Ga naar inhoud
GENEGEERD

Militaire oefening Rusland

Gast Bunkerprepper
 Share

Recommended Posts

Gast Bunkerprepper
President Vladimir Putin ordered the launch of large-scale Russian military exercises in the Black Sea region on Thursday, his spokesman said, in a move that may create tensions with Russia's post-Soviet neighbors Ukraine and Georgia.

Putin issued the order to start the previously unannounced maneuvers at 4 a.m. Moscow time (12.00 a.m. EDT) as he flew back from an international summit in South Africa, his spokesman, Dmitry Peskov, told reporters by telephone.

"These are large-scale unannounced test exercises," Peskov said, adding that 36 warships and an unspecified number of warplanes would take part. "The main goal is to check the readiness and cohesion of the various units." He did not say how long the exercises would last.

Putin has stressed the importance of a strong and agile military since he returned to the presidency last May after four years as prime minister. In 13 years in power, he has often cited external threats when talking of the need for unity in Russia.

Russia's Black Sea fleet, whose main base is in the Ukrainian port of Sevastopol, was instrumental in a war with Georgia in 2008 over the Russian-backed breakaway Georgian regions of South Ossetia and Abkhazia.

Disputes with Kiev over Moscow's continued lease of the Black Sea navy base have been a thorn in relations with its former Soviet neighbor.

Peskov said that Russia is under no obligation to warn neighbors ahead of time of plans to hold the air and sea military exercises as long as fewer than 7,000 servicemen participated in the maneuvers.

Bron: Reuters.

Putin wil graag duidelijk maken dat Rusland een significante machtsfactor is.

Typisch detail: De 7000 man is niet willekeurig gekozen. Zouden er veel meer dan 7000 man troepen aan de oefeningen deelnemen dan had Rusland op basis van internationele afspraken de oefening vooraf moeten aankondigen (dit is destijds afgesproken om te zorgen dat grote oefening niet abusievelijk voor een daadwerkelijke aanval worden gezien).

Overigens is perschef van het ministerie van Defensie, Igor Konashenkov, een stuk specifieker:

“[The exercise will] engage over 7,100 troops, around 250 armored vehicles, some 50 cannons, up to 20 fighter jets and helicopters and about 30 various warships.”

De oefening komt bovenop de eerdere aankondiging van Rusland om voortaan permanent 6 oorlogsschepen in de Middelandse Zee te stationeren (kennelijk als tegenhanger van de Amerikaanse vloot die daar ook al present is). De laatste permamente stationering van Russische oppervlakte schepen in de Middenlandse zee dateert van 1992.

Volgens verschillende bronnen was het feit dat de oefening gehouden zou worden daadwerkelijk tot vandaag 04.00 alleen bekend bij het oppercommando, en werden ook de feitelijke troepen verrast door het bevel van Putin.

Bron o.a.: RT

Omdat net afgelopen februari al een onverwachtse grootschalige oefening was gehouden (de eerste sinds circa 20 jaar, ook 7000 troepen, 40 vliegtuigen, div. grondtroepen), hield niemand rekening met nóg een verrassingsoefening binnen zo'n korte tijd.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Bunkerprepper
Ok en? Wat mis ik hier?

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar als je met je vraag bedoelt 'Waarom post je dat hier?':

Dit is het subforum 'internationaal', en het feit dat Rusland nu voor de 2e maal in korte tijd een mega militaire oefening met dito machtsvertoon lanceert is voorbode voor toenemende spanning in de wereld. :o

Link naar reactie

Dit soort 'oefeningen' en de huidige weersomstandigheden zou ik bijna gaan denken dat er een 2e Koude oorlog aan zit te komen. Machtige landen die elkaar imponeren en afwachten wie de eerste klap uitdeelt.

Alleen nu lijkt het erop dat de 'grote jongens uit de buurt' met vuurwerk aan het spelen zijn en het kleine broertje (Noord-Korea) het lontje aansteekt. En dan heb je net als vroeger een 'mooie' heksenkring met allemaal voetzoekers die door alle jongetjes uit de buurt erbij in zijn gestopt.

