Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

De Oranjes (het koningshuis)

Monarchie of Republiek, mogen de oranjes blijven of niet?  

160 leden hebben gestemd

1. 1. Monarchie of Republiek, mogen de oranjes blijven of niet?

• Ja afschaffen, wat een euro's gaan we over houden voor betere doeleinden
      102
    • Nee ze mogen blijven, anders ga ik koninginnedag missen
      34
    • Anders, zie antwoord in bericht
      24

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 644
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Slotstuk dit weekend. Groot feest 200 jaar Koninkrijk. @Keyser Suze was uitgenodigd maar heeft afgezegd.:p

http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/24540549/___Groots_feest_voor_koningshuis___.html

http://nos.nl/artikel/2059558-200-jaar-koninkrijk-ging-aan-veel-nederlanders-voorbij.html

http://www.nu.nl/muziek/4118906/dertig-optredens-bij-slotviering-200-jaar-koninkrijk-26-september.html

Bijna niemand heeft de afgelopen 2 jaar iets gemerkt van dit gebeuren, ja we kregen elk jaar 200€ minder in onze portemonnee.:(

Slotstuk dit weekend. Groot feest 200 jaar Koninkrijk. @Keyser Suze was uitgenodigd maar heeft afgezegd.:p

Bijna niemand heeft de afgelopen 2 jaar iets gemerkt van dit gebeuren, ja we kregen elk jaar 200€ minder in onze portemonnee.:(

Dat snap ik inderdaad van @Keyser Suze ,en van die 200 euro ieder jaar kan je een Katadyn Pocket rijker zijn :mad:

Wij zijn het in ieder geval eens dat het parlement democratisch gekozen moet worden. Dit heeft voor elk land effect.

Waarom ik dan toch liever een Koningshuis zie dan een President is omdat een Koning effectief even weinig in te brengen hebben. Echter het verschil in sociale gemoedsrust kan flinke verschillen hebben.

Zo kan ik mij nog herinneren dat in de jaren 90 er een grote storm was in het caribisch gebied. Meerdere Presidenten kwamen daar om de bevolking een hart onder de riem te steken. Tussen die Presidenten liep 1 Koningin uit een kikkerlandje. Ondanks dat het niet hun Koningin was gaf haar aanwezigheid de bevolking wel veel meer vertrouwen dat de hulp daadwerkelijk op gang werd gezet. In tegenstelling tot andere koningshuizen staat ons Koningshuis namelijk relatief dicht bij de bevolking. Dat brengt maatschappelijke samenhang. Maar dat is uiteraard weer mijn mening.

Tevens is mijn mening dat een President, net als een kabinet, een politiek/economische agenda heeft. Dit in tegenstelling tot ons Koningshuis (tenzij je uiteraard van de Rotschild en Bilderberg bent uiteraard). Ons Koningshuis is door ons kabinet aan alle kanten de mond gesnoerd. Ik (ja ik) zou het dan ook leuker vinden als het Koningshuis wat meer zijn eigen mening zou mogen spuien. Ze hebben nu zo weinig in te brengen dat zelfs publiekelijk een reactie geven op hun inkomensverhoging al niet meer mag. Wie weet vind hij het niet eens nodig, maar dat mag hij niet zeggen.

Doordat ze (niet letterlijk nemen dit) "boven de wet" staan kunnen ze dan lekker maatschappelijk tegen foutieve maatregelen van het kabinet aan bashen.

Lijkt mij geweldig, een Willem-Alexander die Rutte loopt af te zeiken in de media vanwege de zoveelste belastingverhoging of geldverkwanseling.

Heb je zelf in de gaten dat je Zero nul nada noppes zilch nichts aan steekhoudende argumenten aanvoert, maar slechts iets bazelt over je gevoel.

