Ga naar inhoud
GENEGEERD

Volgorde van preppen


lotsoffood

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hey lotsofffood (nog niet begrijp ik),

 

De juiste manier en/of volgorde bestaat niet.

Verschillende mensen = verschillende wensen....

 

Waar prep je voor? Alleen daar zijn al zoveel verschillende mogelijkheden en antwoorden op hoe voor te bereiden mogelijk.

Je hebt weinig geld, maar dat is niet erg. Trainen in skills kost vrijwel niks behalve tijd. Wat veel preppers doen is oefenen is skills verkrijgen mochten bepaalde zaken wegvallen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld water of electriciteit. Met een lifestraw (te koop hier op de site voor 12,50) kun je al water filteren uit de sloot achter je huis. Een katadyn pro is natuurljjk het beste wat er op de markt is, maar met die lifestraw kom je al een heel end.

Vergeet niet: zonder eten kun je nog wel een paar weken overleven. Zonder water ben je binnen drie dagen dood!!! Kook wel altijd eerst je water zelfs als je filtert.

Dat brengt me gelijk op het volgende.

Hke kook je als er geen electriciteit, gas en/of je aansteker leeg is?

Je kunt een firesteel kopen al canaf acht euro. Hiermee kun je door middel van vonken een beetje tondel in vlam zetten om vuur te kunnen maken.

Niks zo belangrijk als vuur en warmte als SHTF.

Je kunt ook jezelf aanleren op andere manieren vuur maken. Zoek you tube bijvoorbeeld maar eens af naar vuurboog!

Wederom kost je niks behalve tijd om het te leren.

 

Nu je de twee belangrijkste basisingredieenten van me gehad hebt komen we pas uit op voedsel verzamelen.

Je woont nog thuis, hebt weinig geld en moet fris fris beginnen.

Wist je dat zelfs de overheid iedere burger adviseert om tenminste voor drie dagen eten en drinken in huis te hebben?

Laat dat dan ook je eerste doel zijn. Van daar uit kun je verder gaan met opbouwen, maar het begin is er dan.

Ben je alleen met je ouders, of heb je nog broers en zussen?

Prep gelijk voor iedereen en verstop het in een kast/doos/schuur/zolder etc.

Als er werkeljjk.een shtf toeslaat dan hoef je geen culinaire dingen in huis geprept te hebben. Over het algemeen zal een ieder blij zijn dat er wat te eten is en ben jij de redder in nood.

Goedkoop voedsel is er genoeg: blikjes tonijn, groente, rijst, macaroni enz.

Loop maar eens door de supermarkt en kijk maar eens naar hoe goedkoop sommige dingen zij..

Voor je het weet heb je zo je pakket voor nog geen twee tientjes voor jullie allemaal samengesteld.

 

Dan rest mij verder:

Kijk ook eens naar wat je al in huis hebt liggen. Zaklampen, kaarsjes, lucifers, dekens, batterijen, ehbo spullen. De meeste van deze dingen heb je al lang in huis, maar zijn onmisbaar ten tijden van rampen.

Zo zie je. Het begin hoeft niet veel te kosten. Alles wat je daarna gaat doen/leren is slechts een uitbreiding of upgrading van de basis die je hebt.

 

Ooh ja, ik weet niet hoe oud je bent, maar een goed en scherp mes mag eigenlijk nooit ontbreken.

Zie het als gereedschap!

 

Succes en groetjes,

 

Jager

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beginnen is veel belangrijker dan de perfecte volgorde..

Aandelen kopen, geld in Cyprus op de bank zetten, je huis verkopen en vol inzetten op derivaten, zijn een paar no go's als prepper.

 

Dat "lotsoffood" lijkt me geen slecht begin, wat water om het weg te kunnen spoelen is ook handig.

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat was jullie basis dan nu al bedankt voor de nutige tips???

 

Als de promotor van eigen zelfvoorziening en tuiniergek :o

 

Vanuit mij, buiten het feit dat ik mijn hele leven al een zuinige instelling heb, zoals voorraadje in huis.

 

Voor mij persoonlijk kwam uiteindelijk het veilige gevoel door een tuin te beginnen en te recyclen, het duurt even maar

elk stuk groente die je kweekt is geldbesparing. Principe is door je eigen voedsel te verbouwen bespaar

je geld waarmee je andere preps kunt kopen, en je hebt de skill van eten te kunnen verbouwen.

Daarnaast bouw je aanvullende skills op door direkt met de natuur bezig te zijn, plantherkenning (foraging),

recyclen van materiaal, bouwen van shelters (bamboe en tuinmaterialen), verdekte zaken bouwen met natuurlijke

bescherming (klimplant afdekking), je komt uiteindelijk automatisch op wecken, drogen, inzuren terecht.

Je leert weertypes te herkennen, wanneer er regen gaat komen (aanzettende opkomende wind etc)..

Je leert met gereedschap materialen te bewerken voor de tuin en bouwstructuren..architectuur (bouwen

van stellages die zware grondpotten moeten dragen en zware materialen voor kweken)..

En je ziet vooral wat je nodig hebt en mist als je in de natuur bent..

 

Nouja de lijst is eindeloos..

Wederom een berg skills..

 

Dus het nut wordt dan kwadratisch, eet nu praktisch voor niets, okay het duurt even en je begin

investering is wat, maar uiteindelijk betaalt het zichzelf terug op alle gebieden.

