best van mij zo'n ''koekie'' proeven maar ik beloof je dat ze hard zijn ;)

ik ga dat spul echt niet in stukken bijten , ik weet het wel :rolleyes:

gr will

 

Een paar jaar terug was ik daar en hij hakte brood met een bijltje . Waarop hij die uitsprak deed . De uitspraak vergeet ik nooit maar ook het brood niet .

 

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Nog een hartkek/scheepsbeschuit recept.

 

1 kg bloem; 350 g water

7 g zout; 7 g suiker; 8 g boter

 

Kneed de ingrediënten tot een vast, homogeen deeg. Rol het uit, draaien, opvouwen en opnieuw uitrollen, dit enkele malen.

Steek het deeg uit in platte koekjes en bak ze ca. 15 minuten in een voorverwarmde oven (200 °C).

Bewaar ze afgekoeld in een goed afsluitbare (beschuit)bus of weckfles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
ey charlie strak plan daar had ik nog niet aangedacht zag laatst op marktplaats wel een oude pizza oven tekoop staan:P

mja zal binnenkort wel is naar urk rijden.

 

Zeker de moeite waard om een pizza oven te maken, mijn vader heeft er vorige zomer een gemaakt en ik zou het voor geen goud willen ruilen voor een bbq.

 

demon44

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje bij scheepsbeschuit gaat het erom dat het heel lang houdbaar is en in jou recept zit boter , dus heel lang houdbaar zal het niet zijn

(in ieder geval geen jaar(en) en wat ook heel belangrijk is het feit dat men die scheepsbeschuit dus een paar keer bakt zodat echt

alle vocht eruit is en je een heel droog en compact geheel krijgt

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...