Stel wij zijn met 80 man op een eilandje gestrand. Ik zeg dan tegen die andere 79 mensen: jullie moeten eten voor mij halen en een huis bouwen en ik ben tevens jullie nieuwe leider. Hoe idioot klinkt dat? En dat is precies wat er gebeurt is. Alleen was het toen normaal dat een of andere vent zichzelf benoemde tot koning of keizer en bovenop de apenrots ging zitten. Vrouwen hebben nooit zoiets gedaan. En toen eenmaal het begrip koning via overerving was ingeburgerd, konden ze vrolijk op hun luie reet gaan zitten bij de Oranjes.

En ik heb sterk de indruk dat jij met een deel van je hersen functies nog ergens in je pubertijd bent blijven plakken, net zoals ongeveer 60 % van Nederland. Omdat je zo blij met je oranje vlaggetje op 30 april hebt lopen wapperen, omdat je kinder spelletjes hebt gedaan met je trotse ouders, de voorstelling met de clown misschien - dat is wat Koninginnedag inhoudt. Toe, zeg het maar, de koning en oranje is gewoon jeugdsentiment.

En nogal kostbaar jeugdsentiment als je ER GOED OVER NADENKT.

En ik heb sterk de indruk dat jij met een deel van je hersen functies nog ergens in je pubertijd bent blijven plakken, net zoals ongeveer 60 % van Nederland. Omdat je zo blij met je oranje vlaggetje op 30 april hebt lopen wapperen, omdat je kinder spelletjes hebt gedaan met je trotse ouders, de voorstelling met de clown misschien - dat is wat Koninginnedag inhoudt. Toe, zeg het maar, de koning en oranje is gewoon jeugdsentiment.

Kunnen we het feestje van Koninginnedag niet gewoon in tact laten?

Alleen het dan, bijvoorbeeld, het Lente-Feest noemen of iets dergelijks? ;)

Grappig, toen ik 5 jaar was, kwam koningin Juliana bij ons in het dorp op bezoek en mocht ik haar een bosje bloemen geven. Als dank kreeg ik toen een melk beker die ik nog altijd ergens heb liggen. Een jaar later mocht onze school aanschuiven bij het defilé op paleis Soestdijk. Wij woonden toen in Lage Vuursche en met enige regelmaat kwamen de koningin en de Prins langs ons huis rijden en als ik buiten was dan zwaaide ik altijd en er werd altijd terug gezwaaid. De broer van mijn Opa was kolenboer in Soest en bezorgde kolen aan het paleis Soestdijk. (vele smeuige verhalen gehoord van de beste man ;-) )

Toen ik in 1982 in Amersfoort gelegerd was, kwam prins Bernhard op bezoek (Bernhard kazerne). Ik mocht als onderdeel van de erewacht de prins ontvangen. De prins heeft later nog even een praatje met ons gemaakt.

Ik heb dus altijd wel een soort van band gehad met het koningshuis. En als kind vond ik het prachtig om in het sprookje te geloven.

Dus ja, voor de kinderen heeft het koningshuis zeker wel een functie.

Grappig, toen ik 5 jaar was, kwam koningin Juliana bij ons in het dorp op bezoek en mocht ik haar een bosje bloemen geven. Als dank kreeg ik toen een melk beker die ik nog altijd ergens heb liggen. Een jaar later mocht onze school aanschuiven bij het defilé op paleis Soestdijk. Wij woonden toen in Lage Vuursche en met enige regelmaat kwamen de koningin en de Prins langs ons huis rijden en als ik buiten was dan zwaaide ik altijd en er werd altijd terug gezwaaid. De broer van mijn Opa was kolenboer in Soest en bezorgde kolen aan het paleis Soestdijk. (vele smeuige verhalen gehoord van de beste man ;-) )

Toen ik in 1982 in Amersfoort gelegerd was, kwam prins Bernhard op bezoek (Bernhard kazerne). Ik mocht als onderdeel van de erewacht de prins ontvangen. De prins heeft later nog even een praatje met ons gemaakt.

Ik heb dus altijd wel een soort van band gehad met het koningshuis. En als kind vond ik het prachtig om in het sprookje te geloven.

Dus ja, voor de kinderen heeft het koningshuis zeker wel een functie.