 

Het beste wat ik echter ooit gedaan heb mbt preppen is zoals iemand

eerder zei er even met een kop koffie en serieus met pen en papier aan tafel zitten

en neerpennen wat je eet elke dag, wat je vaak maakt, en waar je gebruik van maakt.

Sla vooral dit dagelijkse voedsel veel in tot je voorraad genoeg is.

 

Je hebt er niet veel aan om 50 multi tools in huis te hebben als je voor 3 dagen eten hebt

en na een week doodgaat van de honger..

Water als je in je buurt of omgeving er veel van hebt zou ik bij weinig ruimte op 2e plaats zetten,

mits je als 1e prep een waterfilter aanschaft..

 

Nouja succes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scouting inderdaad.

Wie kent nog de serie Emiel" nou ja, zo ondeugend was ik ook dus ook ik werd als ik stout geweest was voor straf opgesloten...ik had geen zin in honger en dorst dus daar "prepte" ik voor het eerst.

 

En verder is vooruitkijken en je voorbereiden ook een levensstijl.

Als ik op reis ga met de trein en bus gaat er flesje drinken mee, een opgeladen mobiel, een snack om te eten, een boek om me te vermaken, enz mee.

En in de loop der jaren komt er steeds weer wat handigs bij wat je mistte.

Een klein EHBO-setje met handschoenen, pleisters, noodverbandje, reddingsdeken...(ja, al een paar keer gebruikt)

Zo'n standaard "wat neem je mee" setje is bij iedereen anders.

Oja wat ik ook standaard mee heb zijn pepermuntjes en lacrisal, soort drop in een rolletje. Tegen lage bloedsuiker en tegen uitdrogen...en soms ook gewoon omdat het lekker is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat 12gauge ook al aangaf:

- eerst plannen: verdiep je eerst in je omgeving. De Nederlandse overheid heeft een hoop info hierover online staan.

- tijdens het plannen kun je wel alvast zorgen voor WATER. De goedkoopste en makkelijkst verkrijgbare prep.

- maak een to do lijst: wat wil je leren, wat wil je aanschaffen (Verlanglijst) en geef ze prioriteiten.

Ik gebruik hiervoor de online-to-do-lijst van http://www.toodledo.com

 

Laat je niet gek maken door alles wat je leest over wat een ander kan uitgeven.

 

Noach

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook niet onbelangrijk:

 

Leer je omgeving kennen. Ontdek wat voor voorzieningen in jouw directe omgeving beschikbaar zijn. Hoe dicht zit je bij een natuurlijke/bosrijke omgeving. Hoeveel water heb je tot je beschikking. Dit kost niks als alleen tijd, maar in een noodsituatie is het fijn om te weten waar je alles kan vinden. Maak hier notities van en bewaar dat zorgvuldig.

 

Ik prep nu serieus sinds ik op deze website zit (sinds sept 2012 dacht ik)... maar daarvoor had ik al een voorraad van minimaal 2 weken in mijn kast. blikvoer en ingeblikt vlees en een aantal liter aan water/cola etc...

 

Dit is inmiddels uitgebreid naar een voorraad voor 3 maanden. Elk gezinslid een eigen gevulde BOB. En inmiddels ben in begonnen met het aanleggen van een moestuintje met wat kipjes erbij.

 

De bijkomende middelen zoals kaarsen, petroleum, kook benodigdheden, ehbo etc... ben ik daarna gaan verzamelen.

 

Maar zoals eerder gezegd, iedereen bepaald zijn eigen prioriteit hierin. Maar ik ben er van overtuigt, dat als jij weet wat je bij jou in de buurt uit je omgeving kunt halen, kan je dat aanvullen met wat je nog mist, en dan heb je een goed begin denk ik ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds kort werk ik als vrijwilliger bij een stadsboerderij waar ik ook de beschikking krijg over een lapje grond om daar het een en ander te verbouwen.

Ik heb wat dat betreft 2 linker handen maar ik hoop wel dat me dat gaat lukken.

Ik weet inmiddels het verschil tussen zaaigoed, knollen en bollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds kort werk ik als vrijwilliger bij een stadsboerderij waar ik ook de beschikking krijg over een lapje grond om daar het een en ander te verbouwen.

Ik heb wat dat betreft 2 linker handen maar ik hoop wel dat me dat gaat lukken.

Ik weet inmiddels het verschil tussen zaaigoed, knollen en bollen.

 

Gefeliciteerd . Het is een begin . Ik ben daar mee opgevoed voor mij zijn zulke dingen normaal maar voor mensen die hun hele leven in de stad wonen is dit totaal iets anders .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je begin is al goed en dat is jezelf informeren alvorens je een hoop spullen gaat aanschaffen waarvan je de helft niet weet wat je ermee moet doen.

 

Voor mij was dit een mooie basis: zo veel mogelijk info via internet en dan investeren in een paar interessante boeken (van Cody Lundin, Mykel Hawke, ...) om vervolgens een basiskit te maken dat in elk van deze boeken staat: een deftig vast mes en een multitool, touw, drinkfles en kooksetje, een vuurmaakset, een EHBO-setje, shelter,... en zo bouw je verder uit.

 

Zoals anderen aangaven eerst EDC en zo verder ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...