Link naar reactie

en het feit dat Rusland nu voor de 2e maal in korte tijd een mega militaire oefening met dito machtsvertoon lanceert is voorbode voor toenemende spanning in de wereld. :o

Overdrijf je niet een klein beetje? Die oefening is nog niets eens op divisieniveau.Het aantal betrokken manschappen overtreft net dat van een brigade.

Link naar reactie

Gast Bunkerprepper
Overdrijf je niet een klein beetje? Die oefening is nog niets eens op divisieniveau.Het aantal betrokken manschappen overtreft net dat van een brigade.

In de historische context is dit weer het 'oude' rusland. Dat is een significante wijziging t.o.v. afgelopen jaren.

Bunkerprepper

Link naar reactie

Link naar reactie

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar als je met je vraag bedoelt 'Waarom post je dat hier?':

Dit is het subforum 'internationaal', en het feit dat Rusland nu voor de 2e maal in korte tijd een mega militaire oefening met dito machtsvertoon lanceert is voorbode voor toenemende spanning in de wereld. :o

Wat ik bedoelde, wat wil deze oefening dan precies betekenen en wat voor gevolgen kan het hebben. Volgende keer zal ik m'n vraag beter formuleren....:D bedankt voor je antwoord.

Persoonlijk denk ik dat het opmerkelijk,is, maar niet meer dan dat. Amerika houdt ook dit soort oefeningen en niemand maakt zich hier zorgen over in de EU.....

Link naar reactie

lekker ongenuanceerd hoor, de russen dit de russen dat

zijn we vergeten dat er bij ons ook regelmatig geoefend word al dan niet in navo verband?

incl laagvlieg oefeningen en troepen die overal heen rijden en overal trainen

Ja dat is waar, het aparte aan deze oefening is echter dat het in korte tijd opnieuw een oefening is -onaangekondigd- op de maximale grootte van het aantal manschappen welke is toegestaan zonder vooraankondiging (7000 man). Het is natuurlijk wel handig als je 20.000 man en materieel ziet verplaatsen en je weet dat het een oefening is. Daarom is dat 7000 quotum ingesteld. Oefening baart kunst zeggen ze, de vraag is natuurlijk waar ze zich op voorbereiden daar in Rusland. Zeven oorlogsbodems in de Middellandse Zee, Syrië waar rottigheid is (eufemisme) welke gesteund wordt van Assad zijde door Putin en kornuiten; oefening voor de deur van NAVO partner Turkije en USA vriend Israël om de hoek.

Beetje je spierballen laten zien of meer?

Link naar reactie

Ja dat is waar, het aparte aan deze oefening is echter dat het in korte tijd opnieuw een oefening is -onaangekondigd- op de maximale grootte van het aantal manschappen welke is toegestaan zonder vooraankondiging (7000 man). Het is natuurlijk wel handig als je 20.000 man en materieel ziet verplaatsen en je weet dat het een oefening is. Daarom is dat 7000 quotum ingesteld. Oefening baart kunst zeggen ze, de vraag is natuurlijk waar ze zich op voorbereiden daar in Rusland. Zeven oorlogsbodems in de Middellandse Zee, Syrië waar rottigheid is (eufemisme) welke gesteund wordt van Assad zijde door Putin en kornuiten; oefening voor de deur van NAVO partner Turkije en USA vriend Israël om de hoek.

Beetje je spierballen laten zien of meer?

op de burgeroorlog in Syrie na is alles zoals t wel vaker gedaan in, iedereen loopt een beetje het haantje te spelen, regeringen zijn net jochies in de zandbak kijk mij eens poe die poe

er zijn vaker kleine missies geweest naar allerlei landen van 100 man en een paar raketten om een NAVO vriendje te beschermen, daar is de navo voor

ik denk dat mensen paranoia zijn terwijl alle landen doen wat ze altijd deden, zelfs in de oudheid gingen al die kleine rijkjes laten zien hoe sterk ze waren

tot zover geen abnormale dingen

en laten we wel wezen, iedereen weet wat er gebeurd als bv rusland ECHT iets uithaalt (bv bommen hier en daar) dan weet iedereen wat er geburen gaat en dan verliest iedereen ook de regeringen overal

stoere taal maar bij een all out oorlog verliest iedereen en dat weten hun ook wel

Link naar reactie

• 8 months later...