Dat komt door de vrije dag en doordat scholen er aandacht aan geven. Tegenwoordig de koningsspelen naast de vrijmarkten. Maak er een feestje van en iedereen vind het Oranjehuis weer geweldig.;)

Ik weet persoonlijk niet wat het beste voor het land is. Wat ze kosten en wat we ervoor terug krijgen via staatsbezoeken en andere koningshuizen die handjeklap met elkaar doen. Van nature ben ik republikein, maar ook democraat. Zolang de meerderheid het leuk vindt doe ik mee al zit ik meestal in het buitenland, want het valt meestal met de meivakantie van de kids.

Om ze te bashen is altijd leuk, dan krijg je nog enigszins waar voor je geld.:p

Vandaag sprak ik vrienden die in Amsterdam wonen, niet ver van de Magere Brug, waar afgelopen weekend de festiviteiten ter gelegenheid van 200 jaar koningshuis plaatsvonden. Zij kunnen al 2 weken de Magere Brug niet over, en ook de wegen langs de Amstel ter hoogte van de brug zijn al twee weken afgesloten, en dit gaat zeker nog een week duren. Zij vinden het belachelijk dat belangrijke fietsroutes door de hoofdstad voor zo'n lange tijd wordt afgesloten voor een feestje van één avond.

Ze konden overigens ook het geluid live volgen (ze mochten er niet bij zijn) en wisten mij te vertellen dat er tussen het live geluid en de televisie zeker een minuut verschil zat. Net als bij de MTV -awards. Zou men bang geweest zijn voor een nipple-gate?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik zoiets als een monarchie hopeloos ouderwets vind.

En zeker als er een tandenloze monarch op de troon zit. Nee, niet het gebit, zonder macht. (Yeah right).

Anderzijds, er zijn wel wat voorbeelden van 'verlichte heersers'.

Maar dat is een kwestie van geluk.

Afschaffen dus, wat mij betreft.

Koningsdag kunnen we aanhouden. Als herinnering.

Kiezen we elk jaar een populaire bn'er met zijn/haar partner als koning/koningin ;).

Ik moet eerlijk toegeven dat ik zoiets als een monarchie hopeloos ouderwets vind.

En zeker als er een tandenloze monarch op de troon zit. Nee, niet het gebit, zonder macht. (Yeah right).

Anderzijds, er zijn wel wat voorbeelden van 'verlichte heersers'.

Maar dat is een kwestie van geluk.

Afschaffen dus, wat mij betreft.

Koningsdag kunnen we aanhouden. Als herinnering.

Kiezen we elk jaar een populaire bn'er met zijn/haar partner als koning/koningin ;).

Queen/Queen.

Maar er is al een gaypride-dinges toch?

Ook Willem Alexander, Maxima en Beatrix krijgen extraatje van 500 euro. Zoals alle a:confused:mbtenaren.

http://www.ad.nl/ad/nl/10784/Koning-Willem-Alexander/article/detail/4155135/2015/10/02/Ook-koning-krijgt-extraatje-van-500-euro.dhtml

Hebben zij ook al die jaren op de nullijn gezeten dan? :confused:

edit: ja dus. Zijn zij dan ook lid van een vakbond en wordt er voor hen onderhandeld voor een beter CAO? Gaat het koningshuis in staking als ze ontevreden zijn met een nieuwe CAO?

Tis van de gekke.

Koningslied kostte € 574.463,-

Het Koningslied heeft in totaal € 574.463,- gekost. Dat schrijft staatssecretaris Dekker (Cultuur) in de Kamerbrief die je wist dat zou komen. Uit het schrijven blijkt ook pijnlijk dat pas één artiest de opbrengsten aan het goede doel heeft overgemaakt, zoals beloofd. Het Nationaal Comité Inhuldiging heeft vier ton voor rekening genomen. De NPO heeft de rest uit eigen middelen bijgedragen.De productie van het lied was nog het goedkoopste onderdeel. Daar is ruim 105.000 euro voor neergelegd. Dat is naar de componisten, tekstdichters, artiesten, studiokosten en de videoclip gegaan.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24582870/__Koningslied_kostte___574.463_-__.html

@Charlie, ik hoop niet dat je een van die eh..nou ja, van die die menen dat een president goedkoper is?