Rusland heeft dinsdag een langeafstandsraket getest. De ballistische raket werd gelanceerd op het station Plesetsk in het noorden van het land en kwam 9000 kilometer verder neer op een oefenterrein op het afgelegen schiereiland Kamtsjatka

Rusland toont zijn macht met raket

http://www.telegraaf.nl/buitenland/22166991/__Rusland_toont_macht_met_raket__.html

Link naar reactie

Rusland heeft dinsdag een langeafstandsraket getest. De ballistische raket werd gelanceerd op het station Plesetsk in het noorden van het land en kwam 9000 kilometer verder neer op een oefenterrein op het afgelegen schiereiland Kamtsjatka

Rusland toont zijn macht met raket

http://www.telegraaf.nl/buitenland/22166991/__Rusland_toont_macht_met_raket__.html

Nou kunnen we wel gaan janken over het feit dat Rusland een raket test, maar het is niet meer dan een reactie op het raketafweersysteem dat het westen ontwikkelt. Rusland ontwerpt nu raketten die daar doorheen kunnen komen.

Link naar reactie

Het lijkt me dat ze uitstekend weten wat ze kunnen veroorzaken en over of het idioten zijn kun je nog een aardige boom opzetten.

Nee Jones, niemand weet wat ze werkelijk veroorzaken als al die raketten met kernkop tot ontploffing worden gebracht. En als ze meer energie hadden gestoken in vrede stichten dan in wapens produceren waren het geen idioten. Period. Daarmee bedoel ik niet dat ik mijn periode heb maar dat het ongeveer zo is. Precies zo eigenlijk. Tsja, je bent Orakel of niet hè?

Link naar reactie

Het lijkt me dat ze uitstekend weten wat ze kunnen veroorzaken en over of het idioten zijn kun je nog een aardige boom opzetten.

Kom op Jones, als je weet dat je met zulke bommen de hele planeet kan verwoesten en raketten hebt klaarstaan om dit te realiseren, dan heb je toch echt hersenen ten grote van een pinda. Als de atoomdeeltjes van Fukushima al de hele planeet rondreizen, dan moet je er zeker niet aandenken wat duizenden atoombommen met de aarde kunnen doen.

Atoomdeeltjes komen naar Nederland

http://www.bnr.nl/nieuws/2011/03/22/atoomdeeltjes-komen-naar-nederland

Link naar reactie

Jullie praten een beetje langs elkaar heen volgens mij.

Dat die bommen erg zijn daar zijn jullie het heus wel over eens,

Rusland reageert al heel lang op verschillende manieren op o.a. het raketschild en misschien is dit ook wel een reactie op navo oefeningen.

En als je kijkt naar de geschiedenis van het raketschild en de redenen die opgevoerd worden om het toch te bouwen, is de negatieve reactie van Rusland al wat beter voor te stellen.

En met het principe van MAD is het niet zo vreemd dat beide partijen hierin proberen een voordeel te halen of in ieder geval de balans te bewaren.

De koude oorlog is natuurlijk nooit afgelopen als je nog met een arsenaal zit en je erachter komt dat er wel veel gedonder in je invloedssferen plaatsvind.

Link naar reactie

Zo wil het papegaaicliché inderdaad. maar daarmee is nog niet het hele verhaal verteld.

Klopt, het konijnenhol gaat behoorlijk diep.

Russia takes delivery of 100 helicopters in 2013

Russia has been expanding its naval military presence around the world, particularly in the Mediterranean region amid the growing threats from the US and its Western and regional allies.

http://www.presstv.ir/detail/2013/12/25/341922/russia-takes-delivery-of-100-choppers/

Link naar reactie

Rusland reageert al heel lang op verschillende manieren op o.a. het raketschild en misschien is dit ook wel een reactie op navo oefeningen.

En als je kijkt naar de geschiedenis van het raketschild en de redenen die opgevoerd worden om het toch te bouwen, is de negatieve reactie van Rusland al wat beter voor te stellen.

Als je iemand een wapen afneemt, moet je niet gek opkijken als op zoek wordt gegaan naar een nieuw wapen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...