Zonder gekheid, een president is er pas na dat hij hemel, maar vooral hel, zover heeft gekregen dat ie gekozen werd.

Een koning(in) zit er en zorgt er voor aardig gevonden te worden omdat hij/zij anders misschien ander werk mag gaan zoeken.

Ik kies daarom voor de laatste.

Het is een beetje als met mijn directe chef.

Ik heb er niets aan, maar ik heb er ook geen last van.

En dat is een eigenschap die ik weet te waarderen.

@Charlie, ik hoop niet dat je een van die eh..nou ja, van die die menen dat een president goedkoper is?

Zonder gekheid, een president is er pas na dat hij hemel, maar vooral hel, zover heeft gekregen dat ie gekozen werd.

Een koning(in) zit er en zorgt er voor aardig gevonden te worden omdat hij/zij anders misschien ander werk mag gaan zoeken.

Ik kies daarom voor de laatste.

Het is een beetje als met mijn directe chef.

Ik heb er niets aan, maar ik heb er ook geen last van.

En dat is een eigenschap die ik weet te waarderen.

Slaaf! Slaaf!

Dat zal wel weer ja. Hebben ze zoveel geld, moeten ze nog van alles, ook privé, bij de staat declareren. Wal-ge-lijk.

Sterker nog als we ooit van het koningshuis af willen, dan moeten we denk ik de hele familie uitroeien.:mad:

Alle bezittingen, paleizen, gebouwen, kunst zit in een stichting die geen belasting betaald. Hieronder vallen ook de door de staat overgenomen gebouwen waar het NL volk voor onderhoud betaald en ook krijgen ze 3% RENTE over deze zaken die feitelijk door de staat worden gedragen. In de deal staat dat wanneer het koningshuis om welke reden dan ook wordt afgeschaft, dat de koninklijke familie alle bezittingen terug moet krijgen. Dus ook die bezittingen waar we al voor hebben betaald en het onderhoud voor plegen. Hoe slecht is deze afspraak voor NL als land?:confused:

NL heeft het duurste koningshuis van de EU.

http://www.nrc.nl/next/2015/10/16/nederland-heeft-in-europa-het-duurste-vorstenhuis-1546931

`Professor Matthijs houdt zijn koninklijke database bij. Hij publiceert, sinds 2006 al, elk jaar een overzicht van de kosten van alle acht Europese vorstenhuizen. Alleen de laatste jaren was er minder aandacht voor. Wel op IJsland, want daar verscheen Matthijs’ rapport dit jaar nog in het IJslandse wetenschappelijke tijdschrift Jökull Journal. Daar staat opmerkelijk genoeg het Verenigd Koninkrijk bóven Nederland, met 46,2 miljoen euro voor de Windsors.`

Het ondemocratisch gekozen Volkslied

Aangezien men na de Franse tijd in 1814 behoefte had aan een nationaal volkslied werd in 1816 door admiraal Van Kinsbergen een wedstrijd georganiseerd, waarbij het Nederlandse volk zijn eigen volkslied kon kiezen. In 1817 werd ‘Wien Neerlands Bloed’ – dat was gecomponeerd door Johann Wilms op een gedicht van Hendrik Tollens – met zeer grote meerderheid door de Nederlanders gekozen als het officiële Nederlandse volkslied. Echter, in augustus 1932 werd het democratisch gekozen volkslied op bevel van koningin Wilhelmina afgeschaft en vervangen door het Oranjelied ‘Wilhelmus’ Bekijk krantenartikelen en het door het volk verkozen Volkslied "Wien neerlandsch bloed"

http://www.fuzzyfun.nl/het-ondemocratisch-gekozen-volkslied-wilhelmus/

https://www.youtube.com/watch?v=Gdyo83o6VjE&feature=player_embedded

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...